Nemrég olvastam a Toyota Yaris Cross tesztjében, hogy a típus 26 százaléknyit drágult az elmúlt fél évben, így ez az elsőkerék-hajtású, Vitara-méretű hibrid igen gazdag felszereltséggel listaáron 12 320 000 forintos autó. Az első gondolatom az volt, hogy annyiból E-osztályú Mercedes-t lehet venni, de csak lehetett, ezelőtt három évvel.

Nagyon sokáig viszonylag szűk sávban mozogtak az új autók árai Magyarországon. Például a 27 éve bevezetett, 210-es E-osztályból 1995. novemberében az E 230 alapára 10 247 500 forint volt. 1999. júliusban a 183 lóerős, kompresszoros Mercedes E 200-ért 11 221 250 forintot kértek, 2001 őszén 10 620 000 forint volt a mechanikus feltöltős 200-as listaára.

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 1
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 2

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 19
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 20
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 21
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 22
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 23
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 24
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 25
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 26
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 27
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 28
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 29
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 30
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 31
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 32
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 33
Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 34
Fotó megosztása:

Bár nem listaáron, hanem akciós modellként, de sokkal gazdagabb felszereltséggel, Limited Edition kivitelben és 120 000 km-ig a kötelező szervizek költségével együtt 2019 tavaszán kijött 11,8 millió forintból az addigra már turbófeltöltős E 200-as. Ez közel 20 év alatt mindössze 5,1 százalékos áremelkedés egy egészen más biztonsági és kényelmi felszereltségű, sokkal nagyobb ráfordítással ártalmatlanított kipufogógázú autóért.

Letérdelő forint, elengedett infláció, drágulás, autóhiány

Csakhogy ennek a korszaknak vége van, de nagyon. Annyira újraírta az ársávokat a forint gyötrelmes következményekkel járó elértéktelenítése, a koronavírus hatása, az alapanyagok drágulása a volumenre termelés helyett a profit felé forduló autógyártók üzletpolitika-váltása valamint az autóhiány és az elengedett infláció miatti drágulásban egyre feljebb srófolható árak hatása, hogy érdemesnek tartottuk áttekinteni azokat a listaárakat, amennyibe az egyes szegmensek jellegzetes autói öt éve kerültek és amennyit ma kell értük átutalni.

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 35

Minél nagyobb autómennyiség helyett helyett a volumenmárkák is igyekeznek a jövedelmezőségre összpontosítani. A profitrátának kedvez az autóhiány. Köszönjük a Ferihegy Autó Kft. munkatársainak segítségét a fotózásban!

Az áremelkedés nem most kezdődött, a drágulás tényezőiről kollégáim többször is megszólaltattak szakembereket a Vezessen. A forint leértékelődésének hatása több éve érződik, 2020-ban 10-15 százalékkal emelkedek az új autók árai. Csak emlékként: az akkor 365-ig gyengülő euró/forint árfolyam sokkolóan hatott, most viszont az euró a 400 forint feletti szinten rekedt.

2021 során a különféle autókategóriákban 4 és 10 százalék közötti mértékben emelkedett egy kategória autóinak átlagára, tehát például a kiskategóriában az Audi A1-től a Toyota Yarisig az adott szegmensben szereplő modellek átlaga.

Ebben a cikkben most annak nézünk utána, hol mozgott öt éve az adott kategória egy-egy jellegzetes típusának ára egy népszerű motorváltozattal és mennyibe kerülne most egy hasonló új autó. Van olyan autó, amelynek szinte megduplázódott az ára és olyan is, amelynek listaárában még a forint gyengülése sem érvényesül teljes egészében, nemhogy a gyilkos infláció, ami mindnyájunk zsebéből rengeteg pénzt vesz ki a megtakarítások elértéktelenedésével és az árak növekedésével.

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 38

Néhány tényező: sokkal drágább ma minden alapanyag, ami egy autóhoz kell, mint öt éve volt. 2017 augusztusában 303-306 Ft volt az MNB középárfolyama, most 406 forintot kell adni egyetlen euróért. Tavaly nyár óta még a román lejjel szemben is 16 százalékot esett a forint értéke

Kisautók: 3,1 helyett 5,4 millióról indul az akciós Swift

Bár magyarországi népautóként átvette a szerepét a Vitara és az S-Cross, a kiskategóriában még mindig a Suzuki Swift az egyik első autó, amely eszünkbe juthat. A most futó modellgenerációt 2017-ben teszteltük itthon, a GL kivitel listaára 3 880 000 Ft (akciósan 3 150 000). A jobb ár/érték aránya miatt a vevőknek relevánsabb GL+ 4 180 000 forintba került listaáron.

Öt évvel később a mai legolcsóbb Swift 6 170 000 forintról indul listaáron, engedménnyel 5 420 000 forintba kerül. A GL+ felszereltségű modell listaára 4 180 000 forintról 6 620 000 forintra ugrott 2017 óta, ami az árkedvezménnyel 5 890 000 Ft valójában.

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 40

Száguldanak az árak, a legolcsóbb Swift akciósan 5,4 millió forintos autó

2,44 millió forint a különbség, ami 58,4 százalékos drágulásnak felel meg. Az autó technikája azonban itt is fejlődött, műszaki tartalma nem azonos az öt évvel ezelőttivel. A Swiftben (és az Ignisben is) a hajtáslánc része lett a 12 voltos kisegítő hibridrendszer, ami részben kárpótolhat a visszalépésért az egykori 90 helyett már csak 83 lóerős motorral. A 120 newtonméteres nyomatékból 107 Nm maradt a továbbfejlesztésekkel a szívó négyhengeresben.

Kompakt autó: Ford Focus

Ha megemésztettétek a Swift árváltozását, nézzük, mennyit emelkedett az alsó középkategória meghatározó modelljének ára! A Swifttel ellentétben a Focus új nemzedékben van jelen a piacon, 2018-ban volt a generációváltás és 2021 őszén a most kapható modell is megújult. Tehát itt másfél autógeneráció van az akkori és a mostani kompakt Ford között, ami eleve áremelkedést feltételez.

2017-ben a harmadik generációs Ford Focus palettán belül a soros háromhengeres 1,0 EcoBoost limuzin a 125 lóerős Technology kivitelben 5 630 000 forinttól volt elvihető. A piac közepére lövő Technology népszerű felszereltségnek számított.

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 41

Hatmillió Ft alatt elvihető volt 2017-ben egy tisztességesen felszerelt Focus 125 lóerős benzines turbómotorral

Ha megnézitek a Ford 2023-as árlistáját, ott ma a szintén 125 lóerős, egyliteres turbómotorú, lépcsőshátú Focusból a Titanium a legalacsonyabb árú verzió. A Titanium gazdagabb felszereltség, mint a Technology volt, de mivel most nincs olcsóbb, ez lett az összevetés alapja.

A Ford Focus 1,0 EcoBoost szedán Titanium listaára a 125 lóerős motorral a cikk írásakor 10 410 000 Ft. Az árnövekedés 4 780 000 Ft, 84,9 százalék. Az autó felszereltsége is sokat bővült, alapáras például a LED-es fényszóró, de ez akkor is közel van a duplázáshoz. Így pusztítja el a jövedelmünket a forint elértéktelenedése és a szabadon tomboló infláció.

Elektromos kompakt autó: Nissan LEAF

Vegyünk most egy elektromos hajtású kompakt autót! Itt nem vált kötelezővé a benzines részecskeszűrő, nincsenek belőle különféle motor-váltó kombinációk, amiknek emissziómérése megdrágítaná az autót.

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 42

Nem kiugró a LEAF drágulása más szegmensek autóihoz képest

Öt évvel ezelőtt volt kifutó modell az első generációs LEAF, a Nissan 2017-2018 fordulóján váltotta le az autót és 2018 tavaszán vezette be a LEAF második, ma is kapható nemzedékét. (Azért írjuk nagy betűvel, mert elvileg a Leading, Environmentally friendly, Affordable Family car rövidítése, vagyis előremutató, környezetbarát és megfizethető családi autó.)

A jobb összehasonlíthatóság kedvéért már a 2017-től gyártott modell árait szerepeltetjük a cikkben, mert az öt éve búcsúzó villanyautó nemigen hasonlítható össze utódával. 30-ról 40 kilowattórára nőtt az akkukapacitása és 109 helyett minimum 150 lóerős a motorja, kilowattban kifejezve 80-ról 110 kW-ra növelt teljesítménnyel.

Acenta kivitelben a 40 kilowattórás LEAF II 10 490 000 forintba került listaáron a bevezetésekor. Maradva az Acenta felszereltségnél, amihez nem a Visia szánalmas, 3,6 kilowattos váltóáramú töltője jár, hanem a jobban használható 6,6 kW-os, 15 090 000 Ft a listaár. Az áremelkedés 4,6 millió forint avagy 43,8 százalék.

SUV: VW Tiguan

Európában és világszerte is nagyon keresett autó a Volkswagen Tiguan, így ez a típus képviseli a közkedvelt SUV-szegmenst. A tigris és a leguán szavakból összevont nevű autóból a nyújtott karosszériást választottam, mert a SEAT Tarraco és a Škoda Kodiaq testvérmodelljeként a Tiguan Allspace árváltozása érdekesebb lehet, mint a rövidebb verzióé.

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 43

12,7 millió Ft volt a 150 lóerős, 4×4-es és DSG-váltós Tiguan Allspace TDI Highline listaára, ma egy Elegance hasonló hajtáslánccal 19 milliós autó listaáron

Itt nem volt generációváltás, de a mai Tiguan Allspace túl van egy modellfrissítésen. Az öt évvel ezelőtti Highline már nem elérhető, listaára 12 748 640 Ft volt. Maradva a 150 lóerős motornál, a duplakuplungos automatánál és az összkerékhajtásnál, ma ezzel egy hajtáslánccal 18 971 640 forinttól rendelhető egy Tiguan Allspace Elegance 2,0 TDI DSG 4Motion.

Öt év elteltével közel másfélszer annyiba kerül ez a sokoldalú családi autó: 6 223 000 forinttal, 48,8 százalékkal drágult 2017 óta. Csak érdekességként: a mai listaárból 2011-ben kijött három nem akármilyen Golf! A Golf 1,4 TSI 160 lóerővel, a puccos Highline felszereltséggel 6 301 000 forintba került 11 éve.

Luxusautók – Mercedes-Benz S-osztály

Lássuk, merre és mennyit mozdult egy valódi luxusautó ára öt év alatt! Vannak exkluzívabb konkurensek nála, jelesül a Maserati Quattroporte, de a luxuskategóriát jobban reprezentálja a Mercedes S-osztálya. Ha pedig S-Klasse, akkor S 500.

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 44

Évtizedeken át egyet jelentett ez a típusjelzés a V8-as benzinessel, de már az elődben is 3,0 literes sorhatos volt az S 500

2017-ben a W222-es sorozat pályafutása zenitjén volt. Ez a széria hozta be a kamerás útfelület-vizsgálattal együttműködő adaptív rugózást és lengéscsillapítást, minden egyes izzót LED-fényforrásra cserélt benne a Mercedes és hátsó öveibe integrált övlégzsákot is kínált, bár ezt egy korabeli Ford Mondeo is tudta.

Öt évvel ezelőtt az S 500 alapára 9 fokozatú automatikus váltóval, nyolc helyett már akkor is csak hathengeres motorral 35 164 980 forint volt, ha a méreteiben az újhoz hasonló nyújtott S 500L-t vesszük alapul és ragaszkodunk az összkerékhajtáshoz. A 4Matic most alapfelszerelés az S 500-ban.

A 2020-ban bemutatott utód, a W223-as 48 voltos hibriddé fejlesztett soros hathengeressel 45 939 000 forinttól rendelhető meg az importőri konfigurátor szerint. A két modellgeneráció S 500 luxuslimuzinjai közötti 10 774 020 forintos áreltérés 30,6 százalékos drágulást jelez.

Ennyivel drágább most Magyarországon autót venni 45

Új S-osztály a Kárpát utcai autószalonban. Drágulása csekélyebb, mint a forint árfolyamesése az euróhoz képest

Ha figyelembe vesszük a 2017 augusztusában 305 Ft körül jegyzett és ma már 405 forintnál is többe kerülő eurót, az S-osztály áremelkedése nemcsak a forintgyengülés mértékétől marad el, de az inflációt sem tükrözi.