Röviden – Toyota Yaris Cross
Mi ez? Új szabadidő-autó modell a Toyotától a Yaris alapjain, vagány külsővel, méretben a Yaris és a C-HR közé pozicionálva. Ebben a változatban hibrid hajtáslánccal, elsőkerék-hajtással.
Mit tud? Tágasabb belsőt ad egy Yarisnál, alig drágábban.
Mibe kerül? 7,68 millió forintról indul, a hibridért 8,88 millió forintot kell fizetni legalább, a tesztautó listaára Premier Edition+JBL felszereltséggel 12,32 millió forint.
Kinek jó? Akik Yarisról váltanának egy picit nagyobbra, és akik szeretnének egy nem túl kicsi, de nagyon jól használható Toyotát.

Minden benzinkúton nem jártam az elmúlt időszakban, de az biztos, hogy sokkal többet látogattam meg, mint szerettem volna, mégpedig azért, mert kevés kúton van jelenleg sima 95-ös benzin. Tapasztalataim alapján leginkább minden harmadik próbálkozásra tudtam tankolni az utóbbi hetekben, így elég frissítő volt, hogy a Toyota Yaris Cross-szal csak 700 kilométer után kellett tankolnom, a teszthéten csak egyszer. Nem hiszek a fedélzeti számítógépnek sosem, éppen ezért hoztuk létre a Teletank sorozatot is, de most a számla és a monitor is ugyanazt mutatta: 4,0 liter/100 kilométer.

Külső

Különös gonddal kigrammolt megjelenést figyelhetünk meg. A Yaris Cross éppen azért néz ki így, mert most pontosan erre bukik a vásárlók nagy többsége. Így is kicsit megkésett, a pandémia miatt többször halasztották el a modell megjelenését, és már mindenkinek volt kis szabadidő-autója a piacon, mire a Toyota válaszolni tudott. Viszont még így is nagyot szólt a Yaris alapjaira épült kis crossover, hiszen ennyire hatékony hibrid nincs másik ilyen méretben.

Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 1
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 2

Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross

Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross

Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 29
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 30
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 31
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 32
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 33
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 34
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 35
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 36
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 37
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 38
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 39
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 40
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 41
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 42
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 43
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 44
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 45
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 46
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 47
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 48
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 49
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 50
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 51
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 52
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 53
Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 54
Fotó megosztása:

Mondhatnánk, hogy házon belül konkurál a CH-R-rel, de mégsem, 18 centivel rövidebb nála, azaz egy kisebb kategória képviselője. A Yaris Cross 4180 milliméter hosszú, 1765 mm széles és 1560 mm magas. 5 milliméterrel hosszabb egy Suzuki Vitaránál, 1 centivel keskenyebb és 1,5-lel alacsonyabb nála. Robusztusnak tűnik, magasan is hordja a hasát, pontosan 170 milliméterre a földtől, igaz, ebben nehéz rálicitálni a Vitarára, ami 1,5 centivel magasabban fut, persze így is alkalmas rá, hogy elhagyjuk az épített utakat.

Karakteres és határozott vonású autó, a szögletes kerékjáratoktól, az éles vonalaktól és sötétített első ledes lámpáktól szigorúnak tűnik, ebben az arany színben tök jó ránézni. Lehet fekete vagy szürke fényezésű a tető és a tükörházak, ez a megoldás ma már szinte elvárt a kategóriában.

Belső

Gondolhatnánk, hogy a kis crossoverek között már nehéz újat mutatni, pedig amennyire egyenkülsejű a Yaris Cross, annyira más a belseje. Ez persze leginkább a dizájnra értendő, hiszen ennyire otthonos és kellemes formákkal ritkán találkozunk. Gömbölyded, szemnek kellemes idomokkal rajzolták meg a műszerfalat és az ajtókárpitokat, utóbbiakat egész nagy felületen szövettel vonták be, sokkal jobb így, mintha műanyag volna.

Kissé kényelmetlen a kilincsek pozíciója, bekerültek egy mélyedésbe, ami sötét, este némi derengő fény azért megvilágítja, de sokan pislogtak mellettem egy sort, mire megtalálták. Hiányzik egy rendes ajtóbehúzó, és a könyöklőrésze sem túl széles. Ezzel szemben a műszerfal kialakítása okos, leginkább a multimédia kijelzője alatti polc miatt, de az alsó szinten is találunk sok helyet, meg vezeték nélküli töltőpadot is. A hagyományos váltókar sok helyet foglal, pedig nem lenne rá szükség, de felmérések bizonyítják, hogy ez kell a vásárlóknak, nem a Prius kis pöcke, pedig sok helyet takarítana meg.

Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 56

Otthonos a beltér, anyagaiban sem rossz, sokat dob rajta a szövet ajtókárpit

Pohártartó, könyöklő alatti tároló és ajtózsebek is szolgálnak arra, hogy az apróbb dolgainkat elnyeljék, utóbbi sajnos nem elég nagy egy félliteres palack számára sem. A Yaris Cross csupán egy USB-csatlakozóval tud csak szolgálni, ami ma már kevés. Ebben a tesztautóban már kipróbálhattuk az új 9 colos kijelzővel szerelt multimédiát, amihez vezeték nélkül csatlakoztatható az Apple CarPlay vagy az Android Auto. Messze többet ígér a rendszer, mint amire képes, lassan fut, szaggat, időbe telik, mire egyik menüből átlép a másikba, és az okostelefon-kapcsolat sem zökkenőmentes, a Bluetooth-kapcsolattal is voltak zökkenők, sokszor kellett újra párosítani a telefonomat. Az után sem javult igazán, hogy frissítettem a rendszert, viszont a javítások folyamatosak lesznek, mivel ez már online kapcsolatos, így később akár még jó is lehet. A JBL hifirendszer felára 300 000 forint, ezért egy viszonylag szép hangzást kapunk, de sokat nem érdemes várni tőle.

Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 57

Túlzottan nem jó az új multimédia, akad és lassú, a telefonnal sem stabil a kapcsolata

Elöl kimondottan jó ülni a Yaris Crossban. Kicsit magas az én ízlésemnek, de kényelmes, jó az ülés tartása és a kormány is jól beállítható. Hátul már más a helyzet, a bejutás sem egyszerű a szűk ajtónyílás miatt, és a lábtér is csak éppen elég. Fejtérben nem rossz, kicsit sötét a hangulat, de egy CH-R-rel szemben mindenképp jobb itt ülni. Csomagtere 320 literes, padlója két szinten is állítható, amiből a felső szint nem igazán ajánlható, mivel már a tesztautóban is megrogyott a vékony lemez, hiányzik egy középső merevítés, így bármit rakunk rá, bezuhan a padló.

Technika

A Toyota legkisebb modelljeiből sem maradhat ki a legfrissebb hibrid hajtáslánc, így a Yaris Cross is ugyanolyan teljes értékű hibrid modell lehet, mint a nagyobbak. Az árlista persze nem azzal, hanem a háromhengeres szívó benzines, 125 lóerős és 153 Nm nyomatékú, hagyományos belső égésű motoros kivitellel indul. A valamivel hatmillió felett elvihető modell hatfokozatú, kézi váltóval, vagy folyamatosan változó áttételű automatával (CVT) kérhető.

Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 58

A piac leghatékonyabb hibrid rendszere a Toyotáé

Igazi arcát azonban a negyedik generációs hibrid hajtáslánc legkisebb tagjával tudja megmutatni, amihez még egy kis pluszt is kaphat a Yaris Cross. Ebben a hibrid változatban az 1,5 literes, többpontos befecskendezésű, háromhengeres szívó benzinmotor Attkinson-ciklusban működik. Önmagában 92 lóerőre képes, elektromos motorja 80 lóerős, 141 Nm nyomatékú. Ha AWD-i összkerékhajtással rendeljük, ez esetén a hátsó tengelyre is kerül egy villanymotor, amely nem változtat a 116 lóerő rendszerteljesítményen, illetve 120 Nm rendszernyomatékon, de csúszós felületen, laza talajon, jól jön a hátsó hajtott kerék. Az összkerékhajtásban természetesen nincs kardántengely, a villanymotor direktben hajt hátul.

Ez a hibrid hajtáslánc is ugyanúgy működik, mint a korábbi Toyota hibrid modellekben. A benzinmotor és a villanymotor között bolygómű dolgozik váltó helyett, amivel a benzinmotor közvetlenül is képes beszállni a hajtásba. A rendszerhez tartozó lítiumion-akkumulátor 12 kilóval könnyebb a korábbi verziókhoz képest és alapvetően 177,6 voltos feszültségen üzemel, de 580 volt leadására is képes, miközben a villanymotorok is ezen a feszültségen működnek. A Toyota Yaris Cross első futóműve hagyományos McPherson rugóstagokra épül, hátul alapvetően torziós csatolt lengőkaros rendszer vezeti a kerekeket. Az összkerékhajtású Yaris Cross viszont igényesebb, több lengőkaros futóművet kap a hátsó elektromos motor miatt.

Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 59

Első- és összkerékhajtássl is elérhető, utóbbi nem fontos hozzá

Vezetés

Karcosan indul be, pláne, amikor még hideg és nagy gázra sem kíméli a fülünket, azonnal kihallható a motor háromhengeres hangja. Cserébe a legújabb hibrid rendszer a Toyotánál már messze nem olyan, mint a 2-es Priusnál. Itt, ha elengeded a gázt, visszaesik a motor fordulatszáma is, nincs bégetés, vagy olyan hatás, mintha beragadt volna a gáz, ebben az autóban már összefügg a gázpedál állása és a motor fordulatszáma.

Mindig elektromosan indul el az autó, tartalékol annyi áramot a rendszer, hogy ezt megtehesse, és általában megérkezéskor az utolsó métereket is elektromosan teszi. Könnyedén manőverezik szűk parkolóban, az elektromos hajtás miatt finom mozdulatokra képes, nagyon kényelmesen használható ez a hajtás. Mivel itt nincs váltó a motor és a villanymotor között, általában a villanymotor hajt, de semmiféle átmenet nincs, amikor beindul a benzinmotor. A belső égésű úgyis csak nagyobb tempónál száll be a hajtásba, általában csak generátorként szolgál.

Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 60

Szürke lökhárítóbetétet kapnak a magasabban felszerelt példányok

Mivel a Toyota ezen hibrid rendszerét nem lehet külső áramforrásról tölteni, semmi dolgunk nincs vele, csak tankolnunk kell. Azt sem túl sűrűn, a gyári vegyes fogyasztási értéke 4,4 l/100 kilométer, míg a teszthéten tankolás szerint kereken 4,0 litert produkált, ami egy 550 kilométeres szakasz átlaga. Ez pedig zseniálisan jó érték, mivel így 700 kilométeres hatótávolságra lett volna képes egy tankkal.

Hajtását tekintve beleköthetetlen, ez egy remek rendszer, ellenben minden más területen szenved hiányosságokat, ami a kategóriájából is fakad. Zajos, alacsony tempónál is hallani gördülési zajt, magasabb sebességnél pedig erős a szélzaj, így kicsit fárasztó a Yaris Cross-szal hosszan utazni. Futóműve jó aszfalton kimondottan kényelmes, de érezni, hogy tükörsima felületre tervezték, mert a budapesti utakon csak bukdácsol, folyamatosan zörren a futómű valahol a 18 colos felnik miatt, és kevésbé tűnik biztosnak az úttartása is, nagyokat hintázik egy-egy bukkanón.

Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 61

Teljesen ledes fényszórókat is kaphat, a sötét háttér miatt elég sejtelmesek

Kormányzása könnyed és pontos, a volán fogása is remek, és egész sokat érezni rajta abból, ami az első kerekekkel történik. Azt is határozottan érezni, amikor a sávtartó kicsit megtaszítja visszafelé, hogy ne menjünk át a vonalon. Hosszan nem képes a sávban tartani biztosan, de a taszigálással azért irányban tartja, ha lankadna a figyelem a kormány mögött.

Egészen máshogy viselkedett most ez a tesztautó, mint korábban az összkerékhajtású változat. Míg az viszonylag keveset ment úgy, hogy nem járt a benzinmotor, addig az elsőkerekes változat sokat. Lehet irányítani is kicsit a rendszert, ha szeretnénk, hogy leállítsa a motort, picit visszaveszünk a gázból, erre leállítja a motort, majd újra mehet a gáz, de már benzinmotor nélkül fog tovább haladni. Ezzel lehet játszani a Yaris Crossnál, és ez a verzió mindig reagál is rá, az összkerekes esetében a két villanymotor energiával való ellátása miatt többet dolgozott a motor, ami közel duplaekkora fogyasztást is hozott, igaz, téli körülmények között.

Elég lesz mindig négy liter… – Toyota Yaris Cross 62

Nagyon ritkán kell vele megállni tankolni, 700 kilométeres hatótávra volt képes egy tankkal

Költségek

Magasan startol a Toyota Yaris Cross ára, alaposan megdrágult, mióta decemberben teszteltük egy másik változatát. Fél év alatt 26%-ot nőtt az ára, így most 1,5-ös szívó benzinmotorral 7 680 000 forintért szerezhető meg. Az árlista teteje az összkerék-hajtású Premier Edition JBL hifivel 13 320 000 forintért, elsőkerék-hajtással pedig egymillióval kevesebb, 12 320 000 forint, ez volt a tesztautó újkori ára is. A Premier Edition már nem rendelhető, jelenleg a legmagasabb felszereltség az Adventure, már ebben is szerepel a 9 colos multimédia, a vezeték nélküli töltőpad, fűthető kormány, holttérfigyelő és az erősebb Bi-LED fényszórók is, valamint bőrülések.

Az ára magas, ennél azért józanabb szintet is össze lehet válogatni, például a Comfort felszereltségből kiindulva, hozzáadva a Style és Tech csomagokat, így meglesz a 9 colos multimédia és az erősebb fényszórók is, valamint az elektromosan behajló tükrök és a fűthető ülések sem maradnak ki 10 190 000 forintért.

A Toyota Yaris Cross és vetélytársai – Listaár, forint
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid FWD (116 LE) 8 880 000
Suzuki Vitara Hybrid (102 LE) 10 190 000
Peugeot 2008 (100 LE) 8 380 000
Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid (141 LE) 10 299 000

Értékelés

Megemelkedett minden új autó hazai ára, így nem csoda, hogy ez a „kis” Toyota is 10 millió forint feletti árcédulát visel. Kategóriájában azonban nincs hozzá foghatóan hatékony hajtásrendszerű konkurens, így mindenképp kifizetődőnek tűnik a beruházás hosszú távon, a fogyasztása miatt biztosan nem fog bosszankodni senki. Mellé látványos külső és élhető méretű belső társul.

Mellette – Ellene
 
  • Hatékony hajtás, alacsony fogyasztás
  • Jó kormányzás
  • Otthonos utastér
  • Könnyen manőverezhető a kis méretei miatt
 
  • Multimédia gyengén teljesít
  • Futóműve zajos
  • A csomagtérpadló kevés súlyt bír el
  • Magas ár

Szavazás

Hogy tetszik az új Yaris Cross?
átlag
7.27
szavazat
574
Hogy tetszik az új Yaris Cross?