Röviden – Suzuki Vitara Hybrid
Mi ez? Saját fejlesztésű teljes hibrid hajtáslánc a jelen formájában 2015 óta ismert, egyszer már renovált Vitarához.
Mit tud? Csökkenteni a fogyasztáson a 48 voltosénál komolyabb villamos géppel tehermentesítve a visszatérő szívó benzinest.
Mibe kerül? Jó sokba: az 1,1 milliós kedvezményt levonva is 8,4 és 10 millió Ft között szór a Vitarák tényleges vételára.
Kinek jó? Azoknak, akik ragaszkodnak a Vitarához, de az eddiginél fejlettebb hibridhajtást vennének és nem garasoskodnak.

Amikor egy autó annyira érdekes és fontos, mint a Suzuki-konstrukciójú teljes hibrid hajtással gazdagodó Vitara, egy rövid vezetési lehetőségnek is örülünk. Néhány órás városi próbaúton járt nálunk az új, teljes hibrid hajtásláncú Suzuki Vitara, amelybe visszatért a szívómotor.

Külső

Eső ránézésére kívülről a sötétkék keretbe ágyazott, de itt fekete hátterű Hybrid felirat utal az új hajtásrendszerre. A sikeres Vitara megjelenése éppúgy változatlan, mint 4175 mm-es hosszúsága, 1775 milliméteres szélessége, 1610 mm-es magassága és a 250 centméteres tengelytáv, ami azonos az elöl hajtó és az összkerekes hibrid Vitarákban.

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 1
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 2

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 26
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 27
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 28
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 29
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 30
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 31
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 32
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 33
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 34
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 35
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 36
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 37
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 38
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 39
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 40
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 41
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 42
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 43
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 44
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 45
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 46
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 47
Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 48
Fotó megosztása:

Belső tér

Belül a bal térded feletti Eco gombot és a műszeregységben elektromos suhanáskor felvillanó EV jelzést leszámítva az új hibridrendszernek nincs látható jele. Az utastér pont olyan és pont akkora, mint kisegítő hibridhajtású, 48 voltos hibrid Suzuki Vitaráké.

Mivel a csomagtérpadló alatti tér nagyrészt a 140 voltos akkumulátoré, az új hibrid Suzuki Vitarában a csomagtartó térfogata a 300 litert sem éri el. Összesen 289-1046 liter marad, pedig a többi Vitara 362-1119 literes csomagtartója is kisebb a kategóriában megszokottnál.

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 49

Mivel itt a 140 voltos lítiumion akkumulátor, a csomagtér 289 literesre szűkült. Pótkeréknek nincs hely

Összevetésképp a Škoda Kamiqban 400 literes a hely, a 4×4-es Ssangyong Tivoliban 327, az elöl hajtóban 423 liter. A tologatható üléspaddal a Renault Capturé 422-536 literes lehet, de még a plug-in hibridé is megvan 379 literes, pedig az konnektoros hibrid, sokkal nagyobb akkukapacitással.

Technika

Elsőre is látszik, hogy a Suzuki súlytakarékos megoldásokat választott saját teljes hibridhajtása kifejlesztésekor. Felszereltségtől függően 81-63 kilogrammal nehezebb a kézi váltós lágy hibridnél a teljes hibrid Suzuki Vitara. Ez azt jelenti, hogy elsőkerék-hajtással 1245-1268, négy hajtott kerékkel 1316-1338 kilót nyom.

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 50

Négyhengeres, 6000-en 102 lóerős az 1,5 literes szívómotor, amely a Jimny-ből lehet ismerős. 12,7 az elöl hajtó és 13,5 mp a 4×4-es full hibird Vitarák 0-100-as gyorsulása. A végsebesség 180 km/óra. A 129 lóerős 48 voltos hibridé 9,5 ill. 10,2 mp, a végsebességük 190 km/óra

Az akkumulátor itt is lítiumion, mint a sok olvasónk autójában megtalálható 48 voltos rendszerben, de az áramtároló egység nem a középalagúttól jobbra, az első utasülés alatt van, hanem hátul. A különlegesen gyors áram-visszatöltést és kisütést lehetővé tevő lítiumelektródás akkumulátor a csomagtérpadló alatt található. Fontos különbség, hogy ez egy nagyfeszültségű, 140 voltos telep.

Nagy esemény, hogy évekkel az 1,6-os, 120 lóerős szívó benzines kifutása után ismét atmoszférikus motorja lehet egy Vitarának. A soros négyhengeres géphez nagyon hasonlót találtunk a Jimnyben. Ezzel a motorral 12,7 az elöl hajtó és 13,5 mp a 4×4-es full hibrid Vitarák 0-100-as gyorsulása. A végsebesség 180 km/óra. A 129 lóerős 48 voltos hibridé 9,5 ill. 10,2 mp, a végsebességük 190 km/óra.

Az 1462 köbcentis, négyhengeres benzines motor működését emelt sűrítési viszony és kettős befecskendezés teszi jobb hatásfokúvá. A kompresszióviszony 13,0:1-hez, jó magas érték. A benzinbefecskendezés maradt indirekt, a szívócsőbe történik, így hosszabb távon sem várható a szelepek kokszosodása.

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 51

Nagy érték a Vitarákban a 4×4-es hajtás, a konkurencia nagy részéből nem kapható összkerekes

K15C a motor gyári kódjele. Szívó- és a kipufogószelepeinek vezérlése is változó, nem a szelepemelés áll át, hanem a nyitási-zárási idők módosulnak. A benzines motor 6000-es fordulatszámon 102 lóerős, ami 75 kW. Forgatónyomatékból 138 Nm-t tud leadni 4400-as fordulaton.

Ha megnézitek a villamos gép nyomatékmaximumát, a 60 Nm alig több annál az 53-nál, amit a Suzuki a 48 voltos hibridek önindító-generátorára megad. A két elektromos komponens teljesítménye viszont érdemben különbözik, mert a kisegítő hibridben 10 kW, azaz 13,6 lóerő az önindító-generátor teljesítménye, itt pedig 24,6 kilowatt, ami kerekítve 33,5 lóerő.

Érdekes, hogy a Suzuki egy automatizált kézi váltót épít a hajtásláncba. A robotizált manuális váltó neve AGS, ami az Auto Gear Shift rövidítése. Kuplungpedál nincs, a kuplungoláson kívül a hat előremeneti sebességfokozat kapcsolását is aktuátorok végzik helyettünk.

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 52

Külsőre csak a fekete hátterű Hybrid típusfelirat különbözteti meg a kisegítő hibrid Vitaráktól

Ebben a kategóriában nagyon ritka a Vitarához elérhető négykerék-hajtás. A hajtásrendszer legtöbbször automatikus üzemmódban dolgozik, amit felülírva választhatunk hó, sport és zárt (snow, sport, lock) állást is. Utóbbi terepen jön jól a 4×4 aktiválásával és 60 km/óra felett automatikusan kikapcsol és az autó átáll havas üzemmódra. Sportmódban a hátsó kerekeknek rögtön több nyomatékot oszt a vezérlés a többtárcsás kuplunggal.

Érdekesség, hogy a 4×4-es Vitarában lejtmenetvezérlés is van, ami a beállított sebességet az üzemi fék automatikus működtetésével tartja, ha a motorfék nem volna elég erre lejtőn lefelé. A hasmagasság 17,5 centiméter, vigyázni kell a kocsi aljára az aszfaltról letérve.

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 53

4175 mm-es hosszúsága, 1775 milliméteres szélessége, 1610 mm-es magassága és a 250 centiméteres tengelytávja azonos a 48 voltos hibridével

Vezetés

Üzemmódból van normál és a fogyasztáscentrikus beállítás. Az autó mozgására hathattam ezenkívül az összkerékhajtás beállításaival is, a nagyon rövid, hegynek felfelé és onnan lefelé megtett próbaúton.

Jó pont a Suzukinál, hogy manuális üzemmódban a váltó nem kapcsol feljebb a leszabályozási határ elérésekor, hanem a motor tilt, mint egy igazi autóban. Ha az automatikára bízzuk a kapcsolást, padlógáznál is feljebb vált 5600-as fordulatszám körül.

Annyi ezen a rövid próbaúton is kiderült, hogy a teljes hibrid Vitara nem a száguldozók autója. Mivel a hajtás főeleme a 129 lóerős, 235 Nm nyomatékú K14D turbómotor helyett a K15C jelű benzines szívómotor, sokkal szerényebb paraméterei a kocsi gyorsulásán és gázreakcióján is érezhetők.

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 54

Városi forgalomban jöhetnek ki a teljes hibridhajtás előnyei

Pedig váltóoldalról a Suzuki mérnökei igyekeztek a szívómotoros hibridhajtás hóna alá nyúlni, mert a végáttétel sokkal rövidebb, mint a turbós 1,4-esben, 4,059 helyett 4,688 és az egyes fokozatok áttétele is rendre rövidebb egyestől a hatodikig, de még a rükvercé is.

7,4 l/100 km-es fogyasztást olvastam le a fedélzeti számítógépről. Ebből ne vonjatok le következtetést, mert nem tudom, hogy a városi menetben adódó értéken mennyit dobott a fotózás, ami sok egy helyben forgolódással jár. Jó hír, hogy a teljes hibrid Suzuki Vitarában is 47 literes maradt a tank.

Nekem teletöltött akkumulátorral sem sikerült előidézni a csak villanymotoros elindulást vagy suhanást, de a nagyon rövid próbaút helyett az autót elhozzuk majd tesztre és akkor derül majd ki, több száz kilométeren, hogyan működik valójában, mire képes a villamos gép és mennyivel teszi takarékosabbá a Vitarát ez a hibridrendszer, amely az S-Crossban is megjelenik 2022 második felében.

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 55

Váratlanul jól működött a robotizált kézi váltó

Az automatizált kézi váltók nem véletlenül rekedtek meg a sportautókat leszámítva a kiskategórián belül (kevés kivétellel), mert kényelmük nagyban el szokott maradni mind a kettős kuplungos, mind a bolygóműves automatákétól, nem beszélve a Toyota hibrid erőátvitelének finomságáról, többek között a Suzuki Swace-ben és az Across-ban is.

Ezért is volt kellemes meglepetés a robotizált váltó kulturált üzeme. A villamos gép közreműködésével sikerült bólogatásmentesre hangolni a váltásokat, elindulás, parkolás, forgolódás közben is a konstrukciótól megszokottnál sokkal olajozottabban működött a Vitarában az ASG.

Költségek

Házon belül a vételárak összevetését megnehezíti, hogy a 48 voltos hibridből már nincs automatikus váltós, tehát aki nem akar kézzel váltani, annak marad a teljes hibrid.

Komoly érvágás 48 voltosról teljes hibridre váltani a Vitarából. Listaáron 9 510 000 Ft, kedvezménnyel 8 410 000 Ft az elsőkerekes GL+, a GLX Panoráma listaára elsőkerék-hajtással 10 360 000 Ft, a 4×4-esé 11 100 000 Ft. Mivel a kedvezmény egyformán 1 110 000 Ft, a valós áruk 9 260 000 illetve kereken 10 millió Ft.

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 56

GL+ és GLX felszereltséggel készült Esztergomban a teljes hibrid Suzuki Vitara, első vagy összkerékhajtással

GL+ és GLX felszereltséggel készült Esztergomban a teljes hibrid Suzuki Vitara, első vagy összkerékhajtással. Alapáron hét légzsák jár, tehát a vezető térdlégzsákja is adott, Amikor valaki a saját pénzét költi egy autóra, nagyon fontos a garanciális háttér. Ebben a teljes hibrid Vitara is jó adottságokkal indul, mert érvényes rá a márka 3+7 éves Hybrid Pro garanciája, ami ráadásul 200 000 kilométerig él a benzines motorra, a villamos gépre, a robotizált sebességváltóra és a hibrid rendszer elemeire.

Értékelés

Pár kilométernyi városi vezetés alapján nem tudunk érdemben értékelni egy autót. A Vitara új hibridrendszerével visszatért a szívómotor és az is jó, hogy a robotizált váltó sokkal kulturáltabban működik annál, amit ettől a megoldástól általában megszoktunk.

Sajnos a teljes hibrid Suzuki Vitara felára aránytalannak tűnik a tompább menetteljesítmények és a gyári mérés szerint elérhető fogyasztáscsökkenés alapján, de a tesztet követően okosabbak leszünk és többet tudunk arról, mit ad hozzá a Vitara értékeihez a Suzuki első saját konstrukciójú teljes hibrid hajtásrendszere.

Kipróbáltuk az új hibrid Suzukit 57

Kedvezményes ára 8 410 000 és kereken 10 millió Ft közötti a teljes hibridhajtással. A listaárak 1 110 000 forinttal magasabbak

Mellette – Ellene
 
  • Benzines szívómotor a hajtásláncban
  • Súlytakarékos hibridrendszer
  • Van 4×4-es is a teljes hibrid Vitarából
  • Szokatlanul kulturáltan működő robotizált váltó
 
  • Tompa gyorsulás
  • Jelentős felár a 48 voltos lágy hibridhez képest
  • Csekély nyomatékú villamos gép (60 Nm)

 

Hogy tetszik a teljes hibrid Suzuki Vitara?
694 szavazat - átlag: 4.80 (10-ből)
Hogy tetszik a teljes hibrid Suzuki Vitara?