Škoda

Škoda

A Škoda Csehország legnagyobb személyautógyára, a Volkswagen-csoport tagja. Egy 19. századi kerékpárgyárból nőtte ki magát, ezzel a világ harmadik legöregebb márkája.

Tudj meg többet!

1895-ben alapították a Škoda jogelődjét, majd négy évvel később Laurin&Klementre nevezték át a kerékpárgyártással foglalkozó vállalatot. Mladá Boleslavban – ahol jelenleg is található a Škoda székhelye – látott munkához Vaclav Laurin gépészmérnök és Vaclav Klement könyvkereskedő, de a névváltást követően már motorkerékpárokat is gyártottak.

 

A 20. század elején autókkal bővítette portfólióját a cég, majd 1925-ben összeolvadt az Emil Škoda által alapította Škodával, mely így még abban az évtizedben Csehország legnagyobb ipari vállalatává vált. Gyártottak személy- és tehergépkocsit, tömegközlekedési járműveket, továbbá mozdonyt, hidat, fegyvert és traktort.

 

1946-ban államosították, ezzel együtt a gyártás szempontjából nemzetgazdasági és politikai szemléletek kezdtek el diktálni. A Spartak, az Octavia és a Felicia modellek révén így is jó hírnévre tett szert a gyártó, ám az 1960-as évek végére tehető, robbanásszerű technológiai fejlődés során már nem tudta felvenni a versenyt a nyugat-európai vetélytársakkal.

 

A politikai változások hatására 1991-ben privatizálták a Škodát, ekkor csatlakozott – a cseh kormány döntése alapján – a Volkswagen-cégcsoporthoz. Ezt követően olyan, széles körben is népszerű modellek kerültek le a gyártósorról, mint a Felicia, a leporolt Octavia, a Fabia, illetve a Superb.

 

Az anyacég 2015-ös dízelbotránya után nemcsak a Volkswagen, de a Škoda is elkezdett komolyabb hangsúlyt fektetni az alternatív hajtású autókra. Ennek ellenére első tisztán elektromos hajtású modelljét, a Citigót csak 2020 elején kezdték el értékesíteni.

 

Cseh, indiai, német és szlovák leányvállalata mellett egyetlen divízióval rendelkezik a Škoda, mely márka motorsport-tevékenységeit fogja össze. A Škoda Motorsport leginkább a rali világában volt érintett, mely 1999-től 2005-ig a világbajnokságon is szerepelt, inkább kevesebb, mint több sikerrel. A WRC 2-ben azonban több ízben is elhódították a gyártói vb-címet.

 

Ezek napjaink ismertebb Škoda-modelljei:

1 2 70