Röviden – Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid
Mi ez? Kis szabadidő-autó a Renaulttól, a Captur második generációja konnektorról tölthető hibrid hajtással.
Mit tud? Nagyjából 50 kilométeres hatótávot elektromos módban.
Mibe kerül? 5,9 millió a legolcsóbb Renault Captur, a 160 lóerős plug-in hibrid 10,8 millió forinttól indul.
Kinek jó? Aki még nem áll készen a teljesen elektromos autóra, azt gyorsan meggyőzi, hogy a hatótáv para nem is olyan vészes kompromisszum.

Csendben elgurultam a városon belül a Capturrel, ahol épp tennivalóm akadt és egyre jobban tetszett az elektromos hajtás. Aztán beindult a benzinmotor és néhány kilométerrel később már sejteni lehetett, hogy a divatos és a takarékos közül melyiket választották.

Külső

Csinos a Renault Captur, mint egy jól megválasztott Michael Kors táska. Mindenhol van rajta valami érdekes részlet, nekem tetszik a LED-es fényszóróból kifutó menetfény és a hullámzóra nyomott gépháztető is.

Karcsúsítja az oldalát a fekete betét és a homorú fénytörés, ami aztán a végén domborodó sárvédőbe megy át. Jól áll neki a feltűnő narancs metál és az ezüst tető is, egész egyszerűen kétszínű fényezéssel mutat igazán.

Akkor legyen inkább elektromos 1

4227 mm hosszú, 1792 mm széles, 1576 mm magas a Renault Captur, tengelytávja pedig 2639 mm

Akkor legyen inkább elektromos 2

Kék galléros felnikupakok

Mindkét oldalon van töltőnyílás a plug-in hibrid Capturön, amik közül a jobb oldalon lévő fogadja a töltőcsatlakozót, a bal oldalra pedig mehet a benzin. Van még kicsike E-Tech plakett az ajtók között és kéklő gallér a felnikupakokon.

Belső

Nagyszerűen működik a Renault kulcs nélküli rendszere, mert tényleg egy árva pillanatra sem kell elővenni a fehér kártyát a zsebből. Annyira, hogy a teszthét végére teljesen el is felejtettem, melyik zsebembe raktam és csak keresgéltem. Közeledsz az ajtóhoz és már kattan a zár, kiszállás után pedig ezzel együtt behajlanak a tükrök. Ez nagy segítség annak, aki háromszor néz vissza az autóra, hogy bezárta-e.

Áldás volt a hideg reggeleken a kormány- és ülésfűtés, ami kettes fokozatban percek alatt Dózsa György-díjasra hevíti a nyerget. Olyan hatékony, hogy az utastér többi részének temperálása már teljesen feleslegesnek tűnt.

Akkor legyen inkább elektromos 3

Modern beltér állított érintőképernyővel és puhasággal, ahová kéz érhet

Akkor legyen inkább elektromos 4

Nyiszogó borzalom a váltó balkonja

Fészkelődtem egy ideig mire rájöttem, hogy a szűk hely zavar mindenütt. Nagyobb lett minden irányban, mint az első Captur, de ennek ellenére a hátsó üléseken ülve a térdeknek és a fejnek sincs túl sok tér.  Leginkább az meglepő, hogy elöl sem sokkal jobb a helyzet. Hiába puha annak a terasznak a korlátja, amin a váltókar nézelődik – és talán várja, hogy alatta szerenádozzon neki egy daliás dupakuplung -, de attól még szüntelen nyomta a térdemet. Díjazom a telefonnak kialakított helyet rajta és az alatta lévő praktikus kis tárolókat, de a folyamatos nyiszogása kitartóan táncolt az idegeimen.

Mókás a fiókszerűen nyíló kesztyűtartó, ami valóban méretes, így mindenféle kacatot bele lehet tömködni, hogy aztán rendezettnek tűnjön az utastér.

Akkor legyen inkább elektromos 5

Rettenetesen lassan tér magához a rendszer

Akkor legyen inkább elektromos 6

Tologathatóak a hátsó ülések, de még így is kissé szűkös a hely

Hagyni kell időt a fedélzeti rendszernek és a dupla menü is teljesen logikátlan, de ezt mind meg lehet szokni és utána már könnyedén ugrálunk az Apple CarPlay (USB-n keresztül) és a hibrid folyamatábra között. 10,25 colos digitális óracsoportja mutatja a sebességen túl a visszatermelést, az elektromos- és benzines hatótávokat, meg akár a térképet is.

379 literes alapból a hibrid Captur csomagtere, aminek padlója alatt van hely a töltőkábelnek, így biztosan nem maszatolja össze a csomagokat. Előrébb tolt paddal 557 literesre bővíthető, az ülések ledöntésével pedig több mint 1,1 köbméter hely lesz. Tehát a kerekek nélkül simán beleugrik egy megtermett bicikli.

Technika

Kacifántos úton lesz a Renault Capturban mozgás abból, hogy lenyomod a gázpedált. Az 1,6 literes, szívó négyhengeres benzinmotorjának (91 lóerő) hengerfalai súrlódáscsökkentő bevonatot kaptak, szívócső-befecskendezéses és elektromos vízpumpája van, hogy takarékosabb legyen.

Hozzá csatlakozik a két villanymotor, mely közül a nagyobbik (49 kW-os) felel az autó mozgatásáért és ez tölti motorfék üzemben az akkumulátort. A kisebbik villanymotor a belsőégésű motor indításáért felel, valamint generátor módban tölti az akksikat. Továbbá ez hangolja össze a benzinmotor és a váltó fordulatszámát.

Erre azért van szükség, mert a sebességváltó körmös kapcsolású és sem kuplung, sem szinkrongyűrű nincs benne. Tehát a fokozatok akkor kapcsolhatóak zökkenőmentesen, ha a fogaskerekek fordulatszáma azonos. A váltóban a villanymotoroknak kettő fokozat jut, az 1,6-osnak pedig négy. Így összesen 15 kombinációt tud, de csak 12-t használ valóban a hajtásra.

Akkor legyen inkább elektromos 7

9,8 kWh-s akksija leggyorsabb esetben is 3 óra alatt töltődik fel

Akkor legyen inkább elektromos 8

Van hely a töltőkábelnek a csomagtér padlója alatt

Mindig elektromos módban indul a hibrid Captur, aminek belsőégésű motorja 15 km/órás sebességig nem is kapcsolódik közvetlenül a hajtásba. Ezen kívül a hátramenetet is kizárólag villanyból oldja meg. 9,8 kWh-s és 400 voltos a konnektorról tölthető Captur lítiumion akksija, mely a hátsó ülések alá került és önmagában 105 kg. 2,4 kW-tal, a mikrósütő és a turmixgép közé bedugva 5 óra alatt töltődik fel, Type2-es csatlakozóról 3 óra alatt.

160 lóerő a rendszer teljesítménye és a gyári adatok szerint 65 kilométert képes megtenni kizárólag villanyról.

Vezetés

Tudom, hogy van időm még egy gyors üzenetre vagy akár kisebb Lego készletre is, annyira lassan épül fel a rendszer. Pedig beszállás után olyan üdvözlő bimbammolás van, mintha egy romantikus vígjáték kezdődne a 20th Century Fox stúdiótól.

Megnyomtam a módválasztó gombot, de várnom kell a menüjére, ha takarékoskodni szeretnék az elektromos hatótávval. Így a decemberi hidegben 46 kilométert tud anélkül, hogy beindulna a benzinmotor. Napi rutinomhoz bőven elegendő volna még ez is, de nagyon kéne hozzá egy garázs, mert a koszos töltőkábelekkel pingvinezni reggelente nem a kedvenc napindító elfoglaltságom.

Akkor legyen inkább elektromos 9

Amíg villannyal megy, addig szerethető, csendes, dinamikus

Akkor legyen inkább elektromos 10

Sok infó és még térkép is lehet a digitális óracsoporton

Városban jó vele közlekedni, mert kényelmes az ülése, nem kell váltogatni és csendes. Érezni rajta, hogy azonnal van bőséges nyomaték (néha kicsit kevés is a tapadás a 349 Nm-hez induláskor), ezért könnyű a Capturrel kiugrani a lámpától és beszökkenni a sorba.

Távolról érkező űrhajó hangot suttog, ha elektromosan halad és az E-Save-et (tartogasson füstmentes hatótávot) bekapcsolva is csak néha indítja rá az 1,6-ost. Városban a műszerfali folyamatábra szerint inkább az akksi visszatöltése miatt. Hosszabb úton már többször mordul fel a négyhengeres, ami nem csak a hangjáról észrevehető, hanem arról, hogy elkezd kicsit zsizsegni még a pedál is az ember lába alatt. Autópályán már a tükrök mellől megjön a szélzaj is, ezért inkább 100 körülire mérsékeltem a tempót.

Akkor legyen inkább elektromos 11

Zörög benne a benzinmotor, hosszú távon már romlik a fogyasztás és nem is túl lelkes

Akkor legyen inkább elektromos 12

Hajszálnyival 90 lóerő felett az 1,6-os benzinmotor

Nekem azért az utóbbi néhány jávorszarvas teszt alapján akadnak fenntartásaim a konnektorba dugdosható SUV-ket illetően. A Captur futóműve nem adja meg a franciás puhaságot, főleg a hátulja tud roppant kellemetlen ütéseket produkálni keresztbordákon. Kormányát olykor megtekeri a bőséges nyomaték, máskülönben szótlan.

“>

Főként Budapesten bóklászva 6,5 literes átlagfogyasztás jött ki hibridként használva és ettől olyan csalódott lettem, hogy majdnem csokival kellett vigasztalnom magam. Összehasonlításképp egy messze kevésbé divatos megjelenésű, ellenben tágasabb és elmondhatatlanul olcsóbb kettes Prius ugyanezt megoldja akár még 5 alatt is. Igaz, az nem olyan környezetbarát, hogy zöldrendszámot kapjon, mint a Captur.

Költségek

Akkor legyen inkább elektromos 13

E-Tech logó

90 lóerős, 1,0 literes, háromhengeres benzinmotorral, manuális klímával és 7 colos fedélzeti képernyővel 5,9 millió forinttól indul a Renault Captur. A másik véglet a konnektorról is tölthető benzin-elektromos E-Tech, ami Intens felszereltséggel indul 10,8 milliótól. Ebben már az alapfelszereltség része a tolatókamera és a tempomat, valamint van benne táblafelismerő, sávtartó és vészfékező rendszer.

160 ezer forint a kétszínű fényezés felára, a holttérfigyelőt, adaptív tempomatot, fűthető kormányt és üléseket tartalmazó csomag 280 ezer, a 9,3 colos érintőképernyő navigációval és 9 hangszórós Bose hifivel 350 ezer, vezetéknélküli töltőt 30 ezerért adnak és 150 ezerért 360 fokos kamera segítségével lehet parkolni. Ezekkel a plug-in hibrid Renault Captur alulról karcolja a 12 milliót.

A konnektorról tölthető Renault Captur és vetélytársa – Listaár, forint
Renault Captur E-Tech PHEV (160 LE) 10 749 000
Kia Niro PHEV (141 LE) 10 299 000

Értékelés

Akkor legyen inkább elektromos 14

Megszeretteti az elektromos hajtást és onnantól zavaró benne a benzinmotor

Elektromos hajtással a városban közlekedni alapvetően jó, mert csendes, nem kell váltogatni, a viccesen hirtelen gyorsításokkal dinamikusan lehet haladni. Ezeket megadja a konnektorról tölthető Renault Captur.

Hibridként viszont nem adja igazán azt a sokoldalúságot, amit a benzinmotor percek alatt tölthetősége megadna neki. Autópályán hangos, pont kellemetlen rezgéseket hoz, magas fogyasztást és megakasztja azt a gördülékenységet, amit a villanyos hajtás tud.

Ma már vannak olyan elektromos kis szabadidő-autók, amik üzembiztosan elmennek 300 kilométert. Na, inkább lenne olyan!

Mellette – Ellene
 
  • Csinos forma
  • Dinamikus elektromos hajtás
  • Kényelmes ülések hatásos fűtéssel
  • Praktikus tárolóhelyek
  • Remekül működő kulcs nélküli nyitás
 
  • Hanyag összeszerelési minőség
  • Nem okoz meglepetést a fogyasztása
  • Szűk utastér
  • Sprőd futómű
Hogy tetszik a konnektorról tölthető Renault Captur? Értékeld!
343 szavazat - átlag: 5.64 (10-ből)
Hogy tetszik a konnektorról tölthető Renault Captur? Értékeld!