A Chery nevű óriásvállalat Kína legnagyobb autóimportőre, de Európában még csak tavaly kezdtek komolyabb helyezkedésbe. Elsőként Omoda nevű márkájukkal ismerkedhettünk meg; ősszel már hazai földön is vezethettük az itthon is piacra dobott Omoda 5 jelzésű modellt. A mai sajtóbemutatón ennek a kompakt crossovernek az elektromos változatát tekinthettük meg Budapesten. Egyelőre sajnos csak álló helyzetben nézegethettük, de így sem éreztünk túl nagy űrt a lelkünkben, mert az elektromos 5-ös mellé megérkezett a Chery másik márkájának első fecskéje is. A Jaecoo 7 első itthoni példányát szintén megbámulhattuk és megtapogathattuk kívül-belül.

Ki az a Chery?

A kínai állami autóipari nagyvállalatot 1997-ben alapították. Az első Chery modell, egy Seattól licencelt műszaki alapokra épült autó, gyakorlatilag egy átemblémázott Toledo 1999-ben mutatkozott be Fengyun néven. A vállalat az európai autógyártók mosolygásától kísérten az akkoriban szokásos kínai csetlés-botlással tanulta az autógyártást és néhány erőtlen piaci próbálkozással próbálta felmérni az itteni piac igényeit, bő két évtizeden át. Mára pedig oda jutottak, hogy ugyanaz az európai autóipar pánikhangulatban figyelheti, ahogy abszolút korrekt technikával, meggyőző minőségi garanciákkal, ötcsillagos töréstesztekkel, friss, izgalmas, érdekes dizájnnal, két márkával magabiztosan újra ránk köszöntek és elképesztő sebességgel építik hálózatukat a kontinensen.

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 63

Jaecoo 7 Budapesten

A Chery a kínai autóipar legnagyobb exportőre; tavaly 2,6 millió legyártott autójukból 1,1 millió került külföldi piacokra. Az EU nyolc országában importőri leányvállalattal működnek, de a kisebb piacokon a Chery szerződött partnerre bízza a forgalmazást, szervizelést. Így van ez nálunk is: a Hovány és a Petrányi csoport közös vállalkozása, a Genius Automotive Europe hozza be Magyarországra, majd tartja karban az Omodákat és a Jaecookat.

Az új kínai szereplő lendületét mutatja, hogy bár csak tavaly októberben és mindössze egyetlen modellel indult az Omoda értékesítése, a 90 nálunk jelen lévő autómárka között 188 eladott autóval a brand rögtön a 27. helyre ugrott időszakos értékesítés tekintetében, a Honda és a Citroën közé. Az importőr megyénként egy helyen akar (legalább) jelen lenni szalonnal és szervizzel. Jelenleg már 13 ponton lehet Omodát és hamarosan Jaecoot kapni, év végéig pedig meglesz a 20 telephely, így sehol sem kell nagyon messzire menni megvenni és szervizeltetni ezeket a kocsikat.

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 64

Omoda 5 EV: fronthajtású villanyautó, 61 kWh-s LiFePo akkuval

Omoda 5 E

Az Omoda első nálunk is kapható villanyautója egy négy és fél méternél rövidebb szubkompakt crossover, az első kerekeket hajtó, 204 lóerős elektromos motorral, 61 kWh kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátorral. Az akku, amely a BYD-től érkezik, nem a legfrissebb LiFePo-technika, így ugyan robusztus és várhatóan tartós, de maximális töltési teljesítménye egyenáramú gyorstöltőn csak 80 kW. Úgy tudjuk, hogy a Chery az európai piacon hamarosan átáll a kontinensünkön készülő CATL-akkumulátorok használatára – kíváncsian várjuk majd a váltás után az új adatokat!

A 17 mázsás Omoda 5 EV 7,6 másodperc alatt éri el a százas tempót, végsebessége 172 km/h. A fogyasztás katalógus szerint 15,5 kWh a Comfort alapkivitel, 16,9 kWh a nehezebb Premium esetében száz kilométeren. Remélhetőleg hamarosan beszámolhatunk majd valós tapasztalati adatokról is, már bejelentkeztünk a magyar rendszámos tesztautóra!

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 65

350 Nm, 204 lóerő. Méretek: 4424*1830*1588 mm, tengelytáv: 2630 mm

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 66

Meggyőző a minőségérzet, jó végigtapogatni a dolgokat az elektromos Omodában

Részleteiben kidolgozott megjelenésű, de a mai trendekbe besimuló, nem különösebben izgalmas crossover az elektromos Omoda 5. A benzines változat tagadhatatlanul látványos, de kissé harsány hűtőmaszkja helyett az EV arca sima telifehér festett felület, a kelleténél épp csak leheletnyivel nagyobb, büszke krómbetűkkel.

Az Omoda 5 EV leginkább talán az elektromos Kia Niróra emlékeztet a mai villanyautó-felhozatalból. Méretben majdnem ugyanaz (fél centivel hosszabb), teljesítménye megegyezik a Kiáéval, és stílusuk is hasonló. Viszont a kínai autó olcsóbb. A valamivel nagyobb kapacitású, 65 kWh-s akkuval szerelt alap-Niro EV induló listaára 16,45 millió forint, az Omoda 5 EV-é 14,99 millió a bevezetés heteiben. 

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 67

Az Omoda 5 EV indulóárai

A felszereltség nem spártai az alapkivitelnél sem, de mégis inkább azt javasolnám, hogy tegyünk még rá erre az árra egy kicsit. A Premium verzió elektromos, hűtött-fűtött ülést, hőszivattyús klímát, üvegtetőt, motoros csomagtérnyitást is ad az ehhez képest nevetséges, félmilliós felárért. Aki pedig siet, még jobban jár: a Green Spark bevezetőszériában a Premium áráért head-up display-t és hátsó sori ülésfűtést is kap a vevő.

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 68

A töltőnyílás a legegyértelműbb helyre, az orrba került

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 69

Jó érzés rámarkolni egy Omoda vagy Jaecoo szép kulcsára

Jaecoo 7

Méretben hasonló, karakterben egészen más a Jaecoo 7-es. Ez keményebb, szögletesebb, férfiasabb, terepjárósabb, és nem csak dizájn szempontjából. Húszcentis hasmagasságával, 60 centis gázlómélységével ez az autó tényleg el tud menni érdekesebb, aszfalttól távoli helyeken is, és az Omodával szemben összkerékhajtással is rendelhető. Az autó pont négy és fél méter hosszú; kicsit nagyobb a jellegében hasonló Jeep Compassnál, de tíz centivel rövidebb egy Ford Kugánál.

A Jaecoo vajon mi?

Jaecoo, ejtsd: dzsékú: az ősi kínai marketingmitológia szerint a német jaeger, vagyis vadász és az angol cool, mint kúl szavak összeolvadásával keletkezett kifejezés, ami azt érzékelteti, milyen menő dolog is a természetben rohangászni egy terepjáróval az állatok után. Fura a vegánbőr kárpitok korában a vadászatot a kúlsággal összehozni az európai piacon, de hát ők tudják.

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 70

Ezzel a kockaformával kíváncsiak vagyunk a fogyasztásra: a gyártó 7,5-8 litert mond valós használat mellett a benzinesre, 6-ot a plug-inre, hibrid üzemben

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 71

Élőben sokkal tömörebb, keményebb, komolyabb, mint a képeken

A Jaecoo 7 alapváltozatát (amit ravaszul Premiumnak hívnak az árlistában) 145 lóerős, 275 Nm leadására képes, 1,6 literes turbómotor mozgatja; az erő hétfokozatú, dupla kuplungos automata váltón keresztül jut el az első kerekekre. Az alapfelszereltség igen magas: az elektromos ülésállítás, a nyitható üvegtető, a teljes vezetéstámogatási arzenál és a körpanorámás kamerarendszer már belépőszinten megvan.

Az Exclusive kivitel összkerékhajtást, szellőztetett és motoros deréktámaszos első ülést, picit nagyobb, 13,2 col helyett 14,8 hüvelyk képátlójú érintőképernyőt, 6 helyett 8 hangszórós Sony hifit és HUD-ot is kínál, másfél milliós felárért.

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 72

A benzines Jaecoo 7 indulóárai

Akinek ennél is több pénze van Jaecoora, ugyanakkor szeretne olcsóbban autózni, konnektoros hibrid hajtással is megveheti az autót. Ebben egy másfél literes turbómotor dolgozik össze egy villanymotorral, de az így keletkező 347 lóerős összteljesítmény sajnos csak az első tengelyre mehet, a csomagtér kapacitása pedig ebben a változatban 412 literesre csökken. 

A gyártó, illetve az importőr szimpatikusan őszintének tűnik a kocsi várható fogyasztását illetően. 7,5, illetve 8 litert ígérnek száz kilométerre a benzines 2WD, illetve 4WD modellre. A plug-in hibrid állítólag 6 liter körül eszik majd vegyes üzemben, ha már lemerült az egy töltéssel úgy 90 kilométer megtételére elég energiát tároló, 18,3 kWh kapacitású, szintén LiFePo akkumulátor. Az akku egyenáramú gyorstöltőről is táplálható, 40 kW csúcsteljesítménnyel.

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 73

A konnektorról is tölthető hibrid Jaecoo 7 árai

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 74

Függőlegesen tájolt érintőképernyő van, fizikai klímakonzol sajnos nincs

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 75

Az ajtóbelső is mindent megtesz, hogy meggyőzzön: ez egy kemény terepjáró!

Aki tud otthon tölteni, valamint gyakran és sokat autózik városban, még a zöld rendszámos világ elmúltával is jobban járhat a plug-in Jaecoo 7-tel. Nem lesz nehéz garanciaidőn belül akár kétszer is kitermelni a lakossági tarifás, pláne házi napelemmel ingyen termelt villany és a 630 forintos benzin korában a hárommillás felárat. Apropó garancia: az importőr mind az Omoda, mind a Jaecoo modellekre hét év vagy 150 ezer kilométer jótállást vállal – céges és privát vevők számára egyaránt.

A Jaecoo 7 első látásra, beülésre és megtapogatásra szimpatikus, kényelmes, praktikus, élhető, jól pakolható családi autónak tűnt. Izgatottan várjuk vele az újabb találkozást, immár mozgásban. Patakban akarunk gázolni a 4×4-essel, és muszáj megtudnunk, hogy mennyire ügyesen teszi le fronthajtással az aszfaltra azt a sok lóerőt a PHEV!

Újabb kínai márka érkezett a magyar piacra 76

A szögletes kialakítás jót tesz a pakolhatóságnak, remek kirándulóautónak ígérkezik a Jaecoo 7