Gyakorlatilag megfeleződött a szélsőséges gyorshajtás közben bemért és megbírságolt járművezetők száma az elmúlt két évben – derül ki a Vezess által az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK) kikért statisztikákból. Az okát nem tudni, viszont tény, hogy ebben az időszakban emelkedett kétszer is a gyorshajtás miatt fizetendő bírságok összege.
Hosszú éveken át 300 ezer forint volt Magyarországon a legmagasabb gyorshajtásos bírságösszeg, amit két lépésben jelentősen megemeltek. 2023-ban 390 ezer forintra nőtt, 2024. augusztus 16-tól pedig már 468 ezer forint.
| 468 ezer forintos közigazgatási bírságok száma gyorshajtás miatt | 390 ezer forintos közigazgatási bírságok száma gyorshajtás miatt | 300 ezer forintos közigazgatási bírságok száma gyorshajtás miatt | Maximális összegű gyorshajtásos bírságok száma | |
| 2025 (november 15-ig) | 323 | – | 323 | |
| 2024 | 135 | 201 | – | 336 |
| 2023 | – | 123 | 267 | 390 |
| 2022 | – | – | 744 | 744 |
| 2021 | – | – | 659 | 659 |
| 2020 | – | – | 824 | 824 |
A rendőrségi adatok szerint a fordulópont egyértelműen 2023-ban volt, az első bírságösszeg-emelés évében. A következő esztendőben bekövetkezett módosítás idején tovább mérséklődött az extrém gyorshajtással lebukottak száma, és az eddigi 2025-ös adatok szerint idén ugyan valamivel több lehet év végére, de érdemben a 2023 előtt megszokottnál jóval alacsonyabb szinten maradhat.

Kép: Vezess
Ennyire lassítunk le a traffipaxnál
Kikértünk és megkaptunk egy másik, érdekes statisztikát is az ORFK-tól. Minden autós ismeri azt a jelenséget, amikor eléri a járművek tömege az előre kitáblázott, fémkapura rögzített traffipaxot, és ilyenkor mindenki lassít, legalábbis akik addig gyorsan hajtottak. A rendőrségtől most megtudtuk, hogy mennyire.
A VÉDA-rendszer ugyanis nemcsak a gyorshajtók sebességét méri és rögzíti, hanem a szabályosan közlekedők tempóját is. A rendőrség elküldte részünkre öt sztrádás traffipax átlagadatait két egymás utáni évből, de ugyanarról a naptári napról. A táblázat ezeken a napokon a 13 és 14 óra között elhaladt járművek átlagsebességét tartalmazza.
Feltűnőek a 120 km/óra fölötti átlagadatok, ezekben ugyanis benne vannak a buszok és a kamionok is, vagyis ahhoz, hogy ilyen magas átlag kijöjjön, sokan a traffipax alatt is jóval 130 km/óra felett kellett hogy közlekedjenek.
| Ellenőrzési helyszín címe | 2024. (km/h) |
2025. (km/h) |
| M7 jobb pálya 60+064 kmsz-nél | 91 | 114 |
| M7 bal pálya 60+090 kmsz-nél | 123 | 125 |
| M3 jobb pálya 88+048 kmsz-nél | 121 | 122 |
| M3 bal pálya 142+984 kmsz-nél | 90 | 115 |
| M3 jobb pálya 143+000 kmsz-nél | 60 | 123 |
„A táblázatban szereplő alacsony sebességadatok az adott időszak forgalmi viszonyainak következményei lehetnek” – írta magyarázatként a 60-as és a 90-es átlagokhoz a rendőrség.

Kép: police.hu
Megduplázhatná az ország összes traffipaxát egy egyszerű ötlet
Kimondottan tetszik a magyar polgármestereknek és támogatnák azt a nemzetközi példát, miszerint a gyorshajtásos bírságok egy részéből sebességmérőket vásárolhatnának.
A gyorshajtások száma rekordmagas
Itt még nincsenek idei statisztikáink, csak tavalyi egész évesek, amelyeken – az összes gyorshajtást nézve – csökkenés helyett rekordot látunk.
„2024-ben az összes objektív felelősség alapján (beleértve a gyorshajtásokat is), valamint a Kkt. 20. §-ába tartozó sebességtúllépések miatt összesen 56 348 833 300 forint bírságot szabott ki a rendőrség” – közölte még tavasszal az ORFK. Ez az 56,3 milliárd forintnyi bírság sokkal magasabb az egy évvel korábbi – akkor szintén rekordot jelentő – 30 milliárd forint körüli összegnél.
A járművezetőknek postán kiküldött és helyben kiszabott bírságok száma is minden korábbinál magasabb volt tavaly. A rendőrség közlése szerint „2024-ben az objektív felelősség alapján kiszabott bírságok száma összesen 961 256 darab, ebből a gyorshajtás miatti ügyek száma 807 018 darab, míg a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 20. §-ába tartozó sebességtúllépés miatti ügyek száma 51 558 darab volt.” Ez így együtt 858 576 gyorshajtásos bírság.
Két fő oka lehet a rekordoknak. Az egyik a sebességmérő eszközök számának most már évről évre tartó növelése, és itt nem csak a járművek tempóját mérő traffipaxokra gondolunk. Országszerte terjednek a trafiboxok.

Kép: Törökbálinti önkormányzat
Ha valaki még nem tudná, ezek nagyjából 80 centis fémdobozok körülbelül méteres fémcső tetejére rögzítve, egyik oldalukon kis ablak, itt kukucskálnak kifelé a belsejükbe hosszabb-rövidebb időre beszerelt sebességmérők. Minden bizonnyal a trafiboxok hatékonyabbak azoknál az évtizede telepített fix sebességmérőknél, amelyek előtt tömegével lassítanak az autósok, utána meg tömegével visszagyorsítanak.
Eközben a sebességmérő műszerek száma is növekedik. „A fővárosban pár hónapja telepített sebességmérő készülékek VÉDA-rendszerhez illesztésével a keletkezett ügyek számában emelkedés tapasztalható” – közölte a rendőrség tavasszal a Vezess-sel. A 47 forgalmi sávot figyelő 26 kamera tavaly novembertől mér, és már az első negyedéves adatai látványosak, ráadásul újabbakat telepítenek majd.
Ezt megelőzően 2023-ban is bővült a traffipaxok száma, akkor az ORFK állított hadrendbe 40 darab, elmondásuk szerint az addig használtaknál is modernebb műszert. Akkor megtudtuk, hogy 230 méteres távolságig képesek hiteles mérésre és képfelvételre.
A készülékek beszerzése és szaporodása mellett a jogalkotó többször, összességében jelentősen megemelte a bírságok összegét is az elmúlt években, ez lehet a másik ok. Mivel az objektív felelősség hatáskörébe sorolt gyorshajtások bírságtétele annak bevezetése, 2008. május 1-je óta sávos, így továbbra is eltérő tételekkel számolhatnak az autósok. Postán érkező csekknél 50 és 468 ezer forint közötti összegekre készülhetnek a lebukott szabályszegők.
Mennyivel mentek 2025 legdurvább gyorshajtói?
Fotókkal, helyszínekkel és sebességadatokkal itt van az idei toplista. Az ott egy Porsche?