Aki soha nem szegi meg a maximális tempóra vonatkozó szabályokat és mindig betartja az utak mellett álló piros karikákban lévő sebességhatárokat, most a saját kára nélkül olvashatja el a rendőrség első blikkre meghökkentő statisztikáit. „2024-ben az összes objektív felelősség alapján (beleértve a gyorshajtásokat is), valamint a Kkt. 20. §-ába tartozó sebességtúllépések miatt összesen 56 348 833 300 forint bírságot szabott ki a rendőrség” – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a Vezess megkeresésére.
Ez az 56,3 milliárd forintnyi bírság sokkal magasabb az egy évvel korábbi – akkor szintén rekordot jelentő – 30 milliárd forint körüli összegnél.

A klasszikus VÉDA-kapu (Kép: MTI)
A járművezetőknek postán kiküldött és helyben kiszabott bírságok száma is minden korábbinál magasabb volt. Az ORFK közlése szerint „2024-ben az objektív felelősség alapján kiszabott bírságok száma összesen 961 256 darab, ebből a gyorshajtás miatti ügyek száma 807 018 darab, míg a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 20. §-ába tartozó sebességtúllépés miatti ügyek száma 51 558 darab volt.” Ez így együtt 858 576 gyorshajtásos bírság.
Két fő oka van
Az egyik a sebességmérő eszközök számának most már évről évre tartó növelése, és itt nem csak a járművek tempóját mérő traffipaxokra gondolunk. Országszerte terjednek az egyik magyar rendőrségi vezető ötlete nyomán létrejött trafiboxok.
Ha valaki még nem tudná, ezek nagyjából 80 centi magas fémdobozok körülbelül méteres fémcső tetejére rögzítve, egyik oldalukon kis ablak, itt kukucskálnak kifelé a belsejükbe hosszabb-rövidebb időre beszerelt sebességmérők. Minden bizonnyal a trafiboxok hatékonyabbak azoknál az évtizede telepített, 365 sávot/irányt figyelő fix sebességmérőknél, amelyek előtt tömegével lassítanak az autósok, utána meg tömegével visszagyorsítanak.

Trafibox kémleli az utat Törökbálinton. Ebben itt és most van műszer (Kép: önkormányzat)
Egyrészt az utak mellett álló trafiboxokat látják ugyan az arra haladó autósok, azt viszont nem tudják – mert a közeledő járműből nem látszik száz százalékig –, hogy abban a konkrét dobozban éppen akkor van-e egyáltalán működő sebességmérő. Simán lehet, hogy teljesen üres doboz mellett lassítanak, amivel máris elérték céljukat az egyenruhások: lassul a járműforgalom, biztonságosabbá válik az adott útszakasz. A vidéki városokban 3-4 ilyen ‒ adott esetben megfordítható ‒ dobozt is képes lehet eredményesen kiszolgálni egyetlen mobil traffipax, amit ide-oda rakosgathatnak. Arról, hogy melyik településeken vannak ilyenek, itt lehet megnézni a listát.
Eközben a sebességmérő műszerek száma is növekedik. „A fővárosban pár hónapja telepített sebességmérő készülékek VÉDA-rendszerhez illesztésével a keletkezett ügyek számában emelkedés tapasztalható” – közölte a rendőrség most a Vezess-sel. A 47 forgalmi sávot figyelő 26 kamera tavaly novembertől mér, és már az első negyedéves adatai látványosak. Összesen 118 275 gyorshajtást rögzítettek a sebességmérők Budapest területén három hónap alatt, ennek ugye csak egy része 2024-es fogás.

Az egyik legfontosabb új sebességmérő Budapesten, az Árpád hídon (Kép: budapest.hu)
Ezt megelőzően 2023-ban is bővült a traffipaxok száma, akkor az ORFK állított hadrendbe 40 darab, elmondásuk szerint az addig használtaknál is modernebb műszert. Akkor megtudtuk, hogy 230 méteres távolságig képesek hiteles mérésre és képfelvételre, itt pedig leírtuk, hogy pontosan hol használják őket.
A készülékek beszerzése és szaporodása mellett a jogalkotó többször, összességében jelentősen megemelte a bírságok összegét is az elmúlt másfél évben. A Magyar Közlönyben tavaly júliusban tett bejelentés alapján 2024. augusztus 16-tól alsó hangon 50 ezer forintra bírságolják a gyorshajtást.
Ezt megelőzően sem régen, 2023 szeptemberében „drágult” a gyorshajtás, akkortól már a korábban sokáig érvényben lévő 30 ezer helyett 39 ezer forintról indult az objektív felelősség hatáskörébe sorolt sebességtúllépéssel járó bírság minimumösszege, ez emelkedett 50 ezer forintra tavaly augusztusban.
Mivel az objektív felelősség hatáskörébe sorolt gyorshajtások bírságtétele annak bevezetése, 2008. május 1-je óta sávos, így továbbra is eltérő tételekkel számolhatnak az autósok – az egyes tételek így változtak:
- 58 500 helyett 70 000,
- 78 000 helyett 100 000,
- 117 000 helyet 140 000,
- 169 000 helyett 210 000,
- valamint 260 000 helyett 312 000 forint.
A kiszabható legnagyobb büntetésnél is óriási ugrás következett be 2024-ben: az eredetileg 300 ezer, majd – a 2023-as emeléssel – 390 ezer után tavaly augusztustól 468 ezer forintra nőtt az összeg.

Megállítás az egyik gyorsforgalmi úton (Kép: police.hu)
Pedig nem is működik éjjel-nappal minden készülék
Megkérdeztük a rendőrséget arról is, hogy mennyi javítást kellett elvégezni a VÉDA-rendszer fix és mobil készülékein 2024-ben. „A FIX-KKEP berendezések közül 113 darab, még a VH-KKEP eszközök esetében 73 darab eszközön végzett javítást a szerződéssel rendelkező vállalkozó. A fent említett esetszám magában foglalja a rajtuk futó szoftverelemeket is. (A megadott esetszámok nem tartalmazzák a rendszer üzemeltetésével kapcsolatban biztosított tevékenységeket, mint például a hitelesítési eljárásokat, a szoftverfrissítéseket, megelőző karbantartási tevékenységeket és az ellenőrző vizsgálatokat.)” – válaszolta az ORFK.
Külön megkérdeztük, hogy kellett-e javítani a 2023 júliusától használt, modern, 40 darab készülék valamelyikét 2024-ben. A „40 darab TraffiCapture TC-108 típusú sebességmérő készülék esetében 2024-ben 26 készüléket vagy annak működtetéséhez szükséges valamilyen elemét érintette meghibásodás, amelyek keretében 66 hibajavításra került sor. Ebből 12 szoftveres, míg 54 mechanikai probléma volt. A leggyakoribb hibaokokat tekintve elmondható, hogy 22 esetben GPS-csatlakozási probléma és 7 esetben töltési probléma lépett fel, míg szintén 7 esetben az eszköz stabilitását biztosító támaszték sérült meg – ami egyébként nem a készülék szerves része.”
„A FIX-KKEP eszköz esetében 21 nap, míg a VH-KKEP berendezés esetében 43 nap volt a legnagyobb kiesés” – írta a rendőrség arra a kérdésünkre, hogy mennyi nap volt a leghosszabb idő 2024-ben, amíg a fix vagy mobil készülékek valamelyike nem volt használható bármilyen meghibásodás miatt.
Ezek nélkül is összejött tavaly összesen 858 576 gyorshajtásos bírság, ami még látványosabb szám egy napra elosztva. Átlagosan minden egyes nap 2352 darab gyorshajtást rögzítettek a rendőrök tavaly.
Nem csak az autósok sebességtúllépéséből keletkezik az államnak bevétele, számos más szabály megszegéséért is fizetni kell. A Vezess összegyűjtötte azt is, melyek ezek: