Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Tibor, a nepperek réme válaszol! Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad! ET-szám – eszik, vagy isszák? Abroncsmágusaink segítenek megfejteni a bajos kérdéseket.

Merjek TSI-motorral szerelt Volkswagent venni?

Olvasónk kérdez

Üdvözlöm,

Gépjármű vásárlás előtt állok. Egy Volkswagen Golf 6 szeretnék vásárolni mert nagyon megtetszett és szeretem a Volkswageneket.
Kb 2009-2010 évjáratút nézegettem.

Mi a véleménye a 1.4 TSI motorokról? Érdemes ilyen autót vásárolni vagy a sima szívó 1.4t válasszam? Mi a legnagyobb hibája a TSI motornak hosszú távon?

Válaszát előre is köszönöm

Kedves Balázs!

Szakértőnk válaszol

A Volkswagen Golf 6 1.4 TSI motorok vezérlése 2009-2010-ben még láncos megoldás volt. Sajnos konstrukciós hiba miatt ezek a vezérlések akár 100 000 kilométer alatt tönkremennek és a motor teljes megsemmisülését is okozhatják. A csere drága és idővel újra problémát okozhat, bár a megerősített szettek tovább bírják. A szívószelep kokszosodása szintén típusbetegség. A legtöbb 1.4 TSI-ben kettős tömegű lendkerék is megtalálható, de ezek tovább bírják, mint a dízel társaik. A turbós benzines motorok nagyon kényesek a szervizelésre és az olaj minőségére. Előfordulnak olajfogyasztás problémák is. Itt talál pár érdekes információt ezekről a motorokról is. 1.4 FSI motorok ebben az évjáratban már nem léteznek.

Amennyiben 1.4 TSI motoros Golfot szeretne vásárolni, fokozottan javaslom, hogy nézesse át szakemberrel vásárlás előtt.

Tisztelettel:
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu

A dízel Opel Insignia tele van aknákkal?

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

Egy Opel Insignia vásárlás előtt állok. A kiszemelt példány egy 2013as évjáratú 2.0 CDTI (163) 4×4 cosmo felszereltségű példány automata váltóval. A járműben 170.000 km van, a vezéslést 150.000km-nél cserélték. Mennyire megbízható ez a 163 lóerős motor automata váltóval? Mire érdemes odafigyelni vásárlás előtt? Milyen típus hibái lehetnek? Előre is köszönöm a segítséget.

Gráf István

Szakértőnk válaszol

Kedves István!

Kb. mindenre. A motornál a turbócső szakadása általános probléma. Előfordul olaj-nyomócsó tömítetlenségi hiba, ami a motor végét jelentheti. A szívócsőben az örvénycsappantyú tengelye az időzített bomba. Az elektronika megbízhatósága és a minőség javult a facelifttel, de előfordulnak elektromos hibák. Ha a váltóval gond van, aranyáron javítható. A szeleptömb és a konverter szokott meghibásodni. A futómű nehezen viseli a magyar utakat.

Javaslom, nézesse át szakemberrel az autót vásárlás előtt.

Üdvözlettel:
Varga Tibor
www.autovizsgalat.hu

A PDTDI az isteni dízel?

Olvasónk kérdez

Tisztelt Varga Tibor!

A véleményét szeretném kikérni abban ,hogy mit gondol a 2007es évjárat 1.9 BLS motorkódú PD TDI motorról? Olvastam hogy ebbe a szériában a BXE motorkódú társa nem a legjobban sikerült konstrukció. Ugyanis elvileg 300000 km magasságában a hajtókar megadhatja magát ,és elég nagy károkat tud okozni a motorban. Na már most az én autóm van 305000 km van, és egy kis kerepelő hangot ad.Felénk azt mondta egy két szerelő ,hogy valószínűleg a hidrotőke és a vezérműtengely van elkapva.

Azt tudni kell róla, hogy ezt a kerepelő hangot csak szinte hideg motornál adja amikor bemelegszik körülbelül 15- 20 km után abbahagyja. Én erről azt gondolom, hogy szerintem ,ha egy vezérműtengely kopott akkor annak teljesen mindegy ,hogy hideg vagy meleg a motor hőmérséklete annak állandóan kalapálni kéne. Mit gondol erről? valamint a fent említett úgymond széria hibáról, hogy a hajtókar szét verheti akár a motort is? Érdemes lenne ezt kicseréltetni?

Tisztelettel Szántó Dénes

Szakértőnk válaszol

Kedves Dénes!

A hajtókar törése viszonylag ritka hiba ezeknél a motoroknál és általában már csak következmény. Az olajszivattyú meghajtótengelyének hatszöge lekophat és átfordulásakor megszűnik az olajnyomás. Ez okozza a későbbi hajtókartörést. Célszerű megelőzni a bajt és időben kicserélni a fent nevezett alkatrészt. A kerepelő hangot okozhatja a hidrotőkék meghibásodása is, de mindenképpen mutassa meg az autót hozzáértő szerelőnek, akire később rábízza a javítást is. Amennyiben “csak” felkeres egy szerelőt, hogy 5 perc alatt mondja meg, miért csattog a motor, addig a szerelő csak tippelni fog.

Tisztelettel:
Varga Tibor

Mitől PD ez a TDI?

Amíg a többi gyártó a kilencvenes évek végén már a Common-Rail (közös nyomócsöves) rendszeren dolgozott, a Volkswagen külön utakon járt és létrehozta a PD TDI rendszert (Pumpe-Düse). Ennek a megoldásnak a lényege, hogy adagolófúvókás rendszeren keresztül rendkívül magas, 2000 baros maximális befecskendezési nyomáson juttatják a gázolajat közvetlenül az égéstérbe.

A nyomást hengerenként, közvetlenül az adagolófúvókában hozza létre a rendszer, ezért nincs szükség magasnyomású szivattyúra. Az 1.9 PD TDI motorok rendkívül megbízhatóak, takarékosak, egyszerű a javításuk és viszonylag könnyű szakembert találni, aki ért hozzájuk. Mivel rengeteg VW-Audi-Škoda-SEAT típus alap dízelmotorja volt hosszú időn keresztül, ezért bontottan könnyen és olcsón juthatunk alkatrészhez.

De nagyon tisztelni kell 90 000 kilométerenként cserélendő vezérműszíjkészlet csereperiódusát, mert ezt a szíjat terheli a PD TDI elemek hajtása is, amelyek 2050 bar maximális befecskendezési nyomást állítanak elő. Esetenként a hengerenkénti PD-fejek rugós része széteshet és az előszállító tandemszivattyú is elromolhat. További hibalehetőségek ebben a cikkben. A PD TDI motorral szerelt gépkocsik többsége túl van a 400-500 ezer kilométeren (még ha a kilométeróra mást is mutat) és még mindig megbízhatóan üzemelnek. De az 1,9 PD TDI igazolt megbízhatósága nem érvényes az 1968 köbcentis 2,0 PD TDI-re, főleg a Siemens-üzemanyag-ellátásúakra, amit a motorkód alapján tudtok azonosítani!