Folytatódik a Vezessen a Kilométerkirályok sorozat, a dízel Focus és a benzines G Astra után ismét egy dízelmotoros használt autóval. Ezt a Škoda Octavia 1,9 PD TDI Combit 10 éves korában 450 ezer forintért vette mostani gazdája 2018-ban. Ő használtautó-értékesítő, tehát szakember, aki tudta, mit vesz, és miért mond igent egy autóra, amitől sokan hanyatt-homlok menekülnének.

Ára nagyjából egymillió forinttal volt alacsonyabb egy átlagos távok megtételére használt és szebb karosszériájú, 2008-as dízel Octavia II áránál, mert a fekete kombi valós futásteljesítménye majdnem egymillió kilométer.

Első gazdája is elég sokat járt vele, 2011-ben közel 140 000 kilométerrel adta el az autót egy személyszállítónak. Lekértem az autó adatlapját a Jármű Szolgáltatási Platformon, ahol a Magyar jármű jelleg rubrikában szerepel is, hogy taxi volt, ott van a taxiengedély száma és az igazolások az autó sikeres taximinősítéséről. A taxis múltról vallanak az évente ismétlődő vizsgák és a fotókról is könnyű kiszúrni a képeken a sárga rendszámtáblát.

Használt autó – Egy visszatekert órás extaxi, 985 000 kilométerrel 1

Ezt a Škoda Octavia 1,9 PD TDI Combit 10 éves korában 450 ezer forintért vette mostani gazdája 2018-ban. Tudta, mire mond igent

Taxi helyett autópályás futárautó

Ez az autó taxinak taxi volt, de a városi taxikénál összehasonlíthatatlanul jobb sors jutott neki. Autópályán gyűjtötte a kilométerek ezreit és százezreit, több száz kilométert futott két motorindítás között.

Futárként dolgozó előző gazdája extrém távokat tett meg vele. Az éves műszaki vizsgák között 126-161 ezer kilométerrel gyarapodott a futásteljesítménye, utóbbi napi 440 kilométernek felel meg átlagosan, az év minden egyes napján.

Használt autó – Egy visszatekert órás extaxi, 985 000 kilométerrel 2

Évente 160 000 kilométert is beletett a második tulajdonos az összesen háromból. Elsősorban Franciaországba ingázott vele

Munkaautó volt tehát, ami nem kisasszonysport. Mennie kellett jégben és kánikulában, célba kellett érnie szélviharban és simogató tavaszi napokon is. A kíméletlen terhelés nyomai látszanak a karosszérián.

Kapott az élettől

Festékpöttyökkel elfedett vagy ki sem javított kőfelverődések pettyezik az orrát. A két küszöb jól láthatóan rozsdásodik a sárvédő tövében megülő sártól, amit az 1Z kódjelű Octaviák és a 8P A3-asok a Golf V-tel együtt örököltek elődeiktől. A küszöb javítása és az első sárvédők cseréje már tervben van. Bontott színazonos sárvédőkkel kijöhet nagyjából 100 ezer forintból, ha egy kolléga kihegeszti a küszöböket.

Kilométerkirályok: neked is van egy?

Nemrég egy 635 000 kilométeres Opel Vectrával indítottuk a Kilométerkirályok sorozatot a Vezessen az igazán sokat futó használt autókról. Továbbra is nagy szeretettel várjuk mindazok jelentkezését, akik sokat jártak ugyanazzal az autóval, írják a kiadásokat, tisztában vannak vele, milyen óraállással mit kellett javíttatni és az mennyibe került. Tehát értékes tapasztalataik vannak azzal kapcsolatban, mire számítsanak a Vezess olvasói, ha hasonló használt autót vennének.

Ha tehát sokat futott használt autóddal vezeted a szervizköltségeket, a cserélt alkatrészeket, esetleg a tankolásokat is, írj az info kukac vezess.hu címre (lásd itt), hogy a Te autódat is bemutathassuk a kilométerkirályok között! Mert nem a valós futásteljesítményű használt autóktól kell félni, hanem a visszatekert órás, irreálisan kevés kilométeres, bizonytalan hátterű, szervizdokumentáció nélküli fekete lyukaktól, akárhogy vannak kirittyentve az autókozmetikában.

Az autót elkapta a jégeső és egyszer rádőlt egy fa is, ami a használati értékéből nem von le, de piaci értékét csökkenti. A többség egy látványra szépen megőrzött autót keres és nem az dönt nála, mit javítottak, mit cseréltek eddig és mi az, amire a szépre polírozott autóban ő fog költeni. Akkori tulajdonosa is alapos karbantartással biztosította az autó bevethetőségét, az elvégzett munkákról gondosan vezetett táblázatot adott át az Octavia mai gazdájának.

Használt autó – Egy visszatekert órás extaxi, 985 000 kilométerrel 3

Büszkén hasít a BXE-motorkódú 1,9 PD TDI. Mai gazdájánál 5,2 és 8 liter között mozog a fogyasztása 100 km-en

Óratekerés, kétszer

Kilométer-számlálója azonban nem a valós értéket mutatja, aminek azonban nem a szokásos óratekerős átverés az oka. Az óraállás ugyanis egyszer erősen csökkent, majd a fiatalítás után visszatért a valóshoz, csak mégsem egészen.

Konkrétabban fogalmazva az autó korábbi tulajdonosának volt egy tartós futármegbízása Franciaország és Zala megye között, amit csak félmillió km alatti óraállású autóval lehetett újra elnyernie. A kilométer-számlálót a megbízási feltételekhez igazodva tekerték vissza 700 ezerről félmillió km alá, így az előző tulaj folytathatta vele ugyanannál a cégnél, ugyanazt a munkát, mint addig.

Használt autó – Egy visszatekert órás extaxi, 985 000 kilométerrel 4

Egy százas odaveszett a kétszeri óratekerésben, most van 985 000 kilométer benne. 6,5 l/100 km átlagfogyasztással és 375 Ft/literes gázolajárral számolva 24 millió forintba  került tankolni

Aztán a megbízatás lejártával újra előrepörgött a számláló, de ekkor valamiért egy százas lemaradt a megtett kilométerekből. A műszerfalról leolvasható megtett táv ezzel a 100 ezer kilométerrel ma is kevesebb a ténylegesnél.

Turbócsere, vezérlés, EGR-szelep, légtömegmérő: semmi vészes

Mostani gazdája, Kovács Zoltán úr ennek ismeretében vásárolta meg az autót, pontosan két évvel ezelőtt. A nagykanizsai Das Weltauto-bázis használtautó-értékesítő szakembere nem bánta meg a döntést. 2018 nyarán az első feladat egy olajcsere volt és friss vezérléskészlet beépítése. A már akkor is 960 000 km feletti autót egy évig használta úgy, hogy semmi baj nem volt, majd tavaly a turbófeltöltő kilehelte lelkét. Cseréjekor kipufogógáz-visszavezető szelepből is újat kapott a használt Škoda Octavia.

Pár hónapja teljesítményvesztés jelezte, hogy ideje beszerelni egy új légtömegmérőt és ennyi. Ezeken kívül semmi mást nem kellett javítani az autón, amely az augusztus végi műszaki vizsgát simán vette 886 518 kilométeres leolvasható és 986 000 kilométeres tényleges futásteljesítménnyel.

Használt autó – Egy visszatekert órás extaxi, 985 000 kilométerrel 6

Rozsdásodik a küszöb és a sárvédő, ez gyakori gond a VW-konszern PQ35 padlólemezére épített autókkal. A 195/65 R15 talán a létező leggazdaságosabb gumiméret

Úgy szakmailag, mint emberileg nagy pillanat volt nekem, amikor egyesbe tettem a váltót és elindultam a próbaútra. Idén 20 éve dolgozom a Vezessnél és egyetlen egyszer vezettem ennél több kilométert futott autót. Érdekes, hogy az is Škoda volt, az is egykori futárautó és szintén 1,9 TDI.

Letagadhatna 650 ezer kilométert

Megilletődötten adtam a gázt, igyekeztem minél finomabban kezelni a váltót és nem terhelni feleslegesen a kettős tömegű lendkereket, aztán rájöttem, hogy felesleges óvatoskodnom. Ez egy teljesen jól működő használt autó, amelyben kicserélték, amit kellett és egymillió kilométerhez közelít ugyan, de teljesen normálisan használható.

Mint a hosszabb utazásokra befogott autókban általában, az Octavia II állapota messze meghazudtolja azt a szintet, amire legtöbben számítanak. Sokan egy bontószökevényt várnak, egy roncsot, amelynek rég el kellett volna engedni a kezét, csakhogy ez az autó sem ilyen.

Használt autó – Egy visszatekert órás extaxi, 985 000 kilométerrel 8

Kovács Zoltán két éve vette a 980 000 kilométer felett járó dízel Octaviát. A harmadik tulajdonos szakember, tudta, hogy 450 ezer forintért jó vétel a legnagyobbrészt autópályán használt TDI

Utastere kétszer elpusztulhatott volna 980 000 kilométer alatt, itt azonban nem gusztustalanra málló kormány, szebb napokat látott váltószoknya vagy viseltes kézifékkar fogad. A burkolatok épek, a kilincs és a kilincsfészek a vezető ajtaján sem mutat ronda kopásnyomokat. A vezetőülés huzata alól pereg az üléshab porladó szivacsa, de nem nyomja a fémváz a combomat, a váltógomb és a kormánykerék sem kezdett mállani. A kormány egyik küllőjén van feltűnőbb kopás, a műanyag karimát kormányvédő óvhatta, mert alig látni rajta az évek nyomát.

Legendás az 1,9 TDI

Ebben az autóban a kímélő használatot meghálálta a technika. A gyári kettős tömegű lendkerék félmillió kilométert elment, a mostaniban is majdnem ennyi van és nem érezni rajta az elhasználódás jeleit, nincs csattanás a motor leállításakor, nem remeg és rázkódik a legendásan tartós TDI-motor.

Használt autó – Egy visszatekert órás extaxi, 985 000 kilométerrel 9

Még a PD-elemek is eredetiek, természetesen a motor és a váltó is az

Az autó főegységei a gyáriak, eredeti a motor és a váltó is. Nem voltak még kicserélve az adagolófúvókák sem, a PD-elemeken 100 kilométeren 5,2 liternyi gázolaj fut át rajtuk országúton, autópályán 140-nel 8 liter a fogyasztás, közel az egymillió kilométerhez.

Eredetileg 105 lóerős a motor, ennek legnagyobb része a friss turbófeltöltővel és légtömegmérővel előcsalogatható a BXE-motorkódú négyhengeresből. Ha 350 ezer kilométert mondanának rá, minden további nélkül elhinném.

A használt autókkal valóban megtett kilométerek számára az autó dokumentumaiból tudtok következtetni. A pedálgumik kopásából, kifényesedett kormánykarimából, nehezen visszatekercselődő övszíjakból, az elhasznált vagy jó állapotú utastérből nem lehet érvényes következtetést levonni.

Használt autó – Egy visszatekert órás extaxi, 985 000 kilométerrel 10

Tulajdonosa nyugodt szívvel indul el vele bárhová. Két év alatt semmi olyat nem produkált, amiért meg lehetne orrolni rá

Levezetés pihenéssel

Mostani, harmadik tulajdonosánál már pihen a Škoda Octavia 1,9 TDI, ő évente 10 000 kilométert sem tesz meg vele. Nagykanizsán belül és belföldi utakra használja. „Bátran megvettem, mert ez a motor megbízható. Nyugodt szívvel indulok el vele bárhová” – mondja róla. Bármilyen hihetetlennek is tűnhet, amióta vezethettem ezt az autót, bennem sincs kétség, hogy ahová elindulok vele, oda meg is érkezem. Ez a dízel Octavia majdnem egymillió kilométeren át igazolta, hogy nem hagy ott az úton.

Továbbra is várjuk azon olvasóink jelentkezését, akik kilométerek százezrein át feljegyezték a kiadásokat és szívesen bemutatnák autójukat! A sorozat következő autója: Opel Astra Caravan 1,6 Ecotec Kőröshegyről, 529 000 kilométerrel. A többi Kilométerkirályról itt találjátok cikkeinket.

985 000 km eredeti hajtásláncccal. Milyen autó ez a Škoda Octavia TDI?
1026 szavazat - átlag: 8.46 (10-ből)
985 000 km eredeti hajtásláncccal. Milyen autó ez a Škoda Octavia TDI?