Szeretnénk egy sorozatot indítani sokat futó használt autókról, a kocsik szerviztörténetéről. Ehhez várjuk azon tulajdonosok jelentkezését (info kukac vezess.hu, ld. itt), akiknek megvannak a feljegyzések, a számlák a kocsi karbantartásáról, a cserélt alkatrészekről, a különféle kiadásokról. 400-500 ezer kilométernél többet futott autókat keresünk, amelyekben nem azért mutat ennyit a számláló, mert az óra előrepörgetésével sikerült az adóhatóságnál egyensúlyban tartani az üzemanyag-elszámolást.

Opel Vectra C Z20NET, 634 000 km

Ezúttal egy használt Opel Vectra C-t mutattunk be, amely azért is érdekes, mert a Föld-Hold távolság másfélszeresét nem autógázas és nem is dízelmotorral, hanem benzinessel tette meg, ráadásul a nagypályás, 175 lóerős turbós kétliteressel. Ezt a Z20NET motorkódú benzinest kapta a testvérmodell Saab 9-3-is különféle teljesítményszinteken. Ez a turbós benzines a 9-3 1.8t-ben is kétliteres hengerűrtartalmú, ott 150 lóerős.

Használt autó: ezektől rettegnek a magyarok 1

Benzinből 8,95, autógázból 10,64 l/100 kilométer a Spritmonitoron a 175 lóerős C Vectrák átlagfogyasztása. Ebben az autóban eredeti a motor, a váltó és még a kettős tömegű lendkerék is

Zalaegerszegen vette át megrendelője a lépcsőshátú Opel C Vectrát 2004 februárjában, az autó jelenleg a harmadik gazdájánál fut. Nekünk a középső tulajdonos mutatta meg a különleges használt Opelt, amikor árulni kezdte. A látvány és a limuzin jó kiállása nem is sejteti, hogy félmillió kilométernél jóval többet futott, zömmel Magyarországon belül és messze nemcsak autópályán. A gyári nevén osztriga árnyalatú karosszéria számos elemén újrafényezett, de szép állapotú és nem rozsdásodik 16 évesen sem.

Fejedelmi felszereltség

Szokatlanul gazdag az autó felszereltsége, csak pár tételt kiemelve: állítható deréktámasz az utas oldalán, elektromos állítású vezetőülés, ülésfűtés és szellőzőrendszer hátul is, beépített garázsnyitó-távirányító, adaptív xenonfényszóró, vakító fényre elsötétedő belső visszapillantó tükör az automatikus légkondicionálás mellé.

Használt autó: ezektől rettegnek a magyarok 2

Hátul is ülésfűtéses az autó. A kombi C Vectra és a Signum tengelytávja hosszabb, de a limuzinban és az ötajtósban is bő a lábtér

A bőrülés memóriacsomagjával az autóhoz tartozó gyári kulcsokat szét lehet osztani a kocsit vezetők között, a nyitójelre az ülés és a tükör átveszi az adott kulcshoz rendelt beállításokat, tehát előkészíti a kívánt üléspozíciót. Az Opelnél volt annyi gondosság a tervezőkben, hogy a bézs színű bőrkárpithoz világos biztonsági öveket rendeljenek.

Márkaszerviz, az elejétől a végéig

Gellénházai második tulajdonosa az autó teljes szerviztörténetét elhozta kinyomtatva, ami kincset ér egy használt autónál. Az utolsó bejegyzés 638 000 km előtt a csomagtérajtó zárjának ismételt cseréje, a cseredarab 303 000 kilométert bírt ki, a gyári eredeti 335 ezret.

Használt autó: ezektől rettegnek a magyarok 3

Végig márkaszerviz szakemberei tartották karban és javították a 2004-es, osztrigaszínű Opel Vectrát. Ezek az első bejegyzések, nem egészen egy év alatt 60 ezer kilométert vezette az első tulajdonosa

Szerviztörténete alapján ez a turbós benzines Opel Vectra C 450 000 kilométeres kora felett is megtett egy évben akár 55 000 kilométert. Aki sokat autózik, rá van utalva a megbízhatóan működő, jó műszaki állapotú autóra. Az elvárt üzembiztonság nemcsak a konstrukció igényességéből, a beépített alkatrészek tartósságából fakad, hanem az autó karbantartási színvonalából is. Magyarul abból, hogy a tulaj hajlandó-e áldozni az autó nívójának megőrzésére vagy olcsón szögeli, amikor nagyon muszáj. Amitől az autó füstölő motorral, síró fékekkel, lepusztult belső térrel, dübögő futóművel vánszorog még a tükörradiálokon, de csak hitvány árnyképe egykori önmagának.

Emelőn a 634 000 kilométeres használt Opel Vectra C

A márkaszervizes karbantartás és a gyári alkatrészek használata nem a legolcsóbb módja az autótartásnak. De ez az Opel nem az első példa rá, hogy a ráfordítás minimum értékarányos azzal, hogy az autó reggel beindul, este hazahoz és a kettő között biztonságban megtesz több száz kilométert, akár naponta. Az autó szerviztörténetében egyetlen lerobbanás szerepel, az üzemanyag-szivattyú adta meg magát 395 000 kilométernél, ezért kellett tréleren az autót gondozó márkaszervizbe szállíttatnia az autót a kocsi első tulajdonosának.

Érdekesebb tételek a használt Opel Vectra C szerviztörténetéből és a drágább beavatkozások bruttó ügyfélára

638 200 km: csomagtérajtó zárjának cseréje
626 086 km: mindkét első toronycsapágy cseréje
590 225 km: 2 deciliter váltóolaj utántöltése
532 555 km: ajtóhatároló cseréje, gyertyacsere
529 596 km: akkumulátorcsere
510 000 km: keresztstabilizátor szilentblokkjainak cseréje
507 000 km: kipufogó középső cső cseréje, első fékbetétek cseréje, jobb első féltengely-gumiharang cseréje, bal első stabilizátorpálca cseréje, gyertyacsere
494 660: fűtőventilátor cseréje (97 600 Ft)
464 000 km: katalizátor és üzemanyag-szivattyú (AC-pumpa) cseréje, gyertyacsere
443 741 km: gyújtógyertyák ismételt cseréje, hátsó fékbetétek és féktárcsák cseréje, első szélvédő cseréje
430 000 km: első lambdaszonda cseréje (a kipufogógáz oxigéntartalmát érzékeli), jobb első xenonfényszóró cseréje (lámpa: 251 000 Ft)
420 000 km: gyújtógyertyák cseréje
407 000 km: első fékbetétek cseréje
395 200 km: LEROBBANÁS, trélerezés, üzemanyag-tápszivattyú cseréje, gyújtógyertyák cseréje, kettes lambdaszonda cseréje (89 500 Ft), katalizátor cseréje (218 000 Ft)
388 904 km: a kézifékkar rugójának cseréje (többedik csere, szervizakcióban)
360 000 km: tempomatkar és gyújtógyertyák cseréje
335 000 km: hátsó fékbetétek cseréje, olajteknő újratömítése, kuplung munkahenger, kuplungtárcsa, kuplungszerkezet, kuplung-kinyomócsapágy cseréje, csomagtérajtó zárjának cseréje
331 000 km: stabilizátoringa (stabilizátorkar, stabpálca) cseréje
290 000 km: kipufogódob és tömítések cseréje, kipufogókönyök cseréje,
285 000 km: gyújtógyertyák cseréje
275 000 km: gyújtógyertyák cseréje
265 000 km: kipufogókönyök cseréje, különféle tömítések cseréje, hátsó fékbetétek cseréje, első féktárcsák és fékbetétek cseréje
245 000 km: turbófeltöltő cseréje (garanciális munka)
240 000 km: ékszíj és ékszíj feszítőgörgőjének cseréje, szelepfedél-tömítés cseréje, gyertyacsere, turbófeltöltő felújítása
230 000 km: első toronycsapágy cseréje
221 000 km: első lengőkarok, gömbfejek, nyomtávrudak (kormányösszekötők) cseréje
185 000 km: turbó töltőnyomás-szabályozó szelepének cseréje, gyújtógyertyák cseréje
160 000 km: fűtőventilátor motorjának cseréje, első szélvédő cseréje

Használt autó: ezektől rettegnek a magyarok 4

Bevált a helyi márkaszerviz, az autó nem kopott ki onnan még 600 ezer km felett sem

Fotóink készítésekor és a 600 ezer kilométernél többet futott Opel kipróbálásakor az autó gyakorlatilag egyetlen baja az olajsár volt a motorban. Hiába fut egy autó egyben sokat üzemmeleg motorral, ez a kímélő üzemmód sem ok arra, hogy tartsátok a túlhúzott gyári intervallumot. A hosszú távokat futó autók is megérdemelnek egy olajszervizt 15-20 ezer kilométerenként, a rövid utakon, városban senyvedők 10 000 kilométerenként. A motor belsejében lerakódott olajsarat mosóolajjal, többszöri olajcserével sem lehet kimosni vagy értékelhető mértékben eltávolítani, így ezzel a hibával együtt kell élni, amíg a motor tart.

Meggyőzően megy félmillió km felett is

Érzésre még jó sokat elfut, mert a töltőnyomás megérkezése után mindennemű megingás nélkül, erősen és egyenletesen húz, nem füstöl, nincsenek aggasztó zajai. Egyedül a vízpumpa felől érkezett némi rendellenes hang alapjáraton, amit a hűtőközeg-szivattyú cseréje orvosol.

Használt autó: ezektől rettegnek a magyarok 5

Kétszer kellett cserélni a fűtőventilátort. A kiváló felszereltség velejárója a sok gomb a különféle funkciókhoz

Ez a használt Opel Vectra C simán, feszesen fut, rutinos nepperek az autó hirdetéséből nem hagynák ki a jéghideg klíma mellől a koppanásmentes futóművet sem. Az autó kulturált működése inkább sejtet 150-200 ezer kilométert és gondos gazdát, mint ennek a három-négyszeresét.

Ráerősít erre a belső tér is. Alig látni kopást, fényesedést, nincs elváló kárpit, szakadt ülésborítás, pedig a gyári bőrkárpit fedi az üléseket. Az utastér elhasználódásából nehéz érvényes következtetést levonni egy autó futásteljesítményére, ami lehet jóval kevesebb és sokkal több is annál, amit a látvány sejtet.

Inkább a használat zordonsága, a tulaj igényessége és főleg a városi kilométerek aránya tükröződhet a lelakott, elhasznált belső téren. Óvó használatból látni hosszabb távokra befogott céges autókat 200-250 ezer km után hamvas belső térrel, mások leamortizálják belül a kocsit 80-100 ezer km alatt.

Használt autó: ezektől rettegnek a magyarok 6

A mai napig működik a beépített autótelefon és a kihangosító. A kijelzőn nincs képponthiba

Vehetek óra szerint is sokat futott autót?

Cikkünk írásakor a Használtautón mintegy 300 autót hirdetnek félmillió kilométert meghaladó óraállással, légkondicionálóval és érvényes műszakival szűrve a kínálatot 205 használt autó keres gazdát 500 000 km feletti óraállással. Bár a használtautó-vásárlók igényei között a kis futásteljesítmény gyakori szempont (akár durva magyartalansággal kevés kilométeresnek ejtve), ne engedjétek megtéveszteni magatokat az óraállással!

Ha azt látod, amit látni szeretnél, könnyen kikapcsol az agy, és örülsz, hogy a sokat futottak árában csak te, csak most kifogtad azt a használt autót, amit direkt a te kedvedéért nem használt magyar, belga, német, olasz vagy osztrák tulajdonosa, hogy 15-20 évesen, 134 000 kilométerrel megvehesd úgy, hogy az óracsoportot leszámítva semmi nem igazolja az átlagosan jellemző futásteljesítmény töredékét.

Pedig az óraállás könnyen manipulálható és mivel sokan rontják önsorsukat merev futásteljesítménybeli és életkori határokkal, temérdek használt autó les vevőre visszapörgetett órával, költözéskor elveszett dokumentumokkal.

Használt autó: ezektől rettegnek a magyarok 7

Nagy korszaka volt az Opelnek az ezredforduló után, a C Corsa, a C Vectra, a H Astra és a B Zafira is ajánlható használt autó a maga árkategóriájában

Valóban akadnak évi egy-kétezer kilométert futó autók, de ezek a legritkábban kerülnek ki a használtautó-piacra, megveszik őket rokonok, szomszédok vagy a kocsit beszámító használtautó-kereskedő ismerősei.

Becsületes emberként a kilométerórát visszatekerő magánemberekkel és autónepperekkel éppoly nehéz versenyezni, mint az iskolában volt a tisztességeseknek a puskázókkal. De aki nem szűkíti a használtautó-keresést a 200 000 kilométernél kevesebbel hirdetett kocsikra, máris tett egy nagy lépést a tisztulás felé.

Egyben esélyt adott magának megvenni egy bevallottan sokat futó, de alaposan szervizelt, jó állapotú, nagy használati értékű autót, nyomott áron. Ahogy Varga Tibor fogalmaz a videós Értékbecslőben a Vectra átvizsgálása előtt: valójában sok használt autó van a piacon 600 ezer km felett, csak nem ennyit mutat az órájuk. Miért épp a becsületes eladók autóit zárnátok ki a keresésből?

Használt autó: ezektől rettegnek a magyarok 8

Ne zárjátok ki a keresésből azokat a sokat futó autókat, amelyek tulajdonosa nem csal, és a valós futásteljesítménnyel hirdeti az autót. Meglepően jó állapotú autók akadhatnak köztük, nyomott áron