Röviden – Mercedes-Benz CLK (C209)
Mi ez?A Mercedes 2002-től 2010-ig gyártott közepes kupéja, a C209-es kódjelű CLK, itt éppen a nagyobbik hathengeres benzinmotorral.
Mibe kerül?1 millió forint alatt indulnak a CLK-k, ez a 200 ezer kilométert futott autó még mindig csak alulról kacsint a 2 millióra.
Kinek jó?Annak, aki mindennap használható, hathengeres kupé Mercit keres, kevés nyűggel.
Melyik motor legyen?A 3,2 literes V6-os az egyik leginkább gondtalan motor a CLK-hoz, az 5G-Tronic automata váltó sem potenciális pénznyelő.

2002-ben bevezetik készpénzként az eurót, Michael Schumacher már az ötödik világbajnoki címét szerzi, a Mercedes pedig nem élte épp fénykorát. A korábbi rendíthetetlenség illúzióját alaposan megtépázták a rozsdásodó lemezek. Ez látszik most az árakon is. Kétmillió forint alatt például olyan hathengeres kupét lehet kapni, mint ez a fekete metál CLK 320-as.

V6-os kupé Mercedes, kétmillióér’ 1

4652 mm hosszú, 1740 mm széles és 1413 mm magas a Mercedes CLK, tengelytávja 2715 mm

Maradt még méltóság

Tompán puffan a nehéz ajtó, kicsit fészkelődök még a fekete bőrülésekben mielőtt a pendrive-szerű kulccsal felkeltem a V6-ost. Eltart egy ideig, amíg megtalálom a pozícióm a kényelmes ülésekben. Közben azért rácsodálkozom, hogy elektromosan állítható még a fejtámla és a kormányoszlop is a közel 20 éves Mercedes CLK-ban. Nem az lep meg, hogy van. Hanem az, hogy minden tökéletesen működik.

Elhamarkodottan ítéltem, amikor megláttam a pirosra pingált féknyergeket és az opálos tekintetű fényszórókat. A CLK utasterében egyedül a tekerőkapcsolók gumis műanyagjai hámlanak. Ha kell, hideget fúj a kétzónás digitklíma, de ilyen szeles időben inkább az ülésfűtés preferált. Ott figyel a kesztyűtartóban a CD-tár és a motoros hátsó naproló is pillanatok alatt eltűnik a kalaptartóban. Még a biztonsági öveket is némán nyújtja előre, mint a jó komornyik.

V6-os kupé Mercedes, kétmillióér’ 2

Rengeteg kényelmi extra van a CLK-ban

V6-os kupé Mercedes, kétmillióér’ 3

Előrenyújtja a biztonsági övet. A Gurtbringer a C126-ben jelent meg

Érezni a CLK-n, hogy ez valakinek súlyosan sokba került 2004-ben. Habár a gömbölyded formaterv elárulja a korát, a mechanikai érzete megmaradt klasszikusan mercis.

Baritonban szól és finoman jár a V6-os. Gázreakciója sokkal élesebb annál, mint amire a komótosan fokozatot választó ötgangos automata felkészült. Alacsony fordulaton végtelen sötét szakadékként nyeli el a lovakat és a 310 Nm nyomatékot a váltó, de Mercedeshez kevésbé illő tartományban – nagyjából 5000 környékén – már tényleg jobban érvényesül a 218 lóerő. 

Akkor az igazi, amikor az ember lehúzza az ablakokat és kinyitja a napfénytetőt. A B-oszlop hiánya miatt ilyenkor szinte már kabriósan szabad az élmény. Andalogni a duruzsoló hathengeres után, erre való igazán a CLK. Lehet, hogy pojácaságnak tűnik majd végigvonulni kikönyökölve a Balaton partján, de ne törődj vele! Több mint élvezhető.

V6-os kupé Mercedes, kétmillióér’ 4

Városban 15 liter körül, azon kívül 9-12 között bárhol alakulhat a fogyasztása

V6-os kupé Mercedes, kétmillióér’ 5

Kicsit elvész benne az erő, cserébe megbízható darab az 5G-Tronic

Háromlengőkaros első futóműve és multilink hátsó felfüggesztése van a CLK-nak. A futóműve inkább a komfort irányába hangolt, de nagyon szépen betámaszt a kanyarokban. Az egész autóban ott az a bizalomgerjesztő merevség. Kormányzása már fogasléces (a korábbi generáció golyósoros volt, mint V8-as verzióban az E39-es BMW-é), közvetlenséggel azért nem vádolnám. Szinte semmit nem árul el az útfelületről, hajósan könnyedre szervózott fakormány.

Nem adja ingyen a hangulatot a Mercedes CLK, szomjas lovak laknak benne. Városban 15 literes átlag körül fogyaszt, országúton és autópályán a felhasználástól függően 9-12 liter között.

Mi baj lehet?

Ellentétben a kompresszoros négyhengeresekkel és a – négytől hathengeresig terjedő – dízelekkel, az M112-es kódú V6-os motor igazán megbízható. A Mercedes ekkoriban már nagyban tolta a moduláris rendszert, ezért a V6 közeli rokonságban van a CLK 500-ban a nyolchengeressel, csak épp a lánc megnyúlása nem fenyegeti.

Túltervezett, a megfelelő karbantartással stabil és örök életű darab a 3,2 literes, dupla vezérműláncos hathengeres a CLK 320-ban. Nem jellemző rá az olajfogyasztás (8,9 liter szükséges bele) és gyertyából (12 darab kell neki) is könnyen befogad bármilyet. Potenciálisan az a motor, ami körül előbb pusztul el a bódé, mint hogy feladja a harcot.

V6-os kupé Mercedes, kétmillióér’ 6

Vezérműláncos, 3199 köbcentis, szívó V6-os 218 lóerővel (@ 5700) és 310 Nm nyomatékkal (@ 3000-4600)

V6-os kupé Mercedes, kétmillióér’ 7

Rozsdásodhatnak a sárvédőívek és a küszöbök 

Mert bizony a rozsdásodásra figyelni kell. Akkor is, ha a CLK nem annyira veszélyeztetett, mint a könnyen oszlásnak induló rokon, a W203-as C-osztály. Általában a küszöb és a sárvédőívek kezdenek először oxidálódni. Kabriók esetében a tető könnyen beázós lehet, kupéknál pedig az elöregedett kédergumik és hasonló apróságok miatt súghat a szél a vezető füle mellett.

2005-ben jött a CLK nagy frissítése, amikor ezeket a remek blokkokat is kidobálták a kínálatból, köztük ezt a V6-ost is. Az utána következő motorok már nem bizonyulnak ennyire gondtalannak. Ahogyan a 7G-Tronic váltó is érzékenyebb, mint az itt használt 5 fokozatú automata. Nem egy gyakori gondozást kívánó elem, de az automataváltó olajcseréje szinte csak utántöltögetéssel megoldható. A másik módszer a teljes csere, átmosással. Ez persze, jóval költségesebb művelet, 100 ezer forint feletti tétel.

Viszi a pénzt?

Amennyiben ehhez hasonlóan valaki a kínálat aljáról szemezget a külföldi Mercedes CLK 320-asok között, akkor az 1 millió körüli vételárra több mint 350 000 forintnyi regisztrációs adó jön. Aztán 8 000 forint a német vizsga honosítására, 20 000 eredetiségvizsgára, 8 500-ért kap rendszámot, 12 000 a forgalmi és a törzskönyv. Ha az autón nincs kinti műszaki, akkor 23 000 Ft származás-ellenőrzést is kell rá fizetni a 16 290 forintos vizsgadíjon felül. Különösen fájó az értékét folyamatosan vesztő autóra kicsengetni a 104 000 forintos vagyonszerzési illetéket.

V6-os kupé Mercedes, kétmillióér’ 8

A B oszlop hiánya a napfénytetővel kombinálva sokat tesz hozzá az élményhez

Természetesen a CLK-ra is igaz, hogy a vásárlással nincs vége a költekezésnek

Vezérműlánc készlet: 59 250 Ft
Első féktárcsák: 19 500 Ft
Első fékbetétek kopásjelzővel: 7 300 Ft
Generátor: 46 150 Ft
Gyújtógyertya: 1 970 Ft (12 darab kell összesen)
Első futómű lengőkarjaira: 7 500-14 000 Ft között lehet költeni szabadon
Üzemanyag-szivattyú: 10 000 Ft
Üzemanyagszűrő: 8 600 Ft

Aki igazán elszánt, az 2004 végéről keres magának V6-os CLK-t, mert abban már a frissebb, minőségibb beltér lesz és az örök életet ígérő technika. Ha gondozza, akkor igazán hálás és elegáns Mercedesben ülhet akár minden áldott nap.

 

Tetszene egy 320-as C209?
920 szavazat - átlag: 7.69 (10-ből)
Tetszene egy 320-as C209?