Magyarországon csak kevés helyen találkozhatunk közúti alagúttal – ami érthető is, hiszen a hazai domborzat és természeti adottságok nem igazán indokolják ezeket. Nyugatabbra, főként a hegyekkel szabdalt, alpesi régiókban azonban elengedhetetlenek az alagutak: gyorsabbá, biztonságosabbá és kényelmesebbé teszik a közlekedést.
Érdekesség, hogy az alagút legkritikusabb pontja nem a belseje, hanem a bejárata. A statisztikák szerint a legtöbb baleset itt történik, és ezek súlyossága is gyakran kiemelkedően magas.
Az esetek többségében az alagutak bejáratánál történő baleseteket a túlzott sebesség okozza: sok sofőr túl gyorsan érkezik az alagúthoz, elveszíti az irányítást, és a falnak ütközik. Szintén gyakoriak a ráfutásos ütközések, amikor a hátul érkező autó későn veszi észre az előtte lassító vagy fékező járművet. Nem véletlen, hogy a legtöbb alagútnál sebességkorlátozás van érvényben.
A baleseti okok listáján előkelő helyen szerepel még a figyelmetlenség is – például a mobiltelefon-használat. Sok esetben a nem megfelelő követési távolság, a szabálytalan előzés, a fáradtság vagy a jelzőlámpák figyelmen kívül hagyása vezet tragédiához – írja bejegyzésében a KRESZváltozás.
Ha alagút felé közeledsz, érdemes észben tartani néhány alapvető szabályt:
- vezess körültekintően,
- mérsékeld a sebességedet,
- tartsd meg a biztonságos követési távolságot,
- ne engedd, hogy bármi elvonja a figyelmedet,
- mindig figyeld az alagút előtt lévő lámpákat, nincs-e lezárva valamelyik sáv vagy az egész alagút,
- és felejtsd el a telefon nyomkodását vezetés közben!
Ne feledd: amikor elhagyod az alagutat, a látási és útviszonyok hirtelen megváltozhatnak. A vakító napsütés, a köd vagy a nedves aszfalt könnyen váratlan helyzet elé állíthatja az autóst.

