Az autós híreket olvasókra naponta ömlenek az elektromos modellekről szóló cikkek, ellenben a dízelek mintha nem is léteznének a sajtóban. Egyes belvárosokból való kitiltásukról szállingóznak néha hírecskék, azok is külföldről.
Egészen mást látunk az értékesítéseknél Magyarországon: 8015 darab dízelüzemű új személyautó állt forgalomba 2025 első felében a Datahouse statisztikái szerint. Ezzel szemben 5219 darab tisztán elektromos új személyautót vásároltak idehaza. A 66 098 darabos újautópiac egészének 12,13 százaléka áll szemben a 7,9 százalékkal. Vagyis dízelből sokkal több fogy, mint elektromosból, pedig utóbbihoz még milliós uniós támogatás is jár 2025-ben.
Ráadásul a kínálat szélessége éppen ellentétes: az idei első félévben 32 különböző márka összesen 130(!) modellje állt forgalomba teljesen elektromos hajtással, ezzel szemben csak nagyjából harmadennyi modell érhető el gázolajos változatban.
Utánajártunk, hogy mit vásárolnak ma újonnan dízelmotorral Magyarországon.
Melyik modellből adnak el sokat?
Egy mikrobusz és egy régi nagy kedvenc húzza a dízelek szekerét, a listavezető Ford Tourneo Custom értékesítéseinek csaknem teljes egészét a gázolajat használó változat adja. „A vásárlóink kedvelik a hagyományos dízelváltozatot a személyszállító Tourneo Custom esetében, mely hajtáslánc előnyei leginkább a magas futásteljesítmény (évi több mint 30 ezer kilométer) és jelentős autópálya-üzem, valamint gyakori külföldi/hosszú távú utazás során érvényesülnek a teljes költségmutató tekintetében, a gazdaságos fogyasztás miatt” – válaszolja a Vezess kérdésére Lajtner Tamás, a Ford Hungary kommunikációs és PR-menedzsere.
Ugyanakkor nemcsak az említett személyszállító változat népszerű gázolajos hajtáslánccal, de az áruszállító kivitelből is ilyen motorral fogy a legtöbb.




Magyarország második legnépszerűbb személyautója (a Suzuki S-Cross után) volt a Skoda Octavia 2025 első felében, a modell generációk óta a magyar újautópiac svájcibicskája: számos cég- és magánigényt tökéletesen kielégít. Árulják sima benzinessel és mild hibriddel is, de egyértelműen a dízelből fogy a legtöbb, Kelemen-Tűz Gabriella márkaigazgató szerint náluk is a sokat autózó ügyfelek veszik, mert gazdaságos.




A Škoda magyarországi vezetője szerint kimondottan fontos számukra a gázolajjal működő változat, amellyel hosszabb távon számolnak: „a konkurens gyártók folyamatosan vonják ki a dízelmotorokat a kínálatból, számunkra azonban ezen hajtás megléte versenyelőnyt jelent, nem tervezzük kivonni”.
| Modell | Forgalomba helyezések száma dízel-motorral 2025 első felében (darab) | A dízelek aránya a modellen belül (százalék) | |
| 1. | Ford Tourneo Custom | 1363 | 96,12 |
| 2. | Škoda Octavia | 1297 | 47,8 |
| 3. | Ford Transit Custom | 541 | 98 |
| 4. | Škoda Superb | 432 | 61,54 |
| 5. | Volkswagen Passat | 404 | 80,96 |
| 6. | Škoda Kodiaq | 388 | 56,73 |
| 7. | Volkswagen Golf | 311 | 35,42 |
| 8. | Mercedes V-osztály | 249 | 98,81 |
| 9. | Ford Focus | 187 | 63,61 |
| 10. | Renault Traffic | 175 | 100 |
Nagyon erős szereplője a hazai dízelpiacnak a Volkswagen is. Papp Zoltán márkaigazgató szerint „a flottarendelésnél továbbra is a dízel az uralkodó motorizáltság. A nagyobb cégek esetében jóval pontosabban meghatározzák, kiszámolják, hogy mely meghajtás a leghatékonyabb számukra. Ezért magas futásteljesítmény esetén a dízel még mindig a legideálisabb választás a vásárlók számára”.
A Volkswagen első embere szerint magánszemélyügyfeleiknél az alacsonyabb kategóriákban már nem jellemző a dízel választása, a köztes méretű „Tiguan esetében is egyre gyakoribb a mild hibrid, de a Passat, a Tayron és a Touareg esetében a dízel az uralkodó”.

Papp szerint továbbra is van igény a gazdaságos dízeles hajtásláncra. „A Tiguan kivételével minden modellünknél nőtt a dízelek aránya, ami annak is köszönhető, hogy a piac többi márkájánál folyamatosan tűnik el a kínálatból ez a motorváltozat, pedig kereslet még lenne rá.”
Divatos japán SUV-t is vesznek dízellel, többet, mint plug-in hibrid hajtással
Sokakat meglephetett a több esetben önálló utat járó Mazda egy messze az átlag feletti méretű dízelmotor 2023-as bevezetésével. A számaik azt igazolják, hogy alaposan átgondolt befektetés volt. Ráadásul a trendi és a márkának fontos CX–60-ba is berakták, ezt a modell plug-in hibrid és dízel erőforrással lehet megvenni, elég egyértelmű, melyiket szeretik a magyar vevők.
„Nagyon sikeresnek értékeljük a piaci teljesítményét, egyértelműen versenyelőny a konkurenciához képest, hogy van nálunk modern technológiájú, újonnan fejlesztett, hathengeres dízel. 2024-ben a dízel/PHEV arány 86–14 százalék volt, 2025 első felében 81–19 százalék” – mondja Burovinc Eszter, a Mazda paid média menedzsere.

Tesztünkön 6,1 litert fogyasztott átlagosan a CX–60
Mi a márkák sorrendje?
A modellek toplistája után már elég egyértelmű, hogy mely gyártók kerülnek a képzeletbeli dobogóra, de azon belül is kiemelkedik két brand. A magyarországi dízeles forgalomba helyezések több mint felét adja a Škoda és a Ford párosa. Ha idevesszük a Volkswagent is, akkor három márka adja a háromnegyedét.
| Márka | Forgalomba helyezések száma dízel motorral 2025 első felében (darab) | A dízelek aránya a márkán belül (százalék) | |
| 1. | Škoda | 2320 | 39,58 |
| 2. | Ford | 2303 | 47,86 |
| 3. | Volkswagen | 1410 | 30,22 |
| 4. | Mercedes-Benz | 453 | 16,43 |
| 5. | Toyota | 346 | 4,94 |
A cikk elején egyesek még azt gondolhatták, ha dízel, akkor német prémiummárka. Sokáig így is volt ez, az etalon utazóautónak számító szedánjaik és kombijaik mellett a közepes és nagy SUV-jeiket is kedvelték és vásárolták gázolajos motorral. Ma a 3-as BMW kínálatában gyakorlatilag már nem létezik dízel (2 darabot helyeztek forgalomba ilyen motorral az átadott 289-ből), de az E-osztályos Mercedes-Benznél is csak egyharmad a már nem sima, hanem dízel-hibrid változatok aránya. Utóbbi márka top 5-be kerülése a V-osztályos mikrobusznak köszönhető.
De mit keres itt a Toyota? Van egyáltalán dízelük? – kérdezhetnék egyesek. A kínálatuk többsége természetesen nem kérhető dízel erőforrással, azonban a ProAce furgonmodelljeik 92 százaléka ilyen hajtással kerül az utakra, ez a ProAce City Verso esetén 64,5 százalék, míg a Land Cruisernél 100 százalék. De ahogy a Mercedesnél, úgy a Toyotánál is alacsony a szám, igazából három márka tartja életben a dízeleket, és ők adnak el sokat.

Korszerű és takarékos, mégis egyre kevesebb prémium hátulján találni meg a „d” betűt (Kép: Vezess)
Mennyi benzines fogy?
Összesen 12 féle hajtásláncot különbözte meg a Magyarországon forgalomba állt új személyautók között a Datahouse, ebből a negyedik helyen áll a dízel (az említett 12,13 százalékkal), és ötödik a tisztán elektromos (7,9 százalékkal).
A legtöbbet benzines mild hibridből vásárolnak a magyar cégek és magánszemélyek (31,63 százalék), majd a sima benzines motorok jönnek a sorban (24,17 százalék), harmadik helyen pedig a benzines full hibridek állnak (15,06 százalék).
A visszaszorulás egyértelmű, de az igény megmaradt
2015-ben 42 százalék volt a dízelüzeműek aránya a magyar újautópiacon, 2020-ban 22 százalék, idén már csak 12 százalék. A folyamat egyértelmű és megállíthatatlan, de meddig lesz még dízel?
„A hajtáslánc létjogosultsága addig marad, ameddig erre kereslet mutatkozik. A kereslet kissé csökken, de egyelőre még nagyon jelentős hányadot képvisel” – összegzi a 2025-ös helyzetet és a jövőt egy mondatban a Škoda márkaigazgatója, Kelemen-Tűz Gabriella.
