Jelenleg 64 700 darab használt autót hirdetnek a legnagyobb jármű-értékesítési oldalnak számító Használtautó.hu-n, miközben tavaly meghaladta a 85 ezret havi átlagban (egész évben 1,027 millió), pár éve pedig 116 ezer környékén járt a számuk (2017-2019).

Ha ez így marad, idén több százezerrel kevesebb használt személyautó közül választhatnak a vevők a nem is olyan régi csúcsidőszakhoz képest, márpedig az oldal üzemeltetője szerint javulás helyett valószínűleg egyre rosszabb lesz a helyzet.

Mikor kezdődött a csökkenés és milyen okok miatt?

“A Használtautó.hu oldalon az idei évben a tavalyihoz mérten 11 százalékkal kevesebb autót hirdettek meg” – állítja Katona Mátyás, az oldal szakértője a Vezess kérdésére. Az első negyedévet nézve hasonló, 8 százalékos mínuszról számolt be Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója is megkeresésünkre, amihez egy érdekes adalékot is hozzáfűzött: “A kereskedések elérhető hirdetéseinek száma nagyobb mértékben csökkent, mint a magánszemélyeké”.

Ha csak 2022 eddig eltelt 2-3 hónapját nézzük, nem tűnik drámainak a helyzet, bár ez is jelentős, éves szinten bő százezres mínuszt jelent csak idén a meghirdetett személyautóknál, ráadásul a korábbinál kisebb piacon.

“A csökkenés a koronavírus-járvány megjelenéséhez köthető, először 2020 februárjában, majd márciusában láttunk az előző évinél szerényebb hirdetésfeladást. Kezdetben a szállítási kedv, majd az új autók piacán tapasztalható szállítási kapacitás vetette vissza az újautó-eladásokat, így a használt példányok lecserélését is” – tekint vissza Katona a problémák kezdetére. Pedig éppen a fertőzésveszély hatásaként egyértelműen megnőtt akkoriban az igény a saját autó használatára.

Az alkalmi karanténidőszakok, a gyárleállások, majd az új autók elkészültét egyre súlyosabban érintő alkatrészhiány először az új járművek számát csökkentette, majd egyértelmű hatással volt a használtak kínálatára és a megnövekvő igénnyel társulva az árukra is.

Hiányzik több százezer használt autó a piacról 1

A padlót fogott magyar forintunk árfolyama a külföldről behozott használtakat is megdrágította. Emellett a nyugat-európai kínálat is hasonlóan csökkent

Első problémaként jelentkezett, hogy a flottákat futtató cégek kevesebb négy év körüli személyautót “passzoltak tovább” a használtautó-piacnak, hiszen nem tudtak újra váltani. Számos multi és egyéb vállalkozás hiába szerette volna a saját – jellemzően négyéves – lízingszerződése lejárta után lecserélni a járműparkját, beszerzési nehézségekbe ütközött. Nem biztos, hogy volt olyan, amit szeretett volna, akkorra, amikorra akarta, és annyiért, amennyiért rendelt volna. Maguk az új autót értékesítő cégek is a finanszírozás tovább futtatását javasolták több esetben, mindez számos család tervezett vásárlását is akadályozta.

Erre reagálva számosan inkább kivártak, és megtartották a flottájukat és a magántulajdonú személyautójukat, ami hiányt, majd ebből fakadóan szintén áremelkedést generált a piacon. Kevesebb új autó fogy, így kevesebb használt példány kerül a piacra. Magánszemélyek és a cégek egyaránt tovább tartják most autójukat, mint korábban.

Tovább zsugorodik az újautó-piac is

Immár harmadik éve zsugorodik az új személyautók értékesítése: 2021 egészében 22,8 százalékkal állt kevesebb személyautó forgalomba, mint 2019-ben. Idén tovább folytatódik a piac zsugorodása, a Datahouse szerint január és február hónapban együttesen 11,3 százalékos a mínusz a tavalyi év első két hónapjához képest, és 17,2 százalékos a 2020-as hasonló időszakkal összehasonlítva.

2022 2021 2020  Százalék  2022/2021  Százalék  2022/2020
17 537 19 764 21 191 -11,3 -17,2

 

Milyen méret-, életkor- és árkategóriákban van a legnagyobb csökkenés?

“Leginkább a belépő autók körében drasztikus” – mondja a Használtautó.hu szakértője a méretkategóriákat firtató kérdésünkre. Életkor és ár szerint leginkább az idős és olcsó személyautók hiányoznak a piacról. Míg 2019-ben az oldal kínálatának 40 százalékát tették ki a 15 évnél idősebb modellek, mára 28 százalékra csökkent az arányuk.

A legolcsóbb autók iránt olyan nagy a kereslet a piacon, hogy jellemzően hirdetés nélkül is elkelnek, amikor felmerül az eladás gondolata, sokszor van már rá jelentkező a rokonsági, ismeretségi körből. Érdekes jelenség, hogy mindeközben – bár a számuk szintén valamelyest mérséklődött – arányokat nézve nőtt a 3-5 éves személyautók hirdetése ezen az oldalon.

Hasonló mozgásokat lát Katona az árkategóriáknál is. “A piacra jellemző általános áremelkedés miatt is átlag felett csökkent az egymillió forintnál olcsóbb, sőt az 1-3 millió forintos autók száma. Arányuk 7-8 százalékkal apadt a meghirdetettek körében, ez az arány jól láthatóan a 3-5 és az 5-10 millió forint közötti szegmensekbe csúszott.”

Halász Bertalan szerint az arányokat nézve a JóAutók.hu-n nincs egyértelmű relatív vesztese vagy nyertese a mostani visszaesésnek. “Nálunk a fiatalabb, 2-6 év közötti korcsoportban tapasztalható leginkább visszaesés a tavalyi első negyedévhez képest.” Méretet nézve oldalukon az alsó-középkategória, illetve a kisautók az a két terület, ahol darabszámban leginkább visszaesett a kínálat, de ennek oka szerinte egyértelműen az, darabra ezek a legnagyobb kategóriák.

Hiányzik több százezer használt autó a piacról 2

A kereskedések hirdetései nagyobb mértékben csökkentek a magánszemélyekénél

Mikor vegyünk kocsit: romlik vagy javul a helyzet?

“Egyelőre nem látszik az alagút vége. A forint gyengélkedése és Ukrajna Oroszország általi lerohanása, annak következményei egyelőre mind az új autók árát, mind a szállítási időket növelik, ezért összességében az újautó-piac és a fiatal használt autók másodlagos piacra kerülésének további visszaesése várható. Mindez az autópark további öregedését és a használt autók árának további emelkedését vetíti előre” – állítja Katona.

Már tavaly is extrém mértékű áremelkedést tapasztalt az oldala, a 2021-ben feladott bő egymillió hirdetés átlagára 43 százalékkal múlta felül a 2020-as, szintén bő egymillió hirdetés átlagárát. Ilyen mértékű drágulást soha nem tapasztalt több évtizedes működése óta a Használtautó.hu.

Katona szerint nehéz a jövőbe látni, de azt szinte biztosnak mondja, hogy még a háború remélt mihamarabbi lezárása mellett is legalább egy, inkább két évig elhúzódik még, mire az autógyártók szállítási kapacitásai utolérik a rendeléseket.

“Addig pedig sem az új, sem a használt autóknál nem várható az áremelkedés megállása. Ha tehát valakinek autóra van szüksége, próbáljon meg mihamarabb vásárolni, ugyanis a közeljövő minden jel szerint egyre szűkebb kínálatot és egyre magasabb árakat tartogat.”

Akkora lendületet vett az áremelkedés, hogy Jóautók.hu szerint a teljes kínálatuk átlagára 4,9 millió forint alatti értékről 5,3 millió forint fölé emelkedett most egyetlen hónap alatt, vagyis 9 százalékkal. Mindössze egy hónap alatt.

Sehol nincs akkora áremelkedés, mint Magyarországon

Átlagosan 3,5 százalékkal drágultak az új személyautók Európában tavaly, eközben nálunk 9,2 százalékkal. Az Eurostat szerint ezzel Magyarország nem csak csúcstartó, de a napi.hu szerint jócskán lekörözi a második helyen álló Németországot, ahol csak feleekkora, 4,6 százalékos volt az újautó-piac inflációja.

2020-ban is nálunk volt a legnagyobb áremelkedés, akkor a magyar piac 8,8 százalékkal drágult, szemben az uniós 1,7 százalékkal. Tavalyelőtt a második helyen Ausztria állt 4 százalékos inflációval.