Nem láttál egyetlen árva hókotrót, hómunkást sem a legutóbbi, havazásnál? Ne aggódj, általában ott vannak, ahol szükség van rájuk, de hogy ne maradj óriási, bivalyerős, vagy éppen kacagtató kinézetű és működésű gépek nélkül, készítettünk egy válogatást mindenféle hóeltakarító eszközökből. 

A legelső:

Amióta esik a hó, azóta valószínűleg az embereknek is folyton csak útban van, és valamit szívesen kezdenének vele, hogy máshol legyen. Évszázadokon át ilyenkor nem történt túl sok minden, inkább hagyták az egészet a fenébe, valószínűleg nem kellett halaszthatatlanul sehova se elrohanniuk. Vagy, ha küzdöttek is vele, nem gondolkodtak sokat azon, mivel lehetne hatékonyabban végezni a hóeltakarítást.

Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 1

Ez nem Milwaukee, hanem Budapest és nem is 1862-öt, hanem 1945-öt írunk – fotó: Fortepan / Berkó Pál

Aztán 1840 táján megtört a jég, és bejegyezték az első hóeke szabadalmat. Ez azonban nem jelentette azt, hogy azonnal nekiláttak a gyártásnak is, vagy csak nem maradt fel róla semmiféle feljegyzés, mert az első, hitelesen dokumentált hóekés hóeltakarításra egészen 1862-ig kellett várni, amikor a kocsira erősített ekét egy csapat lóval végigvontatták Milwaukee hóborította utcáin. Innen aztán nem volt megállás, egyre jobb, erősebb, hatékonyabb gépek érkeztek.

A legpazarlóbb:

Miért kéne elkotorni a havat, ha el is lehet fújni? A CO2 kibocsátás minimalizálására kitenyésztett hibridek és elektromos autók korában fájdalmas belegondolni, hogy a 60-as években repülőgépekből származó gázturbinákkal is takarítottak havat. Igaz, leginkább a vasúton alkalmazták ezeket az irgalmatlanul hangos gépeket és nem meglepő módon a Szovjetunió, illetve Kanada volt az elsők között, ahol ilyet használtak.

Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 2

Ha már repülni nem lehet vele, havat reptetni még jó a kiszuperált hajtómű – fotó:wikipedia.org

Később több ország is rákapott a hóeltakarítás talán legszórakoztatóbb, és egyben leghangosabb módjára, és repülőterek futópályáinak hómentesítésére is bevetették a kiszuperált hajtóműveket. Ha már úgyis ott voltak kéznél. Oroszországban még ma is látni teherautóra eszkábált MIG-15, vagy MIG-17-esből származó gázturbinát, amivel a havat tüntetik el. A nem túl gazdaságos szerkezet óránként 1700 kilogramm üzemagyagot igényel, és bő 500 °C hőmérsékletű gázzal olvasztja a havat, aztán egy idő után az aszfaltot is, így még az oroszok sem röffentik be túl gyakran, ha havazik.

Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 3
Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 4

Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól

Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól

Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 12
Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 13
Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 14
Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 15
Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 16
Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 17
Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 18
Fotó megosztása:

Magyarországon a MÁV is használt hasonlót, igaz, kevésbé impozáns jószág volt a HLS – hőlégsugárzó – amit a vasutasok csak Süsünek hívnak. A két orrlyukán lángot fújó eszköz mókás látvány, de elnézve működés közben, csodának tűnik, hogy használatakor nem égett azonnal üszkös rommá a fél ország. A MÁV hézagpótló kisfilmje a HLS életre keltésétől kezdődik, de az egész film roppant érdekes és tanulságos:

A leggyorsabb:

Ugyan nem kifejezetten a villámgyors hóeltakarítás volt a célja az alábbi videó elkészítésének, de mindenképpen érdemes végignézni. Vagy legalább addig a pontig, ahol a rettenetes tempóban bekanyarodó hókotró két kerékre áll. Az oldalsó kettőre. Szerencse, hogy mindezt vezető nélkül teszi, és ebben a kategóriában – önvezetőként – ez a világ leggyorsabb ilyen eszköze. A Valtra 1951 óta gyárt traktorokat Európa északi csücskén, bár a svéd és finn gyökerekkel is rendelkező cég jóval korábbi.

Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 19

A világ leggyorsabb, önvezető hóekéje

A mostani rekordot egy Valtra T sorozatú traktorral állították fel, amit Magyarországon valószínűleg kevesen ismernek, pedig 2018-ban az Év Traktorja díjat is bezsebelte a márka, és ugyanabban az évben a legjobb traktor formatervért járó díjat is elhozta, bármilyen furcsán is hangzik ez a cím egy mezőgazdasági gép kapcsán. 

A videóban 1:12 körül jön a dráma, amikor a félelmet és anyagi felelősséget nem ismerő robotpilóta úgy akar megfordulni, mintha éppen egy könnyed, nyár végi rendsodrással végzett volna a tábla végén:

De nem ez volt az egyetlen közös mutatványa a Valtra-nak és a Nokian-nak, 2015-ben, szintén havon, a leggyorsabb traktornak járó rekordot is együtt állították fel, Juha Kankkunen, finn rallyeversenyzővel a kormány mögött. Akkor bő 130 km/órás tempóval, autópályasebességgel csapattak a Valtra traktorral, de a hókotróval nehezített mutatvány során is elérték a 73 km/órás sebességet. Igaz, akkor vezető nem ült a kabinban, a munkagép magától vágtázott keresztül a hómezőn, hetykén félrelökdösve a hókupacokat. 

“>

Ha finn versenyző helyett inkább szőke, norvég sofőrtündért néznél, ahogy ezerrel szikráztatja a hóekét az aszfalton, akkor ezt a közel két percet se hagyd ki:

A legcsendesebb:

Kevés szomorúbb dolog van a világon a lítiumion akkumulátoros, pillekönnyű kézi hómarónál. Az viszont tény, hogy ennél csendesebb dolog is kevés van, mert ennek a hangját még a mezei, hagyományos kézi hólapáttal dolgozó házmester zihálása is elnyomja. Nagyobb baj, hogy hiába csendes, és akkumulátoros, komolyabb hóval nem tud mit kezdeni, és a felhasználók által tapasztalt 20 perces munkára foghatóság sem túl acélos. Papíron a 24 voltos akksival táplált Snow Joe 5,5 kilogrammot nyom, és 6 méterre képes elhányni a havat, feltéve, ha az nem jeges, vizes és nem vastagabb 10 centiméternél. 

Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 20

20 perc munka után mehet is töltőre az akksis zsebhómaró

A legprofibb:

Extra hókotróért nem kell messzire menni, a budapesti repülőtéren is elég komoly gépekkel tartják tisztán a futópályákat, gurulóutakat, illetve a szervizutakat, forgalmi terek burkolatát. Itt nincs idő bohóckodásra és a kapacitást is a legdurvább hóeséshez kell igazítani, hiszen a pilótáknak nem küldhetnek üzenetet, hogy ha kifogy az üzemanyag a betonon veszteglés közben, akkor üljenek át egy másik repülőgépbe.

Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 21

Ebből öt darab, két körrel megtisztítja a futópályát a hótól

Itt muszáj a leggyorsabban, a legprofibb munkát végezni, így a gépekkel sem viccelnek. Két kedvencünk is van, az egyik az Oshkosh hómarója, ami 1000 lóerőnél is erősebb monstrum és akár 6000 tonna havat, jeget is képes megmozgatni óránként. A másik a csatárláncba állítható, norvég gyártmány Øveraasen hóeke, ami a havas flotta gerincét adja. Öt darab van belőle, amikkel a futópálya teljes szélességének letakarításához mindössze két kört kell menni, ék alakban, egymáshoz képest lépcsőzetesen eltolt formában. 

A legnagyobb:

Talán nem meglepő, hogy a legnagyobb hógyilkos eszköz is repülőtéren szolgál, és ezt is az Øveraasen gyártja, mint a budapesti óriás hóeke flotta tagjait. A hamburgi reptéren dolgozó gép azonban megdöbbentő teljesítményű, óránként 12 ezer tonna havat szór el az útból – a cég honlapja ezt lefordította emberi nyelvre is: ez olyan, mintha másodpercenként 2-3 darab személyautót reptetne el valami, 40-50 méter távolságra. Ehhez 69 ezer köbcentis, leginkább hajókban használatos V12-es dízelmotor adja az erőt, ami jelen esetben 2250 lóerő. A 39 tonnás gépszörny egy menetben 3,4 méter széles ösvényt vág, nagyjából bármilyen, legfeljebb 180 centi magas hófalba. De valószínűleg bármi másba is.

Ezekkel nem kell rettegni két centi hótól 23

A világ legnagyobb hómarója a hamburgi repülőtéren. Két motorja is van, az egyik a havat aprítja és szórja, a másik a haladásért felel

A legcukibb:

Ha igazából kicsit sem izgat fel a leesett hó, mert úgyis másnapra elviszi az ördög, nem marad belőle semmi, de játszani mégis szeretsz, akkor egy RC hókotróval is elütheted a délutánod. Kevésbé hatékony, mintha lapáttal csinálnád, de sokkal jobb szórakozás. 

Te melyik hókotróval esnél neki a munkának?
Lóval vontatott szekérrel
7% (16)
Ide nekem azt a Krazt egy MIG hajtóművel
30% (76)
A MÁV Süsüjére vágyom, de kérek mögé Nohab-ot is
6% (15)
A villámgyors Valtra kéne, de én vezetek!
22% (55)
Zöld vagyok, nekem az akksis izé kell
3% (8)
Egy Øveraasen hómaróval a telefonfülkét is felaprítanám
14% (34)
Beérném az RC hóekével is
18% (46)