Az 1-es futópályához közel, hatalmas csarnokban állnak bevetésre készen a Budapest Airport hóeltakarító flottájának járművei. Összesen 32 darab, különféle méretű és funkciójú gép várja itt, hogy ha kell, azonnal neki tudjon látni a futópályák, gurulóutak, illetve a szervizutak, forgalmi terek burkolatának letakarításának, síkosság-mentesítésnek. 

Csak a fénycsövek jellegzetes búgása hallatszik a végtelen hangárban, ahol a kinti fagyos idő ellenére kellemes a klíma. Bent katonás sorban állnak a különféle járművek, a sor elején rögtön a legimpozánsabb teremtménnyel, egy irgalmatlan méretű hómaróval. Rémisztő kaszaboló-daráló eszközzel az orrán, ami ha önmagában nem lenne elég félelmetes, akkor a közelében elszenvedhető változatos és kellemetlen halálnemekre figyelmeztető táblácskák tuti óvatosságra intik azt, aki felé közelít. Pedig hasznos jószág és vannak sokkal barátságosabb oldalai is, mint az eleje. 

A profik ezzel mennek neki a hónak 1

Az egyik félretolja, a másik összeszedi a havat

Oshkosh hómaró

Egy hómarót a hóekés gépek által összetolt hó-gerinc – az átlagember ezt egyszerűen hókupacnak nevezné, de a repülőtéren mindennek rendes, tudományosabban hangzó neve van, így mi is maradunk a hó gerincnél – eltávolítására használnak. Itt nem lehet csak úgy hanyagul az út szélére kotorni a havat, hogy jó lesz az ott, mert előbb-utóbb mindenhol útban lesz, így egyszerűbb vagy kiszórni a füves részre, vagy ahol nincs erre lehetőség, ott kisebb méretű hómarókkal szállítójárműre rakodni és elszállítani.

A profik ezzel mennek neki a hónak 2

Óránként 6000 tonna havon tudja átrágni magát ez a gép

A hatalmas Oskosh hómaróból, – amelyek egyébként hőseprőt, vagy hóekét is cipelhetnének az orrukon – egy darab dolgozik itt, csak hómaró segédgéppel és ez elég is ebből a méretből. Kisebb gépből, amelyeknek 2000 tonna hó / óra körüli a teljesítményük már több, pontosan 5 darab vethető be szükség esetén, de ez a 23 tonnás, két motoros, – ebből egy a jármű mozgatásáért, a másik a hómaró működtetéséért felel – 1000 lóerőnél is erősebb monstrum akár 6000 tonna havat, jeget is képes megmozgatni óránként. Kabinja, sőt, az összes többi hómaró kabinja is valami furcsa okból jobb kormányos. 

A profik ezzel mennek neki a hónak 3

23 tonnás, és két motorja is van

Øveraasen hóeke

Norvég gyártmányú a havas flotta gerincét adó 5 darab, szintén óriásira nőtt hóeke, amelyekkel a futópálya teljes szélességének letakarításához mindössze két kört kell menni, ék alakban, lépcsőzetesen eltolt formában. Általában középről kezdik a takarítást és a szélek felé haladnak, de ez az időjárás függvényében változhat, mert széllel szemben nemcsak pisilni nem szerencsés, hanem havat kotorni sem. 

A profik ezzel mennek neki a hónak 4

Összehajtogatott hóekével könnyebb parkolni

Ezek a hóekék 2018-as évjáratúak, a könnyebb tárolás miatt összehajtható, és egymástól függetlenül fel-le mozgó szegmensekből álló eke 8,6 méter széles, és munka közben 35 fokos szögben áll, jobbra, vagy balra. Maga az eke sosem fekszik fel teljes, 2,3 tonnás tömegével a pálya felületére, a gép hidraulikája valamelyest emelt helyzetben tartja a műanyag élen csúszó ekét.

Mögötte a masszív, műanyag sörtékből álló kefe következik, ez 6,2 méter széles sávban söpör, 32 fokos szögbe állítva. Az egészet egy brutális ventilátor zárja, ami a fent maradt havat fújja el az útból, és 10 m3 levegőt okád ki magából másodpercenként, 150 m/s sebességgel. (Ez 540 km/órás légsebességet jelent)

A profik ezzel mennek neki a hónak 5

Még csinos hópelyhet is rajzoltak a másodpercenként 10 köbméter levegőt okádó ventilátor házára

A szerelvény sebességét az eltakarítandó hóhoz igazítják, de 25 és 40 km/óra között az ideális, amit szükség esetén legfeljebb 60 km/óráig lehet fokozni. A sort általában egy rutinos, tapasztalt sofőr vezeti, ő határozza meg a gépbeállítást is. A hóekéken kétféle alap program közül lehet választani – kis, illetve nagy hó – de a rendszer számos paraméterét kézzel is az igényeknek megfelelően lehet finomhangolni, például a sorban leghátul haladó járműben a ventilátort már nem indokolt 100 százalékon pörgetni.

A profik ezzel mennek neki a hónak 6

A műanyag sörtéjű kefe forgási sebessége a jármű tempójától függ

A 90 centiméteres darabokból álló eke egy gerendára van függesztve és torziós rugós felfüggesztés teszi lehetővé, hogy az egész eke követni tudja a felületi egyenetlenségeket. Ha valami megdobja az ekét, akkor csak egy szegmens emelkedik el rövid időre a felületről és ennyi, mehet tovább a munka.

A hóeltakarító gépek tetején fura fehér bigyó látszik, ami elsőre GPS-es nyomkövetőnek is tűnhet, de nem az. Illetve csak részben, a szerkezet egy aktív helyzetmeghatározó eszköz, ami a repülőtéren a munkaterületre belépés alapfeltétele. Itt minden járművön kell lennie ilyennek, és így a torony, illetve bárki láthatja a hóekék címkéit a Flightradar-on. Természetesen, ha éppen munkában vannak. A jeladó mellett a sárga villogó és a folyamatos rádiókapcsolat is feltétel, illetve az is, hogy legyen feladata az adott járműnek, hobbiautózás itt nincs.

A profik ezzel mennek neki a hónak 7

8,6 méter széles sávot takarít le egy menettel

Mikor és hogy kezdődik a munka?

Az egész munka az időjárás jelentés figyelésével kezdődik, ami naponta kétszer frissül. Ez alapján határozzák meg a készültségi szintet, amely 0 és 3-as szint között változik. A nullás 1 szolgálatban lévő embert igényel, az egyes szint 5 emberes, a ketteshez 13-an kellenek, míg a hármas szinthez 17-23 emberre van szükség. A teljes gépkezelő állomány 80 fő körül van, de a téli üzemhez kapcsolódó munkákhoz, amiben az oktatástól kezdve minden benne van, úgy 300 ember szükséges. Alapból otthon állnak készenlétben a gépkezelők, és készültségi szint alapján érkeznek a telephelyre. Ha pedig elkezd hullani a csapadék, akkor elkezdik a beavatkozást, nagyjából egy időben mindenhol, de más-más gépekkel. Valahol ez logikus is, hisz hiába tiszták a futópályák és a gurulóutak, ha utána nem tudnak hová állni a repülőgépek.

A profik ezzel mennek neki a hónak 8

Kisebb méretű hómaróból több is bevethető

Viccesen hangzik, de itt a kisebb hóekét az Unimogok jelentik, amelyeknek 2,5 méter széles, jobbra, balra fordítható hóekéjük van, a hátukon pedig egy 2 köbméteres szóróanyagtartály, amiből szilárd, – mínusz 4-5 fokig hatásos – anyagot, valamint egy 500 literes tartály, amiből folyékonyat – alapból mínusz 17 fokig hatásos, de tudnak töményebb oldatot is – juttathat a betonra.

Multihog

Tavasszal került a flottába ez a két fura szerzet, amiknek egyik különlegességük, hogy más évszakokban is használhatóak, csak a hóekét kell seprűre cserélni és a hátsó szóróanyag-tároló helyére egy tartályt szerelni, ahová az összesöpört szennyeződés kerül. Szintén extra, hogy derékban megtörve kanyarodik és a kerekeit is egy-egy hidromotor forgatja. A háromliteres, 4×4-es hajtású járműre ezen kívül még számtalan segédgép felszerelhető.

A profik ezzel mennek neki a hónak 9

Az ír gyártmányú, többfunkciós gépek minden egyes kerekét külön hidromotor hajtja

Ezen kívül még néhány kisebb csúszókerekes – Bobcat-nek szokták hívni őket, gyártótól függetlenül – apró homlokrakodó segít a legszűkebb, nagyobb gépekkel megközelíthetetlen területek takarításában, illetve a hó szállítójárműre rakodásában.

Bár még ezernyi dolgot lehetne végigtapogatni, megnézni, mi lassan végzünk itt, és átautózunk egy félreeső helyre, ahol egy másik hó- és jégűző gépet is kipróbálunk, azt, amivel a repülőgépeket jégtelenítik felszállás előtt.