Tekintve, hogy az európai flottafogyasztás-csökkentési előírások az elektromos autók szén-dioxid-kibocsátását nullának hazudják, az eladott autóik CO2-átlagát csökkenteni kívánó autógyártók impozánsan bővítik kínálatukat a konnektorról tölthető akkus hibridek mellett tisztán elektromos autókkal is.

Csakhogy idén február végén megszűnt az állami támogatás új elektromos autó vásárlására Magyarországon. Aki tudott, kivárt az autó beszerzésével, illetve forgalomba helyezésével és remélte, hogy csak ideiglenesen apadt el az adófizetői hozzájárulás. Június 15-tel újraindul a pályázási lehetőség, a kondíciókról itt írunk részletesebben.

Mi az igazság a 2,5 milliós villanyautó-támogatással? 1

Fent a váltóáramú Type-2-es, lent az egyenáramú villámtöltés csatlakozói közül balra a CCS, jobbra az ázsiai autókban elterjedt CHAdeMO-szabványú töltőcsatlakozó várja a villanyautókat egy budapesti cég udvarán

Mivel a 2,5 milliós hozzájárulás 11 milliós árhatárig érvényes, jelenleg minden importőrnek az a feladata, hogy minél több elektromos autója árát beszuszakolja a limit alá, ha lehetséges. Például a Honda e 11,1 millió forintjából elegendő 100 ezer forintot lefaragni, az Opel Corsa-e indulója egyelőre 400 ezer forinttal magasabb a 11 milliós limitnél. A Kiának a 11 499 000 Ft alapárú e-Nirót kéne lejjebb vinnie félmillióval. Ez alighanem menni fog.

Nehéz helyzetben a Nissan

Elsőre az új támogatási rendszer vesztesének a Nissan tűnt, épp az a márka, amely nemcsak villanyautók kifejlesztésébe invesztált, de töltőhálózat kiépítésére is áldozott a CHAdeMO-csatlakozós villámtöltőkkel.

Egyelőre a Nissan importőre az európai központtal tárgyal a LEAF áráról. A kisebbik akkuval, Acenta felszereltséggel 12 290 000 forintról induló autóra jelenleg nincs is akció. Ráadásul ez az alapverzió váltóáramról mindössze 3,6 kilowattal tölthető, ami szánalmasan lassú. A közterületi AC-töltőkön, áruházak parkolójában vagy az otthon kiépített falitöltőn majdnem kétszer ilyen gyorsan, 6,6 kilowattal töltő verzió 12 490 000 forintba kerül és ez az 1,3-1,5 millió Ft nem az a nagyságrend, amit csak úgy el tudna engedni egy márka.

FRISSÍTÉS

Cikkünk megjelenése után a Nissan vezérképviselete 1,8 millió forinttal csökkentette a LEAF árát, amivel az autó átkerül a fél- helyett 2,5 millió forinttal támogatható autók közé. Ebben a konstrukcióban az állami támogatással és az alacsonyabb vételárral 8 190 000 forinttól lehet elektromos Nissan LEAF-et venni. A korábbi árakból kalkulálva ez a 8,2 milliós összeg valószínűleg a 6,6 kW-os töltővel ellátott modellre vonatkozik.

Mi az igazság a 2,5 milliós villanyautó-támogatással? 2

Árat csökkentett a Nissan, így a LEAF átkerült a fél- helyett 2,5 millió adóforinttal támogatható autók körébe

Egyelőre a Nissan a taxisoknak fenntartott, kétmilliárd Ft keretösszegű támogatásra koncentrál, ahol a kocsi beszerzési árának 55 százaléka lehet a támogatott összeg. Ha a taxisok rokonszenvindexe alacsony volna a nyájas olvasóban és szúrná a szemét a félár alatt megvehető gépkocsi, a lépés értelmét is látni érdemes. A taxik évente akár 60-70 ezer kilométert futnak, nagyrészt lakott területen, így elektromos hajtással ezekkel lehet a legtöbb kipufogógáztól és zajtól megkímélni a támogatást álló adófizetőket.

Mivel az akár 8 üléssel is megvehető Mercedes EQV-nek még nincs nyilvános hazai ára és a PSA-Opel kisbuszból csak év végén jön meg az elektromos, a jelenlegi egyetlen hétszemélyes elektromos személyautó a Nissan Evalia e-NV200. A 11 millión felüli elektromos kisbusz félmillió forinttal támogatható, ehhez társulhat három vagy több gyermeket nevelőknek a 2,5 milliós nagycsaládos szubvenció.

Lép a Honda és a Mazda

Idén azok a japán autógyártók is lépnek, amelyek a Nissan vagy a Mitsubishi után egy évtizeddel mutatnak csak be modern kori elektromos autót. A hátsókerék-hajtású, farmotoros Honda e-t már vezettük, a Mazda MX-30-ba még csak beleülni sikerült. A Honda és a Mazda más irányt választott, mint a hatótávolság növelésére fogadó márkák, ők a MINI Cooper S E-hez hasonlóan kis hatótávolságú elektromos autóval jelentkeznek. A Honda a WLTP-norma szerint 220, a Mazda 200 km megtételére képes két töltés között.

Mi az igazság a 2,5 milliós villanyautó-támogatással? 3

GT Plus kivitelben igen gazdag lesz a Mazda MX-30 felszereltsége, kis engedménnyel ez is bevihető a 11 milliós határ alá, amibe az alapverzió belefér. Szeptemberre jut el a hazai márkakereskedésekbe. Az európai modellnek a CHAdeMO-szabványos helyett CCS combocsatlakozós lesz a gyorstöltője, ami itthon is előnyös

A Mazda felmérte az európai átlagos napi futásteljesítményt és 48 kilométer jött ki nekik. Ezt heti két töltéssel kiszolgálja az autó, de aki csak városban mozog, amire ez az autó készült, sokszor még 150-200 kilométernél is kevesebbet autózik hetente.

Elsősorban Mazdát gyártunk és csak másodsorban elektromos autót – állítja a gyártó, ami itt azt jelenti, hogy az autó tervezésekor a vezetés öröme is szempont volt. Ősszel meglátjuk az eredményt, mert szeptember közepén kezdődhet az autó értékesítése.

Jellegzetessége a pickupokból vagy az RX-8-ból ismert, egymással szembenyíló első és hátsó ajtó lesz, aminek néhány előnyét és számos hátrányát itt részleteztük. A 10 990 900 forinttól kapható MX-30 négy embernek is kényelmes utastérrel és a kisautókénál használhatóbb csomagtérrel igyekszik ellentételezni csekély hatótávját. A cél az, hogy a nagyvárosok agglomerációjából ingázó emberek komfort és biztonságérzet iránti igényét is kielégítse, ezért nem kisautónak született.

Mi az igazság a 2,5 milliós villanyautó-támogatással? 4

8,6 m átmérőjű körön megfordul a Honda e. 50:50 arányú súlyeloszlása és a farmotor a hátsókerék-hajtással jó mókát ígér. 90 ezer forintot kell lefaragni 11,1 milliós belépőárából a teljes kedvezményhez az alapverziónál

A Mazda az előzetes adatok szerint mindössze 50 kilowattos egyenáramú gyorstöltést tesz majd lehetővé, de legalább az Európában nyerésre álló és az új telepítésű töltőkön sokkal gyorsabban terjedő CCS-szabványú csatlakozóval. A Corsa e 200 ezer forintos felárért adott 11 kilowattjával szemben a 6,6 kilowattos váltóáramú töltés nem az a tempó, amit egy 2020-ban piacra lépő Mazdától várunk.

A Honda e jó példa arra, hogyan lehet megkönnyíteni a tulajdonosok életét, ha már a kisebb hatótávolságú villanyautó mellett döntenek. A váltóáramú töltés felső határa itt is alig több, 7,4 kW, de az egyenáramú villámtöltés csúcsteljesítménye 100 kW és a kombinált CCS-csatlakozóval működik. A 100 kilowattos érték elérése és megközelítése a töltés során fejlett akkutemperálást (többnyire hűtést, télen fűtést) feltételez, akárcsak az átmenetileg  szintén 100 kilowattal tölteni képes Peugeot e208-ban és az e2008-ban.

Esély a Smartnak

Eddig csak vegetált itthon a Smart, de a 2,5 millió forintos támogatás helyzetbe hozhatja az elektromos hajtásra áttérő márka két autóját, a kétszemélyes villany Fortwót és a négyüléses elektromos Forfourt. Mivel az ártámogatás a június 15-tel induló rendszerrel elérheti a kocsi árának 50 százalékát, a teljes összeg kihasználható, ami a korábbi pályázati rendszerben (max. 1,5 millió Ft és az autó árának legfeljebb 20 százaléka) nem lett volna lehetséges.

Mi az igazság a 2,5 milliós villanyautó-támogatással? 5

82 lóerő az elektromos Smart Forfour motorjának csúcsteljesítménye. Állami támogatással a 7,44 milliós alapár becsúszik ötmillió forint alá

Ez ötmillió Ft alatti belépőárat jelent a Smartokra, amit azonban a szükséges extrák még növelnek. Készleten lévő autókat a cikk írásakor 6,4-6,8 millió forintos vételáron hirdetnek márkakereskedések, már az új támogatási rendszerben. Nagyjából 6,5-7 milliós vételárakra számíthattok 22 kilowattos fedélzeti töltővel, 230 voltos, háztartási töltőkábellel, valamint az áramtartalékokat kímélő ülésfűtéssel és tempomattal.

Mivel tavaly év végén elkelt az összes Magyarországnak szánt Škoda Citigo iV, így idén gyakorlatilag nem kapható és jelenleg nem rendelhető testvérmodellje, az elektromos VW Up sem. Távollétükben a Smart kínálja a legalacsonyabb árú elektromos autókat itthon. Viszont a 17,6 kWh kapacitású akkukból fakadó, csupán 133, illetve 119 km hatótáv kevéssé versenyképes más kisautókkal. Ár/hatótáv arányban a Smartok nem jók, de a farmotoros, hátul hajtó modellpár érdekes színfolt és nagyon fordulékony, kezes városi autó.

Mi az igazság a 2,5 milliós villanyautó-támogatással? 6

Pár Renault-elem árulja el, hogy a Fortwo, a Forfour és a Renault Twingo testvérmodellek. A 22 kilowattos AC-töltőért érdemes felárat fizetni

A 3495 mm-es Forfour értéke a Renault-tól örökölt töltő, amely itt felárért (a Zoéban szériában) képes 22 kilowattal tölteni AC-oszlopon. Ez igazi szuperképesség, mert más, sokkal drágább elektromos autók is jellemzően 6,6-7,2, jobb esetben is csak 11 kW-tal képesek magukba fogadni a váltóáramot. Így a Zoé mellett a Smartokkal használható ki legjobban a 22 kilowattos AC-töltők gyorsasága, ezekkel lehet csökkenteni a töltési időt pl. a váltóáramú Mobiliti-töltőpontokon vagy a Lidl-áruházak parkolójában.

11 milliós határ: melyik ár számít?

Egyelőre az autókereskedelmi szakma megkérdezett résztvevői tanácstalanok abban, pontosan hogyan is kell értelmezni a támogatásra tett ígéretet. A részletek tisztázódásáig a bruttó ügyfélárból indul ki a többség, ami nem a listaárat, hanem a konkrét autó valós, többnyire akciós árát jelenti, a megrendelt extrákkal együtt. Június 15-ével, amikor a program elindul és újra lehet pályázni az adózók támogatásáért, bizonyára többet tudunk majd.

Mi az igazság a 2,5 milliós villanyautó-támogatással? 7

Ősszel már az ID.3 is ott lesz a Volkswagen márkakereskedéseiben. A márkaszervizek igen jelentős fejlesztéseket hajtottak végre az elektromos autók érkezése miatt, az összes érintett márkánál

Mivel a 11-15 milliós autók megvásárlása csak félmillió forinttal támogatható, ez a kétmilliós különbség serkentheti a kreativitást ebben az ársávban. Az valószínűtlennek tűnik, hogy a 13,6 milliós autó a számlán úgy kerüljön 10 999 000 forintba, hogy az ügyfél vesz mellé mondjuk egy szervizcsomagot 2,6 millióért a kerekek felfújására.

Nehéz ügy volna papíron a beszerzési ár alatt eladni valamit, illetve ezt a furfangot a gyár és az importőr, illetve a vezérképviselet és a márkakereskedés elszámolásába integrálni. De kíváncsi vagyok, mit szül a magyar találékonyság, lesz-e módja és ha igen, mi lesz a lelemény a teljes támogatáshoz való hozzáféréshez a 11 milliónál többe kerülő autókkal.

Mi az igazság a 2,5 milliós villanyautó-támogatással? 8

Jól áll a Zoé ára és hatótávolsága alapján. A WLTP-ciklus szerint a 15-ös kerékszettel 395 km-re juthat el és villanyautós mércével kedvező az ára is. A még kedvezőbb ár/hatótáv arányú Citigo iV idén már nem kapható, mert 2020-ra elkelt az összes Magyarországnak jutó villany-Škoda

Alább egy összefoglalást találtok az itthon kapható elektromos autók zöméről, amely a villanyautók két fő vonását, hatótávolságukat és árukat állítja arányba. A hányados azt mutatja meg, hogy árához képest milyen messzire jut egy elektromos autó. Az összehasonlíthatóság kedvéért mindig az adott alaptípus listaárát (nem az esetleg támogatott, akciós stb. árát) osztottuk el a WLTP-mérés szerint megtehető kilométerek számával. Az összegek alapján bárki pillanatok alatt kiszámolhatja, hogy az őt érdeklő autó támogatott árával mennyi lenne az annyi.

Olcsóbban, messzebbre – Mennyibe kerül egy km hatótávolság?*

NévAkkukapacitásListaárHatótáv1 km hatótáv ára
Škoda Citigo iV**36,8 kWh6 549 390 Ft260 km25 190 Ft/km
Renault Zoé R11052 kWh10 899 000 Ft395 km27 590 Ft/km
Kia e-Niro64 kWh13 049 000 Ft455 km28 678 Ft/km
Hyundai Kona Electric64 kWh12 999 000 Ft449 km28 951 Ft/km
Volkswagen ID.3***45 kWhkb. 10 950 000 Ft330 km33 182 Ft/km
Opel Corsa-e50 kWh11 400 000 Ft337 km33 828 Ft/km
Peugeot e20850 kWh11 865 000 Ft340 km34 897 Ft/km
Hyundai Ioniq38,3 kWh10 999 000 Ft311 km35 367 Ft/km
Hyundai Kona Electric39,2 kWh10 999 000 Ft289 km38 059 Ft/km
Nissan LEAF62 kWh15 190 00 Ft385 km39 454 Ft/km
Peugeot e200850 kWh12 720 000 Ft320 km39 750 Ft/km
Kia e-Niro39,2 kWh11 499 000 Ft289 km39 789 Ft/km
DS3 Crossback E-Tense50 kWh12 490 000 Ft320 km40 281 Ft/km
Nissan LEAF40 kWh12 290 000, új ára 10 690 000 Ft270 km45 519, új árán 39 593 Ft/km
BMW i342,2 kWh13 108 998 Ft260 km50 419 Ft/km
Honda e35 kWh11 099 000 Ft220 km50 450 Ft/km
Volkswagen e-Golf35,8 kWh12 119 610 Ft231 km52 466 Ft/km
Smart EQ Fortwo17,6 kWh7 250 430 Ft133 km54 514 Ft/km
Mazda MX-3035,5 kWh10 990 900 Ft200 km54 955 Ft/km
Mercedes-Benz EQC 40080 kWh26 370 280 Ft411 km64 161 Ft/km
Jaguar I-Pace90 kWh30 190 000 Ft470 km64 234 Ft/km
Smart EQ Forfour17,6 kWh7 440 930119 km65 529 Ft/km
Audi E-tron 55 quattro95 kWh31 526 480 Ft433 km72 809 Ft/km
Audi E-tron 50 quattro95 kWh26 817 332 Ft333 km80 533 Ft/km

*Listaárak! Sikeres pályázat esetén és a 3 milliárd forintos (nem taxis) keret kimerüléséig a 11 millió Ft alatti vételárú autók árából levonható 2,5 millió Ft támogatás, 15 millió forintig 500 ezer Ft. Kövéren szedve a jelenlegi vagy közeljövőben várható listaáruk alapján a 2,5 milliós támogatásra biztosan jogosult autók. A számítás alapja a WLTP-ciklusban mért vegyes fogyasztás
**2020-ban már nem kapható, elkelt a teljes hazai kvóta
***Ősztől lesz kapható, becsült ár