A koronavírus megjelenésével és az autóvásárlók begubózásával együtt járt, hogy az autógyárak is behúzták a féket. Részben az autók iránti kereslet hirtelen visszaesése, részben pedig a dolgozók egészségének megőrzése érdekében álltak le világszerte a gyártósorok. Azonban ez nem maradhat így örökre, és szerencsére egyre több helyen kezd szép lassan minden visszaállni a normális kerékvágásba, így előbb-utóbb az autógyártás is újra beindulhat. Megnéztük, mi a helyzet az itthoni autógyárakkal, amelyek közül van, ami már újra termel, míg mások még csak tervezik a munka beindítását. Persze megváltozott munkakörülmények mellett.

Így küzdenek a hazai autógyárak 1

Április 10-től már újra termel a győri Audi gyár

De milyen intézkedéseket lehet hozni egy autógyárban, hogy biztonságosan indulhassanak újra a gyártósorok? Hogy meglegyen az ajánlott távolság, és minimális legyen mindenféle kontaktus a dolgozók között? Jóval könnyebb feladat ez egy olyan gyárrészlegben, ahol csak robotok dolgoznak. De nem lehet minden munkafolyamatot gépesíteni, az összeszereléshez például kell az emberi kéz, egyes munkaállomásokon pedig többen is dolgoznak az autó körüli, a hatékonyság miatt jellemzően szűkre szabott munkaterületen

Audi – Győr

Az Audi Hungaria aránylag gyorsan, már április 10-én újraindította a termelést a hathengeres benzinmotorok gyártásával, amelyhez az elmúlt hetekben csatlakozott egy további hathengeres és egy négyhengeres motorokat gyártó sor is. A szerszámgyár már csaknem teljes kapacitással gyártja a szerszámokat, készülékeket, valamint az exkluzív karosszériaelemeket. A műszaki fejlesztés területén is visszaállt a megszokott munkarend. Április 27-én pedig már a járműgyártás is elindult, beindult a présüzemben, a karosszériaüzem, a lakkozó és a járműszerelde is.

Így küzdenek a hazai autógyárak 2

Maszkot viselő dolgozó az Audi győri üzemében

Első lépésként egy műszakban 2000 munkatárs kezdte meg a munkát. A járműszereldében műszakonként jelenleg 250 autót gyártanak, a Q3, Q3 Sportback, az A3 Cabriolet, valamint a TT Coupé és TT Roadster gyártását a következő hetekben fokozatosan futtatják fel.

A hatóságok iránymutatása alapján már hetekkel ezelőtt átalakították a munkahelyeket, a fő szempont a másfél méteres távolság megtartása, illetve a személyes kontaktusok minimalizálása volt. Ahol nem megoldható a távolságtartás, ott munkaszervezési intézkedésekkel, extra védőfelszereléssel, maszkkal, vagy éppen extra plexilapokkal óvják a dolgozókat. Az Audinál még egy rövidfilmet is készítettek, amiben szépen látszanak az egészségügyi óvintézkedések:

Az irodai területeken a létszámot korlátozzák, és a héten fokozatosan újranyitnak az éttermek is, de az előírásoknak megfelelően csak elvitelre, helyben fogyasztani még nem lehet. Biztonságosabbá tették a munkába járást is, a szerződéses buszok számát duplájára emelték, a járműveket pedig fertőtlenítik. Az újraindítás előtt mindenkit elláttak tájékoztató füzettel, illetve oktatáson is részt kellett venniük s dolgozóknak, ahol az óvintézkedésekkel ismerkedhettek meg.

Mercedes-Benz – Kecskemét

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a kecskeméti gyár újraindulása előtt a dolgozóknak kiküldött tájékoztató füzetben hívta fel a figyelmet a bevezetett új szabályokra, a védőmaszk helyes használatára és azok tisztításával kapcsolatban is adnak tanácsokat, de felhívják a figyelmet a helyes kézmosásra is. A dolgozók fejenként öt darab mosható textilmaszkot kapnak a tájékoztató mellé, így már azt viselve mehettek be a munkahelyükre.

Így küzdenek a hazai autógyárak 3

Ebből a füzetből tájékozódhattak a Mercedes gyár dolgozói a bevezetett óvintézkedésekről

A kecskeméti Mercedes-Benz gyárban a koronavírus-világjárvány okozta több hetes szünet után a április 28-tól fokozatosan újraindult a termelés. Először egy műszakos, később pedig két műszakos munkarendben történik majd a munkavégzés. Nemcsak a több mint 4400 munkavállalót foglalkoztató gyárban, de a munkába és a hazafelé vezető úton is új szabályok lépnek életbe. Sűrítették a gyárhoz közlekedő buszjáratokat, hogy ott is tartható legyen a 1,5 méteres távolság, illetve a nemrég elkészült, a gyár és a városközpont között húzódó kerékpárút használatát is ajánlják a dolgozóknak.

Így küzdenek a hazai autógyárak 4

Kecskeméten minden dolgozó öt darab, mosható textilmaszkot kap

A gyártósoron a maszk, védőszemüveg, plexi védőmaszk garantálja a biztonságot és minden munkaállomást, illetve munkaeszközt az ott dolgozónak kell tisztítania, mielőtt megkezdi a munkát, de ugyanez a protokoll az irodai munkahelyeken is. Már akinek be kell mennie a gyárba és nem tudja otthonról elvégezni a feladatát.

Így küzdenek a hazai autógyárak 5

Jelzések segítenek megtartani a biztonságos távolságot a dolgozók között

Opel – Szentgotthárd

Ugyan a szentgotthárdi Opel gyárban még nem kezdődött meg a termelés, de a szükséges lépéseket ott is megtették, elméletben már csak a központ zöld jelzésére várnak, aminek ideje egyelőre még bizonytalan. Ez többek között attól is függ, hogy az autók iránti kereslet mikor kezd újra visszatérni. De a lényeg, hogy a gyárban megtettek mindent, innen nem rajtuk múlik, mikor indulhatnak újra. 

Az Opel gyár dolgozóinak a leállás alatt otthoni testhőmérséklet-méréssel is kell foglalkozniuk, és az eredményt fel is kell jegyezniük. Ha beindul a termelés, ezzel tudják igazolni, hogy nem jelentenek veszélyt a kollégákra. A gyakoribb takarítás, maszkok viselése, a műszakok időben való eltolása és a távolságtartás, fertőtlenítőszerek használata itt is része a védekezésnek ugyanúgy, mint a beérkezett alkatrészek hosszabb ideig tartó “pihentetése” vagy az érintések számának csökkentése miatt nyitva hagyott – nem tűzgátló funkciójú – ajtók melletti munkavégzés.

Suzuki -Esztergom

Megkérdeztük a Suzukit is, tőlük megtudtuk, hogy az esztergomi gyár április 29-i újraindulása előtt a vállalat átszervezte működési folyamatait a megfelelő távolságtartás, valamint a különleges egészségügyi helyzethez igazodó higiénia megfelelő biztosítása érdekében – tudta meg a vezess. A gyár területén a beléptetés szigorú szabályok alapján történik, a munkavállalók egy felfestett, kijelölt útvonalon, csak egymástól másfél méteres távolságra léphetnek be a gyár területére, emellett extra beléptetési pontokat is meghatároztak.

Így küzdenek a hazai autógyárak 6

Plexi védőfal két munkaállomás között az esztergomi Suzuki gyárban

Munka közben a 1,5 méteres távolság itt is fontos, és kötelező a maszk, opcionális a gumikesztyű használata. Ahol lehetett, ott a munkaállomások távolabb kerültek egymástól, ahol nem, ott arcvédő pajzsot, illetve elválasztófalakat használnak. A Suzuki gyárba is több busz viszi a dolgozókat, mint eddig, szellősebb utastérrel, gyakoribb takarítással, fertőtlenítéssel.

Így küzdenek a hazai autógyárak 7

Ahol indokolt, ott az arcvédő pajzs is kötelező

Esztergomban az üzemi étkezde és a büfé zárva tart, azonban a vállalat saját költségére előre csomagolt hideg étkezést biztosít a munkatársaknak. A gyárba partnerek, látogatók egyáltalán nem léphetnek be, és üzleti utak sincsenek mostanában.

Kapcsolódó címkék: Audi Autógyár Mercedes Opel Suzuki