Több oka is van annak, hogy a Tokiói Autószalon egyik sztárja tudott lenni ez az első látásra tizenkettő-egy-tucat koncepcióautó. Az egyik: ez még igazi autóként is értelmezhető, nem egy kerekes doboz. Lehet vezetni, sőt: még az is lehet, hogy jó lesz vezetni. A másik: vannak olyan műszaki megoldásai, amelyeket eddig soha nem alkalmaztak szériaautón, de a Lexus szerint ők bizony hamarosan megteszik, ha nem is pont ezen a kocsin. És a harmadik: baromira jól néz ki.

Még tíz év, mire ebből a Lexusból nem lesz semmi 1

Méretek: 5090x1995x1600 mm

Még tíz év, mire ebből a Lexusból nem lesz semmi 2

2,4 tonna az autó tömege, könnyebb, mint egy Mercedes EQC

A Lexus LF30-ról kiadott közlemények alapján természetesen már a Vezessen is a premier előtt megjelenhettek a hivatalosan közölt információk, viszont mi ezeknél többet is tudunk mondani. A Toyota meghívására ugyanis magam is ott állhattam Tokióban a pörgő-forgó űrhajó mellett, sőt: egy kerekasztal-beszélgetésen is részt vehettem a két emberrel, aki megálmodta ezt az izét: Ian Cartabianóval, aki a dizájnért felel és Vatanabe Takasival, a projekt mérnök-tervezőjével. (Akit egyszer egy korábbi interjú során egy némileg beszakézott lengyel kolléga állítólag így üdvözölt: Hello, Mr. Wasabi, where is the FOOD? Szerencsére nekem sikerült elkerülnöm ezt a hibát.)

Japán menedzserből extra információt kihúzni több okból is elképesztően nehézkes és aprólékos dolog. Gyűlölnek nemet mondani kulturális okokból, ezért iszonyú körmondatokkal képesek előadni a semmit, ha egy kérdésre nem akarnak válaszolni. A konkurenciával kapcsolatos bármiféle állásfoglalástól is végletesen tartózkodnak, na és persze kevés kivételtől eltekintve nem beszélnek jól angolul, ezért többnyire egy tolmács is segít a kommunikáció bonyolításában. Így hát a kb. egyórás  diktafonos anyag átírását meg sem kísérlem, mondom a lényeget.

Még tíz év, mire ebből a Lexusból nem lesz semmi 3

Ian Cartabiano, dizájnmester, Takashi Watanabe, vezető tervezőmérnök

Az LF30 nevében a 30 arra utal, hogy a márka idén 30 éves, de arra is, hogy a kocsin bemutatott műszaki elképzelések összessége nagyjából talán 2030-ra válhatna szériagyártásban realizálható termékké. De mik is ezek az új technikai részletek?

Talán a legfontosabb a szilárd elektrolitos lítiumakkumulátor (solid-state battery) – a koncepcióban ugyan még nem ilyen van, de 2030-ban már ilyen lenne. A jelenlegi lítiumionos technológiánál tartósabb és jobb tömeg-teljesítmény arányú akkuval sokan próbálkoznak mostanában, kísérleti szinten létezik is ilyen energiaforrás, csak egyelőre rettenetesen drága, ráadásul a  szakirodalom szerint a tömeggyártás sem nagyon tudja olcsóbbá tenni – legalábbis ma. A Lexus viszont tudhat valamit, mert nagyon ígérik, hogy hamarosan bemutatják forradalmian új akkumulátorukat.

Szintén páratlan, szériaautón nem létező megoldás az agymotoros hajtás. A kerekenkénti motorok finom összehangolása nem egyszerű feladat, de a Lexus olyan drive-by-wire kormányzást álmodott a négy motor mögé, amely külön-külön nyomatékszabályzással még torque vectoring-funkcióra is képes, a kocsi ívtartását, stabilitását nem csak a kerekeket külön-külön fékezni képes hagyományos ESP, hanem a külön-külön hajtani is tudó rendszer segíti.

Még tíz év, mire ebből a Lexusból nem lesz semmi 4

24-es felnik, de még rá is takarnak körben a gumira, hogy még nagyobbnak látsszanak

Az egyre komolyabban vehető autonóm autózáshoz igazodik a beltér kialakítása. Az ülések szabadon mozgathatók a hatalmas térben, az öt méternél hosszabb jövőbeli luxuslimuzin vagy luxusegyterű utasai guruló nappaliban üldögélhetnek, a sofőrrel együtt, amikor a körülmények lehetővé teszik, hogy a kocsi önmagát vezesse. De azért a műszeregység sem akármilyen; gesztusvezérlés, az üvegtetőre is felkúszó kiterjesztett valóság-bemutatók segítik a hatékony tájékozódást, nem is beszélve a KITT-kormányról.

A vezethető, mozgásképes koncepciómodell 110 kWh kapacitású akkumulátora és a 150 kW-os csúcsteljesítményű gyorstöltés nem a jövő, hanem a jelen technológiája, viszont a töltésmenedzsmentet optimalizáló mesterséges intelligencia és a vezetékmentes (bár fizikai kontaktust igénylő) töltési megoldás már a jövőből érkezett.

És mi az, amiből nem lesz valóság? Nos: bár a karosszéria szénszál-erősítéses műanyagból készült és elméletileg kellően merev ahhoz, hogy a hatalmas szárnyasajtó által feltárt óriási tátongó lyukkal együtt is vezethető lehessen a kocsi, a dizájner maga vallotta be, hogy a B-oszlop nélküli autó ötletét még ők sem gondolták komolyan. És az se túl valószínű, hogy 2030-ban valóban drón viszi majd ki a kocsi csomagtartójába az előszobából a bőröndöt egy utazás előtt.

Még tíz év, mire ebből a Lexusból nem lesz semmi 5

A legégetőbb kérdés persze egyáltalán nem az, hogy ebből a műanyag villanybuborékból mikor lesz szalonban megvehető, rendszámozható kocsi, hanem hogy mikor lesz elektromos Lexus egyáltalán? A márka 2004-ben még abszolút úttörő volt a villamosításban, amikor bemutatta az RX400h hibrid SUV-t, de lassan egy évtizede iszonyú lemaradásban van a konkurenciával szemben, ami a tisztán elektromos autókat illeti.

A 400 lóerős prémium SUV-kra már a magyar piacon is tudtunk összehasonlító tesztet szervezni, a Merci szinte a teljes palettáját plug-in hibridesítette, a BMW-nél is sok modellből lehet zöld rendszámos verziót kapni, a Volvo T8 jelzésű teljesítmény-plug-in-hibrid rendszere már egész csomó modellben kapható, a Lexusnál meg – semmi konnektoros. Ennek persze ismerjük az okait. A márka fő piacain, Japánban és az USA-ban korántsem olyan intenzív a villany-hype, mint Európában, illetve a Lexus, mint a Toyota almárkája a sok konvencionális hibriddel már ma is úgy egy évtizedre előre teljesíti az emissziós normákat, egyszerűen gazdaságilag nem volt értelme elektromos autót fejleszteniük.

Még tíz év, mire ebből a Lexusból nem lesz semmi 6

A Lexusnál hidrogénhajtással egészül ki a közeljövőben a hajtási portfolió

Még tíz év, mire ebből a Lexusból nem lesz semmi 7

0-100 km/h: 3,8 s. Végsebesség: 200 km/h

Ma már azonban ők is érzik, hogy kínos ez a helyzet és jönnek is a plug-in és elektromos Lexusok. Hogy mikor? Ez volt a legnehezebb kérdés az egész interjúban. Végül a sokadik udvarias semmitmondó körmondat-válasz után végtelenül pofátlanul muszáj voltam ezt az igen tömör kérdést feltenni Vatanabe úrnak: WHEN? Mikor? És akkor végre kaptam egy választ: a 2020-as évek elején. (Azt pedig már informálisan-félhivatalosan tudjuk, hogy az első elektromos Lexus a UX villanyos változata lesz, amit talán még az idén bemutatnak sorozatgyártás előtti állapotában.)

Aki villany-Lexit akar, annak tehát még fél-egy évet biztosan várnia kell. Utána viszont jönnek majd sorra az akkumulátoros és plug-in hibrid autók, állítólag 2025-re már minden Lexus modellnek lesz tisztán elektromos haladásra is képes változata.

Kapcsolódó címkék: Lexus tanulmányautó Tokiói Autószalon