Éppen 10 évvel a legsúlyosabb szalonbezárások után nagyot kaszálnak manapság az akkor életben maradt kereskedők. Január elejétől szeptember végéig 115 106 személyautót helyeztek forgalomba itthon a Datahouse legfrissebb adatai szerint, megállíthatatlanul emelkedik tovább az évek óta tartó lendület, bár a dinamikája csökkent. Kereken 10 százalékos a növekedés a tavalyi háromnegyed éves adathoz képest, 39,8 százalékos 2017-tel összehasonlítva.

Különösen szép eredmény, hiszen betegeskedő környezetben emelkedik tovább a magyar piac. Európa egésze ugyanis 3,2 százalékkal csökkent az ACEA szerint 2019 első nyolc hónapjában, a kontinensre vonatkozó háromnegyed éves számokra még várni kell pár napot, de messze lesznek a mi adatainktól.

Összeállításunkban megnézzük a hazai piac legnépszerűbb márkáinak és modelljeinek top 20-as listáit, kiemeljük az év eddigi nyerteseit és veszteseit, majd külön foglalkozunk a kategóriák szerinti arányokkal és az elektromos autók értékesítésének alakulásával.

Ismét zsebre tette Magyarországot a Suzuki 1

A Suzukinak két kedvenc országa van a világon. A másik India

Top 20 – A márkák sorrendje

Egyedül a magyarországi listán áll első helyen a Suzuki egész Európában, máshol jellemzően az első 10-ben (több helyen az első 20-ban) sincs a japán kisautós márka. Nincs titok a bajnoki cím mögött, itt működik egy szem gyáruk a kontinensen, az esztergomi összeszerelésű Vitara igen kedvező ára a magyar vevők mellett más országok kereskedőit is csábítja. Ráadásul övék a második legnépszerűbb modell is, 20 ezernél több szerződéssel kimagaslik a mezőnyből a Suzuki.

A jól ismert körülmények ellenére is meglepőnek tűnik ugyanakkor, hogy milyen mértékben zabálja fel a magyar piacot a márka: 36,77 százalékkal több személyautót adtak el 2019 első 9 hónapjában a Suzuki-dílerek, mint tavaly, pedig már akkor is taroltak. Növekedésben egyedül a Fiat és a Kia tartja velük a lépést, a dél-koreaiak kínálatából az új Ceed-csomag nagyon bejön a magánszemélyeknek és a cégeknek egyaránt. Kiváló háromnegyed évet zárt az olcsó négykerekűeket kínáló Dacia is, ha így folytatják, náluk is eldurran néhány palack francia pezsgő év végén.

Ismét zsebre tette Magyarországot a Suzuki 2

Immár 17,72 százalék a Suzukié a tortából. Ez több mint a 2-3. helyezett Ford és Opel együttes piaci részesedése

Rossz éve van a VW-konszern márkáinak nálunk, a bővülő piac ellenére csökkent idén az eladott Volkswagenek, Škodák és SEAT-ok száma. Előbbi kettőt leszámítva a top 10-ben mindenki más pozitív mérleggel zárt. A dízelbotrány utóhullámai mellett az is szerepet játszhat ebben, amire egyik összeállításunk világít rá: megnéztük, hogy az elmúlt 10 évben melyik autóknak emelkedett meg a legjobban az ára Magyarországon, és nem jöttek ki jól belőle.

 MárkaÉrtékesítés (darab)Változás (év/év, százalék)
1.Suzuki20 39136,77
2.Ford10 3421,01
3.Opel94469,27
4.Škoda9133-2,36
5.Toyota79471,09
6.Volkswagen7656-9,55
7.Dacia709326,98
8.Kia545329,9
9.Renault53958,33
10.Fiat398543,86

Érdekes szám a Suzuki mellett szeptemberben

Havi értékesítési adatokat nem szoktunk boncolgatni, mert egy-egy nagyobb céges vagy állami vásárlás extrém kiugrásokat eredményezhet. 2019 szeptemberében is voltak a múlt év szeptemberéhez képest nagyon eltérő számok egyes márkák mellett.

– Plusz 145,15 százalék a Volkswagennél,
– Plusz 131,33 százalék a Kiánál,
– Plusz 126,23 százalék a SEAT-nál,
– Plusz 93,65 százalék a Fiatnál,
– Plusz 86,9 százalék a Renault-nál,
– Plusz 73,45 százalék a Hondánál,
– Mínusz 73,94 százalék a Suzukinál,
– Mínusz 39,09 a Škodánál, és így tovább.

Két számjeggyel emelkedő piacon jellemzően több a pluszos változás, viszont a most 80-100-120 százalékot ugrott márkáknál simán lehet, hogy 2020 szeptembere – ezzel a mostani hónappal összevetve – jelentős mínuszt mutat majd.

Ennek ellenére szokatlan a Suzuki melletti 73,45 százalékos mínusz, amire a Portfolio.hu szerint a következő választ adta a márka: „A forgalomba helyezések látható alakulása egy várt és előre kalkulált eredmény a Magyar Suzuki Zrt részéről. A szeptemberi számadat az augusztusi számadattal együtt tekintve nyer értelmet: a szeptemberig forgalomba helyezhető modelltípusok megvásárlása és regisztrálása nagy intenzitással lezajlott augusztus során rekord eladási darabszámmal, így az elmúlt hónapban a márkakereskedő hálózatnak többnyire az átadások lebonyolítását kellett végeznie, kevésbé foglalkozhattak új vásárlók akvirálásával.”

A Datahouse szerint augusztusban 4441 személyautót helyeztek forgalomba, ami valóban havi rekord.

A top 20-as lista második felében négy prémiummárkát is látunk, ebben a mezőnyben a legnagyobb emelkedést közülük kettő, a BMW és a Volvo produkálta. Ennek ellenére a drága négykerekűek értékesítési versenyét stabilan a Mercedes vezeti, amely háromnegyed év alatt csaknem kétszer annyi személyautó adott el nálunk, mint a közvetlen riválisának számító Audi, amely egyre jobban kilóg a nagy hármasból.

 MárkaÉrtékesítés (darab)Változás (év/év, százalék)
11.Hyundai386213,32
12.Mercedes33092,55
13.Nissan2978-23,29
14.BMW278520,25
15.Audi20255,25
16.Honda178717,57
17.Peugeot1754-3,15
18.Mazda1718-4,02
19.SEAT1665-1,54
20.Volvo153221,01

Piaci átlag felett teljesített a Hyundai és a Honda is, a Nissan mélyrepülése viszont azt jelzi, hogy a kereskedőik és a vevőik tűkön ülve várják az új Juke-ot, valamint a következő Qashqait. Előbbinek két hét múlva megyünk a nemzetközi bemutatójára, a nagyobb szabadidő-autójuk harmadik generációja jövőre várható.

Ismét zsebre tette Magyarországot a Suzuki 3

Szépen emelkedik a Volvo, amely már közelebb van prémiumok között harmadik Audihoz, mint az Audi a második BMW-hez

Top 20 – Modellek sorrendje

Amióta kijött a Vitara, és kategóriagyilkos árával elszívja mások elől a levegőt, nem láttunk érdemi ellenfelet a közelében. Lehet azonban, hogy 2019-ben év végére kikap a bátyjától. Júliusi cikkünkben megírtuk, hogy az év első felében az SX4 S-Crossból a magánszemélyek már többet vásároltak. És tessék csak megnézni az alábbi táblázatban szereplő számot a modell értékesítéseinek növekedésénél: +124 százalék! Ha így folytatja, új győztest avatunk 2020 január elején.

Kellett egy baki és egy változás is a szoros versenyhez: az év első felében akadozott a Vitara gyártása Esztergomban, ráadásul eltűnt a kínálatból a korábbi kedvenc alapmotor, a legolcsóbb 1.6-os szívó benzines. Közben éppen e két esemény tette naggyá a testvérmodellt.

Ismét zsebre tette Magyarországot a Suzuki 4

Még elöl, de visszalép egyet a listán év végéig?

„Részben a Vitara adta el az SX4 S-Crosst” – magyarázta kérdésünkre az eredményeket Tóth Péter, a Suzuki Magyarország kereskedelmi igazgatója a nyáron. „Egy beszállítói alkatrész nem megfelelő minősége okozta a gyártásnál, majd a kiszállításoknál a problémát, viszont eközben a Vitara miatt a szalonokba bejött ügyfelek közül sokan végül az SX4 S-Cross mellett döntöttek. Megismerték, kiderült, hogy nagyobb, jobban felszerelt, és alig van árkülönbség. Az SX4 S-Crossra tulajdonképpen korábban is jelentős igény volt, de nem tudtuk gyártással kielégíteni, most ebben a félévben már teljes mértékben sikerült.” Szerinte az 1.6-os szívó benzines helyére beállított 1.0 turbóval kapcsolatban is megnyugtatták az érdeklődők nagy részét.

Hatalmasat megy a Ceed, amely ma Magyarország legjobban fogyó kompaktja olyan nagynevű, ősrégi kedvencek előtt, mint az Astra-Focus-Golf trió. Egyesek tömegével viszik az 500-as Fiatokat, és az utód érkezése előtt jó áron kínált Opel Corsák is brutálisan mennek. Erős háromnegyed éve volt a Dacia Dusternek és a rokon Renault Cliónak is.

Ismét zsebre tette Magyarországot a Suzuki 5

A Kia európai vezetője szerint a most piacra került XCeedből többet eladnak majd, mint a család többi tagjából együttvéve

Ha úgy érzi valamelyik alábbi modellel kapcsolatban, hogy nahát, ebből nem is látok sok újat az utakon, fontos megemlíteni a reexport intézményét.  Erről itt írtunk részletesen, a lényege, hogy néhány márka autóit akár 20-40-60 százaléknál is nagyobb mértékben nem magyar magánszemélyek vagy hazai cégek vásárolják meg a magyar szalonokban, hanem külföldi kereskedők. A hazai forgalomba helyezés, majd a kivonás után ezek az autók elhagyják az országot, viszont a Datahouse cikkünkben használt statisztikáiban benne vannak, együtt a valóban magyar vásárlóknak eladott, majd utána az országban használt járművekkel. A márkák többségénél a kivonás aránya egyébként 10 százalék alatti.

 ModellÉrtékesítés (darab)Változás (év/év, százalék)
1.Suzuki Vitara93115,27
2.Suzuki SX4 S-Cross7643124
3.Škoda Octavia52105,4
4.Dacia Duster313325,82
5.Fiat 500267474,32
6.Opel Corsa243567,9
7.Renault Clio238719,83
8.Kia Ceed228480,7
9.Opel Astra K2280-6,27
10.Ford Kuga2184-6,91

Átkanyarodva a második tízes blokkba, máris két öreg harcos összecsapását látjuk. A minden korábbinál kiválóbb negyedik generációs Ford Focus annak ellenére esett jelentősen, hogy tulajdonképpen egyéves modellről beszélünk. Ennek magyarázata részben a 2018-as szép számokban keresendő, a tavalyi erős akciózáskor nagyon ment a kedvező áron kínált előd. Az immár családdá szélesedett új Toyota Corolla viszont nagyon megindult az egyre divatosabb, és a cégek által egyre inkább preferált hibrid hajtással.  

 ModellÉrtékesítés (darab)Változás (év/év, százalék)
11.Ford Focus2172-22,98
12.Toyota Corolla1909108,18
13.Dacia sandero158425,02
14.Volkswagen Golf15601,76
15.Nissan Qashqai1545-25,29
16.Kia Sportage13592,03
17.Toyota CH-R1324-11,08
18.Toyota Yaris1284-14
19.Renault Captur128216,02
20.Toyota RAV4123538

Újra szépen fogy az idős – és igen olcsó – Dacia Sandero, a sokkal harapósabb mezőnyben küzdő Nissan Qashqai esélyeit azonban már láthatóan lerontja az iskolás életkora.

Ismét zsebre tette Magyarországot a Suzuki 6

A két hibrid (122 és 180 LE) mellett csak 1.2-es turbós benzinessel (114 LE) kapható a Corolla, és tessék

Még mindig növekszik az SUV-k aránya

A legfrissebb – és eddigi legmagasabb – adat szerint 37,7 százalék a Magyarországon eladott új személyautók között az ilyen-olyan SUV-k aránya. Ezt a számot két dolog is árnyalja. Egyrészt a Vitara tolja fel (miközben az SX4 S-Crosst nem ide sorolja a Datahouse), másrészt a külföldi kereskedők magyarországi vásárlásai jelentősek a szabadidő-autók között. Tőlünk nyugatra ugyanis még nagyobb divat az SUV és a crossover, olyannyira, hogy az egyik legnagyobb magyarországi importőr szerint „az egész szegmensben” csak 75 százalék körül van az itthon eladott, forgalomba helyezett, majd kivonás után valóban itthon maradt SUV-k aránya.

Ismét zsebre tette Magyarországot a Suzuki 7

A lower-medium kategóriába olyan autókat sorol a Datahouse, mint az SX4 S-Cross, az Octavia, a Ceed stb., a small kategóriába pedig a Corsa, Clio, Swift stb.

Nincs forradalom az elektromos autóknál

Az 1500 darabot is alig éri el a 9 hónap alatt eladott villanyautók száma, pedig immár közel 20 különböző modell közül választhatnak az érdeklődők. Sajnos ezt a szerény számot sem a környezettudatos vállalkozások és a zöldszívű magánszemélyek vásárlásai adják össze teljesen, ma Magyarországon az állam és két car-sharing cég (plusz a taxisok) az elektromos autók legjelentősebb vevői.

E heti hír, hogy az EMMI 279 darab e-Golfot vásárolt a sok esetben romos hazai kórházaknak. Egyrészt magas labda, de autós lapként most ne foglalkozzunk azzal, hogy mi mindenre lenne szó szerint életbevágó szüksége a hazai egészségügynek. Másrészt nem mond teljesen igazat a kormány azzal, hogy vásárlást állít, amint látják az alábbi táblázatban, tokkal-vonóval együtt 178 e-Golfot állítottak forgalomba szeptember végéig az országban, ebből volt 127 darab az állami e-Golf. A többi rendelés alatt, majd jön év végéig.

 ModellÉrtékesítés (darab)
1.Nissan Leaf380
2.BMW i3184
3.Volkswagen e-Up183
4.Volkswagen e-Golf178
5.Hyundai Kona EV132
6.Smart EQ84
7.Renault Zoe74
8.Tesla Model 347
9.Hyundai Ioniq44
10.Audi e-Tron30

És hogy miért nem rohanják le a közvetlen károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő villanyautókat árusító szalonokat az átlagos magyar családok 2019-ben, amikor az év legfontosabb témája világszerte a környezetvédelem?

Sajnos elég nyilvánvaló, Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke így foglalja össze a piacnak ezt az apró szeletét. „A tisztán elektromos gépkocsik forgalomba helyezése kis mennyiség mellett növekszik, de a növekedés dinamikája alacsony, mert a felvevő piac egyelőre korlátozott, és alatta van az év eleji várakozásoknak. Ugyan a töltőhálózat fejlődik, és sok esetben az otthoni és munkahelyi töltés is megoldott, de ezen autók beszerzési ára továbbra is igen magas, használhatóságukkal és ár-érték arányukkal kapcsolatosan a vevői bizalmatlanság lassabban oldódik.„