Hét különböző modellt kínál jelenleg nálunk a Suzuki, ebből – a terepjáró Jimnyt leszámítva – a legdrágább személyautó írta 2019 első felének sikersztoriját. Az év első hat hónapjában a 4,14 millió forintos alapártól kínált SX4 S-Cross lett a magánszemélyek újautó-vásárlásait összegző toplista bajnoka a Datahouse szerint. Cikkünk kizárólag a hivatalos megfogalmazás szerint „természetes személyek” által idén beszerzett személyautókkal foglalkozik, 29 450 darab járműről beszélünk (45 093 volt a céges vásárlás ugyanebben az időben).

Itt a top 10!

Több győztest adott már a Suzuki a rendszerváltás óta, de soha nem állt még a dobogó tetején az SX4 S-Cross. Emlékezetes, hogy a 2008-ban kezdődő válság előtt a „mi autónk” Swift tarolt hosszú időn át, az elmúlt három évben pedig a crossover Vitara, most pedig a japánok harmadik modellje, ráadásul az egyik legdrágább. Egyben a márka teljes kínálatának legjobban felszerelt személyautója.

Sajnos abban nincs változás, hogy a saját megtakarításból (plusz hitelből) új autót vásárló polgártársaink továbbra is zömében igen olcsó autókba tudnak csak beleülni. Az első tízben három Suzuki és három Dacia szerepel. (Cikkünk ugyan a privát vásárlásokról szól, tájékoztató jelleggel odaírtuk minden modellnél zárójelben a céges értékesítés adatát).

  1. Suzuki SX4 S-Cross –  3260 darab privát vásárlás (1443 darab céges)
  2. Suzuki Vitara –  2720 darab (2373)
  3. Dacia Duster –  1474 darab (861)
  4. Opel Corsa – 1121 darab (506)
  5. Suzuki Swift –  888 darab (376)
  6. Dacia Sandero –  764 darab (239)
  7. Dacia Logan –  627 darab (119)
  8. Renault Clio – 608 darab (1102)
  9. Kia Ceed –  575  darab (779)
  10. Ford Kuga –  549 darab (852)

Több sajátosan magyar jelenség színesíti az újautó-piacunkat, az egyik ilyen, hogy – például orvosok, ügyvédek – saját privát használatra vesznek cégnévre személyautót. Ennek a mértéke nem jelentős, de árnyalná a teljes képet, ha publikus lenne márkánként ez a szám

Újdonság a top 10-es listán a tavaly ősz óta Európa-szerte igen jól muzsikáló, harmadik generációs Ceed. Eközben talán negatív meglepetés, hogy a nála Magyarországon nagyobb névnek számító, és vele szinte egy időben kijött közvetlen riválisa, a Ford Focus nem fért be az élmezőnybe a tavalyi 8. helye után. (Nagyon nem, 334-et vettek hazánkfiai saját részre, csak a flottásoknál ment nagyot a modell.)

No de mi ez a hatalmas visszaesés a Vitaránál?

Két csapás érte a verhetetlennek hitt bajnokot

Tavaly ilyenkor teljesen elképzelhetetlennek tűnt, hogy bármi veszélyeztethetné a Vitara további uralkodását:

  • 4157 darabot vásároltak belőle 2018 első felében a magánszemélyek,
  • ezzel szemben 1824 darabot az akkor második helyezett SX4 S-Crossból.

Csakhogy idén egy darabig akadozott a Vitara gyártása Esztergomban, ráadásul eltűnt a kínálatból a korábbi kedvenc alapmotor, a legolcsóbb 1,6-os szívó benzines. Közben éppen e két esemény tette naggyá a testvérmodellt.

„Részben a Vitara adta el az SX4 S-Crosst” – magyarázza kérdésünkre az eredményeket Tóth Péter, a Suzuki Magyarország kereskedelmi igazgatója. „Egy beszállítói alkatrész nem megfelelő minősége okozta a gyártásnál, majd a kiszállításoknál a problémát, viszont eközben a Vitara miatt a szalonokba bejött ügyfelek közül sokan végül az SX4 S-Cross mellett döntöttek. Megismerték, kiderült, hogy nagyobb, jobban felszerelt, és alig van árkülönbség. Az SX4 S-Crossra tulajdonképpen korábban is jelentős igény volt, de nem tudtuk gyártással kielégíteni, most ebben a félévben már teljes mértékben sikerült.”

Szerinte az 1,6-os szívó benzines helyére beállított 1.0 turbóval kapcsolatban is megnyugtatták az érdeklődők nagy részét.  „Valóban rossz híre van idehaza az ezres turbósnak, de egy másik márka rosszul sikerült konstrukciója miatt. A Suzuki kis turbós motorjai nem új konstrukciók, már a 80-as évek óta futnak Japánban, megbízhatóak, ezeket fejlesztettük tovább. Emiatt egyedüliként a magyar piacon mi 10 év garanciát vállalunk a motorra, a váltóra és a turbóra. Senki nem tud ilyet, jöhetnének utánunk más márkák, de szerencsénkre nem jönnek” – állítja Tóth Péter.

2019-ben eddig hátrafelé ment, de stabilan második a Vitara

Mi a márkák sorrendje?

A modellek első két helye után nem meglepő, hogy a privát ügyfelek között tarol a Suzuki, második a Dacia, amelyet szorosan követ az Opel. Íme, az első tíz márka:

  1. Suzuki – 7437 darab (4261 céges vásárlás)
  2. Dacia –  3362 darab (1456)
  3. Opel – 3240 darab (2777)
  4. Toyota – 2307 darab (2675)
  5. Kia – 1676 darab (1759)
  6. Ford – 1608 darab (5371)
  7. Renault –  1219 darab (2391)
  8. Nissan –  933 darab (1160)
  9. Škoda –  889 darab (5597)
  10. Hyundai –  868 (1750)

Itt is ki kell emelni a Kia remek szereplését, egyre jobban kedvelik a dél-koreai márka termékeit a saját pénzből autót vásárlók. Olyan régi, erős brandeket előzött meg, mint a Ford, a Renault vagy a Škoda .

Legyőzte az új Focust és a régi Astrákat (egyszerre árulja az Opel a J és K generációt)

Vajon vesznek már új hibridet a magyarok saját pénzből?

Számos márka belépett erre a piacra az elmúlt években, de még mindig a Toyota-csoport uralkodik. Ma már nem kérdés, hogy jó döntés volt megalkotni a különc formájú CH-R-t, amelyet nagyjából 80 százalékban hibridként vesznek Európa-szerte a cégek és a természetes személyek egyaránt.

  1. Toyota C-HR – 273 darab (447 céges vásárlás)
  2. Toyota Corolla (új modell) – 135 darab (636)
  3. Toyota Yaris – 124 darab (111)
  4. Toyota Auris (kifutó modell) – 53 darab (130)
  5. Lexus NX300h – 49 darab (71)

Mínusz 10 fokban sincs hatótávpara egy full hibridnél, viszont akkor is takarékos. Alig maradt le a listáról a Kia Niro (48 darab)

Még mindig szerény számok az elektromos autóknál

Pedig immár 17 különféle EV-modell kapható Magyarországon, ezt akár már széles választéknak is mondhatnánk, mégis pár darabokról beszélünk a privát vásárlásokkal kapcsolatban. Kiemelkedik a Nissan Leaf, de jól beindult a Hyundai Kona EV is.

Az alacsony számok mellett itt helyenként egészen durva aránytalanságokat látunk a természetes személyek és a cégek ügyletei között. A Leafet, de különösen a BMW i3-at nagyon veszik a kisebb-nagyobb vállalkozások, és jóval kisebb arányban a privát vevők, míg a Kona EV esetén éppen fordított a helyzet.

  1. Nissan Leaf –  87 darab (199)
  2. Hyundai Kona EV 63 darab (13)
  3. BMW i3 –  13 darab (113)
  4. Hyundai Ioniq EV – 9 darab (31)
  5. Renault Zoe – 7 darab (32)

(Sajnos ez a táblázat nem teljes. A Datahouse adatbázisa nem tartalmazza, ezért kértük, de nem kaptuk meg az importőrtől, hogy a Volkswagen Golf és az Up esetében mennyi a privát vevők száma az elektromos változatoknál. „Üzletpolitikai okok miatt nem adunk tájékoztatást” – írta megkeresésünkre a Porsche Hungaria.

Az összes motorváltozatot belevéve Golfból 74-et vittek haza privát ügyfelek, Up-ból 29-et, sajnos nem ismert számunkra az elektromosak száma. Szerény adatok ezek, így a fenti táblázat legelejét nem veszélyezteti az e-Golf sem.)