Jajistenem, csaknem dobozban maradtak az alábbi képek és történet: még az új  Toyota Land Cruiser-bemutatón, Namíbiában határoztam el, hogy feltétlenül szentelek pár ezer karaktert annak a Toyotának, ami kábé ugyanolyan jó terepjáró, szintén hétüléses, csak nálunk nem lehet kapni.Itt van:

A nagyszabású, sivatagban, tengerparti vizes homokban, sziklán, folyóban lebonyolított programon jött-ment körülöttünk két ilyen kakukktoyota, ők hordozták a gyári stábot, ők vágtak elénk a kamerával, ha szemből akarták felvenni, milyen komoly akadályokon vágunk épp keresztül – persze ugyanazon az akadályon ők is átkeltek, csak a menetnél gyorsabban. A hivatalos program után pedig egy dűnejáró kiránduláson, mit tesz isten, ismét egy ilyen fura Toyota mutatta meg alattunk, mit is tud. Hölgyeim és uraim, íme a Toyota Fortuner, a 2016-os modell:

A Toyota Fortuner kategóriája legnépszerűbbje Thaiföldön és Malajziában, nagyon sikeres Indiában, és persze Ausztráliában, ahol kitalálta és megtervezte az ottani Toyota-branch

A namíbiai autózás hangulatáról szóló korábbi anyagunk itt, az új Toyota Land Cruiser menetpróbája itt olvasható.

A Toyota Fortuner egyes piacokon SW4, más piacokon pedig – és must hull le a lepel arról, mi is ez valójában – HiLux SW4 néven kerül forgalomba. Bizony, ez a kissé bumfordi, eredeti lökhárítóival barátságosan pufók szabadidő-autó valójában egy polgári ruhába öltöztetett masszív pickup, egy teherautónak tervezett, létravázas, hátul merev tengelyes, kőkemény terepjáró. (Volt már ilyen korábban is: a 4Runner is az akkori HiLuxra épült, 2004 és 2015 között pedig a Fortuner első generációja futott párhuzamosan az akkori HiLuxszal. Hivatalosan azokat sem, vagy nem nagyon lehetett kapni Európában.)

A motor lehet 2,7 vagy 4,0 literes benzines (sor4, illetve V6), illetve 2,4, 2,5, 2,8 vagy 3,0 literes dízel, az egyes piacoktól függően. A kocsi, amit Namíbiában sajnos csak utasként próbálhattam, a terepre talán legalkalmasabb változat volt: 2,8 literes dízel, erős, de nem túl nehéz és szomjas dízelmotor, a környezetre kevéssé kényes kézi váltóval. A fehér Fortunert szafarikhoz, illetve dűneautózásra vásárolta gazdája, egy skót származású, de már namíbiai születésű túravezető-vállalkozó. Korábban nagy Nissan-fan volt, az előző Fortunert nem is szerette durva orrnehézsége miatt, a Land Cruisert pedig nem engedhette meg magának – de amikor kipróbálta az új Fortunert, alapjaiban rendült meg minden, amit addig a terepezésről és az autóiparról gondolt.

Méretek: 4795x1855x1835 mm (gyári fotó)

Ez pedig már dűnejáró autónk, egy, módosított lökhárítóján kívül teljesen gyári, alig pár hónapos Fortuner

Gyári fotó a Fortuner műszerfaláról. Ugye, hogy mennyire nem olyan belül, mint egy pickup?

Amíg a dűnéken gurultunk elképesztő könnyedséggel föl-le a fehér Toyotával, időnként már saját magán mulatva szinte vallásos buzgalommal magasztalta a Toyotát és szidta a többi márkát, különösen a Land Rovert, de a japánokat sem kímélve. És nem tudtam nem hinni neki, hiszen évtizedek óta azzal foglalkozik, abból él, hogy autókkal szel át gyilkos vidékeket. Márpedig más a jelentősége a megbízhatóságnak, ha el kell ugrani Pestről Debrecenbe az autópályán, és más, ha ugyanezt a 220 kilométert a nem véletlenül Csontváz-partnak nevezett homoksivatagban kell megtenni, ahol ha lerohad a technika, nem az Assistance jön, hanem a sakálok és a keselyűk.

A Toyota pedig nagyon ért a le nem rohadáshoz, ha harmadik világra kitalált autókról van szó. A Fortuner nem véletlenül több mint két tonna, a futóműelemek valami elképesztő vastag rudakból, idomokból állnak, és 2,8 literből 177 lóerőt azért elég sokáig ki lehet húzni anélkül, hogy agyonterhelődne a mechanika.

Elképesztően masszív az első futómű

Na, ki vezeti fel a járhatatlannak tűnő sziklákon a legyőzhetetlen Land Cruisereket? Egy másik, szürke kis Toyota-modell

Igen, itt lementünk. A lökhárítót azért kellett cserélni, mert lent, amikor elfogy a dűne, amúgy is ott maradna a gyári…

Persze az is nagyon fontos, hogy az elkényelmesedett európai, pláne amerikai turisták ne érezzék rosszul magukat a kocsiban, márpedig a Fortuner utasterében semmit nem venni észre a HiLux puritánságából. Kényelmes, külméreteihez képest meglepően tágas hétüléses szabadidő-autónak tűnik az autó, amely pont annyi extrával szerelhető fel, mint egy puhányabb SUV. Bőrülés, parkolókamera, LED-es fényszórók, csendes klíma, légzsákerdő: van ebben is minden, ami egy személyautósabb Toyota terepjáróban lehet.

És ugye az ár. Egy V8-as Land Cruiser, amit kint 200-as LC-nek ismernek, jelenleg 999 900 randról, kábé 21 millió forintról indul a Dél-Afrikai Köztársaság Toyota-szalonjaiban. A kockaforma, 76-osként ismert ős-Land Cruiser 751 400 randba kerül kint. A legkisebb Land Cruiser, a Prado (ez kapható nálunk Land Cruiserként) 821 700 rand, jó 17 millió forint.

Na és a Fortuner?

A Toyota dél-afrikai terepjáró-kínálata

Az alig kisebb, még mindig hétüléses és ugyanolyan jó terepjáró Fortuner pedig 448 900 rand, 9,4 millió forint. Ezzel két kérdést is megválaszoltunk. Az egyik, hogy miért van olyan iszonyú sok ebből a szemre nem igazán tetszetős Toyota terepjáróból Dél-Afrikában, meg mindenütt másutt is, ahol kapni lehet. A másik, hogy miért nem lehet kapni nálunk a kocsit. Hát ki a fene venne kétszer annyiért Land Cruiser Pradót, ha kemény, nehéz, vontatásra is alkalmas terepjárót akarna venni a Toyotától? Fizesse csak meg a gazdag Nyugat a drága modellt, ha offroadozni akar!

Forrás: Vezess