Röviden – Toyota LandCruiser, 2018-as modellév
Mi ez? Alvázas terepjáró magas komfortszinttel, akár hét üléssel. Az új modell igazából a 2009-es Prado alaposan felfrissített változata, itthon kizárólag 2,8 literes, 177 lóerős dízelmotorral, kötelezően 4×4-gyel, kézi vagy automata váltóval
Mit tud? Tágas, kényelmes, gazdagon felextrázható utazóautó, teljesen automata összkerékhajtásával műszakilag bolondbiztos és hihetetlen könnyedséggel győzi le a legdurvább akadályokat is
Mennyibe kerül? 12,04 millió forint az induló ár, 20,1 millió a fullos VX-L, de ehhez még 400 ezres extra a harmadik üléssor és 2,25 millió a bőrüléses, terepkamerás, navigációs, holltérfigyelős extracsomag. A képeken szereplő kocsik tehát 22,75 milliós változatok
Kinek jó? Az új LandCruiser valami egészen elképesztően jó terepjáró, luxusautónak viszont inkább csak közepes. A magas árat annak érdemes megfizetnie érte, aki valóban durva helyekre akar menni, mert ezen a kocsin nem a megjelenés vagy a presztízs kerül sokba, hanem a valódi tartalom

A nálunk Toyota Land Cruiserként ismert modell a világ keményebb vidékein a Prado utónevet is viseli, ez ugyanis csak a kistesója egy még nagyobb terepjárónak (amit nálunk Land Cruiser V8 néven árultak, amíg árulták). A 2009-es mai, ötödik generáció  tavaly alapos frissítésen esett át; a kocsi kívül-belül annyira megújult, hogy az már-már felér egy modellváltással. Persze a lényeg maradt: alvázas felépítmény, rajta jókora bódé, benne hosszmotor, állandó összkerékhajtás, komfortos gurulás aszfalton és terepen – drágán, de a tartósság, elnyűhetetlenség ígéretével.

A kocsit Namíbiában mutatták be a nemzetközi szaksajtónak. Remek választás a Toyota részéről, és nem csak azért, mert így végre én is eljuthattam ide, hanem azért is, mert a 826 ezer négyzetkilométeres területen mindössze kb. két és fél millió ember él; egy ilyen ritkán lakott helyen szó szerint létfontosságú, hogy az autó elvigye az embert oda, ahova indult, és vissza is hozza. Amúgy ez a LandCruiser gyári szlogenje is: LandCruiser gets You there – and gets You back!

Sok emberrel beszélgettem kint a Toyotáról, a LandCruiserről. Véleményük egybehangzó volt: nagyon drága autó, de a legjobb, ami létezik, mert megbízható, a szervizelése már nem olyan drága, értéktartása pedig rendkívüli. Egy baj lehet vele: használtan nagyon meg kell nézni, mit vesz az ember, mert aki megvette újan a kocsit, az tuti, hogy alaposan ki is használta a képességeit. A megbízhatóságnak egyébként egy nagyon konkrét példáját meg is tapasztaltuk, amikor a kábé 25 éves V8-as Land Rover Discoveryvel elindultunk egyik szálláshelyünkre az odavezető tengerparti homokban (az “út”, mint olyan, Namíbiában elég széles fogalomkört fed le), aztán felforrt a víz, a gőz szétdurrantott egy dugót, és, na, mi jött megmenteni minket? Egy 30 éves LandCruiser.

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 1
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 2

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 55
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 56
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 57
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 58
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 59
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 60
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 61
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 62
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 63
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 64
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 65
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 66
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 67
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 68
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 69
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 70
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 71
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 72
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 73
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 74
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 75
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 76
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 77
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 78
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 79
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 80
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 81
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 82
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 83
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 84
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 85
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 86
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 87
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 88
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 89
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 90
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 91
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 92
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 93
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 94
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 95
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 96
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 97
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 98
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 99
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 100
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 101
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 102
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 103
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 104
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 105
Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 106
Fotó megosztása:

 

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 107

Nem a Toyota rendezte így: lerohadt a Discoverynk és egy LandCruiser jött megmenteni minket

Külső

A LandCruiser család történelme 1951-ig nyúlik vissza, ekkor készítette el a Toyota a Willys Jeep mintájára az első terepjáróját. A puritán sárdagasztóból aztán szép lassan hatalmas, kényelmes, komfortos, de még mindig remek terepképességű univerzális autók lettek. A forma nyilván nagyon sokat változott, de a mai Prado dizájnját is elsősorban a célszerűség határozza meg. Ez nem egy szépnek tervezett autó, hanem egy súlyos, masszív, tömör használati tárgy, ami ma is attól szép, hogy láthatóan jó – mint mondjuk egy Fiskars balta.

A kedvenc példám erre a célszerűségre a motorháztetőbe préselt hosszanti mélyedés. Ez nem azért van, hogy szebb legyen tőle a kocsi, hanem hogy kicsit mélyebbre, közelebbre lehessen látni a kocsi elé – ez jól jön, ha egy meredek lejtőnek vágnánk épp neki. De a 22 centis hasmagasság se semmi, és a kocsi alá belógó elemek se rondítják el a LandCruiser látványát, mint mondjuk egy Dacia Dusternél a hátulról jól látható, fityegő kézifék-bowden.

Az áttervezett front és far pedig jól áll az új LandCruisernek, a kocsi alig emlékeztet profilból tökugyanilyen elődjére, mintha egy új autót látnánk.

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 108

Az őseredeti Jeep-koppintás, 1951-ből: az első Toyota terepjáró

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 109

Gyári fotó suhanó LandCruiserről

Belső

A menetpróbán az árlista tetejéről érkezett, csaknem fullextrás kocsikat vezettünk, melyek a magyar kereskedőknél nyolcmillióval kerülnek többre az ugyanilyen motorral, hajtással szerelt alapmodellnél. Szóval nem tudom megmondani, milyen egy fapados LandCruiser, azt viszont igen, hogy a fullos a maga hűtött-fűtött, memóriás-motoros bőrüléseivel, jó forgású multikormányával, háromzónás, csendes és hatékony automata klímájával, remek hangzású, 14 hangszórós JBL hifijével, légrugós hátsó futóművével komfortra, hangulatra csaknem hozza a hasonló méretű prémium szabadidő-autók komfortszintjét.

A “csaknem” nem a térkínálatra, dizájnra, ötletességre vonatkozik. A LandCruiser kárpitanyagainak minősége, a belső formatervezés, a sok apró kis figyelmesség (a szellőzők elé nyitható, hűtött pohártartók, a hűtött könyöklő-doboz, melyben elfér 6-8 kisüveges víz, a szép slusszkulcs például) messze jobb, mint az összes Toyotában, amit nálunk meg lehet venni manapság. Amin fanyalogni lehet, az a technika.

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 110

A 2018-as LandCruiser Prado műszerfala

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 111

Az oldalra nyíló raktérajtó nem mindig praktikus, de a kívülre is szerelhető pótkerék miatt szükséges. A csomagtér térfogata hét üléssel 120, öttel 640 liter

Technika

Akármilyen remekül teljesítettek az utakon, meg persze azoktól rettenetesen távol is, a számháborúban hamar elesnének ezek a húszmilliós LandCruiserek egy X5-ös BMW-vel, XC90-es Volvóval és hasonlókkal szemben. Az egyetlen nálunk kapható dízelmotor 2,8 literjéből 177 lóerő jön ki, a fogyasztás a kéttonnás tömeggel nehezen, vagy tán sehogy nem tartható tíz liter alatt, a végsebesség pedig csupán 175 km/h. Ezzel a német autópályán nemigen aratna babérokat a nagy Toyota, márpedig az európai vásárlók a terepjárókat, még az igazi terepjárókat sem terepet járni veszik.

A másik probléma a központi érintőképernyős kijelző borzasztóan rossz képminősége. Ennél a húszezres mobilok is bőven jobb felbontást és fényerőt tudnak, ráadásul a rossz display-en elvérzik a LandCruiser egyik amúgy nagyon ötletes technikai újdonsága, a kocsi alá belátó kamerarendszer is. A négy kamera természetesen nem lát be a kocsi alá, viszont a rendszer eltárolja a korábban rögzített képet, ezért például nagy kövek között manőverezve még az is látható, merre kell tekerni a kormányt, hogy a hátsó kereket egy kanyarban ne húzzuk rá valami éles sziklára.

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 112

A függőleges középkonzolon a terepfunkciók elektronikus kapcsolói: szép, de nem túl ergonomikus megoldás, a tárcsák több funkciót is ellátnak és csak a műszeregység kis kijelzőjén látjuk, éppen milyen állásban is van a technika

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 113

Elméletben nagyszerű a körpanorámás, a kocsi alá is belátó kamerarendszer, de a kijelző képminősége botrányosan rossz

Vezetés

Mivel Namíbiában a szó európai értelmében vett út nem igazán van, leginkább arról tudok beszámolni, terepjárónak milyen a kocsi. Hát naná, hogy baromi jó! Vezettük mély homokban, szárazban is a sivatagban, nedvesben is a tengerparton. Vezettük sziklákon, de akkorákon, olyan terepen, sokszor olyan meredek emelkedőkön, lejtőkön, hogy még gyalog se szívesen indultam volna neki a mászásnak. Vezettük folyómederben (70 centi a gázlómélység). Vezettük akkora porban, hogy az 50 méterrel előttem tépő kolléga hátsó lámpáját se láttam, márpedig nyomta 70-80-nal itt is az egész konvoj. De azért vezettük sóból készült úton és egy picit aszfalton is – ott is kényelmes, stabil, méretéhez képest dinamikus volt a LandCruiser.

A hivatalos program, a tesztvezetés elindulásáig már szereztünk némi tapasztalatot a helyi közlekedés sajátosságairól. A homokban 2-es-3-as között hol üvöltve, hol erőtlenül mormogva küzdő V8-as benzines Land Roverrel, a borzasztó fogyasztású, mechanikus váltós sor 6-os régi LandCruiserrel dolgozó sofőrjeink harca után szinte már csalódás volt, milyen könnyedséggel küzd le bármit ez a teljesen automatikus, elektronikus vezérlésű hajtásláncú új terepjáró. A középkonzolon lévő forgókapcsolókkal persze lehet bűvészkedni kicsit, ötféle terephez lehet igazítani a rendszert, az öt sebességfokozatban használható automatikus mászófunkcióval (CRAWL) a tempomat kényelmét lehet élvezni még a legdurvább körülmények között is, de az az igazság, hogy még ezekre sincs szükség. A kocsit kiemelve, a központi difit lezárva a LandCruiser bármin elmegy, aminek egyáltalán neki meri engedni az ember, és jó eséllyel még azon is, aminek nem.

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 114

Elképesztően magabiztos, a nyomatékos motorral még folyamatos extrém terhelés mellett is csendes, komfortos az autó. Egy fullos LandCruiserben a középi osztóműben és a hátsó tengelyen is önzáró differenciálmű dolgozik, a középső egy gombbal fixre zárható

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 115

Folyómederben sincs gond, a gázlómélység 70 centi

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 116

Olyan sziklás terepen vágtunk át gond nélkül, alig egy-két defekttel a kb. 20 autós konvojjal, aminek biztos nem mertem volna nekiindulni, ha nem megy előttem egy másik Toyota

Úgy húsz kocsival mentünk át tökön-babon homokon-sziklán ész nélkül, és egyik kocsinak sem lett semmi baja. Volt vagy három defektünk éles köveken (mármint összesen, a húsz kocsin), amiket lábon javítottak vezetőink behúzós ragasztócsíkokkal (egy kereket kellett csak kicserélni, a sofőr nem vette észre a defektet és legyalogolta a gumit), ennyi. Még a legtöbbet akkor kellett rostokolni egy kicsit, amikor a kedves kolléga elfelejtette bekapcsolni a felezőt, difizárat a folyójárás előtt és a kocsi egy kicsit beragadt a sárba, de a kötél még ekkor sem került elő. Túravezetőnk rádión instruálta az ügyetlen pilótát, hogy mit hogyan és hova, a LandCruiser pedig szépen kihúzta magát a sárból, olyan elegánsan és könnyedén, mint mondjuk egy, na jó, hát mint egy víziló, de értik, mit akarok mondani.

Mutatom a legdurvább sérülést, amit a mi kocsink elszenvedett a kábé 400 kilométeres nyúzópróba során – ez is az én hibám, mert túl közel mentem egy tüskés cserjéhez:

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 117

Nem véletlenül fehér szinte minden afrikai LandCruiser, terepen pillanatok alatt elcsúful a bonyolultabb festés

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 118

A LandCruiser nálunk kizárólag 2,8 literes, négyhengeres dízelmotorral rendelhető. Amerikában, Afrikában, Oroszországban lehet kérni 2,7 vagy 4,0 literes benzinessel is

Költségek

Az mondjuk igaz, hogy erre a 400 kilométerre épp csak elég volt a 87 literes(!) tank, az utolsó kilométereken már égett a narancsfényű lámpa. Na jó, persze ha nem másfél barra eresztett gumikkal mászunk a homokban, jobb a helyzet, de akkor sem fogyasztásbajnok a kocsi. A LandCruiser nem olcsó és nem takarékos, ez vele talán a legnagyobb probléma mifelénk. Afrikában más a helyzet, sokkal olcsóbb az üzemanyag (240-250 forint egy liter Namíbiában) és a többi, hosszú utakra is alkalmas autó sem takarékosabb, nem ritka a 6-8 hengeres benzines családi terepjáró sem.

Nálunk viszont olyan prémium crossoverekkel, SUV-kkel kellene versenyeznie, amikkel szemben nem igazán nagy előny a komoly tereptudás – hisz az európai autósok nem mennek terepre. Ha egy ilyen húszmilliós LandCruiser mellé odatesszük a hétüléses XC90-es Volvót, 7 üléssel, 235 (!) lóerős kétliteres dízellel, a legmagasabb felszereltségi szinten 19,4 milliós listaáron, akkor azért nehéz dolga van a Toyota dealereinek az autóvásárlók meggyőzésében.

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 119

130-nál 2500 alatt forog a 2,8-as dízel

Ha mégis sziklát kell mászni, sárban kell evickélni és nem luxusautót, hanem alvázas terepjárat keres a kedves vevő, a LandCruisernek gyakorlatilag egy vetélytársa van: a Ssangyong Rexton. Ez a koreai modell, micsoda véletlen, kísértetiesen hasonló méretben, hangulatban az új LandCruiserhez, de 2,2 literes motorjával valamivel erősebb nála. És sokkal olcsóbb. 9,9 millió az egyszerűbb, 10,1 millió a jobban felszerelt változat listaára, ha pedig mindent beválasztunk a kocsihoz, amit lehet, napfénytetőtől gyöngyházfestésig, akkor is megáll 13-ban. Hét üléssel, és motoros mozgatású csomagtérajtóval, ami a LandCruiserhez nem is rendelhető.

Csak hát persze ott a kérdés, hogy egy Toyotával vágnánk-e neki egy háromnapos sivatagi túrának, elhagyva a civilizációt térerőstül-csapvizestül, vagy egy Ssangyonggal. És ott a másik kérdés, hogy mennyire kérdés ez az európai piacon.

Homokban, sziklákon, folyóban kínoztuk az új LandCruisert 120

A LandCruiserrel nehezebb megfenekleni

Értékelés

A Toyota LandCruiser, még a kisebbik, a Prado is a legjobb dolog, ami történhet az emberrel – Afrikában. Európában viszont csak nagyon keveseknek kell egy ennyire jó terepjáró, 12, de 20 millióért pláne. A legtöbben érzésem szerint mifelénk inkább egy kék-fehér propellerre vagy háromágú csillagra költenének ennyi pénzt – ha másért nem, hát azért, mert ezekben a központi képernyő képe is élesebb. És hát sajnos olyan hülye világot élünk, amikor ez inkább számít egy “terepjáróban”, mint az, amiben – meggyőződtem róla – a Toyota valóban páratlan: a valódi terepképesség.

Mellette – Ellene
  • Kényelmes, tágas, masszív
  • Elképesztően jó terepjáró
  • Legendás megbízhatóság
  • Jó értéktartás
  • Méretéhez, teljesítményéhez képest drága
  • Sokat eszik
  • Csúnya, rosszul látható a központi kijelző képe
Hány pontot adsz a tízből az új LandCruiser Pradónak?
átlag
8.35
szavazat
587
Hány pontot adsz a tízből az új LandCruiser Pradónak?