Röviden – Lada 4×4 Urban, ötajtós változat
Mi ez?Állandó összkerékhajtású terepjáró, kézzel kapcsolható felezővel és központi differenciálzárral. Kizárólag 1,7 literes, 82 lóerős benzinmotorral kapható, 3 vagy 5 ajtóval. Lánykori neve Lada Niva
Mit tud?Megfelelő gumival átmegy tökön-babon, tágas hátsó traktusával az ötajtós kivitel viszonylag kényelmes vadásztatóautó. Országúton viszont iszonyú kényelmetlen, zajos és lassú
Mibe kerül?Hárommillió a 4×4 alapára, ez az ötajtós, Urban felszereltségű kivitel 3,7 millió forint.
Kinek jó?A Niva akármelyik változatában kizárólag annak való, aki tényleg sárba, erdőbe, mocsárba fogja vinni, kvázi traktorként használja, és soha egy pillanatig sem akar tőle elvárni semmit, ami akár a legolcsóbb személyautótól elvárható.

A maga nemében páratlan autó a Lada Niva, akarommondani 4×4. (Hiszen a Niva ma már ez a kocsi.) Ennyire öreg új autót Európában nem lehet másikat venni. Nincs benne légzsák, klímát még felárért sem lehet rendelni hozzá. Központi zárat sem. Az 1976-os születésű, máig csupán minimális modernizálásokon átesett modell túlélését az Oroszországhoz képest nyugat-európai piacon egy dolog alapozza, alapozhatja meg: ütős-vágós, összkerékhajtású kocsi ennyi pénzért nincs másik. A Suzuki Jimny listaára 4,5 millióról indul, a Niváé pedig 2,999-ről. És van benne menetstabilizáló rendszer, méghozzá a 9.0-ás verziószámú Bosch ESP.

Mind lenyit

Külső

Az eredeti formához képest alig változott története 41 éve során a Niva, vagyis ma már 4×4. A legmodernebb dolog a kocsin, hogy a csodálkozón felhúzott szemöldökben a helyzetjelző immár menetjelző fényként működik, gyújtásra azonnal kigyúl benne az izzó. Dehogy LED, mondom: izzó. Fekete, fullműanyag a 2017-es hűtőmaszk, króm helyett feketék a kilincsek is. Ezeknél jobban sikerült modernizáció a gyári alufelni. Ja, meg persze ott van még az a félméteres (52 centis) betoldás a kasztniba az ötajtós változat esetében. Érdekes, hogy nem áll rosszul a kocsinak a nyújtás, a sztreccs-limó Niva sem kellemetlen a szemnek.

Gyönyörű az a toldás különben, igazi ruszki vircsaft. Nemhogy próbálták volna elkenni valahogy a változtatást, a tető még ki is púposodik a többlet felett. Mondjuk az igaz, hogy a légellenálláson, menetzajon úgyse csökkentett volna, akármilyen finoman beglettelik az illesztést, a Niva esetében a zajkomfort és a takarékosság nem létező fogalom, ha háromajtós, ha öt.

A fenti képen megvan az az apró finomság is, ahogy a 600 km-t futott tesztautón lóg a tanksapka fedele? És akad még kínos részlet, ha közelebb hajolunk. A fényezett lökhárítók illeszkedése a vashoz kifejezetten undorító, a lifegő gumisárhányók is csúnyák, meg úgy általában van egy tessék-lássék összeütött házi tákolmány hangulata az egésznek. Hát ilyen autó ez a régi-új Lada: a legtöbb, amit el lehet mondani pozitívumként az esztétikájáról és a kivitelezési minőségről, hogy van egyfajta bumfordi bája. De nincs ez másképp a kabinban sem.

Ez egy modern Niva, hisz van benne menetjelző fény!

Nem szégyelli a Lada a toldozást, meg se próbálta elsimítani a hozzáadott fél métert

Belső

A klasszikus Zsiguli-kilincseket férfiasan megszorítva felpattannak az ajtók és egy kicsit rögtön meg is ereszkednek zsanérjaikon, ahogy kell. Beszállva csapni kell őket rendesen, nem japán ez, hogy finomkodjunk vele, a szentségit!

Az ős-Nivához képest több a kapcsoló, de kevesebb a hangulat. Hol van már a cirkalmas mintás, kétküllős kormánykerék, a sok szép körműszer: eltűnt mindez, csak rideg műanyagok vannak és egy jó fogású, de kellemetlen tapintású, enyhén félreálló négyküllős plasztikkormány. A jellegtelen műszeregységben két LCD-panel képviseli a XXI. századot. Az egyiken a pontos időt vagy plusz négy fok alatt a külső hőmérsékletet látjuk, a másikon a futásteljesítményt és a napi kilométer-számláló állását.

A beltér a kocsi kompakt külméreteihez képes meglepően tágas, hisz nincs, ami fogja a helyet. Az ajtóbelsők vékonyak, az oldalablakok függőlegesek, a szélvédő is meredeken áll, mögötte nem nyúlik el hosszan a műszerfal, mint egy korszerű kocsinál

Az ős-modell kerek, különálló műszerei szebbek voltak

Vajon hol lehet az az eldugott üzem, ahol a KGST feloszlása után 26 évvel még mindig gyártják ezeket a billenőkapcsolókat?

.

Az ülések első beülésre nem kényelmetlenek, de hosszú úton nagyon elkezd hiányozni egy deréktámasz belőle. A belső kilincs immár műanyagból készül, de formára olyan, mint a régi Zsiguli-kilincsek voltak. A luxust a két első motoros ablak és motoros tükörállítás képviseli, persze csak az ilyen luxuskivitelű változatnál, mint az Urban. Gyári HMI nincs, a szabványos egy DIN-es Pioneer rádiót alighanem az importőrnél szerelték be, úgy-ahogy. A beépítőkeret egy kicsit kiesett, a rádió egy kicsit beesett, a szélvédőre ragasztott elektronikus antenna leesett, amíg nálunk volt a kocsi. Szivargyújtó van, hamutartó nincs. A kézifékkar pont olyan, mint régen, a napellenző is, az egyetlen darab belső világítótest a plafon közepén nemkülönben. És a kulcscsomó is olyan, mint a múlt évezredben volt, sőt: igazából most még kényelmetlenebb a Niva mindennapi használata a maroknyi nyitó-indító eszközzel.

Három kulcs plusz a gyári immó: nem is értem, még gyártási költségben is jobb lenne a Ladának, megoldaná ezt a húsz deka vasat, négy külön alkatrészt egy modern, egybeszerelt kulccsal és négy egyforma zárbetéttel. De nem. Külön kulcs van a két ajtózárhoz, külön a tanksapkához (amit irgalmatlan nehéz elfordítani, de el kell mindig, nem lehet hanyagul nyitva hagyni a sapkát, mert akkor nem jön ki belőle a kulcs). A gyújtáskulcs pedig még csak nem is szimmetrikus, csak egytollú, el kell találni, hogyan dugjuk be a helyére a bal oldalra, a térd felett. Egy kicsit borzongató belegondolni, hogy attól az országtól tervezünk atomerőművet vásárolni, ami 2017-ben nem képes megoldani, hogy egy autóhoz elég legyen egy kulcs.

2017-ben ez már nem is vicces, szánalmas: külön kulcs az ajtózáraknak, a gyújtáskapcsolónak és a tanksapkának, plusz a gyári indításgátló jeladója

Mondjuk a csomagtartóhoz nem kell kulcs egyáltalán. Az ötödik ajtó zárja a vezetőülés melletti kar meghúzásával pattintható fel, utána a külső fogantyúval lehet felemelni a nehéz fedelet. A kalaptartó egy vicc: nagy, nehéz, ormótlan műanyagdarab, amit nem emel fel madzag ajtónyitáskor. Maga a csomagtartó viszont jó nagy, a hátsó ülésen is sok a hely főleg hosszában (a tető még a középső kis kiemeléssel együtt is meglepően alacsonyan van).

420/780 liter és egy böszme nagy, magától nem felemelkedő kalaptartó

Technika

1,7 literes hosszában beépített benzinmotor, amely állítólag nem a korábbi Fiat eredetű blokk továbbfejlesztéséből van, hanem echte saját fejlesztésű orosz. Mellé ötfokozatú váltó, felező, állandó mechanikus 4×4, kézzel zárható központi differenciálmű jár.  Van ABS és hidraulikus szervokormány, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul merevhidas futómű csavarrugókkal – ez a Niva. Lényegében minden pont olyan, mint volt, csak a motor ma már injektoros, sőt: 2010 óta már nem központi, hanem hengerenkénti befecskendezéses. Mindez 82 lóerővel, a kocsi 13,5 mázsájával és a doboztesttel erre elég autópályán:

 Vezetés

A Lada Nivát vezetni, használni nem a XXI. századi európai autózásról szól, hanem a mindennapi nyűgről, amit lehet ugyan kalandnak is nevezni, de az első pár nap után minden romantika kivész a dologból. A kulcsok folytonos válogatása, a bűvészkedés az immobilizerrel, a hidegen akadozó váltóval, a rettenetesen zajos de levegőt alig hozó kétállású ventilátorral, a beállíthatatlan fűtéssel-szellőzéssel, a motorerő hiányával, az ajtócsapkodások, a zárógombok felhúzása-lenyomkodása, a folytonos párásodás nedves időben: minderről már rég leszokott a magyar nép, legkésőbb valamikor a régi Swift elterjedése idején.

A Lada Nivával nem utazik az ember hanem folyamatosan dolgozik. Az autó mindig munkát ad a sofőrnek, nincs terpeszkedős nyugi, nincs egy békés perc, valamivel mindig vacakolni kell. És közben gyengék a lámpák, hatalmas a fordulókör, minden kiszállásnál először a cipő akad be a biztonsági öv tokozásába (hátul) vagy egy fura műanyagdobozba (elöl), folyton összesározza a lábszárat a dekoratívnak szánt de inkább csak kínos fellépő.

Előbb beakad a láb a műanyagba

… majd fennakad a küszöbön

Elképesztő a menetzaj, az erőátvitel sírása a sebességgel arányosan emelkedik, már 40-nél idegtépő, országúti, pláne sztrádatempóban összemosódik a szél és a motor zajával is és iszonyú fárasztó egyveleget alkot. A váltókar nagyon messze van, minden egyes ötödikbe vagy -ből kapcsoláshoz nyújtózni kell egyet. És ez a diszkomfort még csak nem is olcsó: tíz liter százon a minimum, amit vegyes üzemben elkér a Niva. 65 literes a tank, 600 km után már muszáj tankolni.

Hogy mondjak jót is: az egyenesfutás a Pirelli Scorpion gumikkal meglepően jó (már ameddig meg nem mozdítja az ember a kormányt és meg nem billen a bódé, persze). A fékek hatásosak, az ABS-szel erősen lassítva is jól irányítható a Niva; ha hirtelen meg kell állni, nem veszélyes ez az új antikvitás a mai forgalomban.

Terepen persze kompenzál valamennyit az autó. Felezővel, difizárral a tengelyközépig érő vagy még mélyebb sár nem gond, de azért itt sem érdemes mítoszt teremteni. Azonos gumival egy nyomatékosabb, rövid egyessel ellátott dízel Duster a maga alig kisebb hasmagasságával alighanem pont ugyanúgy kimászik bárhonnan, mint a Niva – csak azt jobban sajnálja az ember.

Színre fújt lökhárító, írja a prospektus, és hát valóban

Költségek

Remek szórakozás egy kicsit elmerülni a Niva hazai importőri weboldalának rejtelmeiben. Csak néhány idézet: “A LADA új kishaszongépjárműve, a LADA 4×4 Pack…” ÚJ, mármint attól új, hogy kivették a hátsó két ülést a rövidebb Nivából – ez a Pack, nettó 2,399 millióért, visszaigényelhető áfával. Illetve az ötajtós Urbanról: “kimagasló off-road képességekkel rendelkező ötszemélyes városi terepjáró“. VÁROSI terepjáró, ez a hatalmas körön forduló sárdagasztó, hát persze! És még szintén erről a kocsiról, tesztautónkról: “A legendás LADA 4×4 Urban mostantól sokkal többre képes.” Miii? Mitől legendás az Urban felszereltség, és mitől képes többre, mihez képest? Saját magánál képes többre?

És a kedvencem: “Nincs elakadás, van négykerékhajtás, és a már jól ismert felező, valamint a kapcsolható differenciálzár – ezek teszik a LADA 4×4-et a terepjárók királyává“. A G-Merci vagy a LandCruiser meg sárgul az irigységtől!

A Lada 4×4 ötajtós változata és vetélytársai – listaár, forint
Fiat Panda 4×4 Wild 1.3 JTD (95 LE)4 990 000
Suzuki Vitara GL 1.6 4WD (120 LE)4 490 000 (akciós ár)
Dacia Duster Arctic 1.6 16v 4WD (114 LE)4 199 000
Lada 4×4 Urban 5 a. (82 LE)3 699 000

Vissza kéne venni ebből az arcból, vagy ki tudja: talán nem kéne. Talán ez az új régiség valóban csak annak szól, aki képes elhinni ezeket a borzasztó lózungokat; nyugdíjas agronómusoknak, öreg vadászoknak, akiknek a Niva az isten, de csak azért, mert még akkor voltak fiatalok, amikor mást nem lehetett kapni.

A legolcsóbb 4×4-es Dacia Duster 4,2 millió forint, klímával. És légzsákokkal. Központi zárral, TERMÉSZETESEN. Ez félmillióval több az ötajtós, központi zár nélküli Niva Urbannál. 2 helyett 3 év garanciával, igaz, kilométer-korlátozással, 100 ezer km-ig. A Lada km-limit nélkül adja a két évet, nyilván ők is tudják, hogy egy Nivával épp csak annyit megy az ember, amennyit muszáj.

Még a végére egy slusszpoén: a Nivánál 2000 km-nél van egy kötelező szerviz a sorjával, spénnel szennyezett olaj lecserélésére, utána pedig évente vagy 10 ezer kilométerenként kell szervizbe járni.

Értékelés

Minden lehetetlen elmaradottsága ellenére van azért létjogosultsága a Nivának. Ha van okosba’ alkatrészforrás (a hivatalos alkatrészárak már messze nem olyan alacsonyak, mint régen), ütős-vágós terepjárónak végül is talán jobb választás, mint egy néhány éves használt japán autó. Pláne, ha gazdag, pohos német vadászokat akar vele hozni-vinni a hazai hegyekben egy hivatásos vadász. Ilyenkor jön jól a Niva, azaz a 4×4 egyetlen igazán megfellebbezhetetlen versenyelőnye bármi mással szemben: a vadkeleti báj, amit semmilyen légzsákos-centrálzáros-klímás japán vagy német kocsi nem tud felmutatni. Esetleg keveset autózó vidékieknek lehet még jó, akiknek kell a mobilitás, de csak rövid távra és ritkán.

Hétköznapi, családi autónak, valódi közúti közlekedési eszköznek senkinek nem ajánljuk a kocsit. Ha valaki egy elborult pillanatában úgy vélné, mókás dolog lenne Duster vagy Vitara helyett egy Ladával járni, feltétlenül szervezzen meg magának legalább egy 24 órás próbaüzemet a megrendelés előtt. Nekem is pont elég volt annyi a Nivából, hogy kigyógyuljak az összes romantikus elképzelésemből, amit egészen eddig tápláltam ezzel a 41 éves új veteránnal kapcsolatban. Még jó, hogy az importőr komolyan gondolja ezt a kocsit a mai hazai autópiacon, mert viccnek bizony egy kicsit durva lenne a többi, nem-orosz 4×4-es modell mellett, még azon az áron is, amennyiért adják.

Mellette – Ellene
  • Nem sajnálja az ember, mert olcsó hozzá az alkatrész
  • Minden: 2017-ben ennek a kocsinak a szó jó és rossz értelemben vett igénytelenségén túl semmilyen előnye nincs

Szavazás

Neked hány pontot ér a tízből egy 2017-es, ötajtós Niva?

705 szavazat - átlag: 4.8 (10-ből)

Neked hány pontot ér a tízből egy 2017-es, ötajtós Niva?