Röviden – Toyota Land Cruiser  J70-es sorozat
Mi ez? A Toyota terepjárójának fejlődő országokba szánt, valóban terepre való, időutazó munkagépe
Mit tud? Szerény luxussal, de megbízható műszaki tartalommal visz el bárhonnan, bárhová
Mibe kerül? A legolcsóbb modell 33 ezer, a legdrágább 44 ezer dollártól indul, karosszériától, motoról, extráktól függően
Kinek jó? Annak a maroknyi embernek, akiknek még 2017-ben is a túlélést jelentheti, ha az autója sehol sem hagyja cserben

Ha már életedben egyszer is kimondtad, hogy “régen minden jobb volt”, vagy hogy “bezzeg azokban még volt anyag”, akkor ezeknek az autóknak most nagyon fogsz örülni. Minimális elektronika, örök időkre tervezett motorok, alaposan túlméretezett alkatrészek és a 80-as évek kocka dizánja. Mindezt egy zsír új, ma is kapható autóban. Mondjuk ne egy Toyota kereskedésben keresd őket.

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 1
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 2

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 73
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 74
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 75
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 76
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 77
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 78
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 79
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 80
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 81
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 82
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 83
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 84
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 85
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 86
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 87
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 88
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 89
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 90
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 91
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 92
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 93
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 94
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 95
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 96
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 97
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 98
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 99
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 100
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 101
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 102
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 103
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 104
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 105
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 106
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 107
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 108
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 109
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 110
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 111
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 112
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 113
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 114
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 115
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 116
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 117
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 118
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 119
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 120
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 121
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 122
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 123
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 124
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 125
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 126
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 127
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 128
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 129
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 130
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 131
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 132
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 133
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 134
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 135
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 136
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 137
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 138
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 139
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 140
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 141
Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 142
Fotó megosztása:

Külső

Igen, a látszat ellenére ezek vadi új autók, csak az elmúlt évtizedekben minimális ráncfelvarráson estek csak át. Mindkét autó formaterve valamikor a 80-as években készülhetett, hiszen a 70-es Land Cruiser modellt ’84-ben mutatták be és azóta folyamatosan gyártásban van. Persze nem Európának, vagy Amerikába szánják ezeket a jószágokat, hanem főleg Afrikába, Ausztráliába, olyan helyekre, ahol még 2017-ben is fontos a megbízhatóság. Oda, ahol ha baj van, telefonálni sem lehet segítségért, oda, ahol pár lapos kaviccsal is meg kell tudni szerelni egy autót és a terepjárás nem hétvégi hobbi, úri huncutság, hanem az életben maradás szerves része.

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 143

Az egyik legjobban fogyó karosszériaváltozat az ötajtós

És itt a divatos, menő megjelenés számít a legkevésbé. A jól átlátható szögletes karosszéria viszont praktikus, így a ’84-es divat maradt napjainkig. A karosszéria modernizálása kimerül a külső visszapillantóba integrált LED-es irányjelzőből, illetve a szintén diódás hátsó pót-féklámpákból, és az autó oldalát díszítő matricák is változnak néha. Egy kicsit.

Belső

Az időutazás bent is folytatódik, a műszerfal, gombok, kapcsolók, de még az ajtókilincs is évtizedes formaterv szerint készült. Gesztusvezérlést, 36 hangszórós hifit, parkolóautomatikát, adaptív tempomatot nem érdemes benne keresni, ellenben légzsák, érintőképernyős navigációs rendszer és az 55 fokos hőséggel is elbánó klíma került ezekbe  az autókba.

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 144

Ennyi a luxus. Kell több?

A kormány négy irányban állítható, az ülések egész kényelmesek masszázsfunkció nélkül is, a háttámlák hajtogatásával elképesztő méretű rakteret lehet benne kialakítani  és több kapaszkodó van benne, mint ahány keze a bent ülőknek. Az élettér elöl fejedelmi, hátul már kissé szűkösebb, de Afrikában az ember tudja értékelni az ülőhelyet még a legkényelmetlenebb, leglassabb járgányban is.

Technika

Mindkét autót hathengeres motor mozgatja, a rövid karosszériásban V6-os benzines, a hosszú pedig soros, hathengeres szívódízel dolgozik. Igen, 2017-ben turbó nélkül. Sajnos ez a szinte elronthatatlan, megbízható hathengeres is már nyugdíjba ment, egy valamivel modernebb, már turbós V8-as dízel kerül a helyére. Ami szintén régi, bevált darab, nagyjából egy évtizede kapható, de eddig csak Ausztráliába szállítottak belőle.

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 145

Kézi váltók egymás mellett

Mivel nem európai piacra gyártják a 70-es modellt, így a károsanyag-kibocsátásuk sem teljesíti az európai normákat. Legalábbis ahogy kikerülnek a gyárból, úgy nem. A hazai forgalomba helyezéshez szükséges az Euro6-os minősítés, így némi átalakítást kell rajtuk végezni, mielőtt megkapják a magyar rendszámot. Ezt Európában két német és egy magyar cég képes megoldani, egy utólagosan beépítendő készlettel. Nyilván a gyár is meg tudná ezt csinálni, de annyira elhanyagolható az európai kontinensre érkező autók száma, hogy egyáltalán nem éri meg a gyárnak ezzel bíbelődni.

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 146

LED-es irányjelző a tükörben

Vezetés

Régies, szögletes megjelenése ellenére ezt a terepjárót jó vezetni. Nemcsak, jó, hanem könnyű is, a kormányt nem kell izomból tekerni – igaz, a kormánykerék bő 4-et fordul a két végállás között – finoman, könnyel lehet váltani is, és a fék is érzéssel adagolható. Hogy a nagy benzines és dízel motorokkal mennyire finom darab a Land Cruiser, azt igazából akkor értjük meg, ha belőle valami modern autóba ülünk.

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 147

Soros, hathengeres 4,2-es dízelmotor. Akár egy hajóé is lehetne

Ahol a kiszámítható, lineáris teljesítmény helyett alapjárat közelében erőtlenül hörgő, lefulladó motort és kontinensnyi turbólyukat  kapunk a modern kortól. A vastag oszlopokkkal átláthatatlanná dizájnolt karosszériáról nem is beszélve. Kocka Land Cruisert vezetni jó dolog. Minden sarkát látni, még rafinált tolatókamera rendszer nélkül is, és a felfoghatatlan mennyiségű vassal a futóműben, bármilyen dágványon, retek úton átkelhetünk.

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 148

Hopp, van itt légzsák is. Igaz, legfeljebb kettő

Jogos a kérdés, hol lehet, hol kell egyáltalán igazi terepjáró Magyarországon? Kik vesznek ilyen ósdi megjelenésű, de elpusztíthatatlan jószágot? A Land Cruiser egyik legnagyobb felhasználója a Mátrai Erőmű. Náluk 0-24 órában, a hét minden napján, esőben, hóban, kánikulában megállás nélkül mennek az autók. A terep elég mostoha és itt nincs hiszti, ha kell, motorháztetőig merülve a dágványban kell kivinni az embereket a helyszínre.

De a nagy felhasználók mellett rengeteg kisebb, 2-3 autós Land Cruiser flotta is dolgozik az országban. Jellemzően kisebb méretű, de jól működő mezőgazdasági cégeknél találni még hasonló modelleket. Olyan helyeken használják őket, ahol egy jóval szerényebb képességű pickup már régen nem elég. Persze a nagyobb befektetés hosszú távon megtérül.

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 149

A pótkerék az ajtón csücsül. Mókás lehet oda felemelni

Költségek

A Toyota árképzése elég sajátos, de valahol tök logikus, a Land Cruiser modellek közül az a legolcsóbb, amelyikből a legtöbb fogy. Így a megszokott logika csődöt mond, nem a legkisebb kasztnis, kurta Land Cruiser a legolcsóbb. Inkább ez a legdrágább, hiszen ez a legkevésbé praktikus, így nem is fogy belőle annyi. Mármint Afrikában, ahol érdemes annyi cuccot, embert tenni egy autóba, amennyit csak lehet.

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 150

Nini, beszél magyarul is

Konkurenciája nemcsak idehaza, hanem szinte a világon sincs. A Land Rover Defender évek óta kihalt, és az anyacég inkább a szabadidőautók gyártására koncentrál, nem a gazdasági szempontból kevésbé jó biznisznek tűnő valódi terepjáró, Defender utódmodell kifejlesztésére. Lassan a Mercedes G-osztálynak is vége, és az utódja már sosem lesz olyan, mint a szögletes legenda. Aki vonzódik a régi orosz járgányokhoz, annak eszébe juthat még a Lada Niva is, amit már nem Nivának, hanem 4×4-nek neveznek. Terepjárónak ezt ne nevezzük, hiszen Lada személyautó alkatrészekből legózták össze. Ha terepjárót keresünk, akkor a szintén őskövületnek látszó UAZ még talán számításba jöhet itthon, van is Euro6-os motorja, dízel is, benzines is, utóbbi pont Toyota licenc, bár azt is az oroszok gyártják. A sornak aztán itt vége.

Régen minden jobb volt? Toyota Land Cruiser 151

Hatalmas üzemanyagtankok is rendelhetők pluszba, egész 190 literig

Értékelés

A Toyota Land Cruiser 70-es sorozat manapság konkurens nélkül tarolhatja le azt az egyre szűkülő piaci rést, ahová nem férhetnek be a divatos álterepjárók. Azt a piacot, ahol a megbízhatóság a legelső szempont és nem a károsanyag-kibocsátás, vagy  személyre szabható megjelenés, esetleg a puccos extrák. Itt az az extra, hogy a sofőr és utasai élve eljutnak oda, ahová menniük kell.

Mellette – Ellene
  • Elpusztíthatatlan motor
  • Túlméretezett alaktrészek
  • Minimális elektronika
  • 80-as évek beli dizájn
  • Szerény luxus

Szavazás

Hány pontot adnál egy klasszikus, kocka Land Cruisernek?
2376 szavazat - átlag: 9.59 (10-ből)
Hány pontot adnál egy klasszikus, kocka Land Cruisernek?