Röviden – Volvo XC40 T5 AWD AUT
Mi ez?Kompakt méretű prémium szabadidő-autó.
Mit tud?Van stílusa, kényelmes, biztonságos, csendes, jó zene rendelhető hozzá, és ha nagyon kell, könnyű tereppel is megbirkózik.
Mibe kerül?A Momentum felszereltségű, automataváltós, összkerékhajtású, 247 lóerős XC40 T5 alap listaára 12 550 000 forint, de ez majdnem csúcsmodell. Az olcsóbb változatok később érkeznek.
Kinek jó?Azoknak, akik fiatalos és stílusos megjelenésű, kényelmes és biztonságos szabadidő-autót szeretnének, és szükségük van arra a helykínálatra, amit a kompakt méretosztály nyújt.

Olyat tett most a Volvo, amit korábban még soha. Az XC40-nel piacra dob egy kompakt méretű prémium szabadidő-autót. Igaz, bizonyos szempontból kicsit megkésett a lépéssel, hiszen a konkurencia színe-java, az egyetlen Lexus kivételével már árusít ilyen modellt, de most már a svédeknek is van!

Ráadásul a Volvo XC40 kilép abból a sorból, amelyben az XC sorozat eddigi új modelljei álltak. Mégpedig műszaki szempontból, mert az azonos (SPA elnevezésű) platformra épülő Volvo XC90-estől és XC60-astól eltérően egy teljesen új (CMA jelzésű) platforma épül, amelyre hamarosan érkezik a márka többi kompakt méretű típusa (S40, V50, stb.).

Mind lenyit

Külső

Egy pillanatra sem rejti véka alá hovatartozását a Volvo XC40, hiszen az összes olyan márkajegyet büszkén viseli magán, ami a svédek legújabb típusait jellemzi. Megkapta a hatalmas emblémával a közepén a jellegzetes formájú hűtőrácsot, a Thor kalapácsát mintázó nappalifényes fényszórókat és a vállas hátsó lámpákat is. Mindezt úgy, hogy közben az egész típus formája játékosabb és egyedibb, mint a két nagyobb XC modellé, amelyek méretbeli különbségeiket nem számítva tökéletesen egyformának látszanak.

Nagyon jól áll az XC40-esnek a kéttónusú fényezés, a fehér kerék viszont biztos nem mindenkinek jön majd be. A kilátás hátrafelé nem az igazi, szerencsére a tolatóradar alaptartozék

Elég hosszú a tengelytáv, de a hasmagasság is nagyobb az átlagnál, 21 cm. Minden tetőoszlop vaskos, különösen a C, így a kilátás eléggé korlátozott. Viszont akár körkörös kamerarendszer is rendelhető!

Apropó méretek. Az új Volvo XC40 hossza 442,5 centi, amivel kicsit kisebb a BMW X1-esnél  és a Jaguar E-Pace-nél (444 centisek) pont akkora, mint az Infiniti QX30 és a Mercedes GLA, és kicsit nagyobb az Audi Q3-nál, valamint a Range Rover Evoque-nál. Szélessége tükrök nélkül 186, magassága 166, tengelytávja 270 centi. Ezek az adatok tágas utastérre utalnak, míg a 21 centis hasmagasság elfogadható terepjáró (földútjáró) képességeket sejtet.

Belső

Okosan gazdálkodtak a svéd mérnökök a Volvo XC40 külső méretein belül. Az utasteret tekintve mindenképpen, amely elöl-hátul kellően tágas, a tekintélyes magasságból adódóan akkor sincs gond a belmagassággal sem, ha a hatalmas, nyitható panoráma-tetőablakkal együtt rendeljük meg a típust.

A csomagtartó már kicsit más történet, bár 460 literes befogadóképességével önmagában nem nevezhető szűkösnek – hozzá kell tenni, ebbe a padló alatti tér is beszámít, amibe 20 000 forintos felár ellenében vásárolhatunk mankókereket. (Ebben az esetben persze kisebb befogadóképességgel számolhatunk.) Ám ekkora, vagy ennél kisebb helyet csak az Infiniti QX30 (430 liter) és az Audi Q3 (460 liter) kínál, míg a Mercedes GLA 487, a BMW X1 (505 liter), a Jaguar E-Pace (577 liter) és a Range Rover Evoque (550 liter) fél köbméternél is nagyobb térrel várják a csomagokat.

Nem is lehetne másé ez a műszerfal, mint egy Volvóé. A digitális műszeregység és a középkonzol érintőképernyője Momentum szinttől alaptartozék

Érintőképernyőről kezelhetjük a biztonsági rendszereket, de akár a start-stop rendszert is itt kell ki-be kapcsolni

Bővítésre természetesen van mód, a hátsó üléstámlák akár hátulról, gombnyomásra is előredönthetők, ami által 1336 literesre bővül a tér úgy, hogy a csomagtartó alja továbbra is sík marad. Igaz, ez azért van így, mert a padló amúgy is meglehetősen magas, 75 centire kell felemelni a táskákat a behelyezésükhöz. A betehető legnagyobb csomag hossza 167 centi lehet, az első utas ülését ugyanis nem lehet vízszintesre előrehajtani. Sílécek szállítására viszont síalagutat képeztek ki a hátsó üléstámlában.

Egy másik elgondolkoztató részlet a kalaptartó, amely nem rolós megoldású, hanem egy egyszerű, préselt rostlemez, amit úgy kell a helyére pattintani és kikötni a csomagtér ajtajához, mint a legolcsóbb kisautókban szokás. Az viszont elegáns, hogy ha nincs rá szükség, megfordítva simán betehető a padló alá (feltéve, hogy nincs ott a mankókerék), valamint az, hogy a csomagtartó ajtaja (155 000 forint ellenében) motorral is nyitható (és zárható), amit körülbelül az autó bal hátsó sarka alatti láblengetéssel is kiválthatunk.

Nincs gond az elhelyezkedéssel a második sorban sem, méghozzá úgy, hogy a vezetőülés a 186 centi magas Csikós kollégára van beállítva

Nem túl nagy a csomagtartó, és a csomagokat magasra is kell emelni

Mindez csak azért szúr szemet, mert egyébként a svédek mindent megtettek, hogy a lehető legtöbb rakodóteret alakítsák ki a Volvo XC40-esben. A hagyományos kesztyűtartón és ajtózsebeken kívül az utasok rendelkezésére áll rekesz a könyöktámasz alatt, amihez rugós tetejű szemetesvödör társul, a középkonzol alatt, a hátsó ülés két külső szélénél, míg 12 000 forint ellenében a vezetőülés alól fiókot varázsolhatunk elő. De külön képeztek ki helyet a kulcs nélküli indítás (felára 136 000 Ft) kulcsának, a kártyának és a mobiltelefonnak is. Utóbbi indukciós töltési lehetőséget is magába foglal.

Jó játék a valóban számos rakodóhely felkutatása és fellelése, de az utastérben körbenézni sem utolsó. A Volvo határozata alapján a csúcsmodellektől eggyel alacsonyabb motorizáltsággal kezdik az XC40-es árusítását, amihez minimum Momentum, maximum R-Desing felszereltség társul. Mindkettőben kiváló minőség fogad mind az összeszerelést, mind az anyagválasztást illetően, amit csak még magasabb szintre emel, hogy Momentum szinttől felfelé minden XC40-esben alaptartozék a digitális (LED-es) műszeregység és a középkonzolon az álló formátumú, 9 col átlójú (a nagyobb XC-énél kicsit kisebb) érintőképernyő.

Technika

Műszaki szempontból legalább annyi újdonságot rejt a Volvo XC40, mint ahány rakodórekesz van benne. Kezdődik ez az alapját adó platformmal, ami vadonatúj fejlesztés. A neve CMA, ami a Compact Modular Architecture, azaz a kompakt moduláris építőkészlet rövidítése. Az XC40 tehát első típus, ami erre épül, és ugyanerre készül majd a jövőben a Volvo összes kompakt, azaz alsó-középkategóriás modellje.

Új platformhoz új motor is jár, de nem most, hanem jövőre! Akkor T3 jelzéssel háromhengeres, másfél literes, turbófeltöltős, 156 lóerős benzinmotor csatlakozik be az ismert, üzemmódtól függetlenül azonos motorblokkú kétliteres négyhengeresekhez. Első körben azonban csak két modellt dob piacra a Volvo, egy benzin- és egy dízelmotorost, és mindkettő csak a szintén ismert Aisin-Warner nyolcfokozatú automata váltóval és összkerékhajtással együtt kapható. A T5-ös benzines legnagyobb teljesítménye 247 lóerő, nyomatéka 350 Nm, gyorsulás 0-100 km/h között 6,5 s, végsebesség 230 km/h, vegyes fogyasztás (papíron) 7,1 l/100 km. A D4-es dízel 190 lóerős, nyomatéka 400 Nm, gyorsulás 7,9 s, végsebesség 210 km/h, fogyasztás 5 l/100 km.

Toronymerevítőként szolgál a tűzfal. A T5-ös benzinmotor 245 lóerős és szépen viszi az egyébként nem kimondottan könnyű, 1626 kilós autót

Csak a motorburkolat mintája különbözteti meg a dízelmotort a benzinestől, egyébként minden ugyanolyan. Szépen és ráadásul csendesen megy a dízel is

A későbbiekben érkeznek természetesen kisebb és nagyobb benzin- és dízelmotorok is, előbbiek T4, illetve T6 jelzéssel, utóbbiak D3 (150 LE) és D5 jelzéssel. Az automata váltó mellett hatfokozatú kézi sebességváltó is elérhető lesz a kisebb teljesítményű, elsőkerék-hajtásos kivitelekhez. Sokoldalúsága révén a CMA platform egyébként lehetővé teszi konnektoros hibrid, sőt, teljesen elektromos (akkumulátoros elektromos) kivitel előállítását is, és a Volvo nem is hagyja ki a lehetőséget!

A belsőégésű motorok a kategóriában általánosnak tekinthető módon keresztben állnak a motorházban, és alapvetően az első kerekeket hajtják meg, s a hátsókat egy elektronikus vezérlésű többtárcsás tengelykapcsoló csak akkor iktatja be a hajtásba, amikor az első kerekek valamelyike (vagy épp mindkettő) tapadást veszít.

AdBlue nélkül nem megy… A dízelmotornál elengedhetetlen az Euro6 szabvány teljesítéséhez. tartályát utántölteni a tanksapka mellett lehet

Igényes felépítésű a futómű is, hajtásmódtól függetlenül elöl MacPherson, hátul több lengőkaros felfüggesztést kap az XC40, felárért ültetett sport beállítás is rendelhető, ami a sportos R-Design kivitelekben alaptartozék. A 17-es alapméretű kerekek csak alacsonyabb kiviteli szinten (lesznek) választhatók, Momentum esetén már 235/55 R 18-as kerekek járnak, míg felárért 20-as kerekek (245/45 R 20-as gumikkal) is vásárolhatók, de a későbbiekben a csúcsméret 21-es lesz!

Vezetés

Beszállni és elhelyezkedni az Volvo XC40-esben még magasabbaknak és testesebbeknek sem lehet probléma. A kormány és az ülés is (felár ellenében elektromosan is) széles határok között állítható, akinek az ülőpárna hossza nem lenne elegendő, extraként kihúzható nyújtást rendelhet hozzá (R-Design esetében széria). A vezetőülés egyébként kényelmes, inkább az oldaltartása korlátozott, főleg, ha csúszós bőrkárpit burkolja.

Egyes kezelőelemek elhelyezése eltérő a nagyobb Volvo XC-khez képest. A motort elindítani például az általánosabban elterjedt nyomógombbal lehet, és az üzemmódot sem henger alakú görgető gombbal, hanem hagyományos módon, nyomógombbal lehet kiválasztani. A sportosabbnak szánt R-Design változatoknál az automata váltóhoz kormány mögötti váltófülek is járnak, igaz, nem reagál rá rakétagyorsasággal a nyolcfokozatú szerkezet.

Nincs gond a kanyarvétellel, könnyű úton tartani az XC40-est. Ráadásul rengeteg vezetést támogató és segítő rendszer vigyáz ránk

Hozzá kell tenni, hogy ha magára hagyjuk, akkor sem a gyorsaság a legnagyobb érdeme, ezért ha sportosabbra akarjuk venni a figurát, elengedhetetlen a Dynamic üzemmód bekapcsolása, aminél legalább a tovább kitartja az adott fokozatot a váltó. Ellenben kulturáltan működik és ismereteink szerint tartós is, ami a javítási költségek tükrében korántsem közömbös.

Átlagos, hétköznapi stílusban autózva harmonikusnak bizonyul a benzines (T5) és a dízel (D4) hajtáslánc egyaránt. Nincs zavaró rezgés, és hang alapján is nehéz megmondani, melyik dolgozik a motorháztető alatt, miközben kis fordulaton is elegendő nyomatékot szállítanak, ami a fogyasztás, és az esetleges gyorsítási igény szempontjából is előnyös. Az már más kérdés, hogy a benzinesnek a gyári műszaki adatokban jelzett értéke inkább a vágyálom kategóriájába tartozik.

Csak pöcögtetni kell az automataváltó fokozatválasztó karját. Elektromos és automata a kézifék

R-Design szinten kormány mögötti fülekkel is zongorázhatunk az automataváltó fokozatai között

Olyan értelemben az XC40-essel is hű önmagához a Volvo, hogy a kényelem elsődlegesebb, mint a sportosság. Például a rugózás is egészen elfogadható még a 235/50 R 19-es kerekekkel is. A kényelem felé hajlás persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne gyorsan kanyarodni az XC40-essel, különösen az összkerékhajtásos változatokkal. Magabiztosan, a kategóriától elfogadható oldaldőlés mellett fordul, de olyan élvezetet és visszajelzés-hullámot ne várjunk tőle, mint egy sportkupétól. (Akad egyébként ilyen szabadidő-autó, csak nagyon kevés.)

Volvóról lévén szó a biztonság nem kérdéses. Magától értetődően az XC40-est is ellátták ütközés-megelőző, gyalogosfelismerő, holttérfigyelő, hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető és táblafelismerő rendszerrel. Képes már a sávot is tartani vezetői közreműködés nélkül, s akadályt észlelve magától lassítani. Rendelhető körkörös, 360 fokos kamerarendszer 320 000 forintért, s bár ere nem kell feltétlenül beruházni, a tolatókamera megéri a 146 000 forintos költségét. Ennek oka, hogy a széles C oszlopok és a szűk hátsó ablak miatt hátrafelé meglehetősen korlátozott a kilátás (amúgy az A oszlop is elég vaskos). Egyébként ezt a fejlesztők is kiszúrhatták, ugyanis a tolatóradar minden Volvo XC40-esben alaptartozék.

Kényelmesen rugózik rossz úton is az XC40 – még alacsony oldalfalú abroncsokon is

Ám technikai vonalon még többet nyújt a Volvo XC40, főleg, ami a mobilinternet-kapcsolat kihasználását jelenti. A megfelelő alkalmazás letöltése után okostelefonnal ellenőrizhetjük autónk állapotát (pl. üzemanyagszint), földrajzi helyét, de lehetővé tehetjük a futárszolgálatoknak, hogy XC40-esünkbe kézbesítsék a nekünk küldött csomagot, sőt, a távolból feljogosíthatunk valakit akár autónk vezetésére is. Ezek a lehetőségek egyelőre nem mind elérhetők Magyarországon, de előbb-utóbb hozzánk is megérkezhetnek.

Költségek

Mivel majdnem csúcsfelszereltségű és majdnem csúcsmotorizált modellekkel kezdődik az árusítás, az első XC40-eseket nem fillérekért mérik. A T5-ös, automata, összkerékhajtásos modell, Momentum felszereltséggel 12 550 000 forintba kerül, hasonló feltételek mellett a D4-es dízelért kicsit kevesebbet, 12 325 000 forintot kell letenni. A kisebb motoros, kézi sebességváltós és elsőkerék-hajtásos modellek megérkezésével az árszint is csökken természetesen, az előrejelzések szerint jövőre a belépő modell (háromhengeres motor, kézi váltó, elsőkerék-hajtás, Kinetic felszereltség) ára 8,5 és 9 millió forint közé várható.

A Volvo XC40 T5 AWD AUT (247 LE) vetélytársai – Listaár, forint
Audi Q3 Sport 2.0 TFSI quattro S-tronic (220LE)11 489 270
BMW X1 xDrive 25i (231LE)13 112 000
Range Rover Evoque Sd4 High (240LE)13 747 000
Mercedes GLA 250 4 Matic (211LE)11 548 960

Értékelés

Enélkül Volvo ma már nem születhet meg. Thor kalapácsa a fényszóróban

Nagy dobásnak ígérkezik az XC40, hiszen üde, fiatalos a formája, amit még kéttónusú fényezéssel, vagy akár fehérre fényezett kerekekkel lehet még vonzóbbá varázsolni. Ugyanakkor praktikus oldalon sincs szégyellni valója, hiszen bár csomagtere nem a legnagyobb, de utastere talán a legtágasabb a kategóriában, amiben valóban rengeteg a tárolórekesz. Az utastér emellett kényelmes, csendes és kiváló minőségben kivitelezett, így az egész típus olyan érzést kelt, mint ami megéri az árát. A jelenleg hozzá kapható hajtásláncokkal 1,6 tonnás tömegével is szépen, biztonságosan mozog az úton, s mindehhez még kényelmesen is rugózik. Biztonsági és vezetést segítő rendszereinek listája hosszú, az internetes kapcsolat révén pedig akár távolról is “rajta tarthatjuk a szemünket” szemünk fényén.

Mellette – Ellene
  • Fiatalos, üde formavilág
  • Tágas, csendes, jó minőségű utastér
  • Sok tárolórekesz az utastérben
  • Jó vezetői üléshelyzet
  • Kényelmes ülések
  • Kényelmes rugózás
  • Biztonságos, kiszámítható úttartás
  • Sok és okos vezetést segítő rendszer
  • Távfelügyelet internetkapcsolattal
  • Korlátozott kilátás
  • Kis csomagtartó (versenytársakhoz képest)
  • Igénytelen kalaptartó
  • Tanulást igénylő kezelés
  • Lassú automata

Szerinted mekkora siker lesz a Volvo XC40?

376 szavazat - átlag: 8.1 (10-ből)

Szerinted mekkora siker lesz a Volvo XC40?