Röviden – Mercedes-Benz X-osztály
Mi ez?A Mercedes-Benz első, prémium kategóriás pickupja, amely a Nissan Navara német kiadása
Mit tud?Erős motorokkal szerelt öszvér, mely nemcsak 100%-os maximális kapaszkodóképességével, hanem exkluzív megjelenésével is felhívja magára a figyelmet. Ez nem csupán a Navara átcsomagolt változata.
Mibe kerül?A legolcsóbb változat nettó 8 990 000 forintról indul, a legdrágább közel 10 millió forint (ÁFA nélkül)
Kinek jó?Általában véve azoknak, akik amúgy is odavannak a Mercedesért. Ezen túl pedig azoknak lehet jó, akik egy pickuppal szemben nemcsak jó teljesítményt, hanem stílusos megjelenést is elvárnak. Az új X-osztály a VW Amarok és a Ford Ranger konkurense lehet.

Tavaly ősszel leplezték le Mercedes pickup tanulmányát, majd idén nyáron bemutatták a világnak a sorozatgyártásra szánt modellt.  Idehaza eddig egy darabot se lehetett látni belőle, a Villányi-borvidéken élők azonban mindjárt 20 darabot csodálhattak meg az X-osztályból a Sauska Pincészetben megtartott sajtópremieren, pár nappal ezelőtt. Néhány órás menetpróbára is jutott idő, így az is kiderült, mennyire fedik a valóságot a brosúraszövegek.

Mind lenyit

Külső

Bár az európai, ausztrál és dél-afrikai piac számára a Nissan spanyol gyárában szerelik össze az X-osztályt, a Mercedes mindent elkövetett, hogy ne emlékeztessen senkit a Navarára. A duplakabinos pickup 5,34 méter hosszú, 1,19 méter széles és 1,81 méter magas. Ezekben a dimenziókban lényegében milliméterekkel tér el a keleti testvértől, tengelytávja viszont megegyezik (3,15 m) vele. A maximális terhelhetőség is ugyanúgy 1042 kilogramm és a vontatási képessége sem haladja meg a 3,5 tonnát, akárcsak a Navaránál. Vannak azért eltérések is, de ezek sem jelentősek. Az X-osztály hasmagassága 221 mm, míg a testvéré 224 mm. A gázlómélység viszont mindkét esetben 60 centiméter.

A magyarországi leleplezés nagy pillanata: megmutatja magát az X-osztály.

Ennek ellenére kicsit sem hasonlít egymásra a két pickup. Maximum az ajtók övvonala képvisel megegyező stílust. A német kiadás inkább SUV-formajegyeket hord magán. A nagy, lamellás hűtőrácson akkora háromágú csillag díszeleg, hogy messziről is az ember retinájába ég. Ha mindez nem lenne elég, akkor tulajdonosa még kénye kedve szerint tupírozhatja. A felszereltségi szintek ugyanis a külső megjelenésben is megmutatkoznak.

A Pure alapváltozat például a fényezetlen, míg a Progressive már fényezett lökhárítóval rendelkezik. A legmagasabb, Power felszereltségi szinten pedig már króm alsó betétek is megtalálhatók a lökhárítóban. Ugyanez a helyzet hátul is. A Pure-nál fekete, a Progressive-nél színre fújt, míg a Power-nél króm lökhárító áll rendelkezésre.  Az X-osztályhoz kilencféle fényezés és 17, 18, illetve 19 colos keréktárcsák érhetők el. Az X-osztályt további kiegészítőkkel,  rozsdamentes, illetve fekete acéldíszcsövekkel, valamint kemény platótetővel, esetleg alumíniumrolós platófedővel is meg lehet rendelni.

Belső

A műszerfal kialakítása követi a többi Mercedesben is felfedezhető stílust. Hosszában díszbetét fut végig, mely a megrendelő ízlése szerint matt fekete, alumínium, vagy barna fahatású is lehet. Alapvetően szimpatikus, hogy nem cicomázták túl, jól áll ennek a kocsinak a sallangmentesség. A műszerfal közepén egy 5,4 colos érintőképernyő található, mely a többi Mercihez hasonlóan kiemelkedik a felső részből. Comand online multimédiás rendszerrel viszont már 8,4 colos kijelzőn jeleníthető meg a 360 fokos kamera képe, a rádió, illetve a magyar nyelvű navigáció is. Utóbbi a tesztút ideje alatt szép, valósághű kontúrokkal ábrázolta, hogy bementünk a susnyásba. Szerencsére a Mercedesnél a CD-lejátszóról még nem feledkeztek meg, melynek nyílását középső, sportos légbeömlő nyílások alá rejtették el.

Teljesen mercis összkép. A sportos légbeömlőnyílások nagyon jól állnak ennek az autónak

A vezetői környezet kialakítása pazar: a kardánalagút felett egy mély és egy kisebb pohártartó is rendelkezésre áll apró tartóval. A könyöktámaszba is elrejthetők a kisebb használati tárgyak, ugyanitt ráadásul USB, valamint 12 V-os töltő is rendelkezésre áll. A lábtér mind az elöl, mind pedig a hátul ülők számára bőséges. A saját 189 centiméteres magasságommal abszolút kényelmesen be tudtam magam fészkelni a pickupba. Szintén fontos pozitívum, hogy a vezetőülés tologatása nélkül beülhettem magam mögé, igaz, hátul kicsit kisebb fejmagasság áll rendelkezésre, de még pont az elviselhető kategória. Az elülső ülések több irányban, elektromosan állíthatók és kétirányú gerinctámasszal rendelkeznek.

Az utastér anyagválasztása valóban a prémiumkategóriát tükrözi: a műszerfal felső részét artico műbőrborítás védi, amely a fekete mellett akár dióbarna színben is választható. Az ajtókat fekete műbőrborítással látták el, az ülések pedig felszereltségtől függően szövet, bőr, vagy akár nubuk-bőr kombinációba is felöltöztethetők. És, hogy honnan látszik a Mercinél, hogy tényleg ki akarta maxolni a prémiumkategóriás pickup koncepcióját? Onnan, hogy még a kézifék is kapott egy fehércérnás szoknyácskát.

Hátul azért kisebb a helykínálat, de még éppen elmegy.

Rakodórekeszekből viszont kevés van az X-osztályban. Nyilván, már eleve a felhasználási jellegéből adódóan nagyobb padlómagassággal rendelkezik, ezért a tervezőknek nem sok helyük maradt a különféle tárolórekeszek kitalálására. Középre viszont egy A4-es mappatartót kiizzadhattak volna, mert a gyakorlat azt mutatta, hogy a műszerfal kellően széles mindehhez.

Technika

Az X-osztály egyelőre kétféle teljesítményű, 2,3 literes közvetlen befecskendezéses dízelmotorral érhető el. Az egyturbós X220d 163 lóerős, míg a dupla turbós X250d 190 lóerős teljesítményt képvisel. Bizonyos piacokon benzines X200-as, 165 lóerős motorral is kapható. Idehaza egyelőre valamennyi erőforráshoz manuális hat-, illetve hétfokozatú váltó csatlakoztatható a gyári brosúra szerint. Mindkét dízelmotor hátsó- és kapcsolható összkerékhajtással is elérhető.

Egyelőre a Nissan 2,3 literes motorjaival lehet megszerezni az X-osztályt, jövőre jön egy V6-os blokk. Az már német fejlesztés lesz.

2018-ban a motorkínálat kiegészül a Mercedes saját fejlesztésű V6-osával. A háromliteres erőforrás 258 lóerőt és 550 Nm nyomatékot képvisel, így lényegében az X-osztályban az X350d fogja reprezentálni a csúcsteljesítményt. Ez a modellváltozat egyébiránt 4MATIC összkerékhajtással és 7G-Tronic Plus hétfokozatú, kormányról vezérelhető automata váltóval lesz megvásárolható.

Az X-osztály jellegrajza: rajta van a lényeg.

Az X-osztályban igyekeztek kimagasló utasvédelmet megvalósítani. Éppen ezért a megerősített létraalváz mellett merev karosszériát építettek és elöl-hátul böszme energianyelő zónákat alakítottak ki. A passzív biztonságot kiegészíti a szériában beépített hét légzsák, valamint a két gyerekülés-rögzítő rendszer. A segédrendszerek tekintetében az aktív, harmadik generációs fékasszisztens, a sávtartó rendszer, valamint a táblafelismerő emelhető ki.

Utóbbi a teszt alatt egész korrekt módon jelezte ki az éppen aktuális korlátozásokat. Ugyancsak a szériafelszereltség része a pótkocsi-stabilizálás, a vészhívó rendszer és a tempomat is. Extraként választható a lejtmenetvezérlés (DSR), a hátsó differenciálzár, valamint az elektronikus tapadásvezérlés, mely lehetővé teszi, hogy a jármű akkor is el tudjon indulni, ha gyakorlatilag csak egy kerék érintkezik a talajjal. Szerencsére ez nem fordult elő Villányban.

Megérkezett az X-osztály, bealkonyult a konkurenciának?

Nem utolsósorban pedig ott van a Mercedes me szolgáltatás, ami lényegében egy beépített SIM-kártyás kommunikációs modult jelent. Ennek köszönhetően akár otthon, a kádban csücsülve megtervezheti a sofőr okostelefonján másnapi útját, melyet később csak továbbítani kell az autónak. Az X-osztály vezetői emellett 21 európai országban kaphatnak információt okostelefonjuk vagy okosórájuk képernyőjén az aktuális üzemanyagszintről, valamint az abroncsnyomásról.

Vezetés

A Merci a bemutatóra leginkább automataváltóval szerelt x250d, Power felszereltségű változatokat hozott el. Az új pick-upok tesztelésére a meredek villányi domboldalakon került sor, ahol csúszós lösz és még csúszósabb őszi falevelek várták az off-road sajtótúra résztvevőit. Már az első kilométereken tudatosult bennem, hogy jobb lesz itt két kézzel a kormányt fogni.

Az off-road túrán első körben az X250d változattal vághattam neki a domboknak. A végtelen hosszú szőlőültetvények között felkapaszkodva hirtelen eldurvult a táj, meredek, helyenként 35-40 fokos emelkedők következtek, szűk nyomvályúkkal, jobbra-balra kanyarodó földutakkal, melyeket mindkét oldalt fák és bokrok határoltak. Eleinte kételkedtem abban, hogy fel tudunk menni, de a túravezető instruktor mindenkinek elárulta a titkot a CB-rádión: ne ugráljunk le a gázpedálról, csak nyomjuk neki érzéssel és fel fog kapaszkodni. Szerencsére igaza lett.

Az X-osztály jó igásló módjára tette a dolgát és könnyedén felcipelte acéltestét a magaslatokra. A sikerben szerepet játszott a széles első (1632 mm) és hátsó (1625 mm) nyomtáv is, melyeknek köszönhetően a szorult helyzetekben is stabil maradhatott a kasztni. Persze a terepgumikról sem szabad megfeledkezni. A Continental-csoporthoz tartozó General Tire gumiabroncsok a helyenként sáros, felázott és meredek terepen is biztosan tették a dolgukat, minden helyzetben megfogták a Mercedest.

Az X-osztály az a bakancs, amit bármilyen túrázáshoz fel lehet húzni.

Lazítani azért az egyenes szakaszokon sem lehetett, hiszen ezeken a földutakon olyan sok víz ülepedett meg, hogy helyenként igazi dagonyás sártócsák alakultak ki, melyek ide-oda rángatták a pickup farát menet közben. A rendkívül finom kormányzásnak köszönhetően azonban hamar ki lehetett korrigálni a váratlan bemozgásokat. Lefelé a lejtmenetvezérlő mutatta be, hogy mit tud: 5 kilométer/órás sebesség alatt nagyon precíz módon tartotta az úton a járművet. A fékek jól fogták meg a kocsit ott, ahol kellett és egyszer sem éreztem azt, hogy az autó meg akarna lódulni. Az asszisztens egyébként engedi a gázadást, de amint lekerül a láb a pedálról, már vissza is veszi munkáját.

Nagyon eltalálták a hátsó lámpákat, kicsit van egy amcsi pickup beütése, de lehet csak én magyarázom bele.

Másodjára szintén egy X250d Power felszereltségű változat került a kezem alá. Azért, hogy az X-osztály bemutathassa aszfaltszaggató képességeit is, jó 10-20 kilométert mentem Siklós irányába. Jó 90-es tempónál világossá vált, on-road viszonyok között valóban SUV-os, komfortos utazást nyújt. Egyszer sem éreztem, hogy a jármű eleje vagy hátulja pattogna és szerencsére nagyon jól tompították a tekercsrugók a kisebb egyenetlenségeket is. Az egyenes szakaszokon történő gyorsításokkor viszont a motorja nem tűnt túlságosan dinamikusnak, ami kicsit rontott az összképen. Mivel mégis off-road járműről van szó, ezért Kisharsánynál felhajtottam egy nagyobb dombra, melynek csak a tetejére nem telepítettek szólót. Innen néztem végig, ahogy a nap elsüllyed a horizonton.

Költségek

Nyilvánvaló, hogy a Mercedes ezzel a pickuppal elsősorban azokat a vásárlókat szólítja meg, akiknek kevésbé fontos az ár, de vonzódnak az agilis off-road haszonjárművekhez és mondjuk még a háromágú csillagtól is lázba jönnek. Nekik biztosan jó választás lehet az új X-osztály. Aztán ott vannak még a célcsoportok között a partiboyok, a sikeres vállalkozók, az üzletemberek, a családosok és a földbirtokosok is. Én ebből a kalapból talán kivenném a családosokat, ugyanis akinek van legalább egy gyereke, az tudja, hogy egy autó már akkor elvérzik, ha a hátsó üléssorba nem lehet berakni egy bébihordozót, ISOFIX-talppal. Bár, ezt a Mercinél nem tudtuk kipróbálni, azért megvannak a hátsó üléssor korlátai a helykínálat terén.

De a Mercedes nem csak rájuk akar építeni. A hazai forgalmazó szerint a modell eladását haszonjármű-értékesítők fogják végezni idehaza, tehát azokra is számítanak, akik többet látnak benne egy hobbiautónál. A hírek szerint már sokan érdeklődnek az X-osztály iránt, már több mint ötven darabot eladtak belőle idehaza.

A lejtmenetvezérlés profin teszi a dolgát és megdolgozik minden egyes fillérért.

A legolcsóbb X220d változatért ÁFA nélkül 8 990 000 forintot kell fizetni. Ebben a gyengébb 163 lóerős, manuális váltóval társított dízelmotor dolgozik. A plafont egyértelműen az X250d 4MATIC képviseli 10 473 000 (ÁFA nélkül) forinttal. Ha megnézzük a Magyarországon jelenleg piacvezető Ford Rangert, akkor elmondható, hogy az amerikai fejlesztésű pickup már nettó 6 550 000 forintért elvihető (2.2TDCi 130 LE 4×4), míg egy VW Amarokért (3.0 TDI 4Motion 163 LE) 8 473 00 forintot kell kicsengetni, ÁFA nélkül.

Mindent összevetve sikerült szerethető karaktert faragni a Merci új pickupjának. A kutya nem fogja nézni, hogy most japán motor van-e benne, vagy német. A háromágú csillag és a luxus érzete mindent visz ennél a prémium kategóriás pickupnál. Nem utolsósorban pedig rá tudja magát bízni a sofőr, bízhat abban, hogy bárhol elboldogul vele. Emellett megadja azt a szabadságot a tulajdonosának, amire egy városlakónak csak ritkán van lehetősége. Aligha lesz belőle kultusztárgy, viszont kezdésnek mindenképpen ígéretes az X-osztály.

Mellette – Ellene
  • Erős motorok hasznos vezetéstámogató rendszerekkel párosítva
  • Kiváló tapadás terepen
  • Mercis formajegyek, kívül-belül
  • Kicsit szűkös helykínálat hátul
  • Kevés tárolóhely az utaskabinban

Hány pontot ér a Mercedes X-osztály?

425 szavazat - átlag: 7.3 (10-ből)

Hány pontot ér a Mercedes X-osztály?