Ahogy nőnek a gyerekek, úgy megy össze a család autója, nincs ez másként Ádáméknál sem. Amikor pár hete lejárt egy életbiztosítása a két óvodáskorú kislányt nevelő párnak, úgy döntöttek, az érte kapott egymillió forintból, plusz a kinőtt, értékesítendő Suzuki árából nagyobbat vesznek.

„Annyira lelkes volt a kedvesem, hogy a biztosítós pénzzel hazafelé autózva belecsúszott egy Renault-ba” – meséli Ádám a lassan bírósági per kapujába lépő történetük előzményeit a Vezessnek. Szerencsére nem történt súlyos baleset, a légzsákok sem nyíltak ki, a 2008-as Splash árát mégiscsak csökkentette a sérült ütköző, az összetört motortérfedő és lámpa, valamint a kilyukadt hűtő.

A legrosszabbkor

„Ha már így történt, így adjuk el. Kérdeztem a nejemet, milyen autót szeretne. Kéket!”

Kék lett, de gyorsan előjött az első hiba

Ádám elvitte párját a hárombetűs autókereskedő cég telephelyére, no nem akartak venni ott semmit, de úgy gondolta, a széles választék alkalmas lesz, hogy neje körbejárjon minél több lehetséges célpontot. Végül a SEAT Alteákra szűkítették a mezőnyt, pár napon belül sikerült is találni a legnagyobb online hirdetési oldalon megfelelő áron, és ígéretesnek tűnő állapotban két azonos színű példányt.

A Splash sérülései tulajdonképpen el is döntötték a versenyt közöttük, ugyanis az egyik jármű meghirdetője kereskedőként látott fantáziát a SEAT-Suzuki cserében, nyilván némi készpénzes kiegészítéssel. Ádámék alaposan megnézték a Pest környéki telephelyen, majd az egymás tenyerébe csapást követően a kereskedő trélerrel a mogyoródi családi házukhoz ment, és felszedte a sérült Splasht.

Makulátlannak tűnik

Minden szépnek és jónak tűnt, egészen olyan két napig. Akkor beragadt az Altea csomagterének zárja. Mint egy trezorajtó, meg se moccant. Ádám nem ijedt meg, olvasott már az ajtó közepén ötletesen billenő SEAT-jel megbízhatatlanságáról. Típushiba, balszerencsére náluk jött elő, hívta is a kereskedőt, aki némi egyeztetés után belement, hogy kicseréli. Úgy is történt, a suzukis koccanás, és az utódautó gyorsan előjött apró hibája után már ráfért volna a családra pár év nyugodt, problémamentes autóhasználat, ám az igazi horror ezután következett.

Füst a motortérből és lángvágóval kioperált részecskeszűrő

Éppen úgy alakult, hogy az első hetekben Ádám használta az Alteát, aminek – megint csak pár napon belül – mintha füst kezdett volna szivárogni a motorteréből menet közben. Gyorsan kiderült, ennek a jelenségnek ezúttal nagyobb a füstje, mint a lángja, csak félig volt visszadugva az olajszintet jelző pálca, onnan jött a pára.

Ha viszont nincs a kis füstöcske, talán sosem derül fény egy sokkal komolyabb problémára. A trehányul hagyott pálcát felfedező szerelő ugyanis kiszúrta ezt.

A mezei vásárló nem szúrja ki

„Valaki kiiktatta, pontosabban kivágta a részecskeszűrőt. A start-stop már addig sem működött, de azt eleve kikapcsoltam volna, ám ez már egy dízelnél igen súlyos beavatkozás” – mondja Ádám, aki egyből hívta a kereskedőt. „Természetesen ő nem tud semmiről, válaszolta a telefonba.”

Azt is furcsállta Ádám, hogy egy személlyel, 90-es ultraspór tempónál 6, de inkább 6,5 litert fogyasztott az Altea 1,6-os dízelmotorja. Szó szót követett, a kereskedő elküldte őt valami csiptuningos cimbijéhez, aki – mily meglepő – vizsgálódását azzal zárta, hogy az autó teljesen rendben van.

Hopp, rossz a motorprogram, nem nyílik a szelep

Innentől Ádám másként állt a történet folytatásához, elvitte egyre több bosszúságot okozó autóját Érdre, a Befecskendezős Motorok Szervizébe. A specialisták 40 ezer forintért kiállított szakvéleményét az autóról itt láthatják.

Találtak ezt-azt

A lényeg, hogy a részecskeszűrő kiiktatása miatt valaki valamikor átírhatta a motorprogramot, pontosabban nem gyárit találtak az érdi szerelők, amit igen, az „nem illeszkedik” a technikához. „Valamivel az alapjárat felett, olyan 1000 és 2000 közötti fordulatszámnál ki kéne nyílni a kipufogógáz-visszakeringető szelepnek, de nem nyílik. A lényeg, hogy egyértelmű skandalumot találtak a rendszerben.”

Amit a laikus skandalumnak nevez, arról a szerviz ezt írta: “a motorvezérlés paraméterlistája alapján a DPF, az EGR, és a szívócsatorna-módosító szoftveresen kiiktatva, a nyomáskülönbségi adatok alapján a DPF ki is van iktatva fizikailag, a DPF háza láthatóan fel volt nyitva korábban”, plusz egyebek.

Tengernyi használt autó érkezik

Tovább szárnyal a használtautó-behozatal, 2017-ben 155 414 darabbal új rekord született. Ez 13 411 autónyi (9,4 százalékos) növekedés 2016-hoz képest, ráadásul még látványosabb a trend íve, ha 2015-höz képest nézzük: 32 994 darab a többlet. A Datahouse adatai szerint a legmeglepőbb változás egy visszaesés, a 2016-ban még listavezető 3-as BMW lecsusszant az 5. helyre, amivel párhuzamosan az 5-ös BMW iránt is jelentősen csökkent az érdeklődés, a testvérénél még egy picit nagyobb mértékben is. Miközben 2017 vesztese egyértelműen a BMW, a nyertese kétség kívül az Opel, amelynek több modellje iránt is megugrott az érdeklődés. Szinte minden Opel hasít előre a listán: felállt a dobogó tetejére az Astra, nagyot lépett előre a Corsa, nőtt a Zafira-állomány. A 20 legnépszerűbb modell listáját itt találja.

Nem a kereskedő a tulajdonos, a tulajdonos sem tulajdonos, a kereskedő pedig tulajdonképpen egy senki

Ádám most már nem hívogatta a kereskedőt, elment hozzá a hivatalos papírral a kezében, hogy átbeszéljék a SEAT zsáknyi problémáját, és találjanak valamilyen megoldást. Meglepetésére az értelmes párbeszédnek azzal próbálta elejét venni a kereskedő, hogy közölte, de hiszen nem is ő volt a tulajdonos. Ő csak bizományban árusította, állítása szerint egy barátja, egy másik kereskedő volt a jármű gazdája.

Ennél az embernél gyorsan kiderült, ez sem úgy van, tulajdonképpen egy székesfehérvári illetőségű valakié volt az autó, aki meg azt állította, ő Ausztriában vette, de már nem tudja megmondani, kitől. Kezdtek felgyorsulni az események, Ádám természetesen kérte a bizományosi szerződést az emberétől, miközben a SEAT-ot neki értékesítő kereskedő egyre inkább már csak azt hajtogatta, hogy neki ugyan nincsenek garanciális kötelezettségei.

Ádám erre berágott egy beszélgetésük közben, és elkezdte fotózni a kereskedést, mire egy másik pofa lépett ki az autók közötti office-feliratos faházból. Ekkor ment át abszurdba a sztori, ugyanis váratlan húzással azt kezdte ecsetelgetni, hogy az a kereskedő, aki az egész ügyletet lebonyolította, aki kitöltötte az adás-vételi szerződést, aki elvitte a Suzukijukat, akivel megegyeztek, aki átvette a pénzt, az valójában egy senki.

Hogyhogy senki? – kérdezte Ádám is. Hát, egy senki – jött a válasz. Ő itt csak egy senki – erősködött a fickó.

„Mondtam nekik, ne nézzenek hülyének, ő értékesítette az autót. Arról nem is beszélve, hogy az office nevű házacskájukban két íróasztal van, és ő ül mindig a nagyobbnál, szerződést írt, satöbbi. Most álljanak le ezzel” – meséli Ádám a korábbi beszélgetéseiknél már magasabb hangon lezajlott szóváltásukat.

Ádám a saját nevére írva kapta meg a SEAT-ot. A pénzét átvevő kereskedő neve, akitől fizikailag vette, csak a foglalós papíron szerepel, valamint a Suzuki átvételét igazoló papíron (Képünk illusztráció)

Hamarosan taktikát váltva visszatámadtak a kereskedő urak. Kiderült, mondták ők, hogy hát a Suzukinak ilyen meg olyan rejtett hibái voltak, amikre ők ennyit, meg annyit költöttek.

Végül a senkinek nevezett valaki, meg a társa, részükről gálánsnak gondolt ajánlattal próbálták betömni Ádámék száját. Ha akarják a feleségével, ők visszaveszik értékesítésre az Alteát. Persze nem azon az áron, amennyiért korábban a házaspárnak számították, hanem kevesebbért.

Vagy – és ez az utolsó ajánlatuk – adnak Ádáméknak 25 ezer forintot. Oké? Ádám szerint nem oké. Az ügy folytatása következik, amiről a terveink szerint majd beszámolunk.

Garancia, jótállás, szavatosság?

A közkeletű kifejezés szerint az autókat értékesítő kereskedők garanciát vállalnak. Legyünk tisztában azzal, hogy ilyen fogalmat a magyar jog nem ismer – írja a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt.. Összefoglalójuk szerint a garancia gyakorlatilag egy gyűjtőfogalom, ami az alábbiakat foglalja magába.

“A jótállás gyakorlatilag az alfája és omegája mindennek. A Polgári Törvénykönyv szerint a jótállás időtartama alatt köteles helytállni a hibás teljesítésért. Magyarul itt bármilyen problémája van a járműnek, be kell jelentenünk az eladónak, aki kivizsgálja a hiba okát (ez jelentős költség, ami ilyenkor az eladót terheli). Amennyiben megállapítja a hiba okát, akkor a szavatosság jogkövetkezményeit kell alkalmazni. Használt autó esetén jogszabály nem írja elő. Ritka, mint a fehér holló, ha ilyet ígérnek, érdemes pontosan megnézni a dolog hátterét.

Szavatosság esetén gyakorlatilag a különbség a jótálláshoz képest, hogy annak leteltét követően a kivizsgálás költségei nem az eladót, hanem minket terhelnek. Ez a tipikus felelősségvállalás használt autó esetében. Ez az idő 2 év főszabály szerint, viszont a felek ennél kevesebben is megegyezhetnek, de 1 évnél kevesebb nem lehet semmiképpen. Magánszemély esetében ez mindenképpen egy év. Ha tehát előbbi időtartamon túl merül fel problémánk, azt már nem tudjuk érvényesíteni az eladóval szemben.

Szavatosságnál és jótállásnál ugyanazokat a szavatossági igényeket lehet érvényesíteni (javítás, csere, árleszállítás, elállás a szerződéstől), az eltérés abban van, hogy az eladó mennyi ideig köteles helytállni, illetve kit terhel a bizonyítási kötelezettség. Fenti időtartamon túl előfordul, hogy a motorra vagy más fő alkatrészre további felelősséget vállal az eladó kereskedő. Ennek feltétele például, hogy náluk szervizeltessük a járművet. Ezek rendszerint szerződéses vállalások, tehát ha nem tartjuk be az abban foglaltakat, követelni sem tudunk” – írja a D.A.S.

Forrás: Vezess