Ismét van Magyarországon egy márkakupa a raliban, méghozzá a Peugeot 208 Rallye Cup. Jelenleg hat páros vesz részt rendszeresen ebben a sorozatban, egy hatfutamos bajnokságban, amelybe csak az aszfaltversenyek számítanak. Ennek a költségcsökkentés a célja, az itt szereplő versenyzőknek nem kell megvásárolni a murvára való futóműveket és az ehhez tartozó kiegészítő alkatrészeket.

Köztudott az is, hogy a murvafutamok jobban igénybe veszik a technikát, így például egy kőkemény veszprémi futam után nem kell újra összelegózni a kis oroszlánokat.

Ez a márkakupa egy pénzdíjas sorozat, ahol a versenyzők a teljesítményük alapján pénzt kapnak vissza, illetve a helyezéseik után járó összeggel csökkennek a költségeik. A szervizparkban egy külön részen, egységes dizájn alatt, a TRT (Tagai Racing Technology) felügyelete mellett dolgoznak a csapatok, az abroncsokról pedig a Pirelli gondoskodik.

A Peugeot Hungária pedig a hétszeres magyar abszolút ralibajnok Ifj. Tóth Jánost delegálta mentorként a fiatal versenyzők mellé, hogy a tanácsaival, illetve az elmúlt három évtizedben megszerzett versenyzői tapasztalatával segítse a feltörekvő pilótákat. Vele beszélgettünk.

Vezess: Azt is mondhatnánk, hogy Janika, mint versenyző, az egyik hozzáadott érték a gyártó részéről. Az első kérdésem, mindenféle tiszteletlenség nélkül, hogy a te szerepvállalásod mennyire PR-fogás a Peugeot oldaláról vagy valóban ott vannak melletted a srácok és kérdeznek is tőled, mert az mégiscsak egy komoly dolog, amikor egy hétszeres magyar bajnok lát el valakit tanácsokkal.

Ifjú Tóth János (TJ): Ez nem csak egy marketingfogás, ezt el is mondtuk a bajnokság előtti sajtótájékoztatón, tényleg ott vagyok a versenyeken, a szervizparkban és ahova be tudok menni a gyorsasági szakaszok végére, oda be is megyek. Nem vagyok ott minden gyors végén, de körönként egy vagy két szakasz céljában ott vagyok. Minden kérdést, ami a Peugeot-kupás versenyzőkben felvetődik, az autóval, a gumival, vagy a versennyel kapcsolatban, megpróbálok a legjobb tudásom szerint megválaszolni.

Ha nincs rá jó válaszom, akkor inkább hagyom, hogy a versenyző menjen a saját gondolatai után, próbálja ki azt, amit saját megérzése diktál. Nyilván megfogalmazódnak kérdések és teljesen normális, hogy erre próbáljuk a legoptimálisabb választ adni, de a másik része a dolognak az, hogy ha megkapják a választ, azt a megoldást ki kell próbálniuk és el kell hogy higgyék, hogy azt úgy meg lehet csinálni.

V: Milyen tapasztalataitok vannak eddig?

TJ: Két futamon vagyunk túl, ezért mi is most látjuk azt, hol tudnánk még segíteni, vagy mi az a plusz információ, ami előremozdítja a pályafutásukat. A cél az volt, hogy tiszta és profi körülmények között tudjanak versenyezni. Ebben minden benne van: ha kell, segítünk nekik a gumiválasztásban, az autó beállításában, ha problémája van egy versenyzőnek a pályafelírással, vagy csak egy gyorsaságival, akkor elmegyünk és segítünk. Bevallom őszintén, ezt még nem használták ki, tehát odáig még nem jutottunk el, hogy egy szakaszon végigmegyünk és megpróbálom nekik felépíteni az adott pályát. De nem is felépíteni, hanem inkább azt mondanám, hogy beszélgetni az adott gyorsról, mert mindenkinek megvan a saját stílusa. Ezek között a srácok között vannak fiatalok, akik nagyon nagy tehetségek, csak nincs tapasztalatuk és vannak idősebbek, akiknek azért már van rutinjuk, ezért mindenkinek más információ- és segítségigénye van. Ezekre próbálunk majd az elkövetkezendő versenyeken egy picit jobban rákészülni, odafigyelni. Ez egy új kezdeményezés mindannyiunk számára, ezért most szembesülünk azokkal a dolgokkal, amikre majd oda kell figyelnünk a jövőben, hogy ez tényleg az legyen, amiért a Peugeot elindította ezt a márkakupát.

V: A Peugeot Kupa az előszobája lehet annak, hogy valaki megvesse a lábát a magyar ralibajnokságban. Azt a rögös utat, amit egy versenyzőnek végig kell járnia a legmagasabb kategóriáig, le lehet rövidíteni a sorozat segítségével ?

TJ: Ez is az üzenete ennek a kupának, mert nagyon sokan nem tudják, hol kezdjék el, milyen kategóriában induljanak. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy rögtön beleülnek egy Lancer EVO IX-be, mert azzal lehet gyorsan menni. Viszont ezzel el is bukják a lépcsőfokok betartásának a szabályát. Ez egy rettenetesen fontos dolog. Én ma is tudok olyan fiatal srácot, aki R5-ös autóval versenyez, és csak akkor tudott futamot nyerni – függetlenül attól, hogy elképesztő tehetség -, mikor kihullottak előle. Mert Mitsubishivel kezdte. Nem tartotta be a lépcsőfokokat, nem tanult meg elsőkerekessel menni, nem ment egy picit hátsókerekessel, aztán amikor már van tapasztalata, rálátása a dolgokra, akkor beül egy R5-be és gyorsan megy. Nagyon jó alternatíva a Peugeot Kupa azoknak, akik nem tudják, hol kezdjék el, vagy milyen autóba üljenek. Feltétlenül tudni kell, hogy ezek teljesen egyforma autók, végáttételre, teljesítményre és versenyprogramra. Ezért itt nem a jobb technika, hanem „csak” a jobb versenyző az, aki legyőzheti a másikat, tehát az emberi tényező dönt.

V: A személyed azért is fontos, mert ennek a sorozatnak van egy etikai kódexe. A te neved sohasem volt botrányoktól hangos, nem voltak olyan ügyeid, hogy levágtál volna egy pályát, vagy jogosulatlan előnyt szereztél volna, szerintem te hitelesen tudod képviselni és hirdetni a tiszta versenyzést.

TJ: Bár még számos jó dolog van benne, de ennek a sorozatnak ez az egyik, ha nem a legnagyobb értéke, mert két dologról beszélünk. Egyszer az, hogyha az autóm nem szabályos, a másik része pedig, amikor megszegjük az adott raliverseny szabályait. Ebben benne van mindenféle időkorlát, tréningtilalom, minden. Onnantól kezdve, hogy kijön egy kiírás, az szentírás, ott mindent be kell tartani. De azt kell, mondjam, hogy a magyarországi morál egyik szempontból sem túl jó. Mi most ezeket a fiatal srácokat próbáljuk arra nevelni, hogy mindenekelőtt a szabályokat tartsák be, ez a legfontosabb. Ha ezt sikerül elérnünk, akkor azt gondolom, hogy a jövőben olyan pilóták lesznek a magyar bajnokságban, akik tisztelik egymást, és a fair play szabályait maradéktalanul betartják. A sportnak az a legnagyobb szépsége, ha tisztán játsszák. A kupa szervezői az etikai kódexet Franciaországból vették át, a kidolgozásában nem volt szerepem, de amikor elolvastam, nagyon szimpatikus volt és rettentően örültem, hogy ez bekerült a márkakupa kiírásába.

V: A Peugeot Kupában az alapoktól megtanulhatnak mindent az itt versenyző párosok, a másik nagy üzenete pedig talán az ennek a sorozatnak, hogy ez lehetne a bázisa a magyar ralisport utánpótlásának. Cél lehet, hogy egyszer innen kerüljön ki egy magyar bajnok?

TJ: Alapvető célja ennek a kupának olyan körülményeket biztosítani ezeknek a fiatal srácoknak, hogy csak a versenyzésre kelljen összpontosítaniuk. Olyan dolgokra próbáljuk őket rávezetni, amiket akkor tudnak majd igazán hasznosítani, amikor már az abszolút első helyért harcolnak egy R5-ös autóval. Az a célja ennek a sorozatnak, hogy amit most megtanulnak az R2-es autón, amit begyakorolnak, az ott legyen bennük, a fejükben, hogy mik azok a pontok, amik nélkül nem tudnak igazán gyorsan menni hosszú távon.

Ha valakit érdekel az új márkakupa-sorozat, érdemes ellátogatnia a hétvégi Mecsek Ralira, ahol az utánpótlás-kategória résztvevői mellett természetesen Janikával is találkozhatnak a verseny szervizparkjában.

 

Fotó: Szabó-Jilek Ádám, Molnár János,  Szöveg: Vörös Gergely

Forrás: Vezess