Súrlódások árnyékolták be a McLaren konstruktőri címvédését a két héttel ezelőtti Forma–1-es Szingapúri Nagydíj után, mivel a futam rajtjánál koccantak a wokingi istálló bajnokesélyes versenyzői. Habár Oscar Piastri és Lando Norris koccanásából a versenyfelügyelők nem hoztak ki egyértelmű felelőst, a hétvégi Amerikai Nagydíjat megelőzően is téma volt, hogy hányadán áll a McLaren a papaja szabályokkal.
A csütörtöki sajtónapon legfontosabb fejleménnyel Norris nyilatkozata szolgált a kérdésben. A brit elárulta, hogy végül őt találták vétkesnek, ami miatt következményekkel kell számolnia, de sem ő, sem Piastri nem volt hajlandó belemélyedni a részletekbe.
A McLaren vezérkarából Zak Brown törte meg a csendet: konkrétumokat a vezérigazgató sem osztott meg, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy „sport jellegű” lépéseket fognak tenni a jövőben. „Természetesen minden futamot kiértékelünk, most pedig Lando és Oscar között volt egy összeérés” – idézte az amerikai üzletember a RaceFans.
„Egyértelműen nem volt szándékos, de nem akarjuk, hogy összeérjenek az autóink, miután az év elején lefektettük a szabályokat arról, hogyan lehet versenyezni. Tehát lesz egy kis sport jellegű következménye az esetnek. Ezzel együtt tovább léptünk a történteken, a pilótáink is kényelmesen érzik magukat, és nagyszerű hétvégének néznek elébe.”

A McLarennél is utólag hozták ki vétkesnek Lando Norrist a rajtbalesetért. (Fotó: Mark Sutton/Formula 1/Getty Images)
Hozzátette, hogy Norris „elhanyagolható” mértékű következményekre számíthat, amiket „valószínűleg észre sem fognak venni az emberek”.
„Lando és Oscar tudják, miről van szó, és ez a legfontosabb” – szögezte le. „Természetesen a rajongóink előtt is transzparensek szeretnénk lenni. Azzal a nehezebb utat járjuk be, hogy mindkét srácnak engedjük, hogy a világbajnoki címért küzdjenek. A legegyszerűbb az lenne, ha lenne egyes és kettes számú versenyzőnk, mint egyes csapatoknál, de a McLaren nem akar így versenyezni.”
Mi történt Szingapúrban?
Miután az első kanyarkombináció kijáratánál Norris rátámasztott Piastrira, az ausztrál pozíciókat veszített, majd a papaja szabályokra mutogatva nehezményezte csapattársa megmozdulását, így a rádióüzeneteiben rendre kárpótlást követelt a csapattól, de hiába.
Piastri előnye 22 pontra csökkent, miután a villanyfényes utcai versenyen Norris mögött, csak a negyedik helyen látta meg a kockás zászlót – abban, hogy lemaradt a dobogóról, közrejátszott az is, hogy a McLaren elrontotta a kiállását, ráadásul ismételten egy olyan hiba merült fel a kerékcserénél, amit az idén már nem tudnak orvosolni.
Az ünneplésen végül mindkét versenyző részt vett, ezzel együtt úgy tűnt, hogy a csapat – összhangban a stewardok döntésével – versenybalesetként nyugtázta a történteket.
A McLaren-pilóták összecsapását, illetve annak körülményeit és a papaja szabályokat a Vezess Csapatrádió előző adásában részletesen kifejtettük:
Brownnal ellentétben Andrea Stella kitért arra is, hogy a csapaton belül miképpen jutottak el addig, hogy Norris vonják felelősségre a rajt utáni összeérésért. „Megvizsgáltuk az esetet, és megállapítottuk, hogy Lando volt a hibás az ütközésért, mert egy kicsit túlcsúszott a 3-as kanyarban, és miután hozzáért Verstappenhez, rácsúszott Oscar autójára” – nyilatkozta a Sky Sports F1-nek az olasz csapatfőnök, aki szerint a következmények a csapat keretrendszerének részét képezik.

Andrea Stella arra számít, hogy a beszélgetések után még erősebb lesz a McLaren. (Fotó: Clive Rose/Formula 1/Getty Images)
„Nyilvánvalóan nem volt benne szándékosság, de mindkét versenyző elfogadta a felülvizsgálatot, és ahogy azt tettük Kanada után, még egységesebben és erősebben vágunk neki a szezon hátralevő részében.”



