“Egy, a Ford által támogatott felmérés szerint az európai autósok többsége aggódik a környezetszennyezés miatt, ám sokuk nem tudja pontosan, hogyan élhetne környezettudatosabb módon. A megkérdezettek 54 százaléka szerint napjainkban a klímaváltozás a legkomolyabb probléma, de 52 százalékuk szerint az élet elképzelhetetlen autó nélkül. A felmérés szerint az emberek 72 százaléka hisz abban, hogy az elektromos hajtású autók kevésbé terhelik környezetünket, és 28 százalékuk fontolgatja egy ilyen jármű megvásárlását.” (Ford sajtóanyag)
Ha egy rendes kapitalista cég a piacán olyan mértékű igényt tapasztal egy új termékre, mint a Ford az autóvásárlói körében, nyilván nem hagyja ezt az igény válasz nélkül. Európa boldogabb felén már rendelhető ez elektromos Focus, a konnektorról is tölthető C-Max Energi és a Mondeo hibridverziója pedig valamikor a jövő évben érkezik megy Nyugat-Európába. Amerikából, ahol már léteznek ezek a modellek.

A Focus Electric csak villannyal megy, a C-Max plug-in hibrid konnektorról is tölthető akkuval készül, a Mondeo hibrid sima hibrid, villannyal csupán pár kilométert tud megtenni, korlátozott sebességgel
Focus Electric
A német gyártású villany-Focus hajtásláncát az első kerekeket mozgató villanymotor és egy lítiumion akkumulátor alkotja. Az autó teljesítménye 142 lóerő, végsebessége 137 km/óra, elméleti hatótávolsága pedig 162 km. A 23 kWh teljesítményű, folyadékhűtéses lítiumion akkumulátor feltöltése – a 6,6 kW-os beépített fedélzeti töltőberendezéssel, 32 amperes hálózatról – 3-4 órát vesz igénybe.
A villany-Focus különben a Leafhez nagyon hasonló menetdinamikát produkált, katalógus-adatai is alig maradnak el a Leafétől. De elmaradnak, ennek fényében pedig különös, hogy a kocsi jóval drágább a Nissannál. A német piacon 40 ezer euró a Focus, míg a Leaf 30 ezer euróról indul. Pedig ennyivel semmiképp nem jobb a villamos Focus, sőt:
| Adatok – Ford Focus Electric és Nissan Leaf | ||
|---|---|---|
| Ford Focus Electric | Nissan Leaf – 2013 | |
| Hossz/szélesség/magasság (mm) | 4359/2060/1466 | 4445/1770/1550 |
| Saját tömeg (kg) | 1674 | 1474 |
| Csomagtér (l) | 237 | 370 |
| Max. teljesítmény (kW[LE]) | 145 | 109 |
| Max. nyomaték (Nm) | 250 | 254 |
| Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,4 | 11,5 |
| Végsebesség (km/h) | 137 | 144 |
| Hatótáv (katalógusérték) | 160 | 199 |
| Egyenáramú gyorstöltés | nincs | van |
| Német piaci ár | 39900 EUR | 29690 EUR |
Mondeo – vagyis Fusion Hybrid
Na jó, bevallom, kicsit csaltam a címben, hiszen nem a Mondeót, hanem a Ford legújabb világautójának amerikai verzióját, a Fusiont vezettük a menetpróbán, 190 lóerős hibridrendszerrel. A különbség az autó külsejében minimális: az Aston Martin-hűtőmaszk, az agresszív fényszórók és a nyúlánk, elegáns test tökugyanaz, csak a piros indexek és persze a modell krómbetűs felirata árulja el, melyik kocsi az amerikai.
Az utastér ellenben, főként a műszerfal, alighanem ég és föld lesz az Ó- és az Újvilágban. Ez a hibrid Fusion itthon eladhatatlan lenne, ronda, ostoba logikájú, érintőképernyős, de végtelenül primitív középkonzoljával. A tágas utastér, a kényelmes ülések különben nem voltak rosszak, és a futómű, a kormányzás is méltó volt az utóbbi évtizedben remek vezethetőségű, élénk autókat készítő európai Fordhoz.
A Fusion Hybrid egy belsőégésű motor, egy elektromotor és egy akkumulátor kombinációjával működik, és tisztán elektromos hajtással eléri a 136 km/órás végsebességet. A kocsi egyszerű váltókarját D-be húzva nagyjából Prius-szerű élményben volt részünk; nagy gázra kellemetlenül bőg a benzinmotor, a fokozatmentes erőátvitellel a papíradatoknál kevésbé érezhető a teljesítmény. Megszokást igényel, kis pedálerőre csak elektromos úton lassít a regeneratív fékrendszer.
A Fusion Hybrid az európai piacokon Mondeo Hybrid néven jelenik majd meg; üzemanyag-fogyasztása a katalógusban 4,5 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig 99 g/km alatt marad. A benzinben úszó Amerikában számos konkurens tarthat a Fusiontől, de a Priusnál sokkal nagyobb Mondeo a mi földrészünkön a lehengerlő dízel-hegemónia mellett első körben csak két-három hibrid-versenytársat fenyeget. Alanyi jogon csak a Kia Optima hibrid, a Peugeot 508RXH kezdhet remegni az új jövevénytől. De ha a vásárlók, akár a flottavásárlók is felfedezik a hibridhajtás előnyeit a dízelmotorral szemben, a középkategóriás piacon várható némi átrendeződés, a Passat, Insignia és társaik kárára.
C-Max Energi
A Ford C-Max kompakt egyterű konnektorról is tölthető hibridverziója sok áldozatot kér a majdani vásárlótól a csomagteret illetően, de komikusan csekély benzinköltséget ígér azoknak, akik autójukat csak napi pár tucat kilométer erejéig használják.
A C-MAX Energi, a Ford első sorozatgyártású plug-in hibrid modellje a hibridhajtás technológiáját egy 7,6 kWh teljesítményű, nagyfeszültségű lítiumion akkumulátorral egészíti ki. Az autó több mint 30 kilométert képes megtenni tisztán elektromos hajtással, papíron CO2-kibocsátása 50 g/km alatt marad. A teljesen lemerült akkumulátor 230 voltos konnektorról 3 óra alatt tölthető fel teljesen.
A C-Max ugyanazt a kétliteres, Atkinson-ciklusú benzinmotort kapta a 118 lóerős villanymotor mellé, mint a Mondeo hibrid. A rendszerteljesítmény így 190 lóerő, de ha nem nyomunk padlógázt, feltöltött akku mellett kényelmesen el lehet autókázni csak villannyal, akár még az autópályán is.
Eddig csak a Prius Plug-In Hybrid és az Opel Ampera közül választhatott Európában, aki konnektoros hibridet akart. A C-Max mindkettőnél nagyobb, tágasabb utasteret kínál, mindkettőnél nagyobb teljesítménnyel. Az egyetlen béka, amit le kell nyelni, a röhejesen apróra zsugorodott csomagtartó a nagy akkucsomag miatt. Hogy árban hova teszi a Ford a kocsit, még nem tudni – jövő év elején állítólag kiderül.
Nem ma kezdte
Bár a hazai piacon a néha-néha feltűnő szürkeimportos hibrid Ford Escape SUV-ken kívül nemigen látunk villamosított Ford modellt, érdemes tudni, hogy a cég már régóta komolyan veszi a benzin nélküli autózást. Nagyon régóta.
A Ford pontosan száz évvel ezelőtt készítette el első elektromos hajtású autóját. Henry Ford és Thomas Edison közösen tervezték meg a Ford T-modell elektromos változatát, ami végül a kor fejletlen akkumulátor-technológiája miatt sosem került sorozatgyártásba.
A Toyota mögött a Ford a világ második legnagyobb hibridautó-gyártója. A vállalat az elmúlt években megnégyszerezte részesedését az elektromos hajtású autók amerikai piacán, ahol ez év júniusáig mintegy 46 000 ilyen modellt értékesített – ez az előző évhez képest több mint 400 százalékos növekedést jelent.










