Április 11-én a fizetésképtelenséget jelentett a saarbrückeni helyi bíróságon az Isdera – számolt be a német Bild. Az Isdera sportautói mindig is csak kis szériában, igazi rajongók és gyűjtők számára voltak elérhetőek. Most az exkluzív márkát az eltűnés fenyegeti. Az Isdera sosem gyártott nagy darabszámban, a márka inkább a német mérnöki tudományok ikonjának számított a mainstream-en kívül. 

Az autómárkát 1982-ben alapította Leonbergben Eberhard Schulz, és ma St. Ingbertben (Saar-vidék) volt a székhelye. Schulz 1971-ben kezdett el dolgozni a Porsche formatervezési stúdiójában. Azután kapott állást, hogy az interjúra a saját készítésű Erator GTE-vel ment, egy kétüléses középmotoros kupéval, amely egyedi acél térvázra épült, sirályszárnyas-ajtós, üvegszálas műanyag karosszériával.

Bár Schulz a Porschénál dolgozott, a Mercedes-Benz számára is készített terveket. Többek között a BB vállalattal közösen a CW311-es modellen is dolgozott, amelyet 1978-ban mutattak be. A modell végül csak prototípusként született meg, a Mercedes nem gyártotta. Úgy hírlik, az egyetlen olyan modell volt, amelyet nem a Mercedes fejlesztett, de használhatták rajta a márka logóját, a csillagot. 

Csődbe került a legendás német autómárka 1

Ugyanakkor 1982-ben Schulz megalapította az Isdera vállalatot, amely 1984 márciusában a Genfi Autószalonon bemutatta a CW311 hosszú tengelytávú, sorozatgyártásra kész változatát, immár Imperator 108i néven. Porsche- és Mercedes-alkatrészek felhasználásával született meg.

Az Isdera annyit tesz: Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing, vagyis formatervezési, műszaki tervezési és versenysport mérnöki iroda.

Bár készült egy nyitott tetős variáns is, a fő modell a 108i volt. Ez megtartotta a CW311 alapvető formatervét, így a sirályszárnyas ajtókat is, a legfőbb változtatás a bukólámpa helyetti, búra mögé rejtett hagyományos fényszórók használata volt (amelyek már a Mercedes prototípusokon is feltűntek). Érdekesség, hogy 1991-ben a hagyományos lámpák helyett speciális, lefelé nyíló bukólámpákat kezdtek használni. Megmaradt a sofőr feje fölé helyezett periszkópszerű megoldás is, amely az oldalsó tükröket helyettesítette.

18 fotó

A csővázra épített üvegszálas karosszéria alatt középre beépítve Mercedes-Benz és AMG V8-as motorokat alkalmaztak, amelyek a hátsó kereket hajtották. Pontosan nem tudni, de egyes információk szerint nagyjából húsz, mások szerint nagyjából harminc Imperátort épített az Isdera a következő kilenc évben.

1989-től Schulz már a következő modellen dolgozott, amely a Ferrari alapítója, Enzo Ferrari beceneve után kapta a Commendatore 112i elnevezést. Formája a C csoportos versenyautókat idézte. Az 1993-ra elkészült modell fejlesztése őrült összeget emésztett fel, amely a vállalatot a csődbe sodorta. Egy svájci befektetőcég mentette meg, biztosítva, hogy az addig még nem működőképes autó elkészüljön.  

Csődbe került a legendás német autómárka 8

Isdera Commendatore 112i

Végül egyetlen 112i épült meg teljesen. Emellett egy másik alkatrészeit megvásárolta egy vevő, aki előbb Schulz felügyelete mellett, majd annak a projektből való kiszállásával másokkal fejezte be az autót. Ez Silver Arrow néven ismert és megismerhető, hiszen az első autón használt periszkópok helyett hagyományos tükrei vannak.

Mindkét modell V12-es Mercedes motort és hatfokozatú kézi váltót rejt, előbbi motor 408, utóbbi 619 lóerős. A 12 hengerre utal a modell nevének utolsó két számjegye, ahogy a V8-ra elődjénél. A Commendatore 341, a Silver Arrow 370 km/órás végsebességre képes.  

Csődbe került a legendás német autómárka 9
Kétszer adott még életjelet a márka. Előbb 2006-ban megépült az Autobahnkurier 116i, egy az 1930-as éveket időző, de modern technikát rejtő 2+2 üléses autó, amely Schulz édesapjára is utal, aki az 1936-os Berlini Olimpián szerepelt atlétaként. A két V8-as motorból épített hajtáslánc 600 lóerőt biztosított, amely 242 km/órás sebességre gyorsíthatja a négykerék-hajtású különlegességet.

Majd Schulz 2016-ban eladta el cégét a Sinfonia Automotive AG-nek, amely kínai partnerekkel közösen fejlesztette ki a Commendatore GT-t, egy elektromos sportautót. A több mint 800 lóerős modell tovább vitte a Schulz által használt ajtómegoldást. A siker elmaradt, és mostanáig nem is hallottunk az Isderáról. Az elkészült autók gyűjtők féltett darabjai, amelyek akár több százmillió forintos áron cserélnek gazdát.

Csődbe került a legendás német autómárka 10

A fizetésképtelenség pontos okairól egyelőre semmit sem tudni. Annyi bizonyos, hogy Thomas Becker ügyvédet a Thimmel und Partner ügyvédi irodától nevezték ki a fizetésképtelenségi vagyonfelügyelőnek – számolt be róla a Wirtschaftswoche.

Olvass bővebben az Imperátorról: