Röviden – BMW i3
Mi ez? Négyszemélyes városi villanyautó 2013-től
Mit tud? Rettentő erős, fürge és jól is néz ki. A belseje különösen ütősre sikerült.
Mibe kerül? Hazai ára még nincs, de máshol durván 35 ezer euróért kapható
Kinek jó?  Aki olyan BMW-re vágyik, amiben senki nem fogja utálni
Az i3-as BMW valami teljesen mást ad, mint amit egy BMW-től normális esetben elvárna az ember. Hátsókerekes létére kínszenvedés, csak egy kicsit is megnyikkantani a gumikat, nincs ordító motorhangja, és utálni sem fogják benne a sofőrt. Legalábbis alanyi jogon nem. Jó hír, hogy a bitang gyorsulás és a hátsókerékhajtás megmaradt. 
A gigantikus kerekek miatt tűnik aprónak az i3. Pedig nem kicsike.
Vagány külső, ultramodern, ízléses belső. Pont ilyennek kell lennie egy vonzó villanyautónak
Lehet imádni és utálni is. De középút nincs!
Szigorú tekintetű méregzsák
Nem kisautó, kishíján 4 méteres az i3-as
42 fotó

Külső

A BMW i3-as formáját lehet szeretni és utálni, köztes állapot nem igazán van. Akik hánynak tőle, azok a követhetetlen övvonalat, a vékonyka, 19 colos, de csupán arasznyi szélességű kereket, vagy éppen a magas építést hozzák fel előszeretettel. Pedig nincs baj a hajszál híján négyméteres autó formájával, egyszerűen csak nagyon más, mint amit hagyományosan szépnek, harmonikusnak gondolunk. A kerekek a sarkokban ülnek, a megszokottnál magasabb építés a hátsó kerekek közé helyezett motornak, akkumulátornak köszönhető, míg az óriási, Citroën Kacsát idéző virsli kerekek pedig a kis gördülési ellenállásnak szólnak. Utóbbit sikerült egészen valószínűtlen mértékűre csökkenteni.
 
(A mutatványt egy négyéves is meg tudta csinálni, de neki meg kellett kicsit lökni az autót. Utána a környék összes gyereke fel-alá tologatta a járgányt.)
Az elektromos hajtás egyik járulékos előnye, hogy elöl és hátul is van csomagtartó. Igaz, előre csupán apróságok férnek el, ide tették a defektjavító készletet, a kompresszort, de a többféle töltőkábelnek is itt van a legjobb helye. Bentről gombnyomásra, illetve a távirányítóval is nyitható az első rekesz. A hátsó rész már jóval nagyobb, de közel sem zavarba ejtő méretű. Itt legfeljebb 260 liternyi csomag fér el, a két darabba osztva is lehajtható hátsó ülések eltüntetése után pedig 1100 liternyi térrel lehet gazdálkodni. 
Meg is mutatom mennyire:
Hétéves, pálcikaalkatú gyerek és az i3-as BMW:
 

Belső

Az i3-as belseje telitalálat. A kritikusok szerint ugyan otromba hibát vétettek a tervezők, amikor a hátsó ajtót úgy alakították ki, hogy az csak akkor legyen nyitható, ha hozzá tartozó első ajtószárnyat is kitárják, de a tesztnapok alatt sosem éreztem, úgy hogy ne tudnék ezzel a hiányossággal együtt élni. Igaz, a helypróbán túl, menet közben nem is ültem hátul sokat. A hiányzó B-oszlop és a karcsú ülések miatt viszont gyerekjáték a gyerekülések beszerelése a hátsó sorba, és a ki- illetve beszállás is kényelmes. Pláne, hogy az első üléseket a háromajtósok mintájára előre is lehet dönteni.

Nem azért szeretjük, mert BMW 6

A berendezés szellős – nem kell kardánalagutat kerülgetni – a hangulat igazán otthonos, és a nyitható, kétdarabos, egyesével árnyékolható tetőablakon is dől be a napfény. Odabent sikerült mindent másféleképpen kialakítani, mint ahogy azt megszoktuk. A digitális műszerfal mellett a középső kijelző is olyan, mintha egy monitor lebegne a nappaliban, a világos fa és textil berendezés mellett. Szuper lett a fehér kormány melletti indítógomb és váltókomplexum is, amelynek a kezelése is példaértékű: nem kell indítógombot, váltókart keresni, minden kéznél van, arasznyira a kormánytól.

Szinte fáj a szemnek, kéznek, amikor rátalálunk a mezei BMW-kből átmentett ismerős fekete ablakemelő kapcsolóra, vagy a kormány gombjaira. Príma az utastér bútorainak, eszközeinek minősége is, mivel menet közben semmiféle motorhang nincs, rettentően oda kellett figyelni, hogy ne találjon az ember más nyöszörgést, zörgést a nagy csendben.

Profi munka, nem lehet belekötni

Profi munka, nem lehet belekötni

Nem praktikus

Bár férfiként nehezen ítélem meg – sosem hordtam – de feltételezem, hogy a miniszoknya, magassarkú szett sem praktikus, kényelmes viselet, de ki nem tojja le, ha jól néz ki és van, aki felveszi? Szörényi kartárs napok óta szívja a véremet, hogy az i3-ban ez vacak, az rémes, és ezt olyan lelkesedéssel és kitartással teszi – csak mert nem lehet az i3-mal farolni – hogy még a Párizsi Autószalonra menet, tengernyi dolga közepette is volt olyan jó, hogy kiírja magából az alábbi keretest. Tessék parancsolni:

Nem valódi BMW, nem forradalmi villanyautó

Örülök kollégáim lelkesedésének, de az i3 minden vonzereje ellenére váratlanul sok hibával bír. Mind BMW-ként, mind normál autóként. Mint BMW, csalódás a valójában kikapcsolhatatlan ESP. Ez nem illik ahhoz a realitásérzékhez, amivel a gyár eddig a vezetőre bízta, hogy megfelelő helyen él-e a hátsókerék-hajtásban rejlő örömökkel. A másik a virsligumis autó billegése kanyarokban, ami szintén nem jellemző a gyár termékeire.

Mindezt elfogadnám egy közlekedési eszköznek szánt ingázójárműtől, amilyen a Prius vagy a LEAF. De ez egy hangsúlyozottan dinamikus autó 170 lóerővel és 7,2 másodperces százra gyorsulással. Az i3 az átgondolt háttérszolgáltatásokon, a márkanéven és a designon kívül pont az élvezetes futóművel nyújthatna többet a nagyjából ugyanezt tudó, de évek óta piacon lévő elektromos járműveknél.

Imádni való részletekkel teli az utastér

Imádni való részletekkel teli az utastér

Motorja bivalyerős és amíg az áram kilowattórája nagyjából 40 Ft, a fogyasztás nem számít.
Ám műszaki újításai ellenére az i3 nem különösebben takarékos a hasonló szállítókapacitású autókkal összevetve, például az elektromos Uppal. Hiába a szénszálerősítésű műanyag karosszéria és az alumínium váz, ugyanúgy 12 kWh körül fogyaszt százon, miközben sokkal kevésbé praktikus. Persze motorja erősebb, de azonnali nyomatékával a többi elektromos autó is épp elég jól megy városi forgalomban.

A legfájóbb azonban az ortopéd hátsó ajtómegoldás. Az első ülés mögött a rövid ajtóval alig van hely ki-beszállni.* Rosszabb, hogy a hátsó ajtók csak az első kitárása után nyithatók, így gyakorlatilag hátulról nem lehet kiszállni, amíg valaki kívülről ki nem engedi az utasokat. Ez a mindennapokban is elég macerás és nem jó arra gondolni, mivel járhat ez egy balesetnél, ha az elöl ülők magatehetetlenek.

Légies, karcsú ülések, amelyek nem foglalnak el sok helyet

Légies, karcsú ülések, amelyek nem foglalnak el sok helyet

Milyen vezetni?

Az első pár kilométeren úgy éreztem magam, mintha egy kényelmes időbuborékban visszatértem volna a pestistől bűzlő középkorba. Jobbra-balra kerregő, zakatoló, sokszor füstöt eregető, a BMW kormánya mögül szánalmasan elavultnak kinéző fertelmek ontották magukból a mérget. Közben az i3-as csendben, jó szagúan állt a lámpánál. Majd zöldnél úgy hagyta maga mögött az egész bagázst, mint a Millennium Falcon a birodalmi flottát.
 

A 7,2 másodperces gyorsulás papíron is jól mutat, de átélve sokkal mókásabb. Úgy ugrik az i3-as, mint kevés benzines járgány, hiszen itt nincs semmiféle töketlenkedés, míg a váltó kitalálja, majd kapcsolja a szükséges fokozatot a felbőgő motornak. A villanymotor azonnal akkorát ránt, hogy azt a nyak is megérzi. Az első kilométereken még zavaró, hogy ha elvesszük a gázt, akkor az autó baromira lassul – közben persze visszatölt – majd megáll.

Lehet imádni és utálni is. De középút nincs!

Lehet imádni és utálni is. De középút nincs!

A motorfék erejét nem lehet sem menüből, sem karok rángatásával állítani, ha nem nyomjuk a gázt, akkor az i3-as egész hamar megáll. Fél óra után azonban kiderül, hogy nagyon is jól van ez így. Kis rutinnal azután már egész nap el lehet autózni a fékpedál érintése nélkül, csak a motorféket használva. Roppant szórakoztató és hasznos móka ez, hiszen így lehet a legtöbb energiát visszatáplálni a rendszerbe. 

Az üléspozíció, a kilátás mind-mind jól átgondolt a BMW-ben, egyedül a nagyobb sebességnél érezhető ideges kormány zavaró. Olyan, mintha túl érzékenyre lenne hangolva, de ez akár a vékonyka kerekeknek is betudható. A távolságtartó tempomat, vagy a szép felbontású tolatókamera pedig pont olyan, mint a legtöbb BMW-ben.

Hatótáv

Elektromos autóban az időjárás a legnagyobb ellenségünk. A villanyautóban nincs túl sok hulladékhő, ezért a fűtés ugyanúgy zabálja a leautózható kilométereket, mint a légkondi használata. Szerencsére a mostani kellemes őszi időben a félig nyitott tetőablak már önmagában is teljesen komfortosra szellőzteti az utasteret. Kulturált tempóban, lámpánál néha-néha megőrülve a 150 kilométeres táv teljesen reálisnak tűnik az i3-mal. Az Eco pro + üzemmódban további megtehető kilométereket halász össze nekünk a számítógép, cserébe viszont érzéketlenebbé teszi a gázpedált, lekapcsolja a klímát és a csúcssebességet is 90 km/órában korlátozza. Valamit valamiért.
A padló alatt már a motor és az akksipakk lakik

A padló alatt már a motor és az akksipakk lakik

Ingyen gyorstöltés? Felejtő!

Egy ujjamon meg tudom számolni, hogy a fővárosban hány ponton lehet elektromos autót gyorstölteni. (Ez nagyjából 20 perces elektronbeöntést jelent, amikor borzalmas kábeleken nem kevésbé borzalmas áramok folynak az autóba.) Ez a szent hely a MOL Istenhegyi úti csodazöld kútja. Már jártunk ott máskor is, de gyorstölteni sajnos most sem tudtunk.
 
Ő a váltókomplexum. Gyönyörű, igaz?

Ő a váltókomplexum. Gyönyörű, igaz?

Lényeg, hogy az i3-as BMW-vel ne menjünk az Istenhegyi útra, mert nem az ottani gyorstöltő nem kompatibilis az autóval. Kár. Pedig tankolhattunk volna ingyen. 
 
A BMW i3-asa minden apró kreténsége, megosztó formája ellenére is a legkívánatosabb, legjobban összeszedett villanyautó, amit ma kapni lehet. Olyan autó, mint amilyennek a 2000-es évek autóit képzeltem zsenge óvodás koromban, amikor alvást mímelve a takaró alatt rajzoltam mindenféle járművet. Végül is csak 15 évnyit tévedtem.
 
Mellette – Ellene
  • Dögös, egyedi külső
  • Világos, szellemes utastér
  • Bitang erős villanymotor
  • Takarékos, tiszta üzem
  • Élvezet vezetni
  • Nagy tempónál ideges kormány
  • Idétlen virslikerekek
  • Pici csomagtartó
  • Hátsó ajtók csak az elsőkkel együtt nyithatók
Szeretnél ilyen BMW-t? Igen? Mennyire?
átlag
7.52
szavazat
100
Szeretnél ilyen BMW-t? Igen? Mennyire?