Június eleje és szeptember vége-október eleje között van nyitva a havas időszakok között a Transalpina, a DN67C jelű hágóút a meseszép Déli-Kárpátokban, nem egészen 500 kilométerre a magyar fővárostól. Idén is visszatértünk ide, mert itt szívlapáttal tolhatod az autóban és motoron megélhető örömöket, amikből táplálkozni tudsz a visszatérésig a mindennapi darálóban.
Merre menjek és milyen mesze van?
Van egy gyorsabb és egy szebb útvonal Budapest és a Transalpina között, mi idén odafelé az egyiken, visszafelé a másikon mentünk. A déli út rövidebb és majdnem végig autópályán haladhattok a Transalpina út északi kapuját jelentő Szászsebesig.




Szegednél az M5-ről az M43-as autópályára kell ráhajtani a határ felé. Amióta Románia is a schengeni övezet része, Nagylaknál nincs határellenőrzés. Emiatt mi most nem kerültünk a battonyai határátkelőhely felé, mint a dugóveszély miatt az elmúlt években, és valóban csak átsuhantunk az üres határőrfülkék között.
Utunk az A1-es sztrádán folytatódott Románia területén. Arad után Temesvár az irány, aztán a DN6 jelű út. Temes megyéből Vajdahunyad megyébe érünk, aztán átlépünk Fehér megyébe. Majdnem Szászsebesig vezet az autópálya, ahol 485 km megtétele után délnek fordulhatunk, a 67C jelű országútra. Ez a Transalpina, amiért jöttünk.
Király-hágó, Kolozsvár: a szebbik út
Van más jó útvonal is északabbra, amit mi visszafelé választottunk. Budapest irányából az M3-ason vagy az M4-esen is mehetünk, tehát Debrecen vagy Szolnok felé, a határátlépés helye Biharkeresztes, onnan Nagyvárad és Bánffyhunyad érintésével haladhatunk Kolozsvár felé. Kolozsvár után dél az irány az A3-as autópályán Szászsebesig.
Erdélyt a Havasalfölddel köti össze a DN67C út a Déli-Kárpátokban a Páring-hegységet átszelve
Ennek a mintegy 550 kilométeres, nagyobb országúti szakaszokat tartalmazó útvonalnak a varázsa, hogy átvezet a Király-hágón a DN1-es (drumul national) főúttal Kolozs megyében. Ez a masszív kamionforgalommal megterhelt út az E60-as európai közúti folyosó része, innen kapta nevét az E60 Autogrill, egy bevált megállóhely az éhes utazóknak.
Mi itt 168 lejért, 13 440 forintért osztottunk el egy bőségtálat, amiből három férfi anélkül is bőven jóllakott volna, hogy előtte az átszámítva 1200-1600 forintos, hasonlóan finom leveseket megkóstoljuk.
Erre járva megcsodálhatjátok a bánffyhunyadi palotákat, betérhettek a pezsgő Kolozsvárra és látni a Tordai hasadékot is a kocsiból. Ha nem csupán a szabad és boldog autózás a cél a hegyen, érdemes megállni a történelmi Magyarország szebbnél-szebb helyein. Arra számítsatok, hogy ebben a sávban a magyarul megszólalók aránya csekély, de az angollal mindenütt boldogultunk.
Juhnyájak, tehenek, szamarak, kutyák előfordulnak az úton
Sokkal olcsóbb román sztrádamatrica
Mi út közben, telefonon vettük meg a romániai autópálya-matricát. Vannak szolgáltatók, ahol ez 5000 Ft feletti kiadás, de a hivatalos ára 1700 forintnyi lej, tehát nem érdemes a keresőben legfelül kiköpött, jóval drágább beszerzési forrásokat választani. Ez az összeg nagyjából a negyede a 10 napos matrica 6620 forintos hazai árának, ami 27 százalék áfa terhel.
A DN67C út a Déli-Kárpátokban Erdélyt Havasalfölddel köti össze a Páring-hegységet átszelve. Leaszfaltozása előtt évtizedekig laza burkolatú volt, három éve még mi is találkoztunk egy aszfaltozásra váró rövid szakasszal, de ez a múlté.
Mustanggal a világ talán legjobb útján
A Transalpina teljes hossza Szászsebes és Bengesti között 146 km a Google-térkép szerint. A nagy dolgok a déli oldalon Sugágig, Novaciig lepörögnek, de ha csak a magashegyi szakasz örömeiben tobzódnál, Ránca is jó fordulópont.
A Transalpina teljes hossza Szászsebes és Bengesti között 146 km a Google-térkép szerint
Hol fogunk tankolni?
Ráncán is van benzinkút, de itt nem kapsz 100-as benzint, csak 95-ös és gázolaj van. A Mustangba elég a sima 95-ös, de a tankolást nem szabad kicentizni, mert prémium tüzelőanyagot csak Szászsebesen vagy Novaciban vehetsz. A távolság és a nyélgáz miatt végig kell gondolni, hol tankolsz.
Vannak az alsóbb szakaszokon hosszabb középhegységi részek, amelyek a Bakony, a Mecsek vagy a Mátra országútjaira emlékeztetnek, azzal a különbséggel, hogy az útburkolat nagyrészt kifogástalan. Ezek is csodálatosak, talán még izgalmasabbak, mint a nyílt, fenti részek.
Nagyok a távolságok a benzinkutak között és nyélgázon minden motor zabál. Meg kell tervezni a tankolásokat
Van szerpentin, van tempó is
De a közel 2200 méterig felkapaszkodó hágóút magashegyi szakaszai is fantasztikusak, ahol kopárak a hegyoldalak és messzire ellátsz a Kárpátok vonulatai között. Az egyes részek ritmusa változó, nemcsak a panorámaúton kerülsz flow-ba, a Transalpina az alacsonyabb sávokban is maga a káprázat.
Találsz itt visszafordítós, szerpentines elemeket, jönnek szűk, technikás szakaszok és az út szélesebb, tempósabb kanyarokkal is megajándékoz.
Svájci az útminőség, de meglehetős szabadsággal és kanyarokkal olyan mennyiségben, amitől szem nem marad szárazon. És mindez majdnem 150 kilométeren! Még az út egyes szakaszai is hosszabbak, mint a 24-es a Mátrában Egertől Parádsasvárig.
Váltott kanyarokban masszív átterhelődésre is nagyon jól reagált a fara. A Magne Ride futómű sokat hozzátesz az autóhoz
Jobb a pályaszállás
Mi Obarsia Lotrului közelében szoktunk megszállni, a 7A és a 67C kereszteződésénél. Idén ebben a hotelben éjszakáztunk és gyűltünk össze esténként az egész életedre bevésődő menések után, hogy parádés társaságban beszélgessünk.
A pályaszállás nagy előnye, hogy nincsenek üresjáratok a hoteltől az országútig és vissza, reggel többfelé indulva lehet világraszólót autózni, motorozni. Természetesen senkit nem buzdítunk arra, hogy figyelmen kívül hagyja a helyenként látható 30-as és 70-es sebességkorlátozó táblákat.
Ezek nagyon technikás útszakaszok, nem jó ötlet elsőre ész nélkül végigveretni rajtuk. Érdemes szakaszokra osztani és mindet bejárni nagyobb ráhagyással, nincs-e kőfelhordás valahol, hol állnak meg az emberek forrásvízért vagy kávézni.
4,9 mp alatt gyorsul 100-ra, a visszafordítókat egyesben letudja közel 80-nal és zsíros fekete csíkokkal jön ki keresztben a hajtűkanyarokból
Vízátfolyás száraz időben nem jellemző. A tehéncsordák és a juhnyájak vonulására a pirkadat után és a napszálltát megelőző órákban számítsatok, de erre csak az állatok hodályai körül kell ügyelni, a nyájat terelő, tagbaszakadt kutyákkal együtt. Szamarak is előfordulhatnak.
Ennyibe került az idei Transalpina
Nagyjából 250-350 ezer forintos kört jelent a Transalpina bejárása a fogyasztástól illetve a táplálkozással és a szállással kapcsolatos igényeitektől függően. A legjelentősebb tétel a szállás és a benzin, csak az oda-vissza úton megteszel 1000-1100 km-t. A gyors, koncentrált autóvezetés tiszta fejet követel és fárasztó. Ne lepődjetek meg, ha 150-200 km fent a hegyen elfáraszt. Érdemes négy napot rászánni, hogy a környéken is legyen időtök élményeket gyűjteni, esetleg lanovkázni, gyalogosan kirándulni egyet.
Szállás: 130 000 Ft. Kulturált panzióban kétágyas szoba, 3 éjszaka.
Tüzelőanyag: 151 000 Ft. 1900 km, 13,5 l/100 km, 590 Ft/liter
Útdíjak: magyar+román sztrádamatrica 10 napra: 6620+1700 Ft
Étkezés: igény szerint, a hazai árak alatt. Egy fogás a szállodában kb. 3200-4900 Ft volt
A gyakorlatban a nyári szabadságolásokig igen gyér forgalom elviseli, ha 30 vagy 70 fölé merészkednél. Pláne hétköznap, amikor tényleg alig járnak erre autók. A Transalpina ebben is veri a Transzfogarasi utat.
Van egy gyönyörű panorámájú magashegységi szakasza, közel 2200 méterig emelkedik az út
Utóbbi sokkal híresebb, csodálatos panorámaút, de az aszfalt kevésbé jó minőségű és ha nem nézelődni, hanem vezetni szeretnél, a túlzsúfoltság megöli az élményt. Néptelen, hétköznapi időszakban kell kipróbálni, vagy átgurulni a Transalpináról. Nincs messze innét, egy okkal több, hogy a Transalpinára elautózzatok.
Dark Horse – Nem sima Mustang
Három éve egy Mégane IV RS és egy Alpine A110, tavaly egy BMW M440i xDrive Coupé és egy sperres Mazda MX-5 tette feledhetetlenné az utat, idén pedig egy manuális Ford Mustang Dark Horse volt a társunk Gulyás Peti kollégámmal.
Kézi váltóval másik nyolchengeres sportkupét mondani is nehéz, de nemcsak ezért imprinting élmény ez a 454 lóerős, hátsókerék-hajtású autó. A sima Mustang is pótolhatatlan, de a manuális Dark Horse érezhetően ellép tőle.
Vannak pihenőhelyek megcsodálni a tájat és kristálytiszta forrást is találtok a hegyen
A Tremec TR-3160 váltó erőt igényel, érezhetően kisimul a járása, amikor a váltóolaj is meleg, ami jóval a motorolaj bemelegedése után adatik meg. A kéttárcsás kuplung férfias, de ahhoz képest nem túlzás az erőigénye, hogy mekkora nyomatékot kell átvinnie.
Versenypályán a Dark Horse nem érzi magát igazán jól, de szélessége dacára az itteni országúton kiteljesedett. 540 Nm a részecskeszűrős V8 nyomatéka, hatodikban is rendesen húz, de forgatni jobb. 5000-től indítja az utánégetőt és 7500-ig húz. A V8 szívósorának hengerenkénti megoszlásával eszményien adagolható a teljesítmény és vadul harap a motor.
A Dark Horse Mustang figyeli az útfelületet, mint például az S-osztály vagy a DS néhány autója és a lengéscsillapítást felkészíti az úthibákra, így az autó nem pattan el. Váltott kanyarokban masszív átterhelődésre is nagyon jól reagált a fara, stabilan tartotta az irányt.
Látványra is gyönyörű és július elején ilyen néptelen volt az út egy péntek este
A precíz, nagyon jó erőkkel dolgozó kormánnyal jól megfogható és pontosan ívre tehető. A 2719 mm-es tengelytáv is nyugalmat teremt, nem áll keresztbe, kivéve, ha ezt szeretnéd és nagy gázzal rásegítesz. Az önzáró differenciálmű segít keresztben kijönni a kanyarokból és fánkozni is.
Túladagolás
Valószerűtlen tapadással eshetsz be a kanyarokba és az önzáró difivel az utolsó newtonméter is hasznosul kigyorsításkor.
Ha túladagolod, diszkrét gumifüst száll fel és szép zsíros fekete csíkok maradnak utánad a hajtűkanyarokban, ahol visszaszúrhatod a nagyon hosszú áttételű, nagyjából 80-ig kihúzatható egyesbe. A visszaváltásokat automatikus gázfröccs segíti, amit ki is kapcsolhatsz a saját adagolás öröméért, lemondva arról tökélyről, amivel a motorvezérlés csinálja.
Jellemzően június elejétől október elejéig van nyitva a hágóút, mielőtt a hó átveszi az uralmat
Szokatlanul jól bírták a fix nyerges Brembo-fékek a nyüstölést ott, ahol a Mercedes CLE 53 MAG-ben érezhetően melegedtek a fékek. A hajtáslánc hőháztartása is egészséges maradt, mert kiegészítő olajhűtő jut a motor, a váltó és a differenciálmű kenőanyagának.
A tökéletes pillanat
De ebben az autó attól nagy igazán, hogy ha kitomboltad magad vele, túl vagy a nagy napon, akkor békésen hatodikban rotyogtatod, a szellő simogat, klíma nélkül autózol az alkonyatban és megadatik a pillanat, amikor minden tökéletes.
Ez maga az autós nirvána, közel 150 kilométernyi kiváló minőségű hegyi országút, sokféle különböző tempójú szakasszal és kanyarral
Kényelme ahhoz képest mesés, ahogy fent a hegyen pusztít. A mágnesezhető vasreszelékkel a Magne Ride lengéscsillapítás ezredmásodpercek alatt változtatja a lengéscsillapítók szelepein átáramló folyadék mennyiségét, így a futóműnek van komfortos arca is. Autópályán 180-nál hatodikban 2800 a fordulatszám, valóban csend van 130-nál a motor annyira nincs terhelve, hogy a 454 lóerős nyolchengeres simán tud 10 liter alatt fogyasztani százon.
Hosszabb utakon az ülésszellőztetés és az állítható deréktámasz hiányzik a kiválóan tartó sportülésből. De kellemetlenebb, hogy a csomagtartóban minden felforrósodik, még a bőrönd belsejében is átmelegszik, elolvad minden a kipufogóból és a differenciálműből ölő forróságtól.
Vannak fineszes megoldások, amikkel nem terheltük a technikát, de említésre érdemesek. Drag Strip módban a szoftver lazít a hajtáslánc alkatrészeinek mechanikus védelmén és befeszíti a MagneRide lengéscsillapítókat. A műszerfalon megjelenik a digitális karácsonyfa, azaz a rajtlámpa és az ideális váltási pontot is jelzi az autó.
Sötét lovat jelent a Dark Horse. Sokkal komolyabb autó, mint a sima Mustang GT, pedig az is nagy dobás
Nem próbáltam ki az elektromos kéziféket, amivel a farolásokat lehet megindítani, a fly-off kézifék helyett kuplunggal és gázzal is lelkesen keresztbe áll az autó. Erejéhez és a hátsókerék-hajtáshoz képest a kiváló gumikkal a Mustang száraz úton jól uralható, driftelni viszont nem könnyű a szívómotor nyomatékkarakterisztikája és a hátsó úthengerek tapadása miatt.
Fogyasztás: 10 alatt, 25 felett
Mi rászántunk pár száz kilométert a mérésre és 120-130 között 9,6 literes fogyasztással utaztunk. De a V8 hatékonyságáról ennél sokkal többet elmond, hogy a Királyhágón átkelve, a felfelé kétsávos szakaszokon vérpezsdítő előzésekkel, örömöt élményre halmozva is csak 11,63 litert mértünk tankolás után.
Tavak között vezet az út alsó szakasza Szászsebestől Sugág és Novaci irányába dél felé
Fent a magashegyi szakaszon mások a számok, itt 24-28 liter is elfogy a tempótól és a szakasztól függően. De itt cartárs a 160 lóerős és kétliteres MX-5 NC-be tankolt 20 litert 100 kilométerre és a Mégane RS fogyasztott 24 litert. Ott a turbós Otto-motort kellett hűteni égéstérbe borított benzinnel, cserébe ott lihegtünk vele a pengeélen vezetett A110 sarkában.
Ezen az összesen 1900 kilométeres úton 9,56 és 28,2 liter közötti fogyasztás adódott a tankolások után, a nagyobb számok hegynek fel, az 1-2-3-ast leforgatva. A töltésjelzőn látni, hogy terhelésen 12,5 voltot tol csak a generátor, ami gázelvételkor azonnal 14 voltra ugrik. Megható, egy V8-as amerikai sportkupé tervezői figyeltek arra, hogy a generátor ellenállásnak variálásával takarékosabbá tegyék az autót. A Dark Horse Mustang ma jóval több annál, amit az elődök alapján sokan kinéznének belőle.













