Tuti ajánlattal kínálgatja vevőit országszerte egyre több használtautó-kereskedő, úgy hívják, hogy garancia-biztosítás. A gyári garancián túllépett, 8-10-12… éves autók vásárlása a legjobb szándékú és minden ismeretét átadó magánszemélytől is kockázatos, hiszen ő sem tudhatja, hogy az általa addig használt járműben mi mehet tönkre mondjuk négy és fél hónap múlva. Hát még a kevésbé fényes hírű magyar autókereskedőktől vásárolva, akinek nem inge, annak nagyon örülünk.
Immár 15 év felett jár a hazai személyautó-park átlagos életkora, vagyis a futásteljesítménytől függetlenül is meglehetősen rossz bőrben vannak a útjaink négykerekű szereplői. Bármelyik átlagos személyautó bármikor elromolhat. Ráadásul egyre összetettebb és bonyolultabb szerkezetek a járműveink, az alkatrészárak, a munkabérek és így a javítási költségek is egyre húzósabbak. Tényleg könnyen beeshetnek több százezres javítási költségek bármelyikünknél.
Ennek a kockázatnak a kivédésére ajánlanak a három piaci szereplővel egyre nagyobb számban leszerződött kereskedők ún. garancia-biztosítást. Fizetsz egy havi díjat (vagy éveset), és ha beesik valami komolyabb meghibásodás, a biztosító kifizeti helyetted a javítást. Ugyan a jog szerint szavatossági kötelezettségei vannak a kocsit értékesítőnek, a kereskedőnek például két év, de kinek van kedve birkózni egy nepperrel? Az ügyvéd is drága, aki képviselne minket, ki tudja, milyen végkimenetellel.
Ezzel a biztosítási konstrukcióval azonban a kereskedő egyfajta csodafegyverként átadja a kockázatvállalást, a használt autó vásárlója meg nyugodtan bebiztosíthatja magát havi pár darab ezresért. Ezen aztán mindenki nyer, nem igaz?
De mi az a garancia-biztosítás?
Sokan ismerhetik már. Például telefonvásárlás, mosógépcsere, vagy éppen új televízió beszerzésekor a gyárilag adott – mondjuk kétéves – garanciát meghosszabbíthatjuk a termékre egy bizonyos összegért. Ilyen létezik személyautókra is, több márkakereskedő fel is ajánlja a nála 4-5-6-7 éve újonnan vásárolt kocsikra. Tisztelt Vásárlónk, ha szeretné, partnerünk szolgáltatásával tovább él a garancia a járművére. Mi ebben a cikkben most a másik lehetőséggel foglalkozunk, amikor valaki használt autót vásárol, és arra köt ilyen biztosítást.
Országszerte immár sokszáz használtautó-kereskedő áll szerződéses viszonyban garancia-biztosítást nyújtó cégekkel, ma már az sem ritka, ha a kavicsos telepen magát kellető jármű szélvédője alatti papíroson az irányár és az extrák alatt ott virít a felirat: „garanciával is”.
„Kiterjedt partnerhálózatunkon keresztül kínáljuk szolgáltatásunkat. Ezek a partnerek a járművásárláskor biztosítják ügyfeleik számára a kiterjesztett garanciát, megvédve őket a váratlan és gyakran magas javítási költségektől. Ez biztosítja, hogy az ügyfelek anélkül élvezhessék járművüket, hogy jelentős kiadásokkal kellene számolniuk. A vásárlók számára a kiterjesztett garanciánk segít csökkenteni a használt autó vásárlásától való félelmet, és növelik a bizalmukat és hűségüket a kereskedéshez” – nagyjából így hangzik a szolgáltatás reklámszövege.
A legnagyobb hazai alkuszcég, a Netrisk vezetője szerint ezt a szolgáltatást „lehet jogilag biztosításnak hívni. A kiterjesztett gépjármű garancia termékek lényegében a biztosított gépjármű mechanikai, elektromos vagy elektronikus meghibásodásaiból fakadó többletköltségek fedezésére szolgálnak” – mondja Besnyő Márton a Vezessnek.
Kik a piaci szereplők?
A minden járműtulajdonos által a kgfb-je, vagy a cascója miatt jól ismert nagy biztosítók bármennyire is meglepő, de nem kínálnak ilyen szolgáltatást. Hozzájuk képest a magyar piacon kicsi, jellemzően erre szakosodott cégeknél lehet garancia-biztosítást kötni. Abc-sorrendben a CarGarantie, a Defend és a Mapfre viszi ezt a piacot. Mindhármat megkerestük, utóbbi kettő vezetője válaszolt a kérdéseinkre.
Nem biztos, hogy a kereskedő által „legjobbnak” mondott, általa kínált garancia-biztosító a valóban legjobb a jármű tulajdonosának is. Valószínűleg ő azért annak a biztosítónak a termékét értékesíti, mert neki az nyújtja a legjobb feltételeket, tőle kap jutalékot. Érdemes mindenhol érdeklődni, mindenhonnan ajánlatokat kérni, mindenhol elolvasni leendő szerződésünk apróbetűs részét is.
Minden autóra megköthető?
Nem. Sőt, a mintegy 4,2 milliós hazai személyautó-állománynak nagyjából a felére köthető ilyen szolgáltatás. Éppen a legrosszabb állapotban lévő legöregebbek esnek ki a körből.
A Defend és a Mapfre is a 15 év alatti, és a 300 ezer kilométernél kisebb futásteljesítményű gépjárművek tulajdonosaival szerződhet.
A Mapfre 2004 óta nyújt műszaki meghibásodásra szóló garancia-biztosítást, portfóliójuk „éves szinten 18 000-20 000 biztosított gépjárművet foglal magában”. A Defend „2016 óta több, mint 24 ezer kiterjesztett műszaki garancia biztosítást értékesített Magyarországon”. Vagyis a háromból két szerepelőnél együttesen közel 50 ezer darab használt autó van biztosítva erre
Mennyibe kerül?
„A biztosítás díja függ a választott programtól, időtartamtól, éves futásteljesítménytől, a kártérítési limittől, a vállalt önrésztől és extra költségtérítésektől” – mondja Nagy Emília a Defend country menedzsere.
Tőle is, és a konkurensüktől is három, általunk kitalált életkorú és futásteljesítményű autóra, konkrétan egy hat éves Suzuki Vitarára, egy kilenc éves BMW-re, és egy tizenkét éves Opel Astrára kértünk éves (induló) díjakat. Mindháromnál megadtuk a motort, a km-óra állását, és azt kértük, életkoruknak és futásteljesítményüknek megfelelő átlagos műszaki állapotra adjanak díjat. Tehát először a Defend várható árai.
Induló éves díj (forint) | |
6 éves Suzuki Vitara 1,6 benzines, 100 ezer km futásteljesítmény | 36 000 |
9 éves BMW 320d, 160 ezer km futásteljesítmény |
64 000 |
12 éves Opel Astra 1,2 benzines, 200 ezer km futásteljesítmény | 36 000 |
Mielőtt rátérünk a Mapfre díjaira, Mezei János kárrendezési vezető elmondja, náluk a biztosítás egyösszegű, havi díjfizetésre nincs lehetőség. „A biztosítás időtartama lehet 12, vagy akár 24 hónap is a gépjármű vásárlójának döntésétől függően. A gépjármű korától és a futott kilométerétől függően jellemzően több fedezet választására is van lehetőség benzines, dízel és hibrid járművek esetében (ECO, MIDI, MAXI), míg a tisztán elektromos járművek esetében egy fedezetet tudunk kínálni (GREEN).”
Garancia ECO, 12 és 24 hónapos díj (forint) |
Garancia MIDI 12 és 24 hónapos díj (forint) |
Garancia MAXI 12 és 24 hónapos díj (forint) |
|
6 éves Suzuki Vitara 1,6 benzines, 100 ezer km futásteljesítmény | 35 000 és 60 000 | 54 000 és 93 000 | 72 000 és 124 000 |
9 éves BMW 320d, 160 ezer km futásteljesítmény |
35 000 és 60 000 | 54 000 és 93 000 | X |
12 éves Opel Astra 1,2 benzines, 200 ezer km futásteljesítmény | 30 000 és 52 000 | X | X |
Milyen átlagos javítási költségeket fizet a biztosító?
Kíváncsiak voltunk, hogy tapasztalataik szerint melyek a jellemző meghibásodások. A Mapfre ügyfeleinél „a leggyakoribbak a hengerfej meghibásodások, a sebességváltó-, és a generátor meghibásodások”. A Defendnél „a lendkérek, turbófeltöltő, vízszivattyú, injektorok és generátor”.
Na és mennyit fizetnek átlagosan az ügyfeleik javításaira Magyarországon? „A használt autók javítási költségei a hiba típusától, a jármű márkájától és típusától, valamint korától függően nagymértékben eltérhetnek. Ezektől a tényezőktől függetlenül azonban a váratlan meghibásodások gyakran előfordulhatnak. Az átlagos javítási költség Magyarországon 330 ezer forint” – állítja Nagy Emília.
Mi az, amire nem fizetnek?
„Kiterjesztett garanciánk, a Defend Car Protect fedezi a hirtelen fellépő mechanikai, elektromos és elektronikus meghibásodásokat. Nem fedezzük a vásárláskor nyilvánvaló járműhibákat, a normál karbantartást vagy időszakos javítást, vagy a kopó-forgó alkatrészeket, a normál elhasználódásukat, vagy az üzemeltetés folyamatos hatásait, beleértve a járműfolyadékok elvesztését vagy hiányát, illetve a jármű hanyag karbantartását vagy nem megfelelő használatát” – mondja Nagy Emília.
Mezei János szerint náluk „a leggyakoribb elutasítási ok, hogy olyan alkatrész hibásodik meg, ami az adott gépjárműre kötött Garanciabiztosítás által nem fedezett, de ezeknek a száma is csökkenő tendenciát mutat, mert a gépjármű vásárlók is egyre nagyobb arányban igénylik és kötik is meg a nagyobb fedezetet nyújtó biztosításokat.”
Mi a teendő, ha elromlik a biztosított autó?
Meghibásodás esetén elsőként fel kell hívni a biztosítót, vagy email-ben jelezni a történteket. Az autót be kell vinni egy számlaképes javítóműhelybe, ahol a pontos hiba megállapítása után a szerviznek árajánlatot kell készítenie (és dokumentumokat elküldeni), ami tartalmazza a hiba leírását, a várható javítási költségeket és a várható javítási időt.
Ezt az árajánlatos csomagot e-mailben kell eljuttatni, majd a biztosítóknak rendszerint egy-két munkanap áll a rendelkezésükre ahhoz, hogy elbírálják a kárigényt, ha kérdésük van, esetleg kijelöljenek egy kárszakértőt. A javítás után a biztosító fizet a szerviznek, a tulajdonos meg hazaviszi a kocsit, neki nincs senki felé semmilyen fizetési kötelezettsége. Habár nem válaszoltak, úgy tudjuk, a CarGaranie-nál 600 ezer forint a maximum, amit kifizethetnek, de úgy hallottuk, ezt akár többször is kifizethetik egy éven belül.
Nagy Emília szerint rendszerint az egész folyamat 5-10 napot vesz igénybe, „mivel megvárjuk a dokumentumok kézbesítését. Amint megkaptuk őket, mi 24 órán belül jóváhagyjuk a biztosítási igényt.”
Végül két hasznos tanács a vásárláshoz. Általános tippként kezdjük a már milliószor elmondott javaslattal: hozzáértő emberrel alaposan át kell vizsgáltatni a kinézett használt autót, ezzel máris szűkíteni lehet a későbbi kellemetlen meglepetések körét. A kellemetlen meghibásodásokét is. (Bónusz infó zárójelben: egyes autóvizsgálók is leszerződtek már garancia-biztosítókkal, ők is kínálják a szolgáltatást.)
A vásárlás jogi részével kapcsolatban fontos, hogy ne csak átfussuk az adásvételi szerződést, hanem egyeztessünk arról az eladóval a szöveg megírása előtt, mielőtt – egyesek rossz szokása szerint – lerakják elénk az előre, a másik fél számára kedvező módon megfogalmazott papirost. Ha például azt írná bele az eladó, hogy tájékoztatva lettünk vevőként a jármű hibáiról, ezt a később mindenre ráhúzható mondatot mi húzzuk ki. Ha mesélt hibákról az eladó, konkrétan azokat írjuk bele.