6000 Volkswagen kisbusz, 13 ezer kempingező, és úgy 50-60 ezer érdeklődő volt kíváncsi a hannoveri VW Bus Festival 2023 névre hallgató rendezvényre. 16 év után újra összegyűltek az 1950 óta létező, több mint 12 millió darabban gyártott VW Transporter rajongói, és mi is tettünk egy próbát, hogy bejárjuk az egymillió négyzetméternyi területen elterülő fesztivál minden sarkát és közben sóvárogva nézzük a kempingben autóban henyélő, söröző, röhögcsélő Transporter függőket. És közben óriásira dagadt bennünk egy – ha lehet, akkor VW T2, na jó akár T3 alapú – lakóautó iránti vágy.

Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 1

Ha meghallja, hogy Volkswagen kisbusz, akkor valószínűleg egy ehhez hasonló, színes ruhákba burkolózott hippikkel megrakott T2-es képe ugrik be neki

Hannoverben járunk, ahol 1950-ben elkezdődött a Volkswagen Transporter máig tartó diadalmenete, hogy hét generáción át, a mai napig is simán kitartson a modell körüli masszív rajongás. Voltak imádott, és kevésbé felkapott generációk, gyártották orr- és farmotorral, lég-és vízhűtéssel, és az első- hátsókerék-hajtás mellett összkerekes változatban is.

Készült belőle teherautó, sokszemélyes kisbusz, és gyári lakóautó is, és persze az átalakított, brutális motorral megtömött, vagy éppen lánctalpas, esetleg hosszított kivitel is. Ami valaha létrejött Transporter témában, az nagy eséllyel megtalálható volt a rendezvény valamelyik sarkában. De nézzük inkább a képeket:

T1

Az első generációt – T1 – 1950 és és 1967 között gyártották a kontinensen, de Brazíliában még 1975-ben is gördültek le T1-ek a gyártósorról. Nagyjából 1,8 millió darab került forgalomba ebből a szériából, amiben 1131 köbcentis, négyhengeres, léghűtéses boxermotor szolgáltatta a mai szemmel nézve szánalmasan kevés – a haladáshoz mégis elegendő – 25 lóerőnyi teljesítményt. Ezt 1953-ban 30 lóerősre javították, amit már 1,2 literes motorból hoztak ki, majd a kompresszió növelésével 1955-ben 40 lóerős volt a Transporter. 

A képre kattintva galéria nyílik:

Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 2
Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 62

Nem tudom megmagyarázni, de vonzódom az ilyen szörny autókhoz

Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 63

Meg tudnád tippelni, hány darab ablaka van ennek a kisbusznak?

T2

1967 és 1979 között gyártották a T2-es változatot, amiből 2,7 millió darab készült, de Brazíliában az első változathoz hasonlóan ehhez is jobban ragaszkodtak, így ott egészen 2013-ig volt gyártásban ez a generáció. Kasztnija 22 centivel lett hosszabb az elődjénél, elvesztette az óriási VW emblémát az orráról és az osztott szélvédőt is egy darabból készülőre cserélték. A bódé mellett a motor is nagyobb lett, ebben már 1,6 literes dolgozott hátul, és 48 lóerő volt a teljesítménye.  

Újabb galériába jutsz, ha az első képre böksz:

Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 64
Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 124

Egy igazi hippibusz

Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 125

Horgolt pótkerékvédő? Szerintem a te nagyid is összedobná, ha megkérnéd rá

T3

1979 és 1992 között készült a T3-as változat, amely ismét nagyobb lett, mint elődje, és még mindig hátul volt benne a motor, valamint a hajtott kerék is. Viszont már vízhűtéses motorokat kapott a széria, és bemutatkozott a dízelmotor, valamint az összkerékhajtás is. 

Ez pedig az utolsó galéria első képe:

Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 126
Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 176

A hőtükör az autóban alvó ember második legjobb barátja

Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 177

Igen, a rendszám árulkodó. Ebben egy W12-es Audi motor hörög.

T4

A típus életében komoly váltást jelentett az 1990 és 2003 között futott negyedik generáció, amiben megjelent az orrmotoros, elsőkerék-hajtású kialakítás és a jellegzetes, függőleges orr is odalett. Közben a vezethetőség már elérte a személyautók színvonalát, komfortosabb lett a futómű és a soros motorok mellett VR6-os motorral is elérhető volt. Jelenleg talán itt van a választóvonal, ami ennél régebbi Transporter, azért már lehet rajongani, viszont a T4-es még nem igazán érződik vágyott valaminek, pedig ebből vannak már darabok, amelyek bőven túl vannak a harminc éves koron.

Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 178

T5-6-7

Sőt, már a T5-ös változat érkezése is két évtizeddel ezelőtt történt, amikor a típus kasztnija jobb légellenállású lett, amit főleg a szélvédő és az A-oszlop dőlésszögének változtatásával éretek el. A T6-os megjelenését sokan már inkább csak egy erős ráncfelvarrásként értékelték, bár az orr és a csomagtartó ajtajának kialakítása megváltozott, és új motorokkal is bővült a kínálat.

Új műszerfalat is kapott az autó, valamint a vezethetőséget, komfortot is továbbfejlesztették. 2022-ben érkezett meg a már személyautós platformra tervezett T7, amihez nemrég csatlakozott az újkori Transporter történelem egyik legjobb húzása, az elektromos hajtású, megjelenésre telitalálatnak számító ID.Buzz is

Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 232

Jutott még újdonság is a rendezvényre, itt mutatták be a hosszú tengelytávú ID.Buzz-t is. Hasonló színösszeállításban, mint amit anno az ős Transporter is kapott

Igaz, jó sokáig elszüttyögött vele a VW, hiszen  a koncepciót már 2001-ben megálmodták, és csak 2022-re lett belőle valódi modell, ami ráadásul személy- és áruszállító kivitelben is kapható. Sőt, a VW Bus Festival-on mutatkozott be az igazi királyság, a nyújtott, háromüléssorral is rendelhető hosszított változat is. Ez már az elektromos hajtás mellett valóban olyan méretű belső térrel rendelkezik, amitől megvan benne az a mókafaktor, amit az első generációs soküléses változatai óta szinte mindenki összeköt a VW Transporter névvel.

Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 233

Így fest oldalról a hosszabb, tágasabb ID.Buzz

Az egész hétvége a mókáról szólt, koncertekkel, sörrel, virslivel, streetfoodos kocsikkal, volt használt, bontott alkatrészbörze is, de gyári, vagy éppen utngyártott alkatrészeket is be lehetett itt szerezni, leginkább aranyáron. Aki nyugalmasabb sarokban csak a közös kempingezést szerette volna élvezni, azt is megtehette a fesztivál egy félreesőbb, a zsivajtól távolabbi szegletében. Reméljük, a következő hasonló eseményre nem kell megint tízen sok évet várni, mert nagyon be tudja szippantani az embert a Transporter hangulata. Amit érdemes gyakrabban átélni.

Ha ettől nem leszel VW függő, akkor semmitől 234

Neked van kedvenc Transportered?
Kizárólag T1-re vágyom
24% (66)
Egy színes, fűszagú T2-t szeretnék
17% (46)
Összkerekes, terepgumis, tetősátras T3 az álmom
28% (76)
Egy modernebb változat - T5, T6 - érdekel, gyári berendezéssel
18% (48)
Csak a villanyos ID.Buzz izgat fel
13% (34)