A budapesti közbringarendszer, ismertebb nevén a Bubi hatéves pályafutásának vége már korántsem volt annyira fényes, mint a kezdet. Hasonlóan a budapesti kerékpársávokhoz, ezeket sem nagyon használta már senki, a grafikonok piros vonalai pedig egyre inkább lefelé konyultak, a kihasználtság a kezdeti napi 2-3 kölcsönzés per kerékpár értékről lecsökkent a lélektani 1 alá, egyre kevesebb volt a felhasználó, ezzel párhuzamosan a bevétel is,  így tenni kellett valamit. Tavaly év végén a BKK parkolópályára állította a Bubit, hogy idén tavasszal minden porcikájában megújult szolgáltatással és új, élvezhetőbb biciklikkel próbáljanak ismét szerencsét. Míg elindul a szezon, letesztelik a friss alkalmazást, megálmodják az árakat, a különféle, BKK-bérletekhez járó kedvezményeket, addig mi kipróbáltuk a rendszer eddigi egyetlen meglévő, kézzelfogható láncszemét, az ígéretek szerint jobb, szerethetőbb és könnyebb bérbringákat

Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 1
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 2

Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét

Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 57
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 58
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 59
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 60
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 61
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 62
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 63
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 64
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 65
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 66
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 67
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 68
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 69
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 70
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 71
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 72
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 73
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 74
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 75
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 76
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 77
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 78
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 79
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 80
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 81
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 82
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 83
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 84
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 85
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 86
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 87
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 88
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 89
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 90
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 91
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 92
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 93
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 94
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 95
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 96
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 97
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 98
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 99
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 100
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 101
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 102
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 103
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 104
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 105
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 106
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 107
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 108
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 109
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 110
Fotó megosztása:

Mire jó?

Az első Bubi hat éve alatt 3 millió bérlésen van túl a rendszer és 6 millió kilométert tettek meg a Bubikkal. Jellemzően 8 percig tartott egy bérlés és nagyjából 2 kilométert tekertek egy-egy alkalommal a közbringával. Ebből az is látszik, hogy nem az autó vagy a tömegközlekedés kiváltására használják a Bubit, hanem sokkal inkább gyaloglás helyett. Az új kerékpárokkal ez is változhat, hiszen már egy több kilométeres túra is túlélhető lehet majd velük, mindenféle Tour de France-os előélet nélkül is. 

Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 111

Sokdarabos kirakó, csak profiknak

Made in Hungary

Csepelen járunk, ahol közel 100 évvel ezelőtt indult a hazai kerékpár- és később motorkerékpár-gyártás a Weiss Manfréd Acél- és Fémművekben. Itt készülnek a Bubik is, a sok viszontagság, különféle tulajdonosok után 2000 óta ismét teljes egészében magyar tulajdonban lévő Csepel kerékpárgyár szerelősorán. Ez a mai nap épp a Bubié, ilyenkor ezek gurulnak le a futószalagról, míg más napokon a Csepel márka egyéb modelljei készülnek, szinte 100 százalékban hazai piacra. 

Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 112

A kerítésre kiállított Bubi árulkodik csak arról, hogy jó helyen járunk

Mi változott?

Egyelőre sem az új árazásról – ami állítólag kedvezőbb lesz, mint a kifutó Bubié volt –, sem a telefonos alkalmazásról nem árult el részleteket a BKK, így egyedül a hardver változásairól tudunk beszámolni.

Ha balra húzod a csúszkát, akkor a régi, ha jobbra, akkor az új Bubi látszik a képen:

Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 113
Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 114

A legtöbb kritika azért érte a 2016-ban bevezetett Bubit, mert irgalmatlanul nehéz volt. Ez már a múlté, a 2.0-s bubi bő 3 kilogrammal  könnyebb, mint elődje. De nem csak az indokolatlan tömeg volt, amiért az emberek nem igazán szerették a Bubit, ott volt a nagy gördülési ellenállás is. Aki valaha próbált Bubit, az emlékezhet rá, hogy a közbringa még lejtőn lefelé gurulva is képes volt rövid távon szinte állóra lassulni. Ennek pedig a tömör gumi volt az oka, amihez ördög tudja miért, de nagyon ragaszkodott a BKK akkori vezetése, hiába mondta nekik mindenki, hogy ez óriási baklövés. Persze nem hallgattak a szakértőkre, és a Bubi izomból tömör, illetve szivacsbetétes kerekű lett, és a jóslatnak megfelelően nem is gurult rendesen, gyötrelmes volt hajtani még sík úton is, a Margitszigetről pedig csak vadul zihálva lehetett feljutni vele a hídra.

Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 115

A kerékfűzés is félig-meddig kézi munkával készül

Szerencsére a most befutott 2.0-s változat már fújt abroncsokon gurul, de így sem kell tartani a folytonos defekt miatti kényszerpihenőtől, hiszen jó nevű márka szállítja a kevlárbetétes abroncsokat, amiket Európa-szerte több helyen is sikerrel használnak közbringákon. Természetesen van még ennél is defekt-biztosabb megoldás, de az már nem éri meg, mert sokat rontana az utazási komforton. Szóval ha ritkán is, de már számolni kell azzal, hogy kilyukadhat a Bubi kerék. A gyártó szerint főleg az őszi időszakban, mindenféle szúrós termés beérésekor, illetve a nagyobb üvegdobálásokkal járó hétvégi bulik után lehet sanszosabb egy-egy defekt. 

Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 116

A Schwalbe szállítja a defektmentes abroncsokat

Új felfüggesztést kapott a bringa elején lévő csomagtartó is, amely eddig a váz folytatásaként kanyarban látszólag furcsán viselkedett, mert nem fordult el a kormányzott kerékkel. Ez sokaknak zavaró volt, így a frissítésnél már a kormányra rögzített csomagtartó került a Bubira, bár ez a biztonság, illetve az irányítás rovására megy, hiszen egy súlyosabb csomag már bármikor elhúzhatja a kormányt.

Egyszerűsítették a Bubi lezárását is, a bonyolult kódpötyögős megoldás helyett okoslakattal zárhatók, a bringák feloldásához pedig elég egy telefon. A dokkolókat sem feltétlenül kell használni a jövőben, a biciklik akár a saját kitámasztójukkal is leállíthatók a kijelölt helyeken, de mivel az eddig telepített dokkolók kint maradnak az utcán, az üzemeltető azt ajánlja, hogy továbbra is azok segítségével támasszák majd le a Bubikat. Maga a dokkolási folyamat is egyszerűsödött, ami a magasabb profilú abroncsoknak köszönhető, így már nem kell annyira megemelni a kerékpárt, hogy az a helyére kerüljön.

Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 117

Bár nem feltétlenül kell majd dokkolni, azért továbbra is ajánlott a használata

Akad még néhány apróság, ami jobb lett, a kormány már kevésbé hajlított, új a markolat, hangosabb és jobban kezelhető a csengő, valamint napelem is található már a bringákon, amelyek a fedélzeti rendszereket – GPS, GSM rendszer, okoslakat – tápláló akkumulátort töltik, és kormányra szerelt telefontartót is kaptak a Bubik. A háromfokozatú agyváltó és a szinte gondozásmentes, strapabíró, minden időjárásban megbízhatóan működő görgős fékek, és a LED-es világítás táplálását végző agydinamó, megmaradtak.

Kipróbáltuk Budapest legzöldebb új közlekedési eszközét 118

LED-es lámpa, prizmával

Tényleg jobb lett a Bubi?

Igen, határozottan. Egymás után, felváltva próbálgattuk a régi és az új változatot, és mindenféle mérés nélkül is ordító a különbség a hajthatóságban. A többi részlet nagyjából változatlan, jól működik az agyváltó, kis finomhangolás után hatékony a fék, klassz a telefontartó, igaz, eleinte féltem, hogy mindenféle gumírozás nélkül összeroppantja majd a telefont a fémkeret, és elég jó hangja van a fura kialakítású csengőnek is. Ha valaki annál megfoghatóbb adatra kíváncsi, mint, hogy jobban gurul, annak itt egy mérés: 16 km/órás sebességről a régi Bubi 34, míg az új 82 méternyi gurulás után lassult állóra. Több kört is futottunk a bringákkal, de a végeredmény mindig hasonló volt. Ez azért elég árulkodó.

A tervek szerint az új Bubi 2.0 április végétől lesz elérhető Budapesten, addig még bírjátok ki valahogy.