A Cobra 11 óta tudjuk, hogy az autópálya veszélyes üzem. Igaz, Magyarországon nem annyira jellemző, hogy a sztrádán gyilkosokra vagy zsarolókra kellene számítani, de a halálos tempó már nem annyira elképzelhetetlen. Emellett ezernyi más hiba is elkövethető az autópályán. Hogy ne legyen mind végzetes, összeszedtünk néhány olyan dolgot, tippet, amit megfontolva talán jobb, biztonságosabb hely lehet az út, és kevesebb stresszt okozhat a közlekedés. 

Követési távolság

A probléma:

Leginkább autópályán gyakori, de bármilyen úton előfordulhat, hogy egyszer csak óriásira dagadó hűtőmaszk tölti be a visszapillantó tükröt, rosszabb esetben pedig a mögötted jövőnek még a reflektora is vadul villog. Ugyan úriember nem hisztizik más fenekében – akadnak országok, ahol ezt a gyorshajtáshoz hasonlóan büntetik -, ilyen esetben okos dolog mégis azzal kezdeni a mentést, hogy az utolért vezető körbetekint, vajon a bal szélső sávban halad-e, illetve ránéz a sebességmérőre, nem vánszorog-e az indokoltnál jóval lassabban. Ha valamelyikre igen a válasz, akkor jöhet is a gyors megoldás.

Mi a megoldás?

Ha többsávos úton történik mindez, egy gyors, de körültekintő jobbra húzódással már meg is szüntethető a probléma. Persze a jobbra tartásnak alapnak kéne lennie, de bárkivel előfordulhat, hogy elmélázik és bent felejti magát a belső sávban. Ha irányonként csak egy sáv van, és az indokoltnál érezhetően lassabbak vagyunk, akkor tegyük el a telefont, nyeljük le az utolsó falatot a szendvicsből,  engedjük el a jobb egyben ülő combját és gyorsuljunk fel az úton megengedett sebességre, vagy amennyit az útviszonyok, egyéb körülmények engednek.

Így éld túl az autópályát! 2

Ha továbbra is nyomaszt a mögötted furakodó figura, szép óvatosan csökkentsd a sebességed, húzódj jobbra, amennyire lehet, így előbb-utóbb csak elmegy melletted. Közben azért gondolj arra, hogy nem biztos, hogy itt vége a kalandnak, és a nagy sietség csak eddig a pillanatig tartott, simán lehet, hogy most épp ő fog előtted vánszorogni, ne adj’ Isten fékezgetni. Ha ilyen sült bolonddal, hozott össze a sors, ne állj bele a harcba, inkább állj félre. Ennyire talán már ő sem ér rá. 

Mit ne csinálj?

Először is nem jó dolog másokra villogni, ha valaki 180-nal szeret közlekedni és ebben a többiek nem partnerek. De mivel valószínűleg, akinek szólna, arról ez lepereg, inkább az utolértnek adnánk tippeket a túléléshez: ha utolérnek és nyomasztanak, két dolgot semmiképp ne csinálj: ne taposs nevelő céllal a fékbe, és ne kezdj el menekülni sem, főleg olyan tempóban ne, ami mellett már nem érzed magad biztonságban. A megkezdett előzést azonban ne hagyd félbe, nem kell ész nélkül bevágni két kamion közé sem, de ha például a 90-nel haladó kamionsort te fogyasztásra optimalizált 96 km/órás tempóval kívánod végigelőzni az autópályán, akkor azért gondold át a dolgot, meglehet, kettőtök közül nem a mögötted tajtékzó sofőr a nagyobb hülye.

Besorolás

A probléma:

Két sávból az egyik megszűnik, vagy valamiért járhatatlanná válik: lerobbant autó állja ez utat, baleset történt, útlezárás van. A baj akkor kezdődik, amikor a félősök az elfogyó sávból már száz méterekkel korábban elkezdenek átsorolni a megmaradó, működő sávba. Ordas nagy baromság ez, amivel gyorsan tovább lehet rontani a kialakult helyzetet és még jobban le lehet lassítani a forgalmat.

Mi a megoldás?

Ha az elfogyó sávban autózol, akkor menj el egészen, ameddig lehet, és csak ott sorolj át a másik sávba. Hidd el, könnyebb lesz, mintha már jóval korábban ezen görcsölnél, feltartva ezzel a mögötted lévőket. Ha a megmaradóban haladsz, akkor ne biztasd sávváltásra a másik sávból idő előtt átkéredzkedőket, ne jótékonykodj! 

Így éld túl az autópályát! 3

Mit ne csinálj? 

Itt nem jófejség az előzékenység, hanem kifejezetten káros dolog, hiszen minden közlekedővel kiszúrsz. Hiába érzed úgy, hogy jót teszel, sajnos tévedsz. A KRESZ szerint ugyan annak van elsőbbsége, aki a megmaradó sávban autózik, ennek ellenére ne akard ezt mindenáron érvényesíteni. Akkor jár mindenki a legjobban, ha a cipzárelv szerint egyesével felváltva megy át a szűkületen egy-egy autó a megmaradó és az elfogyó sávból. 

Autópálya-felhajtó

A probléma:

Autópályára, vagy gyorsabb forgalmú útra felhajtani korántsem olyan egyszerű dolog, mint amilyennek elsőre tűnik. Gyengébb autóval, bizonytalan sofőrként elég stresszes művelet, ha pedig még a rövid gyorsítósávból is kicsúszik az ilyen sofőr, elvesztve a lendületet már csak veszélyes manőverrel tud besorolni. Ha egyáltalán be tud. 

Mi a megoldás?

Bár jobbra tarts van, de ha látod, hogy kamion, lomhább teherautó, bizonytalan sofőr készül az autópályára felhajtani, nézz szét, és ha tiszta a terep, bátran húzódj be a belső sávba, hogy a szabadon hagyott külső sávban könnyebben feljusson ő is. Lehetőség szerint ugyanígy válts sávot és tarts minél nagyobb oldaltávolságot, ha a leállósávban veszteglő autó, vagy kereket cserélő autós/kamionos mellett haladnál el. Van elég bajuk, nem szórakozásból állnak ott, legalább az életükért ne kelljen rettegniük. 

Mit ne csinálj?

Semmiképp se ragaszkodj a görcsösen a jobboldali sávhoz, egyáltalán nem baj az, ha egy kicsit segítesz másoknak abban, hogy kényelmesebben, biztonságosabban hajthassanak fel a sztrádára. Aki pedig épp besorolna, ne lassítson, hanem váltson vissza, tolja neki, úgy a többieknek is könnyebb lesz rajta segíteni. 

Munkák az autópályán

A probléma:

Autópályán a belső sávban dolgoznak, és kilométerekről látszó, villogó fények jelzik, figyelj! Ennek ellenére mégis megtörténik, hogy néha valaki nem veszi észre a belső sávban álló járművet, és rosszabb esetben belecsapódik az energiaelnyelő eszközbe, szerencsésebben pedig még időben megáll előtte. A Magyar Közút rendszeresen megosztja ezeket a videókat,  amelyek elrettentésnek is jók. 

Mi a megoldás?

Legalább az ilyen munkálatok miatt kihelyezett sebességkorlátozó táblákat vedd komolyan, és ne gondold, hogy még simán meg tudod előzni a külső sávban 90-nel haladó kamionsort. Különösen akkor, ha egy hátulról átláthatatlan furgonnal slisszolsz be az utolsó pillanatban, jól megszívatva a mögötted jövőt, aki nem lát tőled semmit előre. Mondjuk így:

A fentebb már kitárgyalt, főleg nagyon lelassult tempó mellett előforduló besorolással ellentétben itt, ahogy meglátod az első figyelmeztető táblát, elkezdhetsz gondolkodni a sávváltáson. Aztán tedd is meg. Ha extra jó arc vagy, akkor még hagysz helyet a belső sávban érkező kamikázéknak is, hogy ne öljenek meg senkit. 

Mit ne csinálj?

Nagyjából azt ne tedd, ami a fenti videón is látható, és a gyorshajtás is kerülendő. 

Önkéntes rendőr

A probléma:

Úgy fest, hogy sajnos elég sok vezetésre alkalmatlan embernek van jogosítványa, ami a hasonlóan alkalmatlanokat végtelenül bosszantja. Illetve nemcsak őket, de most azokról van szó, akik vélt vagy valós sérelmeiket azonnal meg is torolnák. Szinte bármi áron.

Mit ne csinálj?

Semmiféleképpen ne torolj meg szabálytalanságot, ne nevelj, ne büntess. Ez nem a te feladatod, bármennyire is vonzó lehetőségnek tűnik belenyomni a másik autós orrát a saját mocskába. Kicsit persze elrontja az ember napját, amikor azt látja, hogy a görények valahogy mindig megússzák, de tedd túl magad rajta. Ne próbáld a gyorshajtót fegyelmezni, inkább engedd el, és ne szorítsd le a leállósávban elviharzó nagyonfontosembert sem. 

Lámpák, fények

A probléma:

Vagy megvakulsz, vagy nem látod a másikat. Főleg a ködlámpa indokolatlan használata szerezhet kellemetlen élményeket az autósoknak, de hasonlóan zavaró lehet, amikor a már kötelező nappali menetfény tréfálja meg a többi közlekedőt.

Mi a megoldás?

A hátsó ködlámpát csak indokolt esetben kapcsold fel a sztrádán – ködben, irgalmatlan felhőszakadáskor – így a mögötted közlekedő autós messzebbről észrevesz majd. Amikor utolér, sokat javíthatsz az életminőségén, ha lekapcsolod a normális hátsó lámpánál sokkal erősebb extra fényt. Hasonlóan illik használni az első ködlámpát is, igaz, a visszapillantóból nézve ez közel nem annyira zavaró.

Így éld túl az autópályát! 5

Mit ne csinálj?

Ne használd éjszaka és normál látási viszonyok között, illetve álló helyzetben sem. 

Mit mond a KRESZ?

“Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.” – ez így nem nagy segítség, de szerencsére van más is:

A 6/1990 KÖHÉM rendeletben már valamivel konkrétabban megfogalmazzák a szabályt: “Az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás, vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását. 5.14. Hátsó ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.”

Végül a személyes kedvenc, egy gyerekkori pajtásom ötlete, amitől tuti, hogy hamar, érezhetően jobbá válna a közlekedés – feltéve, ha mindenki benne lenne: ha egy nap előzékenyek, jó fejek veled, akkor azt duplán add vissza. Igen, én is érzem a csöpögő nyálat, de izgalmas lenne olyan közlekedőket látni, mint a Macskafogó végén, a réten gombolyaggal játszó, átnevelt gengsztermacskák voltak.