Önti ránk a pénzt az unió, elvileg hasít a gazdaságunk és papíron emelkednek a fizetések – ám a magyar járműpark valamiért csak tovább öregszik. Az autóinkon nyoma sincs az állítólagosan növekvő életszínvonalnak, jellemzően elkeserítően vénséges személyautókat használnak az átlagos magyar családok:

  • 10,5 év volt a hazai járműpark életkora 2006-ban,
  • 12,5 év lett az átlag 2012-re,
  • 14,6 év most. Azaz lassan visszasüllyedünk oda, ahol 1991-ben tartottunk, akkor 16 év volt az átlag.

A folyamat ismert, azt viszont eddig nem tudtuk, hogy a Magyarországon legnagyobb darabszámban futó személyautók flottáinak konkrét modellenként mennyi a pontos életkora. A Vezess kikérte a KSH-tól az adatokat, amely a Belügyminisztérium legfrissebb statisztikáit felhasználva elküldte a táblázatokat.

Összeállításunkban azok a nagy számban használt modellek szerepelnek, amelyekből minimum 20 ezer darabon van jelenleg érvényes rendszám. Nem kevesebb, mint 35 ilyen különböző személyautó szerepel a hiánypótló listánkon, a legöregebbektől haladunk a kevés fiatal felé.

A 10 legidősebb modell, amelyet használunk

Sokat elmond a hazai helyzetről az alábbi táblázat. Suzuki Swiftből fut a második legnagyobb flotta Magyarországon, Volkswagen Golfból a negyedik, és e két modell állományának átlagéletkora a második és a harmadik legmagasabb.

Csak egy 11 esztendeje nem gyártott autó példányai idősebbek náluk. Az Opel Vectránál persze meg az igazán érdekes, hogy egyáltalán ekkora mennyiséget használunk még belőle, és nem a bontókban rozsdásodnak a maradékaik.

Átlagos életkorModellDarabszám
18,7 évOpel Vectra32 390
17,4 évSuzuki Swift224 224
17,1 évVolkswagen Golf103 712

Mennyit növekedett az új autók ára az elmúlt 10 évben?

Nyilvánvalóan az árak miatt használnak olcsó, öreg roncsokat tömegek – de vajon mennyit változtak ezek az árak? Egyszerű játékba kezdtünk, félretettük a reálértéket, csak azt néztük meg, hogy forintban milyen összegek szerepeltek 2008-ban és 2018-ban ugyanazoknak a személyautóknak az árcéduláján. Egészen megdöbbentő, hogy éppen a dízelbotrány főszerepét játszó Volkswagenek és Škodák árai emelkedtek a legtöbbet Magyarországon tíz év alatt:

  • a Škoda Octavia induló ára 2008-ban 3,66 millió forint volt, ezzel szemben 2018-ban 6,2 millió,
  • a Volkswagen Passat dízel változatának az alapára 2008-ban 6,23 millió forint volt, 2018-ban már 9,6 millió.

Találtunk viszont olyan – meglehetősen kedvelt – márkát is, amelynek egyes autóin szinte forintra ugyanazok az árak szerepeltek tavaly, mint egy évtizede. Itt megnézheti és összehasonlíthatja az árakat, érdemes böngészni!

Folytassuk a sort a legidősebbekkel, vegyes kép tárul elénk. Régen leállt gyártású négykerekűek váltakoznak még ma is népszerű, nagy számban vásárolt modellekkel. Köztük az ország abszolút kedvencével.

Átlagos életkorModell(ek)Darabszám
16,7 évSeat Cordoba21 477
16,1 év

Suzuki Wagon R+

Fiat Punto

37 804

51 517

15,9 év

Opel Astra

Volkswagen Polo

Peugeot 206

261 351

72 049

44 896

15,6 évOpel Corsa95 362

Milyen a bajnok? (Pontosabban: milyen az autó, amit a legtöbben megengedhetnek maguknak?)

A BM szerint ma Opel Astrából közlekedik a legtöbb érvényes rendszámmal. A 15,6 éves átlag nem azt állítja ugyan, hogy az 1998 és 2004 között gyártott mezei G-ből van a legtöbb, de sanszos.

Használt autót vásárló olvasóink részére számos tanáccsal szolgáltunk már a második generációs Astrával kapcsolatban (többek között itt és itt), a kompaktot széles karosszéria- és motorválasztékkal gyártották, 2004 és 2010 között immár Astra Classic II néven, Lengyelországban. Motorjai közül egyik benzines sem veszélyes, de talán a láncos, Z14XEP motorkódú 1,4-es a legjobb. Dízelként az 1,7 literest vennénk, ha muszáj, közös nyomócsöves befecskendezéssel.

Az NCAP 1999-ben törte össze, és a mai előírásoknál sokkal megengedőbb akkori mérce szerint is csak 4 csillagot kapott 20 éve. Itt a két évtizedes pdf a részletekkel.

12-15 évesek – a sűrű középmezőny

Franciák, németek és japánok, cifra a mezőny, akár a cirkuszkerítés. A Thalia vagy a 307 állománya új belépők hiányában nyilvánvalóan hónapról hónapra egyre korosodik, míg például az Auris név dobásával komoly családdá szélesedett Corollák átlaga lassan, de csökkenhet. Passatból is belép valamennyi új a piacra, de használtan, és idősen sajnos sokkal több.

Átlagos életkorModell(ek)Darabszám
15,1 évRenault Thalia28 667
15 év

Volkswagen Passat

Honda Civic

82 999

32 115

14,9 évPeugeot 30725 488
14,3 évToyota Corolla51 369

Álljunk csak meg egy percre, és húzzunk itt egy határvonalat. Most tartunk ugyanis az országos átlagnál, ami a BM legutolsó adatai szerint 14,6 év a 3,64 milliós hazai személyautópark egészét nézve. Innentől az átlagnál ifjabb flották jönnek.  

Átlagos életkorModell(ek)Darabszám
13,7 év

Renault Mégane

Renault Clio

74 365

43 674

13,6 évSuzuki Ignis60 369
13,2 évŠkoda Fabia76 141
13,1 évFord Mondeo48 135
13 évOpel Zafira31 648
12,9 évToyota Avensis20 738
12,7 évFord Fiesta51 039
12,1 évToyota Yaris52 546
12 évFord Focus108 981

Mindenképpen érdemes kiemelni az Astra/Swift/Golf vs. a Focus hazai jármű-állományának átlagos életkora közti különbséget. Ebből a négy modellből fut itthon a legtöbb, és bizony a Fordok jellemzően jóval fiatalabbak a másik háromnál. Ráadásul bő két és fél évvel még az országos átlag alatt is vannak.

Öregek a német prémiumok, akár az útjaink

Messze a 3-as BMW a legnagyobb számban használt prémiummárkás személyautó Magyarországon, egyúttal ennek a legvénebb az állománya is. Sajnos egyértelmű az összefüggés. Márkaszinten is a bajor márka állománya a legöregebb a német prémiumok között, majd az Audi jön, átlagosan a Mercedesek a legfiatalabbak.

Átlagos életkorModellDarabszám
17,5 évBMW 3-as52 593
16,2 évBMW 5-ös28 609
15,2 évAudi A438 786
14,4 évMercedes E-osztály21 683
13,6 évAudi A625 148
13,3 évMercedes C-osztály18 828
10 évMercedes A-osztály20 544

Mindössze 3 darab modellnek van 10 év alatt az átlagéletkora

Na, ez az igazán elkeserítő állítás. 32 modell flottája 10 év feletti, és mindössze csak 3 személyautóé 10 év alatti.

Az 1996-tól gyártott Octavia tökéletes családi autó lehetne kis hazánkban, de ahogy a magánszemélyek vásárlásait elemző cikkünkben kimutattuk, igen messze áll ettől a magyar valóság. A céges megrendelések tartják ilyen fiatalon a modellt. Éppen ellenkezőleg a Suzukinál, ahol az új SX4, és a crossoverré vált új Vitara házon kívüli ellenfél nélkül hasítanak minden vásárlói csoportban.

Átlagos életkorModellDarabszám
8,9 évŠkoda  Octavia70 858
8,2 évSuzuki SX435 693
3,9 évSuzuki Vitara27 187

Összeállításunkban az illetékes minisztérium 2018. december 31-én zárt adatait használtuk, ezek az elérhető legfrissebbek, vagyis a cikkben szereplő átlagos életkorok többségéhez fél évet immár simán oda képzelhetünk. Természetesen az elmúlt nyolc hónapban vadonatúj személyautók is piacra léptek, de a kivonásoktól megtisztított számok sajnos alacsonyabbak az év első felében rekordot döntött használtautós importnál. Amelynek zömét fáradt, öreg harcosok alkották.