Magyarország közútjain sajnos egyre rosszabb a helyzet. Jelentősen nőtt a halálos tragédiák száma azon a 20 főúton és autópályán, amelyeken a legtöbb személyi sérüléssel járó baleset volt – derül ki a Vezess által kikért KSH-adatokból. A statisztikai hivatal jelenleg legfrissebb, 2017-es számai szerint 18 százalékkal több halálos baleset történt (133), mint egy évvel korábban (113).

A 4-es főútra kell a legtöbbször mentőt hívni. Meglepő, de utána két autópályára

Évről évre közöljük a balesetszám szerinti sorrendet, amit rendre a 4-es főút vezet, egyre elkeserítőbb adatokkal. 2017-re megugrott a halálos tragédiák (22 vs. 13) száma a Budapestet Záhonnyal összekötő, 352 kilométeres úton, amelyen a súlyos balesetek száma (55 vs. 46) is érdemben emelkedett 2016-hoz képest.

Két halálos áldozatot követelő baleset a 4-es főúton (Fotó: MTI/Mihádák Zoltán). A top 10-ből 7 úton emelkedett a balesetszám

Az ország északkeleti negyede eleve kiemelkedik a régiók közül: a 4-es fölött húzódó M3-as és a 3-as főút is rengeteg baleset helyszíne. Neki kellene már állni a térség országgyűlési képviselőinek, polgármestereinek, rendőrségi vezetőinek valamint az útkezelőknek, és közösen tenni a tragikus balesetek csökkentése érdekében. Rengeteg külföldi példa létezik a közlekedésbiztonság javítására, de a magyar autósok véleményére is érdemes lenne oda figyelni.

BalesetszámHalálosSúlyosKönnyű
1. 4-es főút2272255150
2. M312834085
3. M112584077
4. 3-as főút11773971
5. 6-os főút115103174
6. 1-es főút11043175
7. 7-es főút10482759
8. 8-as főút10272273
9. 47-es főút9942966
10. M5-ös96103155

Az autópályák sokkal biztonságosabbak a közvetlen szembeforgalmat bonyolító átlagos közutaknál – ismeri mindenki a számos külföldi statisztikával egyébként simán alátámasztható állítást. Elgondolkodtató, hogy Magyarországon más a helyzet, a feketelista dobogóján két hazai sztrádát látunk. Világszerte rengeteg országban ez elképzelhetetlen lenne.

Itt a top 20-as lista második fele több, az átlagosnál rövidebb úttal!

Ebben a táblázatban újabb autópályák tűnnek fel. Nyilvánvalóan más méretű forgalmat bonyolítanak, mint az átlagos főutak, de éppen az lenne a feladatuk a párhuzamos közlekedéssel, széles sávokkal, kereszteződések nélkül, de leállósávval és minden más egyébbel, hogy biztonságot nyújtsanak a rajtuk közlekedő, átlag feletti méretű forgalomnak.

BalesetszámHalálosSúlyosKönnyű
11. 51-es főút9062362
12. M08981961
13. M78752162
14. 5-ös főút8752854
15. 61-es főút6751745
16. 84-es főút6272530
17. 71-es főút6151739
18. 2-es főút5742033
19. 86-os főút5522036
20. 25-ös főút5431533

2017-ben 16 489 személyi sérüléssel járó baleset volt az országban, ami az ORFK legfrissebb adatai szerint tavaly 16 916-ra emelkedett, azaz tovább romlott.

Két halálos áldozat követelő baleset az M1-esen (Fotó: MTI/Krizsán Csaba). A sérüléses balesetek száma évtizedes rekordot döntött 2018-ban

Érdemes azon is elgondolkodni, hogy a 20-as lista második felében feltűnnek országos viszonylatban nézve rövidebb főutak is. Ha elosztjuk a balesetszámot a táblázatokban szereplő utak hosszával, érdekes számokat látunk arra, hogy mennyi baleset jut a toplista útjainak egy-egy kilométerére.

Az M0, az M1 és a 2-es főút Magyarország legveszélyesebb útjai

Az egészen pontosan 352 kilométer hosszú 4-es főút a lista (és az ország) leghosszabbja, míg a csonka M0 a maga 77 kilométerével a legrövidebbje. Egy-egy kilométernyi szakaszukra vetítve az éves balesetszámot, utóbbi egyből listavezető lesz.

Balesetszám/kilométer
1. M01,15
2. M10,74
3. 2-es főút0,73
4. 25-ös főút0,65
5. 4-es főút0,64
6. 1-es főút0,62
7. M50,55
8. 8-as főút0,53
9. 71-es főút0,52
10. 84-es főút0,46

A soha el nem készülő M0 a magyar (közlekedés)politika szégyene, ebben a cikkben hosszan írtunk a tervezésétől napjainkig tartó gyalázatos történetről. Sajnos évről évre rengeteg áldozatot szed az út, és nem látni, hogy mikor lesz belőle végre biztonságos és teljes körgyűrű.

Halálos tragédia az M0-son (Fotó: MTI/Mihádák Zoltán). A 4-es főút visszaesik, ha „szétosztjuk” területén a baleseteket

Hasonlóan van oka szégyellni magát az illetékeseknek az M1 miatt. Ne feledjük, a cikkben szereplő KSH-s útadatok 2017-re vonatkoznak, amikor még a nagy nehezen tavaly beindult felújítás előtti szörnyű állapotok uralkodtak a fővárost a nyugati országszéllel összekötő sztrádán. Senki ne értse félre, nem akarjuk felmenti a hibáikkal balesetet okozó autósokat, de ennek a két gyorsforgalmi útnak a története minősíthetetlen.

Részben látunk ellenpéldát is. Éppen az itt dobogós 2-es főút északi fele mellé építették 1996 és 1998 között a forgalom nagyját átvevő M2-t, amit jelenleg szélesítenek 2×2 sávossá, ha nem is valódi autópályává. Sajnos ez is csak félmegoldás, a nemzetközi kamionforgalom egy részétől (Budapest és Vác között) megszabadított 2-es továbbra is rengeteg baleset helyszíne, aminek oka, hogy csak a feléig tart az M2.

Csak Budapest és Vác között húzódik, és válik a jelenleginél biztonságosabbá az M2, pedig ez csupán a fele a fővárost Szlovákiával összekötő, rendkívül forgalmas nemzetközi tranzitútnak

A Váctól északra lévő települések lakói is megérdemlik, hogy egy kormány végre-valahára meglépje az elkerülhetetlent: ezen a kb. 40 kilométeren is kivezesse a lakott területekről a 2-es főutat a rajta naponta közlekedő ezernyi kamionnal együtt. Öt települést szel itt ketté jelenleg a 2-es főút, régi adóssága a különféle kormányoknak, hogy kiépítsék az M2-t az országhatárig.