A naptár szerint lassan március közepén járunk, reggelente már nem töksötétben indul a napunk, de a hőmérséklet csak komótosan veszi fel a nyári ritmust. Ugyan reggelente még csípős az idő, de a déli napsütésnek már érezhető ereje van és idővel egyre hosszabb ideig lesz 7 foknál melegebb. Ami a legjobb idő arra, hogy lecseréljük az idén télen a sok, sokáig kitartó hóban jó szolgálatot tevő téli abroncsot a melegebb időre optimalizált nyárira.

Bár a hírekben, közlekedésbiztonsági tanácsokban főleg a nyáriról télire váltást hangsúlyozzák, azért a nyáron használt téli gumi is legalább annyira veszélyes lehet, mint nyárival nekivágni a havas, jeges útnak. Az ugyan nem fordul vele elő, hogy elakadunk, de a fékút itt is megnő, és az autó stabilitására is rossz hatással van a puha, a forró aszfalton könnyebben kenődő téli abroncs. Emellett gazdaságilag is rossz húzás, mert akár már egy nyári szezon alatt használhatatlanná kophatnak. Szóval érdemes időben lecserélni a télit nyárira. De ha a tavaly ősszel biztos, ami biztos alapon még elraktárazott nyári gumit leporolva valaki mégis inkább új abroncs vásárlására szánja el magát, vajon mit válasszon?

Megpróbálunk segíteni. Összeszedtük a legfrissebb abroncsteszteket.

Az emberek nagy része nem foglalkozik a gumicserével, pedig nekik is kellene – kép: Michelin

225/55 R17

Az Auto Bild által vizsgált méret leggyakrabban a kompakt szabadidő-autókon használatos, így a hazai eladási listák élén álló Suzuki Vitara, mellett a VW Tiguan, a Ford Kuga, a Kia Sportage, a Mazda CX-5, a Nissan Qashqai is elképzelhető ezzel a méretű abronccsal.

A méretkategória legjobbja a Goodyear lett az Eagle F1 Asymmetric 5 típussal, amit elég nagy tumultus követ, ugyanis második helyezettből rögtön három is van, a Continental Premium Contact 6, a Hankook Ventus Prime és a Nokian Powerproof osztozik a dobogó második fokán. Őket a Maxxis Premitra követi az ötödik helyen. A Nexen tesztelt abroncsa még jó (gut) besorolást kapott, a Cooper Zeon CS8 már csak feltételesen ajánlott, a CST Medallion viszont nem ajánlott.

225/45 R17

Szintén az Auto Bild munkája a kompakt autókra való méretben kapható nyári abroncsok tesztje is. Itt már másként alakulnak az eredmények, első a Michelin Pilot Sport 4-es lett, amit a SUV-os méretben győzedelmeskedő Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 követ, majd a Falken Azenis FK510 és Hankook Ventus S1 evo következik holtversenyben a harmadik helyen.

Persze közel sem biztos, hogy mindenkinek a tesztgyőztes abroncs a legjobb választás, hiszen hiába nyert összesítettben a Michelin, ha valakinek mindennél fontosabb a vizes felületen elérhető legrövidebb féktáv, akkor a Hankook, ha pedig a legtakarékosabbat keresi, akkor a Bridgestone lesz számára legjobban megfelelő. Az első és huszadik helyen álló Kumho Ecsta abroncs  féktávja között amúgy szárazon szűk 3 méter a különbség, vizes felületen pedig 4,5 méter. Ami néha nagyon sokat számíthat.

185/65 R 15

A német ADAC idén 16 különböző abroncsot vizsgált, ők a kisautókra való abroncsméretet választották. Náluk a Bridgestone Turanza T005 lett a legjobban teljesítő gumiabroncs, második a Vredestein Sportrac 5, harmadikként pedig a Michelin Crossclimate+ futott be. Utóbbi különlegessége, hogy négy évszakos gumiként árulják, de mivel alapból nyári abroncsnak definiálja a gyár, ami téli körülmények között is jól használható, így bekerült a nyári gumik közé, ahol szépen is teljesített azzal, hogy megcsípte a bronzérmet.

Igaz, kis híján 100 eurós árával ez az abroncs a mezőny legdrágábbika (Preis in Euro). Aki olcsó gumit szeretne, annak ott a feleennyibe kerülő Linglong Green-Max HP010, ami feleannyiba kerül, mint a Michelin terméke. Igaz, nem is harmadik, hanem csak az utolsó helyen végzett.

Itt is fontos figyelembe venni, hogy ki milyen teljesítményt vár el az abroncstól, így érdemes egyénileg figyelembe venni az abroncs száraz (Trocken), nedves (Nass) felületen mutatott teljesítményét, zaj mutatóját (Geräusch) vagy éppen az üzemanyag-fogyasztásra gyakorolt hatását (Kraftstoffverbrauch).

235/45 R 18

Az autozeitung.de a 18 colos – ez nagyjából a Škoda Superb, VW Passat, Peugeot 508 mérete – kerekek tesztjének feküdt neki, de a csapatba ők is bevették a Michelin négy évszakos abroncsát is, ami itt már kevésbé szerepelt jól, mint az ADAC-nál, csupán a hetedik helyre volt elég a tudása. Tanulságos, hogy szárazon ennek az abroncsnak a leghosszabb a fékútja az autozeitung.de mérései alapján, viszont nedves aszfalton az egész mezőnyt simán, hosszú méterekkel megveri, de jó a gördülési ellenállása is, miközben ez a legzajosabb a mezőnyben. Ne felejtsük el, hogy négy évszakos abroncsról beszélünk.

Annak, aki nem vezet sokat, annak a négy évszakos abroncs jó kompromisszum lehet

Végül a győztes a Continental Premium Contact 6 lett, ezüstérmes a Michelin Primacy 4, míg a bronzérmet a Maxxis Premitra HP5 vitte el. A sor végén szokás szerint kínai márka áll, a Nankang AS1 képében. A Nankang hiába kerül feleannyiba, mint a legdrágább Michelin Crossclimate, gördülési ellenállása hatalmas, vízen hamar felúszik, nedves aszfalton pedig 23 (!!!) méterrel hosszabb a fékútja, mint a legjobban teljesítő Michelin négy évszakosé.


A teljes teszt, az elért pontokkal itt található.

225/40 R18

Ebben a méretben a Gute Fahrt vizsgálta a nyári abroncsokat, egy VW Golfra szerelve. Náluk a Continental Premium Contact 6 lett a legjobb, amit a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5, valamint a 17 colos referenciaabroncs után a Dunlop SportMaxx RT 2 követ. A sort a Vredestein Ultrac Vorti zárja.

Nemcsak a jó gumiabroncs, hanem a megfelelő guminyomás is fontos a jó teljesítményhez

Aki persze irtózik a gumicserétől, annak továbbra is ott a négy évszakos abroncs, az a télivel ellentétben nyugodtan maradhat nyáron is az autón. Igaz, ez főleg azoknak ajánlott, akik évente nem autóznak túl sokat. Cserébe spórolhatnak a gumison, és nem kell egész évben kerülgetni a parlagon heverő gumikat sem. Aki viszont sokat autózik egy évben, gyakran jár autópályán, az jobb, ha ősszel, tavasszal az aktuális abroncsot szerelteti fel. Egy gumicsere sokkal kisebb probléma, mint a 2 méterrel hosszabb fékút miatti karosszéria- és egyéb károk kijavítása.