Röviden – Peugeot 508 2.0 HDI automata
Mi ez?A Peugeot 2018-ban bemutatott középkategóriás modellje. 508 néven a második generáció, az első 2010-2018 között élt. A cikk írásakor még szedánként, de érkezik a kombi is.
Mit tud?A legizgalmasabb vezetési élményt kínáló elsőkerék-hajtású üzleti limuzin, a konkurenseknél kisebb méretben.  Jó motorral és automata váltóval, sokféle vezetőtámogató rendszerrel, köztük éjjellátó rendszerrel is.
Mibe kerül?8 849 000 forinttól indul a Peugeot 508 ára 1,5-ös dízellel alapfelszereltségi szinten. 177 lóerős dízellel, GT Line kivitelben 12,3 millióba kerül, a tesztautóba még nagyjából 1,7 milliónyi extra is került.
Kinek jó?Bármely, a kategóriában kínált modellel versenyképes, ha nem kell extrém tágasság hátul. Kifejezetten ajánlott azoknak, akik kedvelik ha agilis egy modell

Hiába tombol a szabadidő-autó őrület, a limuzinokra még van igény.  A családosok –akik nem kombit választanak, azok átültek SUV-be, így sokkal kevesebb szedánt értékesítenek már, mint tíz éve, de még mindig van egy érezhető vásárlói igény. Ráadásul ezek a modellek általában jobban felszereltek, amiken lehet keresni is. A Peugeot szerint azonban egy hagyományos lépcsőshátú modellnek mára kevés esélye van, aki élni akar, annak „rendhagyóbb” modell kell. Ezért is rajzoltak új formát a második generációs 508 számára a francia gyár formatervezői.

4750 mm hosszú, 1859 mm széles és 1409 mm magas, a tengelytávolsága 2793. Fotók: Csordás Gábor

Mind lenyit

Külső

Nincs óriási újítás, az Audi A5, BMW 4-es vagy a kommerszebb modellek közül a Volkswagen Arteon is kupés karosszériával indul a vevőkért és erre váltott most a Peugeot 508 is. Amit lehet megtettek, hogy mutatós legyen a forma. Nem mondanám, hogy úttörőként vagy mérföldkőként fogunk emlékezni az 508 formájára, de mutatós a kasztni. A tetőív, az orrész vadsága, illetve a LED-es lámpákkal elérhető fényjáték figyelemfelkeltő jelenséggé teszi a kocsit, ehhez jönnek még az egyedi részletmegoldások.

Nemcsak a tetőív kupés, de az ajtók keret nélküliek, ami ugyan semmilyen különlegességet nem ad a B oszlop megléte miatt, de olyasvalami, amit büszkén mutogathatnak a tulajdonosok. Az új francia limuzin formájánál az 50 éves jubileumát 2018-ban ünneplő 504-es egyes jegyei is visszaköszönnek.

Míg mondjuk a Renault Talisman, a szintén lendületes tetőív ellenére megmaradt a hagyományos csomagtérajtónál az 508-as ötajtós kialakítást választottak, ami jóval praktikusabb. A jobb pakolhatóságra szükség is van, hiszen az 508 csomagtartója alapvetően nem nagy, 487 literes, azaz 25-tel kisebb, mint az elődben.

A hatalmas kígyófogszerű LED-es nappali fény, cseppet sem bazári a valóságban. Az alapmodellen nem szerepel

Ám nemcsak a rakrész, de az 508 egésze kisebb, mint eddig, így pedig a konkurenseknél is kurtább. Nyolc centivel rövidebb, mint az előző generációs modell, így 4,75 méter hosszú, miközben három centivel kisebb, azaz 2,79 méteres tengelytávra épül. Ugyanakkor a kasztni három centivel szélesebb, 1,86 méteres, miközben hat centivel alacsonyabb, magassága így 1,4 méter. Lapos, széles, rövid, így pedig sportos karakter a Peugeot 508 a mostani középkategóriában.

Nem tévedés, hogy az általános piaci trenddel ellentétben kisebb autót épített a Peugeot, hanem tudatos gondolkodás, mert nem a nagy flottáknak karnak megfelelni, hanem azoknak a céges vevőknek, akik maguk választhatják ki autójukat. Ez a kocsi ugyanis elsősorban a sofőrről, a vezetésről szól. Másfelől nem akarnak a felső középkategóriában is kiszolgálni vevőket, ahogy a VW Phaeton, Opel Omega, Ford Scorpio eltűnése nyomán szerintük a konkurenseik teszik.

A méretcsökkenésből következhetne, de a modern technika is közre játszik, hogy az új 508 akár 70 kilóval, azaz egy utasnyival könnyebb elődjénél. Több a melegen préselt acél a karosszériában, az első sárvédők és a motorháztető alumíniumból, a csomagtérajtó műanyagból készült. így sem pehelykönnyű, 1,4 tonnától indul.

A távolságtartó tempomat 0 km/h sebességtől működőképes. Ha dugóban kevesebb, mint 3 másodperce állt le a motor, automatikusan újra elindul a kocsi. Ellenkező esetben a gázpedál lenyomásával vagy a kormány alatti kapcsolókar végének megnyomásával lehet újraindítani a funkciót

Belső

Ha külsőről nem is látszik elsőre, az utastérben azonnal érezhető, hogy nagyot lépett előre a Peugeot az utóbbi időben. Szép részletek, remek anyagok, hibátlan összeszereléssel párosítva. Kukacoskodva lehet hibát találni benne. A 3008-ban és 5008-ban már látott elemek még jobbá csiszolva köszönnek vissza az 508-ban.

A külső méretcsökkenésre még rá is játszik a Peugeot, mert ugyan hátul is jól elférnek felnőttek is, de ez nem a mai középkategória óriás lábhelye, inkább a kompaktokra jellemző kiváló érték. Az autó sportosan bunkerszerű, nem igyekszik minél tágabbnak mutatkozni. Erre még rá is kontráz a sötét tetőkárpit, ami például a BMW-nél az M-es modellek sajátja. Az első ülések is szinte körbe ölelik a testet, masszív tömésűek és nagyon jól tartanak. Tág határok között állítható, és különösen alacsonyra engedhető a vezetőülés, kihúzható combtámasz javítja a kényelmet. Hátul kissé feszes az üléspozíció, az ereszkedő tetővonal mellett is jut elég hely a fejnek 180 centis magasságig.

Az egészen apró, szögletes kormány és zongorabillentyűszerű kapcsolók, az egyedi váltókar, futurisztikus hangulatot teremt. Aki benézett, mindenki ámuldozott, pozitív értelemben. A kormány fogása nem hibátlan, annyira formázott, hogy szinte rákényszerítenek egyfajta fogásra a tervezők, ha az nem tetszik, akkor nem nyertél.

Az i-Cockpit részeként egészen apró kormányt találunk az autóban

Hivalkodó színeket itt ne keressünk – az 50-60 éves vásárlóközönség, aligha lenne vevő rá -, de a szépen kidolgozott fémrészek kellően feldobják a sötét belsőt. A feltűnő látványt a hangulatvilágítás, a változtatható képű képernyők garantálják, a 12,3 colos digitális műszeregység és a kapacitív 10 colos középső érintőkijelző.

Természetesen többféle szín és hangulat közül választhat a vezető a képernyők megjelenítési formái kapcsán, a műszerfal lehet hagyományos, a navigációra fókuszáló vagy minimalista, stb. is. A műszeregység képernyője apró részleteket is pontosan jelenít meg, néha kicsit túl sok infó is kerülhet rá. A központi kijelző már nem ilyen penge, ami elsősorban a navigáció képénél tűnik fel.

Megmaradt a „hagyományos” kapcsoló olyan funkciókhoz, mint a hangerő, ülésfűtés, hátsó ablakfűtés, belsőlevegő-keringetés stb., illetve a kormányról is számos dolog elérhető, így az alapvető ergonómia rendben van. Ami azért jó, mert ha az említett funkciókat a menüből kellene keresni gondban lennénk, az az autó gyenge része. Sokáig kell tanulni és a kezelése is nehézkes, főként mert sok „gomb” igen apró és gyakran mást érintünk meg, mint amit szeretnénk. Ha tudjuk, mit akarunk, azt nagyon gyorsan teljesíti a rendszer és a hangvezérlés is egészen használható.

Rakodó rekesz akad elég a kocsiban, a váltó mellett egy fedett rekesz várja az apróbb dolgainkat, míg mögötte két pohártartót találunk, a könyöklőben pedig hatalmas üreg fogadja az akár nagyobb tárgyakat is. Az ajtózsebeket szövettel borították és félliteres palackot is befogadnak Az erősen magasra emelkedő középkonzol alatt találjuk az első ülésekhez tartozó USB csatlakozókat (hátra is jutott kettő), illetve itt van itt egy indukciós töltő is.

Technika

Műszaki alapjait tekintve az 508-as ugyanarra a padlólemezre épül, amelyre a 308 vagy az 5008. A keresztmotoros kocsiban elől MacPherson, hátul multilink felfüggesztést találunk, amelyhez egyes változatoknál változó csillapítású lengéscsillapítók társulnak. Utóbbi alapvető karakterisztikájára a váltókar előtti üzemmód-kapcsolóval lehet hatással a vezető, amely modellekben nincs adaptív futómű, ott is variálható a motor gázreakciója, az automata váltó működése és a kormányrásegítés mértéke.

Háromféle motor, ötféle teljesítményszinttel szerepel a Peugeot 508 kezdeti kínálatában, összesen hat motor-váltó kombinációt alkotva. Az alapmodell az 1,5-ös dízel 150 lóerővel és hatfokozatú kézi váltóval. Jelenleg ez az egyetlen változat, amelyhez manuális váltó IS kérhető, az összes többihez nyolcfokozatú automata kapcsolódik. Az 1,6 literes turbós benzinmotor 180 és 225 lóerős teljesítménnyel, a 2.0 turbódízel 160 és 177 lóerővel kerül a kocsiba.

Nyolcfokozatú automatája a japán Aisin terméke (BMW, Volvo, VW, Opel, Toyota is használja), a mai divattal ellentétben nem duplakuplungos, hanem hagyományos hidrodinamikus nyomatékváltós.

SCR katalizátor és adBlue adalékanyag biztosítja, hogy a dízelmotorok megfelelnek az emissziós előírásoknak a Peugeot 508-ban. A képen a 2.0 HDI motor, emellett 1,5-ös dízel és 1,6 literes turbós benzines választható

Vezetés

Egy négykerék-kormányzású Renault Talismanból ültem át, amely intenzív fordulás élményt ad, az 508 azonban rákontráz kanyarképességével. Fordulóköre kisebb, mint francia riválisáé. Ám nemcsak a fordulékonyság teszi izgalmassá az 508 vezetését, de a kormányzás és a futómű hangolása is. Az autó mozgása nagyon agilis, könnyed.

Kormányzása leginkább a hátsókerék-hajtású modellekhez mérhetően precíz és izgalmasan direkt. A tesztautó adaptív lengéscsillapítókkal szerelt futóműve kiváló darab, 18 colos kerekei ellenére kiválóan szűrte az úthibákat, ami önmagában nem kunszt, viszont mellé kellően feszesen tartja a járművet az úton, megalapozva az 508 izgalmas vezethetőségét. Az üzemmódváltó kapcsolóval még játszhatunk, hogy több komfortot vagy fokozottabb stabilitást szeretnék a Normal módhoz képest.

Az intenzív vezetési élményhez persze kell a motor-váltó páros remek teljesítménye is. A 2.0 literes négyhengeres dízelmotor 400 Nm nyomatéka lazán mozgatja az 508-ast, nyoma sincs turbólyuknak, alapjárattól jól húz. Normal módban csak simán erős a 177 lóerős motor, míg Sportba kapcsolva kellően harapós is a reakció, előadása illik a GT Line kifejezéshez. Lazán, erőből tud le minden előzési manővert.

Sebességváltója érzésre nem olyan villámgyors, mint a duplakuplungos megoldásúak, de ez legfeljebb versenypályán jelenthet gondot, a hétköznapokon még így is simán ráver a manuális kapcsolásra. Lassításkor ügyesen kapcsolgat vissza, Sportmódban gázfröccsel színesítve az előadást, illetve engedi jobban elforogni a motort. A nyolcadik fokozat és a végáttétel összeállításával igazán takarékos utazóautóvá avanzsál az 508-as, 130 km/órás sebességnél csupán 1800-at forog a főtengely.

Jól sikerült az autó hangszigetelése, az 508 különösen csendes, csupán a tükrök felől érkező visszafogott surrogás jelzi a levegő mozgását, ha autópályás tempóval közlekedünk. Sportmódban ugyanakkor kapunk egy erőteljes mély motorhangot, amely még a dízelmotortól sem hiteltelen. Ám ha minderre nem vagyunk kíváncsiak, akkor ott a 10 hangszórós Focal hifi, amely tiszta hangzásával tölti be az utasteret (280 000 Ft).

A fentiek ellenére is nehéz dolga lenne a Peugeot-nak a konkurensekkel, ha nem kínálna modern vezetőtámogató rendszereket az új 508-ashoz. Van hozzá tolatóradar, 360 fokos képet adó, kamerarendszer, automata vészfék, automata ablaktörlő és fényszóró vezérlés, aktív holttérfigyelő, sávtartó asszisztens, táblafelismerő rendszer, távolságtartó tempomat is.

Az éjjellátó rendszer épp jelzi, hogy éjszaka esőben az autók között egy gyalogos kel át a zebrán

A sávtartó és a tempomat együttesen (220 000 Ft együtt) már képes önállóan, a vezető beavatkozása nélkül is vezetni az autót rövid ideig, de nem ez a legizgalmasabb megoldás a járműben, hanem az éjjellátó. A kategóriában egyedülálló megoldás infravörös kamerájának köszönhetően (460 000 Ft) éjszaka vagy rossz fényviszonyok között érzékeli a gépkocsi előtt tartózkodó élőlényeket. Hatótávolsága (200 -250 m) nagyobb, mint a távolsági fényszóróké. Nézegethetjük a hőképet a műszerfalon, de igazán a riasztásai jelentenek hasznot. Éjszaka országúton életet menthet, ahogy jelez az út szélén bóklászó bringások, gyalogosok miatt. Kötelezővé tenném minden autóba!

Parkoló automatája már nem ilyen pazar, előbb nem sikerült munkára bírni, utána viszont simán nem vette észre, hogy foglalt a kiválasztott hely és nekitolatott volna az ott álló kocsinak. (290 000 Ft tolatóradarral és kamerával együtt)

Jól elférni hátul is, az erősen szűkülő ablakok miatt a tér kissé bunkerszerű

Költségek

8 849 000 forinttól indul a Peugeot 508 ára, amely Active, Allure, GT Line és GT felszereltségi szintekkel készül. Az említett összegért az 1,5 dízelt kaphatjuk meg kézi váltóval, hatszázezer forint hozzá az automata váltó. Benzinesből 10 090 000 forint a legolcsóbb. A teszten szereplő legerősebb dízelmotorral 10 90 000 forinttól vehető meg Active szinten, de GT Line felszereltséggel már 12,3 millióba kerül.

Alapfelszereltségében olyan tételek szerepelnek, mint az ESP, vezető- és utasoldali légzsák, oldallégzsákok elöl, függönylégzsákok elöl és hátul, tempomat, tábla felismerő, sávtartó, aktív vészfékező rendszer, aktív holttérfigyelő, adaptív LED fényszórók, parkolóradar, AGR ülések, digitális műszerfal, 10 colos középső képernyő, kétzónás klíma, kulcsnélküli ajtónyitás és indítás, navigációs rendszer.

A 2.0 literes dízelmotorral szerelt 508 igazán takarékosnak mutatkozott a tesz során. Közel ezer kilométer autózva vele, 30 százalékban városban, a többit, vegyesen autópályán és országúton, a dinamikáját kellően kihasználva is 6,4 literes átlagot mértünk.

Nem mondható olcsónak a Peugeot 508, ha hagyományosabb modellekkel, mondjuk az Opel Insigniával vagy a Ford Mondeóval vetnénk össze, jelentős felárat látnánk. De a gyártó nem akar a praktikus modellekkel versenyezni, azoknak szól, akik valami különlegesre vágynak és ezt be is árazta. Fő ellenfele a VW Arteon, amelynél izgalmasabb vezethetőséget és jobb minőségérzetű utasteret kínál, olcsóbban.

 

A Peugeot 508 GT Line BlueHDi 180 S&S EAT8 és vetélytársai – Listaár, forint

A Peugeot 508 GT Line BlueHDi 180 S&S EAT8 és vetélytársai – Listaár, forint
Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TDI SCR DSG (190 LE)12 781 660
Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (200 LE)
14 990 000
Mazda6 2.2 CD184 AT Revolution TOP (184 LE)10 829 900
Opel Insignia 2.0 CDT-i  Dynamic (170 LE)10 310 000
Peugeot 508 GT Line BlueHDi EAT8 (177 LE)12 300 000

A motorindító gomb mellett találjuk a menetdinamika szabályzásért felelős kapcsolót. Ötféle beállítás közül lehet választani: Normal, Komfort, Sport, Eco és manuális

Értékelés

 

Mellette – Ellene
  • Remek anyagminőség
  • Szép összeszerelés
  • Erős motor
  • Jó váltó
  • Kiváló futómű
  • Remek útfekvés
  • Jó hifi
  • Éjjellátó rendszer extraként
  • Ötajtós karosszéria
  • Nem felhasználóbarát menü
  • Átlagos csomagtér

A kupés külső jegyek, a konkurenseknél kisebb méretek mellé, kiváló minőségű, csendes utastér társul a Peugeot 508-ban, amely vezethetőségével emelkedik ki igazán a középkategóriából. A kormányzás, a futómű hangolása, dinamikája, reakciói egyértelműen az autózás megélését helyezi előtérbe. Eltekintve a menü hibáitól, kiváló autó!

A hűtőmaszk közepén látható oroszlán és a motorháztető orrát díszítő 508 felirat kialakítása az 504–re utal

Szavazás

Hány pontot adnál a 2018-as Peugeot 508-nak?

1054 szavazat - átlag: 8.22 (10-ből)

Hány pontot adnál a 2018-as Peugeot 508-nak?