Röviden – Kia Sportage QL, 2019
Mi ez?A Kia Sportage QL kódjelű, negyedik generációjának modellfrissítés utáni változata, első vagy összkerékhajtással, két benzines és két dízelmotorral, hatfokozatú kézi és hétfokozatú duplakuplungos vagy nyolcfokozatú automatikus váltóval.
Mit tud?Új az U3-as 1,6 literes dízel, amely az 1,7 CRDi helyébe lép, megjelent a 48 voltos hibridrendszer a dízelmotorokhoz és új vezetőtámogató berendezésekkel egészült ki az opciós lista.
Mibe kerül?Szeptemberben kezdődik az értékesítése, a megcélzott árért még vívnia kell az importőrnek az európai központtal.
Kinek jó?Mivel az unikális dízelhibridre itthon csekély az igény, a szívó vagy turbós benzines kompakt SUV-t kereső vevőket szólíthatja meg.

Nyugat-Európában 2011-ben, 55,7 százalékon tetőzött a dízelmotoros autók részesedése az újautó-eladásokból, ami Volkswagen dízelbotrányának 2015 őszi kitörése után egyre meredekebben csökkent.

2017-ben a teljes évben már csak 44,4 százalék volt ugyanez az arány a nyugat-európai országokban. Az idei adatok viszont azt sejtetik, hogy kezd stabilizálódni a dízelpiac, kirajzottak a határértékeknek valóban megfelelő friss dízelmotorok és a fogyasztáscsökkentés illetve a szén-dioxid-határértékek betartása az öngyulladós autók nélkül nemigen fog menni. A Kia Sportage modellfrissítésében épp a hibridhajtással kiegészített új dízelmotorok érkezése a legérdekesebb elem.

Mind lenyit

Külső

Fekete öves Sportage-rajongóknak szemet szúrhatnak a mások számára alig észlelhető ható módosítások. Eltérő az első lökhárító és a ködlámpafészek, módosult a tigrisorr, azaz a matt és fényes változatban is létező hűtőmaszk. Az új fényszóró minden fényt LED-ekkel ad, a Porschékban és Cee’d GT-ben látott jégkocka-ötletet viszi tovább a menetfény négy pontja és a GT Line ködfénye. Van öt új szín is, hurrá!

Más a hűtőmaszk, a lökhárító és a ködlámpafészek is. Ez a sportos GT Line

Hátul csupán a lámpák rajzolata újult meg és az index továbbra is a lökhárítóban van, mert ez a hagyomány. A Sportage ugyanis a kategória egyik úttörője, 1993-as premierjével az 1988-tól árult Vitara után, de az 1994-es RAV4 előtt jelent meg, akkor még alvázas, felezős, kapcsolható elsőkerék-hajtású terepjáróként. Jó okkal óvatos ennyire a Kia, tavaly csak Európában 131 783 autó talált gazdára, így 2017-ben mifelénk ez volt a Kia legnagyobb darabszámban értékesített autója Európában, nem pedig a Ceed.

Belső

Belül is küzdeni kell a fejlesztések felismeréséért. A műszeregység és a kormánykerék új, illetve a GT Line piros varrásokkal feldobott fekete bőrkárpitja és eltérők a légrostélyok a műszerfalon. Dermedten láttam, hogy a kipróbálásra kapott legdrágább modell két hátsó ablakemelőjében nincs akadályérzékelő, így végig húzni kell a gombot az ablakok zárásakor, akárcsak 15 évvel ezelőtt.

Érthetetlen, miért nincs akadályérzékelő a hátsó ablakokban. Ez a dízel GT Line 400 Nm nyomatékkal, összkerékhajtással és nyolcfokozatú automatikus váltóval egy minimum 11 millió forintos autó

A 4,5 méteres karosszériával sikerült jó sok helyet körbezárni. A hátsó lábtér és a fejnek jutó hely is kényelmesen szellős, elöl a motoros állítású ülésekben jól telt az idő. A kategórián belül ritka szolgáltatás az első ülésszellőztetés, ami három fokozatban állítható és hatásosan működik.

Hét vagy nyolc hüvelyk képátlójú lehet a felső központi kijelző. Manőverezéskor hasznos újdonság a felülnézeti kép, ami jobb a Nissan Qashqaiénál, de a parkolókamera képe így is kásás. Kezdetben erős koncentrációt kíván a kormányon lévő temérdek gomb és kapcsoló, nem vezetés közben kell megismerkedni velük. A navigáció hangereje sajnos nem állítható az utasítások közben a hangerőszabályzóval, de legalább van egy hangerőikon a képernyőn, így ez könnyen megoldható.

Mivel a hibridrendszer lítiumion akkumulátora elvesz némi helyet, a hibridek csomagtartója 439 literes és ezekben nincs is mankókerék. Az 1,6-os dízelé pótkerékkel 467 liter és 480, ha szükségpótkerék helyett elég a defektjavító készlet. A benzineseké, amelyekben ugye nincs AdBlue-adaléktartály, 491 literes szükségpótkerékkel és 503 defektjavítóval.

Modelltől függően 439 és 503 liter közötti a csomagtartó, lehajtott üléstámlákkal 1428-1492 literes

Technika

Egyáltalán nem változtak az autó méretei, hossza 4485, szélessége 1855, magassága 1635 mm, a tengelytáv pedig 2670 mm. Ennél egy centivel hosszabb a sportos GT Line az eltérő lökhárító miatt. Továbbra is 0,33 a legáramvonalasabb modell alaktényezője, ez átlagos.

Rendelhető négykerék-hajtás, a turbós benzineshez kézi és hétfokozatú automatikus DSG-váltóval is, az U3-as 1,6 CRDi-ből az erősebb, 136 lóerőshöz választható manuális sebességváltóval illetve a lágy hibrid kétliteres dízelhez mind a hatgangos kézivel, mind a nyolcfokozatú automatával. A kerékfelfüggesztés az autóiparban általános olcsósító-butító attitűddel dacolva elöl és hátul is független. Az első futómű MacPherson, mint a legtöbb elöl hajtó autóban, a hátsó kettős keresztlengőkaros.

Ilyen közelről az új 2,0 CRDi dízelmotor, amelyhez törpefeszültségű hibridrendszer is van. 1: részecskeszűrő (DPF). 2. turbófeltöltő. 3. A feltöltő lapátgeometriájának állítókarja. 4. Katalizátor, nitrogén-oxid-tárolóval. 5-6. A DPF telítettségméréséhez szükséges nyomásérzékelők. Nagy nyomáskülönbség esetén indul a regenerálás. 7. Generátor, amely önindítóként is működik és max. 12 kW (16,3 LE) teljesítménnyel rásegít a dízelmotorra a 48 voltos hibridhajtás villamos gépeként. 8. A kipufogórendszer csonkja, itt következne feltételezésünk szerint az SCR-katalizátor. 9. Ez lehet a szelektív katalitikus reakció (SCR) lefutásához szükséges AdBlue karbamidoldat csöve

2018. szeptember 1-től az újonnan piacra bevezetendő, 2019. szeptember elsejétől minden újonnan rendszámot kapó autóra érvényes az Euro 6 szabvány újabb szigorítása az EU-tagállamokban. A WLTP fogyasztási szabvány és az RDE közúti károsanyag-kibocsátási mérés kikényszerítette a Kia Sportage esetében is a szilárdrészecske-szűrő bevetését, mivel mindkét benzines motor közvetlen befecskendezésű és némi kormot termel. A szívó 1,6-os 132 lóerős, a turbós 177 lóerős és 265 Nm nyomatékú, akárcsak a testvérmodell Hyundai Tucsonban.

Mind az új fejlesztésű, 1,6 literes, 115 LE/280 Nm és 136 LE/320 Nm változatban elérhető U3 dízelhez, mind a kétliteres CRDi-hez társítható a 48 voltos lágy hibridrendszer. A csomagtérpadló alatt lévő akkumulátor 436 wattórás (0,436 kWh), ide termel vissza áramot lassításkor az önindító-generátor egység, amely a motor újraindítását is végzi a stop-start fázisok után. A villamos gép teljesítménye 12 kW, ami 16,3 lóerő, ennyivel segíthet be gyorsításkor, mert állandó sebességnél a 185 lóerős, 400 Nm nyomatékú dízelmotor hajtotta a kétliteres dízelt, amit vezettünk.

436 wattóra a lítiumion akkumulátor kapacitása, amely a kép alján látható és a csomagtérben van

Mivel az akkumulátor csak egyenárammal tud dolgozni, a villamos gépek viszont, köztük a 2019-es lágy hibrid Kia Sportage villanymotorjaként szolgáló önindító-generátor, váltakozó árammal működnek és a generátor is váltakozó áramot állít elő, szükség van egy egyenáram-váltóáram átalakítóra, egy AC/DC-konverterre.

Vezetés

Az erősebb dízelben vezetett félhibrid rendszer messze nem olyan kifinomultan működik, ahogy a Toyoták teljes hibridjei, a kettőnek csak az elve és funkciói hasonlóak. Ez egy elvileg jóval olcsóbb, de még nem ismert felárú rendszer, amely arányosan kevesebbet tud. Fullhibrid crossovere, bár benzines motorral, úgyis van már a Kiának. A méltatlanul kevés vásárlót vonzó Niróból konnektorról tölthető akkus is létezik.

Nagyon kényelmes fejlesztés a torlódásban állóra fékező, gázadásra vagy a tempomaton sebességet növelve el is induló asszisztens, amely a sávtartásban is segít

De térjünk vissza az EcoDynamics+ nevű új dízel hibridhez! Erősebb gázadáskor – a kijelzőn követhető módon – az önindító-generátor tehermentesíti a dízelmotort és lassításkor, gázelvételkor tölti a lítiumion akkumulátort a villamos gép generátorüzemében.

Elinduláskor az alapjárati motorleállás után a Sportage rántással lódult neki, ami zavaró. Pedig nem is a duplakuplungos automata dolgozott benne, ami az 1,6-os turbós benzineshez tartozik, hanem hagyományos, hidrodinamikus nyomatékváltós automatika nyolc fokozattal.

Korlátozásmentes német autópályákon is mentünk az autóval, ahol a 150 körül felerősödő szélzajon kívül az tűnt fel, hogy a Sportage jól bírja a belső sávot, akár 200 kilométer/órás sebességgel. A kompakt SUV stabil, nem izzaszt meg gyors kanyarokban sem. A fedélzeti számítógép hosszú átlagként 8,5, a hajtósabb tesztszakaszra 9,8 l/100 kilométeres fogyasztás számolt. Elég magas érték, ráadásul a hibrid tankja 55 literes, nem 62, mint a többi verzióban.

Frankfurt am Main környékén vezettük az autót, ez a Taunus-hegység. Jól bírta a belső sávot 180-200-as sebességgel

Kulturáltsága miatt tetszett jobban a halkabb, sokkalta finomabban járó turbómotor a benzinesben, amelyhez hétfokozatú, kettős kuplungos automatika kapcsolódott. A dízeléhez hasonlóan a kormány mögötti kapcsolókkal kézzel is kapcsolható váltó feltűnésmentesen, harmonikusan dolgozott. A kényelmet a közepes gördülési komfort zavarta csak, de az autó 17-es felnivel is jól néz ki és várhatóan lágyabban fut, mint a kipróbált modellek a GT Line-hoz alapáron járó 19-es kerekekkel. A számítógép szerint 10,4 liter volt százon az átlagfogyasztása, amiben volt döngetős autópálya is.

Költségek

Egyelőre az importőr csapatai harcban állnak az európai vezérképviselettel, hogy a hazai vevőknek smakkoló áron indulhasson szeptemberben az autó értékesítése. Ezúttal nehezebben halad az alkudozás, mint a harmadik generációval végre aposztróf nélkül írható új Ceed esetében. Már vannak az országban modellfrissítés utáni autók, áruk megtippelésében a kifuttatott verzió segíthet. A listaár 6 024 000 és 11 421 000 Ft közötti, az akciós árak 5,5 és 11,1 millió Ft között szórnak. Jó hír, hogy a dízelhez nem lesz kötelező a négykerék-hajtás, ha valaki automatikus váltót szeretne.

115 és 185 lóerő közötti motorokkal jön a megújult Sportage, mindkét benzines részecskeszűrős. Szeptemberben kezdődik az értékesítése, de már van itthon pár példány belőle. Árát még nem közölte az importőr

Értékelés

Magyarországon a magánvásárlók között igen erős Kiánál annyira csekély a dízelek szerepe, hogy az 1,7 literes motorok helyébe lépő és 2020-tól hibridként is megvásárolható U3-as dízel vagy a kétliteres CRDi sem hoz számottevő darabszámokat. Az itthon mérvadó 1,6-os szívómotorral nem lehetett vezetni az autót, de a belépő benzinessel és a várhatóan jelentős szerepű 1,6 T-GDI-vel a megújult Kia Sportage húzómodell maradhat Magyarországon, évente akár 1300-1400 eladott autóval.

Mellette – Ellene
  • Gazdag hajtáslánc-választék (6-7-8 fok. váltók, 4×4, dízel hibrid)
  • 7 év/150 000 km garancia
  • Várhatóan jó értéktartás
  • Hasznos új vezetőtámogató funkciók a facelifttel
  • Harmonikus 1,6 T-GDI turbós benzines
  • Kívül alig változott elődjéhez képest
  • Vitatható fogyasztáscsökkentő hatású 48 voltos hibridhajtás
  • Nem elég kifinomultan működő dízel-hibrid (automatikus váltóval)

Hogy tetszik a 2019-es, felfrissített Kia Sportage?

282 szavazat - átlag: 7.2 (10-ből)

Hogy tetszik a 2019-es, felfrissített Kia Sportage?