Nekünk megadatik átélni az autóipar talán legizgalmasabb időszakát, amikor az emissziócsökkentés reményében másik irányba indul az iparág és idővel megtörik a belső égésű, benzines, gázüzemű vagy dízelmotorok hegemóniája.

Öt-nyolc évvel ezelőtt kezdtek kirajzani a modern kori elektromos autók, amelyek akár újonnan, akár használtan, de egyre több embert gondolkodtatnak el, hogy érdemes lehet-e váltani. Ezúttal a benzines Renault Cliót és az elektromos hajtású Zoét illetve a Volkswagen Golf elektromos verzióját hasonlítjuk össze szervizszempontból dízel és benzines testvéreivel, hogy a várható karbantartási költségekkel segítsünk választani új autót kereső olvasóinknak.

Második, harmadik autóként már ma is sokkal több tőkeerős családnak lenne ésszerű alternatíva az elektromos autó annál, ahányan valóban használnak füstmentes kocsit

Nyolc év/200 000 kilométeres használatra kértük el a benzines (Otto-motorú) és az elektromos autó részletes karbantartási költségeit, illetve a Golfnál a dízelét is. A kisautóknál nincs mérvadó ügyféligény dízelmotorra, ezért a Clio 75 és 90 lóerős 1,5 dCi-jével nem foglalkozunk. Nagyon köszönjük az érintett szakemberek munkáját és segítségét! Az összevetésből kimaradt a BMW i3, amelynek importőre, kitartásunk dacára, sajnos nem tudott szervizkalkulációt biztosítani az i3 és a vele méretben összevethető, F20-as 1-es karbantartási költségeiről.

Renault Zoé és Clio

Két fontos autó. A Renault Zoé Európa legnagyobb darabszámban értékesített elektromos autója, amely tavaly szeptember óta nem csak használtan van jelen hazánkban. A Clio pedig, 2294 forgalomba helyezett kocsival, a kiskategória piacvezető modellje volt Magyarországon az elmúlt évben, a Corsa, a Yaris és a Sandero előtt.

Európában a Zoé a legnagyobb darabszámban eladott elektromos autó, ez itt egy madridi autómegosztó flotta. 2017 őszéig csak használtan jöttek be a Zoék

A Zoé esetében a kötelező szervizek során kerekítve 90 700 forintot kell elkölteni pótalkatrészekre, amiben nincsenek benne a vezetési stílustól és az megtett utak hosszától függően kopó alkatrészek. Tehát a szűrők és a kenőanyagok, folyadékok például igen, a fékbetétek nem.

Munkadíjra 173 400 forintot költ az elektromos kisautó tulajdonosa, a cserélendő kenőanyagok és folyadékok árát pedig elütésnek hinnénk, de valóban 9100 Ft. Az első 200 000 kilométer karbantartási munkáira, kerekítve, összesen 273 200 forintot hagy ott a Zoé gazdája a márkaszervizben. Aki tisztában van bármilyen új vagy használt autó karbantartási költségeivel, mert jár szervizbe és nem a cég fizeti, csodálkozhat az összegeken, de nem tévedés, az elektromos Golfé még alacsonyabb.

A szervizelés lefedi a revíziókat és az utastéri szűrő cseréjét 30 000 kilométerenként, az elektromos rendszer ellenőrzését a 60-120-180 ezres szervizeken, a fékfolyadék cseréjét négyévente vagy 120 000 km megtétele után. Az elektromos rendszer hűtőfolyadékának szűrőjét évente vagy 30 000 kilométerenként kell lecserélni a gyár előírása szerint. Csak érdekességképen, erre hat perc munkaidőt enged elszámolni a rendszer.

Összeadva az áramot tankolva megtakarítható összegeket és a csekélyebb karbantartási kiadásokat, az elektromos autó 100-150 000 km után anyagilag is megérheti azoknak, akik ki tudják fizetni az árát újonnan. És persze, ha nem kell nagyfeszültségű akkumulátort cserélniük

A 12 voltos akkut háromévente kell cserélni, a gyári pótalkatrész ára 23 500 Ft, ebből tehát kettővel számolhatunk a nyolc év alatt. A hűtőfolyadék 150 ezrenként vagy ötévente cserés. A légkondicionálót hat év után kell feltölteni gázzal és olajjal.

Egy elektromos és egy benzines kisautó szervizköltségei*

Clio 0,9 TCe, 90 LE, benzinesZoé, 88 LE, elektromos
Listaár3 599 000 Ft (Alizé)8 399 000 Ft** (Life)
Alkatrész183 30090 700
Munkadíj201 400173 400
Olajak és folyadékok168 0009100
Összesen 552 700 Ft
273 200 Ft

*Nyolc év/200 000 km használatra. Forrás: Renault Hungária
**Levonva az adófizetők 1,5 millió forintos támogatását. A teljes listaár 9 899 000 Ft, használtautó-beszámítással az autó akciós ára 7 899 000 Ft. A Clio esetében 150 000 Ft az akciós kedvezmény

Mitől kerül többe a háromhengeres, turbós benzines Clio fenntartása? Például mert 60 000 kilométerenként vagy négyévente gyújtógyertyát és légszűrőt kell benne cserélni. A segédberendezések ékszíját 150 000 km után szükséges leváltani, ez hajtja például a klímakompresszort, ami a Zoéban elektromos.

Majdnem 280 000 Ft az árkülönbség a benzines és a zöld rendszámos kisautó kötelező szervizeiben 8 évre/200 000 km-re

Összességében jelentős tétel a 4,0 literes olajtöltet és az olajszűrő cseréje is, bár az olajcsere-intervallumot a gyár elengedi legfeljebb két évig vagy 30 000 kilométerig. A mi számainkban is ez szerepel, de aki vesz egy benzines Cliót és nem napi több száz kilométeres utakra használja a kocsit, ne hagyja 15 000 kilométernél többet futni a kenőanyagot. Aki egy kicsit is gazdája kíván lenni az autójának, sűrűbb olajcserével és az elektromoshoz képest arányosan magasabb költségekkel számolhat.

Érdekelnek a zöld rendszámos autók?

Lesz elég áram, ha minden magyar villanyautóba ül?

A Nissan LEAF, a Hyundai Ioniq és a Kia Soul EV szervizköltsége benzines és dízel márkatársak ellenében

Hyundai Ioniq-teszt

Top 10: amit tudnod kell az új villany-Golfról

A Renault Zoé tesztje

Melyik a jobb villanyautó: Ioniq vagy e-Golf?

Ötletek Genfből, villanyautóra

Volkswagen Golf VII, 5G

Nézzük egy nagyobb autó, a Volkswagen Golf VII karbantartási költségét, szintén 200 000 kilométeres vagy nyolcévi használatra! Bár a szerviztervben szereplő, 125 lóerős 1,4 TSI helyét időközben átvette a 130 lóerős 1,5 TSI és az 1,6 TDI is 115 lóerős lett 110 helyett, ez azonban nem állítja feje tetejére a kalkulációt.

Elhanyagolható a helyben füstmentes Golf kötelező szervizeinek költsége, 200 000 Ft alatti összeg 8 évre vagy 200 000 km-re

A kisebb teljesítményű Golfokhoz, 250 Nm nyomatékig a száraz kuplungos automatikus váltó kapcsolódhat, amelyben nem kell 60 000 kilométerenként olajat és olajszűrőt cserélni, mint az olajos kuplungos DSG-ben.

Ebben az esetben is két év vagy 30 000 kilométer az olajcsere maximuma a TSI és a TDI négyhengeressel is, amit a rugalmas szervizintervallumon belül a számítógép mérsékelhet a használat függvényében. A motorolaj ára egységesen 5700 Ft literenként. A dízel olajtöltete kicsit több, így nem 24, hanem 28,2 liter a cseremennyiség a 200 000 kilométeres perióduson belül.

A benzinessel nem szükséges üzemanyagszűrőre költeni, a dízelen kettőt kell cserélni, mert 90 000 kilométer a periódusa. A négyévente vagy 60 000 kilométer megtétele után esedékes gyújtógyertya-cserével a benzines van hátrányban, mert a gyertyák darabja kerekítve 7400 Ft. Egyformán hat év vagy 90 000 km az előírás a levegőszűrő cseréjére, ami nagyon hosszú idő annak tükrében, hogy a turbófeltöltő mennyi levegőt présel át rajta. Ezt sem árthat ellenőrizni és visszábbvenni, ha a gondos gazda jónak látja.

30 000 km a TDI- és a TSI-motoros Golfok maximális olajcsere-periódusa

Ezzel szemben az elektromos Golf villamos gépében nem kell kenőanyagot cserélni, nincs szó olajleeresztő-csavar tömítésről, üzemanyagszűrőről, légszűrőről, izzító- vagy gyújtógyertyákról, vezérléskészletről. Szervizmunkaként a belső téri szűrő és kétévente a fékfolyadék cseréje adódik, illetve az átvizsgálás, ami az első szerviz után 30 000 kilométerenként vagy évenként esedékes.

A benzines, a dízel és az elektromos autó szervizköltsége*

Golf VII1,4 TSI, 125 LE1,6 TDI, 110 LEe-Golf, 136 LE
Listaár

6 694 080

(1,5 TSI Comf.)

6 864 260

(1,6 TDI 115 Comf.)

10 543 410**
Kötelező karbantartás544 600 Ft505 900 Ft197 800 Ft

VW Golf VII 1,4 TSI, 125 LE és 1,6 TDI, 110 LE és e-Golf, 136 LE
Listaár 6 694 080 (1,5 TSI Comfortline) 6 864 260 (Comfortline) 10 543 410**
Kötelező karbantartás 544 600 vs. 505 900 vs. 197 800 Ft

*Nyolc év/200 000 km használatra. Forrás: Porsche Hungaria
**Levonva az adófizetők 1,5 millió forintos támogatását. Az e-Golf teljes listaára 12 043 410 Ft. A Golf 1,5 TSI ára félmilliós használtautó-akcióval 6 194 080 Ft, a dízelé az 550 000 forintos kedvezménnyel 6 314 260 Ft.

A Hyundai, a Kia és a Nissan autói után ismét beigazolódott, hogy az elektromos autók karbantartása nem csak elméletileg kerül sokkal kevesebbe, mint a dízel vagy benzines társaké. Legalábbis ott, ahol az óradíjakban – még – nincs vagy alig van felára az elektromos autóknak, amelyek szervizelése azonban jelentős befektetést követel a márkaszervizektől.

Városi és elővárosi használatra teljes értékű autó az elektromos Golf. Napi 150 km feletti távra csak a villámtöltéseket megtervezve alkalmas

A szervizelés önmagában nem kompenzálja a sokkal magasabb vételárat, de az áramot tankolva csekély üzemanyagköltség, az ingyenes közterületi parkolás, a főleg céges használattal domináns adóelőnyök alapján hosszú távon sokkal több embernek érhetné meg zöld rendszámos autóval járni, mint ahányan most alkotják a villanyautós közösséget.

Forrás: Porsche Hungaria, Renault Hungária, Vezess