Nálunk nincs változtatási szándék – így áll a zöld rendszám jelenlegi rendszeréhez a közlekedési ügyekben illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), tudta meg a Vezess. Hivatalos megfogalmazásban ez így hangzik: „A forgalomba helyezéshez kapcsolódó nemzeti szabályozást a közlekedésért felelős tárca a közösségi szabályozással összhangban kívánja tartani. A minisztériumnak az elektromos meghajtással összefüggő járműműszaki szabályozás érdemi megváltoztatására irányuló uniós szakértői előkészítői munkáról nincs tudomása.”

Szerintünk simán lehetne házon belül változtatni a hazai rendszeren, ráadásul bőven lenne mit, és szinte elég lenne 1-2 szám átírása a jogszabályban, amely „környezetkímélő gépkocsik”-nak engedi a számos kedvezménnyel járó zöld rendszám használatát. A villanyautók mellett például olyan plug-in hibrideknek, amelyek kizárólag akksikból táplálkozva, egyhuzamban képesek 25 kilométert megtenni.

Utóbbi az erősen vitatott pont. Mert igaz, hogy teli akksicsomaggal képesek lehetnek erre, ám ha az üzemben tartó hanyagolja a töltést, a jellemzően nagy teljesítményű benzinmotorral hajtott méretes autók kimondottan sokat fogyaszthatnak. Ilyenkor nem hogy kímélnék, terhelik a környezetet, miközben a jellemzően 15-25 millió forint közötti alapárról induló járművek tehetős gazdáinak számos kedvezmény jár a zöld rendszám mellé.

Januárban végigsöpört a sajtón az akkor hivatalosan megerősített hír: dolgozik a szigorításon a kormányzat. Most viszont nagy a csend. Ha nincsenek feltöltve az akksijai, akkor a bő kéttonnás, bő ötméteres BMW 740e-t csak a 258 lóerős benzinmotor mozgatja – természetesen zöld rendszámmal

A kiváltságos azonosítóval ingyen parkolhatnak számos belvárosban az üzemben tartók, amivel a jogalkotó nyilvánvalóan a közvetlen károsanyag-kibocsátás nélküli autóknak akart kedvezni, ám jól járnak mások is. Csak ez Budapest belvárosában évi százezres hasznot jelenthet, ám a zöld rendszámhoz vagyonszerzési illetékmentesség, regisztrációs-, illetve gépjármű-, vagy cégautóadó-kedvezmény is jár.

Az adókedvezmények megváltoztatása a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hatásköre, állításuk szerint az év elején neki is gyürkőztek. „A tervezett változtatásokról jelenleg is tárcaközi egyeztetés folyik. Ez után a műszaki vizsgán már az aktuális szabályozásnak megfelelő járművek kaphatják meg a kedvezményekre jogosító zöld rendszámot” – írta az NGM januárban az Origónak. Múlt hét elején megkérdeztük őket, azóta hallgatnak róla, hogy mire jutottak 8 hónap alatt. Többszöri érdeklődésünk ellenére sem jött válasz.

Egyelőre nincs megoldás a segédmotorok problémájára sem

A másik nagy adóssága a kormányzatnak rendszámügyben a körülbelül 600 ezer ilyen-olyan robogó felszerelése azonosítóval. „A fejlesztési minisztérium a bevezetés lehetőségét jelenleg is vizsgálja, döntés még nem született” – válaszolta most a Vezessnek az NFM. Visszakérdeztünk, hogy mikor lehet ebből jogszabályváltozás, a válasz nem túl konkrét: egy hónap, egy év, de tíz év is eltelhet a rendszámosításig.

Az autósok, nagymotorosok, traktorosok – és a közúti forgalom minden más, motorral hajtott szereplője fizet a rendszámért, a műszaki vizsgáért és egyebekért. A robogósok világát változatlanul káosz jellemzi, aminek alkalomadtán a közlekedés többi szereplője kárvallottja lehet (Fotó: MTI, Balaton József)

Régóta komoly probléma forrása a rendszám nélkül közlekedő tengernyi segédmotor. Műszaki állapotuk ellenőrizhetetlen: az öreg kétüteműek károsanyag-kibocsátása magas, sokak fékrendszerének állapota kérdéses, világításuk nem mindig megfelelő. Rendszám nélkül rengeteg szabálysértést meg lehet úszni, a károkozó, akár balesetet előidéző járművek használói beazonosíthatatlanok, a hatóságok kamerái sem tudnak mit kezdeni velük. Ráadásul számos nagyobb hengerűrtartalmú motor kamu 50-esként fut, és vázszám-nyilvántartás nélkül a lopott kismotorok legalizálása sem túl nehéz feladat, így a bűnözőket is segíti a jelenlegi rendszer.

Mindezek rendbe tételéhez szintén nem kellene túl sok, ráadásul a szakma régóta tálcán nyújtja a megoldást. Csakhogy a rendszámosítással járó kötelezettségek (műszaki vizsga, azonosító kiváltása stb.) árának kifizettetésével – úgy tűnik – nem szeretne magára haragítani bő félmillió családot a kormány. „Bármiféle intézkedés feltétel- és követelményrendszere azonban kizárólag a magyar állampolgárok teherbíró képességét figyelembe véve alakítható ki” – írta a Vezessnek a fejlesztési minisztérium, amely nem zárja, ki, hogy valamiféle „egyszerűsített eljárás” lesz a megoldás.

De hogy mikor, ma nem látni. Talán a választások után kell a tárcájukba nyúlni a robogósoknak.

Olvasta cikkünket? Csoda történt egy autóssal – utána meghökkentő döntést hozott!