Újabb sarkát vetette meg Európában, és azon belül Magyarországon a kínai Chery Automobile Co. Ltd. Az Omoda és Jaecoo márkák után most megérkezett a névadó Chery. A struktúrát úgy lehet elképzelni, mint mondjuk a Volkswagen-csoportot, amelynek a Volkswagenen kívül számos más márkája van, részben közös technológiákkal, de önálló gazdasági és értékesítési tevékenységgel – hatalmas különbség azonban, hogy a Chery-csoport márkái Európában teljesen különálló entitásként próbálnak érvényesülni, így a hazánkban frissen megjelent Cheryt más importálja, mint az Omoda és Jaecoo brandeket.

Újabb kínai „leg” márka érkezett Magyarországra 1

De foglalkozzunk most a Cheryvel, amelynek legfontosabb megkülönböztető jegye, hogy huszonkettedik éve vezeti a kínai autóexport-versenyt. A cég a mai napig világszerte több mint 50 millió ügyfelet tudhat magáénak, és több mint 5 millió járművet szállított külpiacokra. 2024-ben 2,6 millió autót értékesítettek, ebből 1,1 milliót Kínán kívülre. A cég már megkezdte az európai gyártóhálózat kiépítését: Spanyolországban jelenleg Ebro S700 néven gyártja a Tiggo7-est, és elképzelhető, hogy hamarosan Nagy-Britanniában folytatják a terjeszkedést. Mindez a stabilitás miatt fontos: a jelek arra utalnak, hogy hosszú távú európai jelenléttel tervez a Chery.

Amellett, hogy a Chery-csoporton belül több márka is létezik, a Chery maga is több komponensből áll: ezeket nevezhetjük termékcsaládoknak vagy almárkáknak, ahogy tetszik. A Chery QQ városi törpéket, a Chery Arrizo négy- és ötajtós személyautókat, a Chery Tiggo szabadidőjárműveket jelöl – Európában ez utóbbival indítja a terjeszkedést a márka, méghozzá taktikusan belső égésű (benzines) és hálózatról tölthető (plug-in hibrid) hajtásláncokkal, kompakt (Tiggo 7) és középkategóriás (Tiggo 8) méretosztályban. Ez a két modell kedden délután mutatkozott be hivatalosan Magyarországon. 

 

Chery Tiggo 8-galéria

57 fotó

Később megjelenik a magyar piacon a városi Tiggo 4 és a felsőkategóriás Tiggo 9 is, így rövid időn belül a teljes hazai SUV-piacot lefedi majd a márka. A négy modell megjelenése nem teljesen azonos, de jól azonosítható a márkaarculat, elöl a krómszegélyes, sokszögű hűtőmaszk és a keskeny fényszórók, hátul a fénysávval összekötött lámpatestek jelzik a típusok hovatartozását.

Aki egyébként a nemzetközi modellpalettát nézegeti, hamar belezavarodik a kínálatban: egyes piacokon eltérő neveken forgalmaznak azonos típusokat, másutt ugyanaz a név más modellt takar, de az EU-s piacokon gyaníthatóan nem lesznek ilyen variációk. A számozás követi az autók méretét, így a nagyobb modelleket nagyobb számmal jelölik.

Újabb kínai „leg” márka érkezett Magyarországra 7

Tiggo 8

A Cherry Tiggo 7 és Tiggo 8 egyidejű bevezetésének nem feltétlenül csak a piaci kereslet, hanem a műszaki egyszerűsítés is oka lehet: a két autó ugyanis azonos hajtáslánccal érkezik Európába. Az 1,6 literes belső égésű (ICE) benzinmotor 147 lóerős, 275 Nm-es, a sebességváltó mindkét modellben hétfokozatú duplakuplungos, és mindig az első kerekek hajtottak. A végsebesség a Tiggo 7 és a három üléssoros Tiggo 8 esetében egyaránt 180 km/óra, de a kisebb, így vélhetően könnyebb modell 10,8 helyett 10,3 mp alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára.

Újabb kínai „leg” márka érkezett Magyarországra 8

Tiggo 8

A Chery Tiggo 7 és a Tiggo 8 méretei

    Cherry Tiggo 7 Cherry Tiggo 8
Hosszúság mm 4553 4725
Szélesség mm 1860 1860
Magasság mm 1696 1705
Tengelytáv mm 2670 2710
Szabad hasmagasság mm 176 224
Csomagtartó l 500 / 1305 193 / 889 / 1930
Újabb kínai „leg” márka érkezett Magyarországra 9

Tiggo 8

Különösen érdekes a mindkét modellben alkalmazott, Chery Super Hybrid (CSH) névre keresztelt konnektoros hibrid rendszer, amelynek 1,5 literes benzinmotorja rekordgyanús 44,5% termikus hatásfokkal üzemel, legnagyobb teljesítménye 143 LE. Ehhez társul a 150 kW-os (204 LE) villanymotor, amely egy 18,3 kWh kapacitású LFP (lítium-vasfoszfát) akkuból nyeri az áramot. A kombinált csúcsteljesítmény 205 kW, azaz 279 LE. A hajtásban szereplő villanymotor mellett van egy másik is, ez indítótómotor-generátorként szerepel a rendszerben.  

A külső fogyasztók töltésére, üzemeltetésére (V2L funkció, akár 3,3 kW-ig) is alkalmas akkut tölteni váltóáramról 6,6, egyenáramról 40 kW-tal lehet, az elektromos hatótávolság mindkét modell esetében meghaladja a 90 kilométert.

Chery Tiggo 7-galéria

72 fotó

Mindkét modellnél kifejezetten nagy, 60 literes a benzintartály (a benzines modelleknél 51, illetve 57 literes a tank,) így a teljes hatótávolság papíron dízelesen nagy: a Tiggo 8 esetében meghaladja az 1150 km-t, a Tiggo 7 pedig több mint 1200 kilométert megy el, ha mindene csurig van töltve.

A végsebesség a PHEV-változatoknál is 180 km/óra, a két típus álló helyzetből 8,2, illetve 8,4 mp alatt éri el a 100 km/órát. Átlagos üzemanyag-fogyasztásukat 4,9, illetve 5,2 liter/100 km-re ígéri a gyártó, míg a benzines modellek állítólag 7,0, illetve 7,8 literrel tesznek meg 100 kilométert. Érdekesség, hogy a gyártó szerint a PHEV-variáns lemerült akkumulátorral is 6 liter körüli fogyasztást produkál.

Újabb kínai „leg” márka érkezett Magyarországra 15

Tiggo 7

A két modell vezetőtámogató alapfelszereltsége megegyezik, és az EU-ban előírt minden funkciót tartalmazza. Összesen 26 különféle elektronikus segéd van jelen a modellekben, ezek között természetesen holttérfigyelő, sávtartó, adaptív tempomat, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő is van. Mindkét modellnél alapfelszerelés a saját fejlesztésű hangvezérlés, a teljes körű, vezeték nélkül okostelefon-integráció, a digitális műszeregység. Érdekesség, hogy míg a kompakt modellnél két darab azonos méretű, 12,3 colos képernyőt kapunk, a Tiggo 8 apróbb műszeregységet (10,25 col) és hatalmas érintőképernyőt (15,6 col) kínál.

A hosszabb karosszéria több utasnak vagy csomagnak kínál helyet. A Tiggo 7-ben öten utazhatnak,  csomagtartója 500 literes. A Tiggo 8 ehhez képest 5+2 személyes, amelyben a harmadik sor két ülése a padlóból hajtható ki. Kipróbáltuk, 178 centis felnőtt még elfér, de ehhez előrébb kell tolni a 40 centis úton mozgatható második üléssort. Ha teljesen előre csúsztatjuk, akkor 5 üléssel 889 liternyi, 7 üléssel 193 liter hely marad a csomagoknak. 

Örvendetes, hogy a kötelező szürke, fekete és fehér fényezések mellett a Tiggo 8 zöld, a Tiggo 7 piros és kék színben is elérhető.

Újabb kínai „leg” márka érkezett Magyarországra 16

A Tiggo 7 három, a Tiggo 8 kettő felszereltségi szinttel érhető el. A különbség, hogy a D-SUV-ból nem létezik (Comfort) belépővariáns, csak két gazdagabb (Premium és Luxury) szint, amelyeknél viszont a két modellcsalád felszereltsége nagy vonalakban összevethető – bár olyan kényeztetést, mint a masszázsfunkciós utasülés vagy az első fejtámaszba integrált hangszórós hifi, csak a Tiggo 8 Luxury kínál. Utóbbi képes a hangok szeparálására is, azaz beállíthatjuk, hogy a navigációs utasítások vagy a telefonhívás kihangosítása csak vezető fejénél hallatszon. 

USB-A és USB-C csatlakozók mellett vezeték nélküli töltés is elérhető, a Tiggo 8-ban ráadásul hűtéssel. Full LED fényszórók, intelligens kulcs, motoros csomagtérajtó, ülésfűtés és -szellőzés mindkét modellhez van, a hátsó ülések és a kormány fűtése a nagyobb modell privilégiuma. Vezeték nélkül vezérli mindkét modell fedélzeti rendszere az Android Auto és Apple Carplay szoftvereket.

 

Újabb kínai „leg” márka érkezett Magyarországra 17

Tiggo 7

Jelenleg már egy tucat kereskedőnél érhetők el Magyarországon  a Chery modelljei, de a hálózat építése folyik, és a tervek között több mint húsz hazai kereskedés és márkaszerviz szerepel. Ami az árakat illeti, az alábbi táblázatban szereplő összegekből általános kétmillió forintos bevezető kedvezményt ad az importőr, a Grand Automotive East Kft. Amiből nem engednek, az a minden modellre, mindkét hajtásláncra érvényes 7 éves, 150 000 kilométeres általános gyártói garancia.

Chery Tiggo 7 és Tiggo 8 listaárak 

  Tiggo 7 Tiggo 8
Comfort ICE 11 490 000 Ft
Premium ICE 12 290 000 Ft 12 990 000 Ft
Premium Hybrid 14 490 000 Ft 15 490 000 Ft
Luxury ICE 12 990 000 Ft 13 990 000 Ft
Luxury Hybrid 15 490 000 Ft 16 690 000 Ft

Chery Tiggo 7 és Tiggo 8 összehasonlító fotók

4 fotó