Gombamód szaporodnak a kínai márkák a hazai új autók piacán, csak kapkodjuk a fejünket a friss elnevezések láttán.
A BYD-t lassan megismeri az ország, hiszen az értékesítés mellett gigantikus gyárral is jelen lesznek a magyar járműipar történetében. Mellette feltűnik az európai gyökerekkel rendelkező, de már kínai technológiával készülő MG, és egyre több autón olvasható az Omoda, illetve a Jaecoo felirat is.
Utóbbi két márka egy tőről fakad: a Chery nevű kínai óriáscég áll mögöttük, amely autóipari mércével szintén újszülött, hiszen 1997-ben alapították. Az elmúlt évtizedekben viszont brutális növekedéssel havonta már közel 300 ezer modern autót gyárt, és komoly offenzívát indított az európai piacon.





Mit tudnak felmutatni, amivel csábítóbbak lehetnek az emberöltők óta ismert európai, japán gyártóknál? Erre kerestem a választ, amikor a Jaecoo jelenlegi kínálatának egyetlen darabját, a 7-est próbáltam klasszikus 1,6 literes, turbós benzinmotorra épülő hajtáslánccal, 4×4-es kivitelben.
A Jaecoo (ejtsd: dzsékú) márkanév eredete is érdekes adalék: a gyártó reklámszövege szerint a német Jäger (vadász) és az angol cool összeolvadásából született, jelezve, hogy milyen menő dolog a természetben kalandozni egy terepjáróval.
Külső
A Jaecoo 7 nem hagy kétséget, már első pillantásra látszik, hogy ez egy valódi terepjárós jegyeket őrző SUV, ami méretben valahol a Kia Sportage és a Hyundai Tucson kategóriájába érkezik, így tényleg a valódi kompaktok táborát erősíti.
Ez korántsem hátrány, a mindennapokra sokaknak túlzás a 4,6-4,7 méteres teljes hossz, a Jaecoo pedig csak külső vonásait tekintve méretes batár. Valójában egész emészthető méret, 4,5 méter hosszú, 1,86 méter széles és 1,68 méter magas.
Elöl a monumentális, krómozott rácsozatú hűtőmaszk azonnal magára vonzza a tekintetet – nem egy visszafogott darab, de kétségtelenül karaktert ad az autónak. Olyan karaktert, amit láttunk már valahol. Igen, ez egy mosásban összement Range Rover Evoque vagy Velar. Rengeteg jegy származik az angol prémium-szabadidőautókról.
Maga a sziluett is a Range Rover-stílusrecept szerint született: a motorháztető lapos és hosszú, a tetővonal és az övvonal pedig finoman egymás felé tart, ahogy haladunk az autó fara felé. Feketére fényezték az összes oszlopot, így ha nem lenne a tesztautó maga is teljesen fekete, akkor érvényesülne a lebegő tető hatás.
A szűkre húzott fényszórók és a rejtett, elektromosan felbukkanó kilincsek is szintén ismerősek.
Ugyanakkor nem beszélhetünk teljes másolásról, inkább ihletet merítettek a Jaecoo 7 tervezői. Olyan ez, mint egy jó dalremix, egy új feldolgozás, ami ismerős alapokból hoz össze valami érdekeset. Mert maga az autó tényleg látványos, és meg is fordul utána az utca embere, a bálnaszájra emlékeztető rácsozat uralja az orrát, de a geometriai formákból rajzolt nappali menetfény is egyedi, kreatív megoldás.
Hátul nézve a 7-es kevésbé hivalkodó: keskeny, magasra helyezett LED-lámpái és egyszerűbb vonalvezetése talán nem olyan karakteres, mint az orra, de összhangban van a formaterv egészével. Itt is van egy márkanév, méghozzá egy plexi alatt a fényszórókkal.
A 20 centiméteres hasmagasság már ránézésre is nyilvánvaló, és árulkodik a fokozott terepes ambíciókról. Összességében a Jaecoo 7 külsőre egy jó kiállású, robusztus SUV, amely a modern trendekhez igazodik, a 19 colos felnik teljesen átlagosak ebben a kategóriában, összesen öt színárnyalat választható, de a kéttónusú verziókkal, fekete tetővel még tovább nő a variációk száma.
Belső
Az ajtók becsapódása és az anyagok látványa alapján a minőségérzet meggyőző, sőt a bőrhatású kárpitok és a szellőzőrostélyok fémes kerete egész hangulatos. Abszolút a minimalista irányvonalat lőtték be, elhagyva a fizikai gombokat a két képernyő uralja a teret.
A műszerfalat szinte csak vízszintes vonalak határolják, az egyhangúságot igyekeztek különféle textúrákkal feldobni. Ez sokat számít, így nem egy üres, sík felületet kell bámulnunk, az ezüst-fekete csíkozás, a krómozott hatású elemek kellemesnek hatnak. Futotta még terepjárós kikacsintásra is, a robusztus kilincs mellett látszó csavarfejek vannak, és nem tűnnek olcsó dekorációnak.
Ez alapvetően tudatos döntés, a benzines kapja ezeket a terepjárós elemeket, a Jaecoo 7 konnektoros hibrid verziójában teljesen más az ajtópanel kialakítása.





Persze lefelé haladva már előkerülnek az olcsó, kemény, könnyen karcolódó, rideg műanyagok, és az összeszerelés sem üti meg a kategória legjobbjainak szintjét: a telefontöltő USB-panel gyakorlatilag kijárt a helyéről, és ez nem a bolhák letörése, rongálás eredménye, láthatóan a rögzítés nem volt tökéletes.
A vezető előtt 10,23 colos digitális műszeregység található, amely minden fontos információt megmutat, grafikus megjelenítése kellően éles, áttekinthető. A középkonzolon pedig álló tájolású óriás érintőkijelző trónol, mely a felszereltségtől függően 13,2 vagy épp 14,8 hüvelyk képátlójú lehet. Utóbbi konkrétan akkora, mint egy kisebb laptop képernyője. Ez a két kijelző uralja a teret, szó szerint főszerepet kapnak, hiszen mindent ezeken keresztül érünk el, szó szerint csak a kormány mögötti bajuszkapcsolók és a váltógomb maradtak meg a fizikai világban.
A gigantikus képernyő előnye, hogy nagyok a feliratok és a gombok, így menet közben is könnyebb rábökni a megfelelőre. Ugyanakkor a menürendszer elég szerteágazó, és rengeteg funkció van, amit részletesen, talán túl mélyre menően lehet szabályozni. A hangulatvilágítás gyakorlatilag ezernyi színt kaphat, és akár a zenére pulzálva is változhat, sőt még azt is külön bekapcsolhatjuk, hogy az autó emlékeztessen-e a beltérben felejtett telefonra.
Tényleg egy Xiaomi vagy Huawei telefonra emlékeztető, funkciókkal megpakolt rendszer ez, ahol meg lehet szédülni a sok színes, habos-babos digitális funkciótól és a kissé kacifántos magyar feliratoktól.
A rendszer viszont gyorsan működik, a parkolást segítő kamerarendszer képe ilyen méretben páratlan, és a navigációs képernyő is elég ütős, főleg ha Android Auto (Apple Carplay is megy természetesen) alatt a Google térképét használjuk.
Ennek viszont ára van, ilyenkor eltűnik a klímakezelés sávja, és csak visszalépve tudjuk elérni ezt a funkciót, az állandó klímasáv csak a gyári menüben barangolva érhető el mindig. Van vezeték nélküli telefontöltő is, rögtön a könyöklő előtt kialakított rekeszben. Ez 50 wattal képes tölteni, de a két USB-C csatlakozón is villámgyors a töltés.
Lehetne jobban formált az ülőlap, viszont az elektromos mozgatás hat irányban alapáron jár, akárcsak az ülésfűtés. Igen, az extrák terén igazán nagyvonalú a Jaecoo 7-es, a két felszereltségi szint (Premium, Exclusive) közül utóbbihoz még ülésszellőztetés is jár. Mivel alap az elektromos mozgatás, van komfort beszállás, az ülés hátracsúszik, amikor nyitjuk az ajtót, a jobb oldali ülés pedig limuzinus módon a hátlap oldalára szerelt vezérlőgombokkal mozgatható, akár a hátsó ülésről.
Apróságok ezek, amelyeket eddig csak felsőbb kategóriákban találtunk meg, de a Jaecoo szakít a hagyományokkal, és ha nem is tökéletes módon, de elérhetővé teszi ezeket a 7-esben. A hátsó sorban sem spóroltak az anyagokkal, itt is ugyanolyan ezüstdekoráció van az ajtópaneleken, mint elöl, mellé hangulatvilágítás jár.
Jól használhatók az első ülések hátfalán található zsebek, a lehajtható könyöklőben két pohártartót találunk, a hatalmas, nyitható panorámatetővel pedig szellős, világos itt a tér. Helyből jut elég az utasoknak, a lábtér egész nagy a 4,5 méteres teljes hosszhoz mérve, és még panorámatetővel is kényelmes a fejtér a saját 184 centiméteres magasságommal.
Ezt a nagyvonalú térkínálatot a csomagtér rovására tudták megvalósítani.. Papíron 500 literes a hátsó rész, ami 20 literrel kisebb a Peugeot 3008-as értékénél, és elmarad a Hyundai Tucson mögött, ami 620 litert kínál. A Kia Sportage 562 literes értéke is nagyobb, de a középmezőny szintjét hozza, az MG HS, és a Nissan Qashqai is 500 liter körüli teret ad. A csomagtérfedél elektromosan nyílik, a magasságát menüből lehet állítani egészen 130-180 centiméter között.
Ez is tipikusan olyan extra, amit szoftveresen meg lehet oldani, egy újabb menüpont a rendszerben, az európai gyártók mégse kínálták ilyen formában ebben a kategóriában, a Jaecoo viszont igen. A csomagrögzítő kampók is hasznosak, akad belőlük négy darab, ahogy akasztófül a szatyroknak, és hatékony a világítás is. A felület sík, a padló alatt pedig használhatónak tűnő pótkerék lapul. Nagyobb tárgyak szállítása a szokásos módon, a hátsó támlák 40-60 arányú döntésével valósítható meg, így 1432 literes térrel gazdálkodhatunk.
Technika
A Jaecoo 7 teszten szereplő alapváltozatát (amit ravaszul Premiumnak hívnak az árlistában) 145 lóerős, 275 Nm leadására képes, 1,6 literes turbómotor mozgatja; az erő hétfokozatú, dupla kuplungos automata váltón keresztül jut el az első kerekekre.
Az összkerékhajtásnál a tapadást egy részlegesen önzáró differenciálmű hatását szimuláló, elektronikus fékvezérlés segíti. A rendszer 100 ezredmásodperc alatt reagál a tapadási viszonyok megváltozására.
A Jaecoo az ARDIS (All Road Drive Intelligent System) marketingnevet adta ennek a technikának, ami lényegében egy fejlett elektronikus vezérlésű kuplungot takar a hátsó differenciálmű előtt. Emellett egy Bosch-féle integrált fékrendszer is segíti a terepképességeket: ez elektronikus úton képes az egyik oldali kerekeket fékezni, szimulálva egy differenciálzár hatását csúszós talajon
A másik hajtáslánc Super Hybrid System (SHS) névre keresztelt konnektoros hibrid változat. Ebben egy 1,5 literes turbómotor dolgozik össze egy elektromotorral, a rendszer összteljesítménye elképesztő 341 LE és 525 Nm. 18,3 kWh-s akkumulátora akár 90 km tisztán elektromos hatótávot biztosít, vegyes üzemben pedig a gyártó szerint 1-1,5 literes (!) fogyasztással is beéri 100 km-en.
A futómű az első tengelyen hagyományos MacPherson rugóstagot kapott, hátul többkaros, független felfüggesztésű. Ez egyben különbség a kisebb testvér Omoda 5-höz képest, mely hátul csatolt hosszlengőkaros.
Vezetés
A Jaecoo rejtett kilincsei kiemelkednek, ahogy közeledünk az autóhoz. Elég jól néz ki, tényleg idézi a Ranger Rovereket, csakhogy itt a vezető ajtaján van csak érintésérzékelő. Tehát máshol hiába rángatjuk a kilincset, elő kell venni a kulcsot, ha a gyerekeket akarjuk először beültetni.
Városban a magas üléspozíció és a jó körkörös kilátás miatt könnyű felmérni a forgalmat, a kormány pedig ultrakönnyű, ami jól jön parkolásnál és manőverezésnél. A fordulókör meglepően kicsi a tengelytávhoz képest, így szűk utcákban sem kerülünk bajba vele.
Ilyenkor érezhető, hogy duplakuplongos váltó dolgozik az autóban: nehéz lassan araszolni, centizgetni, mert könnyen, apró gázra „ugrik” az autó. Ez a probléma sok helyen eltűnt a 48 voltos hibridek kisegítő villanymotorjának alkalmazásával, de ennél a hajtásláncnál megmaradt ez az apró kellemetlenség.
A kamerarendszer mögött viszont elbújhat a legtöbb konkurens, az MG tud még hasonlót ebben a szegmensben, de sokkal kisebb képernyőn. Valódi mozit kapunk, ahol bármilyen szögből láthatjuk az autónkat, a kép jó felbontású, élénk színekkel, ez tényleg extra funkció ebben a kategóriában. Országúton és autópályán a 145 lóerős motor éppen elegendő erőt biztosít – de semmi többet. A gyári adat szerint a gyorsulás 0-100 km/h-ra 11,7 másodperc, és valóban, padlógáznál sem érezzük gyorsabbnak; a mérés nagyjából stimmel.
Élénkebb az autó, ha nem kérünk összkerékhajtást, a 125 kilogrammal könnyebb kivitelnél 10,3 másodpercig tart a százas sprint. Ezzel viszont pont a Jaecoo 7 lényegét lőjük lábon, a nagyszerű terepképességet. Mert a Jaecoo 7 tényleg kívánja a hepehupás földutak világát, a búzemezők mellett futó saras ösvények hangulatát.
Ez már érezhető, amikor a váltókar mögötti üzemmód kapcsoló tárcsát elfogatjuk. Az autó hétféle üzemmódot kínál a különböző útviszonyokhoz: Eco, Normál és Sport a megszokott aszfalt-beállítások, ezeken felül pedig Hó, Sár, Homok és Offroad mód választható.
A megközelítési szög, vagyis az első terepszög 21 fok, hátul pedig 29 fok az érték, ami bőven jó érték a városi terepjárók között. A 20 centiméteres hasmagassággal a bakhátak miatt sem kell aggódni, a magasan kivezetett légszűrőházzal pedig akár 60 centiméteres gázlómélység is elérhető, vagyis egy kisebb patak sem jelenthet akadályt.
Van lejtmenetvezérlő is, ami gombnyomásra aktiválható és kb. 7 km/h sebességen tartja az autót meredek lejtőn, a vezetőnek csak kormányoznia kell. Terepen villantja meg újabb trükkjét a kamerarendszer, ami szintén a Range Roverek világából lehet ismerős. A Jaecoo 7 kamerái nem csak körben látnak, de a rendszer a képet “átlátszóvá” teszi a karosszéria alatt is, így gyakorlatilag 540 fokos nézetet kapunk.
Ahova józan ésszel bemerészkedik az ember, oda elég a komolyabb differenciálzár, felező nélküli, fékekkel játszó összkerékhajtás, ami alapból az első tengelyre ad minden nyomatékot. A karosszéria azért sérülékeny, kár lett volna a fekete fényezést agyonkarcolni egy sziklás hegyi ösvényen, de tökéletes célszerszám, ha a határba kell kimenni megnézni hogy halad a tritikálé vegyszerezése.
Országúton is érezhető a terepes hangolású futómű, puhán rugózza ki a nagyobb hullámokat, fekvőrendőröket, a kisebb repedéseken viszont rázósan halad át. Kanyarban nagy az oldaldőlés mértéke, tényleg a még terepjárósabb SUV-k korát idézi meg, a teljesen városra szabott konkurensekből átszállva érdekes karakter.
A hangszigetelés viszont jó, a száguldozás pedig nem kenyere, ahol már zajos a karosszéria, olyan tempóval úgyse akarunk közlekedni vele. Inkább a nyugodt cirkálás illik hozzá, a négyhengeres motor sport módban sem egy testépítő, az igazi erőt a konnektoros SHS hibrid verzió adja 347 lóerővel és 525 Nm- nyomatékkal.
Persze ha felvette a tempót, akkor már nincs gond, a motor csendes, ahogy az egész autó, a fogyasztás pedig átlagos, pont olyan amit egy turbós benzinestől elvárunk összkerékhajtással: 8,5 liter/100 kilométer. A vezetéssegítő rendszerek is jól dolgoznak, bár a kormány érintőfelületével néha macerás megtalálni a megfelelő beállításokat az adaptív tempomattal.
Költségek
A Jaecoo 7 esetében a gyártó egyszerűsítette a választást: kétféle felszereltségi szint van, és egyénileg nem nagyon konfigurálhatunk plusz extrákat. Mintha nem is lenne náluk belépő szint, magasról indul a kínálat: 13,99 millió forint a Premium, a magasabb pedig a 15,49 milliós Exclusive – utóbbihoz tartozik az összkerékhajtás. (A bevezető árak jelenleg jóval olcsóbbak: 12,5-13,9 millió forint).
Már a Premium felszereltség is elkényezteti a tulajdonost: adaptív tempomat, teljes vezetéstámogató csomag (sávtartó, ráfutásgátló automata fékezés stb.), 360°-os kamera, nyitható panorámatető, motoros első ülések, kétzónás digitklíma, kulcsnélküli nyitás-indítás, elektromos csomagtérajtó, 6 hangszórós hifi, és a nagy 13,2 colos érintőképernyő is mind alapáras már ebben a szintben.
A Jaecoo 7 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Jaecoo 7 1.6TGDI (145 LE) | 13 900 000 |
Jeep Compass Jeep Compass 1,5 Mhev (130 LE) | 14 409 000 |
Ford Kuga 1.5 150 (150 LE) | 13 610 000 |
SEAT Ateca 1.5 (150 LE) | 12 861 000 |
Az Exclusive erre tesz rá még egy lapáttal: 4×4 hajtást, a ülésszellőztetést és deréktámaszt az első ülésekhez, a nagyobb 14,8”-os központi kijelzőt, a SONY prémium hangrendszert 8 hangszóróval, illetve a HUD kijelzőt ad a szélvédőre.
Egy hasonló méretű Kia Sportage vagy Hyundai Tucson csúcsfelszereltséggel 15-18 millió környékén jár, a Volkswagen-csoport hasonló termékeit pedig így felextrázva már a 20 milliós ártartományba tornázhajtuk fel. Fontos kiemelni, hogy a 7 év vagy 150 000 km garancia is az ajánlat része, ami érthető egy piacon ismeretlen márkánál, ezzel lehet bizalmat építeni a vásárlók felé.
Összegzés
A Jaecoo 7 összességében üdítő színfolt, merész darab a családi SUV-k között, amely néhány területen valóban újat tud nyújtani. Lapjai között igazi ász a gazdag felszereltség és kedvező ár párosa: nehéz olyan riválist találni, ami ennyi pénzért adaptív tempomattól HUD-ig mindent megad. A terepjáró képesség pedig tényleg kiemeli a tömegből, a Dacia Duster tud hasonló tudást felmutatni, viszont fapadosabb körítéssel, kevesebb funkcióval, és kisebb méretben.
Így aki kész lemondani a sportos vezethetőségről, a komolyabb dinamikáról, és szeret néha letérni az aszfaltról (mondjuk horgászni jár, tanyán lakik földút végén, gazdálkodik), annak a Jaecoo 7 egy hétköznapi svájci bicska lehet a közlekedésre, a tágas beltér, kényelmes ülések, rengeteg kényelmi extra, csendes futás autópályán is mellette szól.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|