Számos példát láttunk már arra, amikor a busz- és teherautó-gyártás kéz a kézben jár, de az Irizar esete igazi kuriózum. Hamarosan el is áruljuk, miért.
A spanyol cég a buszgyártásban tette le a névjegyét. A 19. században alapított vállalat leginkább a turistabuszairól és a városi elektromos autóbuszairól ismert. Első elektromos kukásautójukat hat évvel ezelőtt mutatták be. Az ie Truck 6×2-es hajtásképlettel, hátul-, valamint egy oldalűrítős hulladékszállítós kivitelben mutatkozott be. Premierje idején még kevesen gondolták komolyan, hogy sikereket ér el a kommunális járművek terén, hiszen az Irizar teljesen új belépőnek számított ebben a szegmensben.
Megjelenése óta több ponton is módosítottak rajta. A legújabb változatot a Solutranson állították ki, ahol lehetőségünk nyílt végigjárni a modellt. A márka egy merev dobozos felépítménnyel ellátott változatot vitt el Franciaországba. Fontos változás tehát, hogy a modell immáron nemcsak kommunális feladatokra használható, hanem akár tartályszállítós vagy dobozos felépítménnyel is készülhet. Emellett akár darus, nyitott rakfelülettel rendelkező változat is kigördülhet ebből a típusból a Lazkaóban működő üzemből.
A standon kiállított teherautó 235 kWh kapacitású LFP akkumulátorral felszerelt. A meghajtást egy 395 lóerős (290 kW) teljesítményű és 3000 Nm nyomatékú villanymotor végzi. Az energiatároló csomag 150 kW-os töltővel akár 1-2 óra alatt teljesen feltölthető. Egyetlen töltéssel a teherautó legfeljebb 350 kilométert tud megtenni, így leginkább városi használatra lehet alkalmas.




Fülkéje az ajtótól egészen a vezetőállásig, teljes egészében alacsony padlós. A belépési magasság 370 mm, vagyis éppen akkora, mint az alacsony padlós városi buszoké. A vezető mellett egy vagy két ülőhely is kialakítható, függően a megrendelő igényeitől. Az, hogy gyakorlatilag egy lépéssel felszállhat a személyzet a buszra, az nagyon fontos, térdkímélő tényező.
250 munkanappal és napi 40 lépcsőzéssel számolva egyetlenegy személyre mintegy 30 ezer lépcsőzés jut minden évben. Ez különösen igaz az olyan felhasználási területekre, mint például a hulladékszállítás, a városüzemeltetés (kert- és parkgondozás), vagy a városi áruterítés. Éppen ezért nem mindegy, hogy milyen fülkét használnak ezek a teherautók.
Az alacsony fülke további előnye, hogy az oldalsó üvegajtó és az alacsony üléspozíció révén a gépjármű-vezetőnek jobb rálátása nyílik a jármű környezetére, különös tekintettel a teherautó jobb oldalára. Az Irizar ie Truckban a holtterek eltüntetésében fontos szerepet tölt be a digitális visszapillantó, amely külső kamerák képeit használja fel.
Az ie Truck elektromos kukásautó szériagyártása 2021-ben indult és 2023-ban adta át a márka azt az üzemet, ahol kifejezetten az ilyen kommunális járművek összeszerelése zajlik. A modellből eddig többek között az FCC Medio Ambiente hulladékkezelő rendelt 10 darabot, amelyek Madridban, Barcelonában és Bilbaóban álltak szolgálatba.
Alacsony belépésű vagy alacsony padlós, “térdkímélő” fülkéket Európában a Mercedes-Benz, valamint a Volvo Trucks gyárt a közepes teherbírású teherautók szegmensében.
