Október elején mutatkozott be a brüsszeli Busworldon az Ikarus legújabb autóbusza, a 180e. A magyar gyártó nem sokáig tétlenkedett, a fővárosban is tett egy kört nemrég az imponzáns 18,75 méter hosszú csuklós busszal.

A teljesen alacsonypadlós, városi utasszállításra fejlesztett autóbusz nemcsak azért fontos, mert ezáltal az Ikarus a nagyobb utaskapacitású elektromos autóbuszokat kereső üzemeltetők igényeit is ki tudja elégíteni, hanem azért is, mert ezen a márkanéven utoljára az előző évtizedben értékesítettek autóbuszt (Ikarus V187).

Miért lehet fontos a visszatérés ebbe a szegmensbe az Ikarus számára? Bár a 18 méter hosszú, csuklós e-buszok beszerzési ára még mindig magas, de alapvetően csökkenő tendenciát mutat. Mindez elsősorban a növekvő keresletnek köszönhető. 2025 első felében körülbelül 1000-1200 darab csuklós elektromos buszt értékesítettek a gyártók. Várakozások szerint egy-két éven belül megduplázódhat ez a szám. A legnagyobb felvevő piacok közé Németország, Belgium, vagy Svédország tartozik. Az Ikarusnak a 180e-vel jó esélye van olyan üzemeltetőknél is, akik számára már eladott kisebb-nagyobb flottákat a szóló kivitelből, vagyis a 120e-ből. 

Az Ikarus 180e számára az is kiváló esélyeket teremt, hogy egyre több nyugat-európai városban alakítanak ki zéró-emisszós zónákat. Ilyen városok között említhetjük többek között Párizst, vagy Amszterdamot. Az újdonságnak emellett jó esélye van olyan északi országok piacaira is betörni, ahol a közbeszerzéseken feltétel a magas műszaki színvonal, így például a nagy hatótáv (650 km), vagy a digitális visszapillantó tükör. 

9 fotó